... שאותו לא יודעים גם לא חכמי החכמים? - חלק 8 ומי שחושב לנסות למצוא איזו תחבולה לוגית ושכלית כדי להתגבר על בעיית הפרדוקס של התמונה המלאה, דהיינו, על הקושי
לראות את התמונה המלאה , עליו לדעת שלא משנה כמה שהוא ינסה להיות יצירתי, הוא יכשל. כי מבחינה לוגית, אין דרך שהאדם גם יהיה הוא עצמו, וגם בו זמנית הוא ... ברגע שהאדם רואה איזה דבר, ממילא יש במציאות 3 ישויות. שהן 1 - האדם שרואה. 2 - הדבר שאותו האדם רואה. 3 - המחשבה שמקשרת בין האדם לבין הדבר שאותו הוא רואה.
ולראות את התמונה המלאה, פירושו לראות את 3 הישויות האלו כדבר אחד. וזה כמובן לא אפשרי. כי לא משנה מה יראה האדם, לעולם הוא יהיה נפרד בצורה כלשהי מהדבר ... זה על גופו. וגם כאשר האדם חושב על עצמו, הרי שבעצם האדם מצייר לעצמו איזו דמות נפרדת ממנו, ועליה הוא מתבונן. אך תמיד הדבר שעליו חושב האדם, הוא נפרד מהאדם.
ולראות את התמונה המלאה, פירושו לראות גם את הצופה בתמונה וגם את התמונה עצמה בו זמנית. וזה כמובן לא אפשרי. כי ברגע שהאדם צופה בתמונה כלשהי, הרי שזה ... במחשבה, לשם כך צריך לעשות לו סוף. והמחשבה מכילה את הדבר שנמצא בתוכה. ואם הדבר נמצא בתוך דבר אחר, הרי שהוא לא יכול להיות אין סופי. ולכן האדם לעולם לא יכול
לראות את התמונה המלאה. כי התמונה המלאה מטבעה, נוגדת את האפשרות להכיל אותה בתוך מחשבה. כי המחשבה עושה סוף. והתמונה המלאה היא כולה אין סוף. ואי אפשר ... יכול להיכנס לתוך מחשבה. ואין לזה שום קשר משום סוג שהוא, לאם התודעה נפרדת או לא מהגוף. ואף על פי כן, כדי להיות מאושר, על האדם להבין את כל המציאות כולה וכן
לראות את התמונה המלאה. אך מה יעשה האדם שהוא לא יכול
לראות את התמונה המלאה? וכפי שאמרנו, אכן יש כאן סוד. כי יש שכל מיוחד כלשהו, שהוא מאפשר לאדם להכיל בתוכו מחשבה אין סופית. ולמרות שזה נשמע כדבר ... שמאפשר להכיל גם דבר והיפוכו. והחכם האמיתי הוא כן יודע מהי הדרך. וכל הסבל שיש לאדם בחיים מכל סוג שהוא, הוא רק משום שהאדם בתוך תוכו מדוכדך מכך שהוא לא יכול
לראות את התמונה המלאה. כי זה ברור מאליו, שאילו היה יכול האדם
לראות את התמונה המלאה של המציאות, ממילא הוא היה מבין את המציאות, והוא היה חי איתה בשלום. אך האדם מוגבל
לראות את התמונה המלאה, ולכן האדם מדוכדך ככ כל החיים שלו, ולכן האדם לא מאושר בחיים שלו. והכל בגלל חוסר היכולת האנושית של האדם
לראות את התמונה המלאה בשלמות. וכפי שאמרנו, הסוד הראשון הוא להבין שיש סוד שבו תלוי הכל. והסוד השני הוא להבין שאכן יש דרך לראות את כל התמונה המלאה. ...