... העיקר זה הלב, מה הכי חשוב? מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים, הכוזרי, ריבוי אלוהים, עבודת אלילים, אחדות המהות
והצורה שאלה: האם הכוונה חשובה או המעשה? ... וזה ידיעת המוחלט. אני מנסה לסדר לך את זה בראש ברמה הציורית, שהמחשבה היא פנימית יותר ביחס למעשה שהוא חיצוני יותר. ולכן המחשבה היא המהות, והמעשה זה
הצורה, והמהות חשובה
מהצורה. ולכן מבחינתי הייתי אומר, כוונתך ... רק דבר אחד, מה מחוייב? המציאות, האחדות - היא מחוייבת כל השאר לא מחוייב. עכשיו תתרכז טוב טוב, מה הסברנו? שהמחוייב יותר חשוב מהאפשרי, המהות חשובה
מהצורה. ולכן מכאן כוונתך חשובה ממעשיך. אבל כל זה נכון רק בשכל, כי בשכל הרגיל המהות חשובה
מהצורה. אבל בסוף, בסוף, בסוף, אתה מגיע לאין ... אלוהים. אין סוף אחדויות, אין סוף אין סוף. זה לא הגיוני, אך מבחינתו של אלוהים, כל צורה היא השלמות בפני עצמה. זה אומר שלא רק המהות מחוייבת אלא גם
הצורה מחוייבת. שאלה: כל צורה? אליעד: כל ... מגיע לתפיסת מציאות כזאת, אז לפעמים אתה מייחס חשיבות לצורה יותר מאשר למהות. וטוב שכך. מה הכוזרי אמר לו? כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים, הוא אמר
שהצורה חשובה מהמהות, שזה לא הגיוני, מה חשוב יותר אלוהים או אני? אם אלוהים הוא המהות אז הוא יותר חשוב. אני בא להגיד לך, שבסוף בסוף בסוף אתה מקבל שכל מסויים שאיתו אתה מבין,
שהצורה חשובה כמו המהות, ולפעמים יותר ... שלו. בסוף, בסוף, בסוף, אתה תגלה תפיסה חדשה, אתה תראה שיש אין סוף, ואין סוף חלקים שלו, וכל חלק שלו הוא אין סוף, כמוהו בכלל. איך זה יכול להיות
שהצורה היא כמו המהות? או שזה צורה או שזה מהות? לא.
הצורה והמהות זה אחד. וכאשר תהיה בפרספקטיבה הסופית, אז לפעמים תגיד הכי חשוב זה המהות, לפעמים תגיד שהכי חשוב זה
הצורה ולא המהות, ולפעמים תגיד שזה חשוב ... זה יכול להיות, כמה דברים מהווים את אותו הדבר? כשאני אומר, שהכיסא מהווה את השמש, אני לא מתכוון לומר שהמהות של הכיסא מהווה את השמש. אני מתכוון לומר
שהצורה של הכיסא מהווה את השמש. זה לא ... הזה? אליעד: אם אתה מספיק אמיתי עם עצמך, אתה מגיע לתפיסת מציאות שבה אין הבדל בין מהות לצורה, שבה אפשר להגיד שהכיסא מחוייב, למרות שלא הגיוני לומר
שהצורה מחוייבת. ואם אני יכול לשרוף או לשבור את הכיסא, זה אומר
שהצורה לא מחוייבת, ואף על פי כן אני אומר
שהצורה מחוייבת. שאלה: מה בין זה לעבודת ... לך שהויכוח שאומר שהעיקר זה כוונת הלב, או שכוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים, כל הדו שיח הזה הוא ביטוי של ויכוח גדול יותר, מה חשוב יותר המהות או
הצורה? החיצוני או הפנימי? למשל כאשר שני ... אבל יש בזה ויכוח גדול, זה כמו לשאול אותו, מי הוא אלוהים? כשמישהו אומר לא משנה מה התכוונת אלא מה עשית, הוא בעצם עובד אלילים, למה? כי הוא בעצם אומר
הצורה חשובה מהמהות. לדוגמא, מישהו מרביץ ... מה הרגשת ממה שקרה. או להגיד שהכל זה מבורא עולם ולא משנה מה יש לו, וכאשר אתה דוחף לו לראש את המשפטים האלו כמה שיותר אז הוא מבין בעצם שהמהות חשובה
מהצורה. וכתוצאה מזה הוא יחשוב שפחות חשוב מה עשית ויותר חשוב מה התכוונת. בשכל אין אפשרות לדבר והיפוכו, ולחשוב שכול דבר טוב או רע זה מאלוהים, זה בעצם להתאמץ לחשוב על המהות ולא על
הצורה. ואז כל פעולה שתעשה בהמשך תחשוב על המהות ולא על
הצורה. האדם יכול להגיד, המהות זה ביצוע ... חדש, הרי השולחן הזה טוב? והיא אומרת, אני רוצה שהוא יהיה בצבע חום, והוא אומר, מה זה משנה שיש לנו עכשיו שולחן בצבע לבן? על מה הם מתווכחים? על המהות
והצורה. היא אומרת שחשובה לה
הצורה, והוא אומר שחשובה לו המהות. אפילו ויכוח על הוספת מלח, הבעל מבקש שתוסיף מלח, והאישה אומרת, מה זה משנה אם יש מלח או אין מלח, העיקר זה שאתה שבע. זה גם מהות וצורה. מה חשוב יותר המהות או
הצורה? הויכוח הזה קיים בכל העולם. כאשר ... לה? העיקר זה המהות. מה זה משנה באיזה מיטה היא ישנה, העיקר שהיא ישנה. כשאתה שומע ויכוחים, אתה צריך להבין שזה לא סתם ויכוח, הם לא סתם מתווכחים על
הצורה, יש כאן ויכוח פנימי יותר, האם באמת יש מהות אחת והיא הכי חשובה, או שגם
הצורה חשובה בדיוק כמו המהות, ולפעמים יותר ...