הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית - מי בוחר את קיומך ואת רצונך, תודעה עצמית, בחירת הקיום העצמי והרצון העצמי
מהי הבחירה החופשית ומי בוחר את קיומך ורצונך?
בהרצאה זו, אליעד עוסק בשאלה המהותית של בחירה חופשית, ומעלה את השאלה מי בוחר את קיומך ואת רצונך, בנוסף לשאלות מעמיקות על תודעה עצמית. הוא פותח בדיון על הבחירה החופשית ומצביע על כך שהרבה פעמים אנשים לא עוצרים לחשוב על מהות הבחירה עצמה, אלא על הבחירות שהם עושים, כמו לבחור מה לאכול או האם לפתוח דף בספר.
הדיון נוגע לעובדה שכשאדם מתבונן בעצמו, הוא מרגיש שהוא בוחר, אבל השאלה היא, האם הוא באמת בוחר? האם הוא יכול לבחור האם הוא קיים או לא? האם הוא יכול לבחור אם יהיה לו רצון כלשהו? זו לא רק השאלה אם אני בוחר את הפעולות הקטנות של יומי, אלא גם מי גורם לכך שיהיה לי רצון לבחור? אליעד מסביר שזו שאלה עקרונית שמתסכלת את האדם וגורמת לו להתבונן פנימה.
האם אנו באמת בוחרים את רצוננו?
אליעד מדבר על תחושת החופש בבחירה - כל אחד מרגיש שהוא בוחר את מה שהוא רוצה, כמו לבחור לשבת על כיסא. אך הוא מבקש מהמאזינים לשאול את עצמם מדוע הם בוחרים את הבחירות האלה, ולמה הם בוחרים דווקא את הרצונות הללו ולא אחרים. השאלה הזו מעוררת מחשבה על מה באמת מניע אותנו. האם אנו בוחרים להיות במצב של רצון מסוים, או שאנחנו נגרמים לרצות משהו מסוים מבלי להיות מודעים לכך?
מה גורם לנו להיות קיימים ולרצות?
אליעד מפנה את השאלות העמוקות האלה כלפי עצמנו: אם אנחנו קיימים, מה גרם לכך? אם אנחנו רוצים משהו, מה גרם לכך? זו שאלה עקרונית של מהות החיים, מהגורם לכך שאנחנו בוחרים, שאנחנו קיימים, ושיש לנו רצון. אליעד לא מציע תשובות חד משמעיות, אלא מציע לאדם להעמיק בהתבוננות פנימית ולשאול את עצמו את השאלות הללו בצורה חודרנית.
האם אנו אחראים לרגשותינו ולמציאות שלנו?
אליעד גם עוסק בשאלה מעניינת של מי אחראי לרגשות שלנו, ובמיוחד לרגשות של חוסר. הוא מציין כי אף אחד לא מתכנן תחושת חוסר, אבל במידה מסוימת, כל אדם יכול לבחור להתבונן פנימה ולהבין את הקשר בין תחושותיו לבין האחראי להם - שהוא בעצם הוא עצמו. כאשר אדם חווה חוסר או רע, יש לו את היכולת לשנות את תפיסתו ולראות את הדברים בצורה שונה.
האם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו?
כאשר מדובר על הרצון, אליעד שואל האם אנו באמת יכולים לבחור את הרצון שלנו או האם הרצון הזה נוצר באופן אוטומטי מבלי שאנחנו בוחרים בו. הוא מציע שאדם עשוי לחשוב שהוא בוחר את הרצונות...
בהרצאה זו, אליעד עוסק בשאלה המהותית של בחירה חופשית, ומעלה את השאלה מי בוחר את קיומך ואת רצונך, בנוסף לשאלות מעמיקות על תודעה עצמית. הוא פותח בדיון על הבחירה החופשית ומצביע על כך שהרבה פעמים אנשים לא עוצרים לחשוב על מהות הבחירה עצמה, אלא על הבחירות שהם עושים, כמו לבחור מה לאכול או האם לפתוח דף בספר.
הדיון נוגע לעובדה שכשאדם מתבונן בעצמו, הוא מרגיש שהוא בוחר, אבל השאלה היא, האם הוא באמת בוחר? האם הוא יכול לבחור האם הוא קיים או לא? האם הוא יכול לבחור אם יהיה לו רצון כלשהו? זו לא רק השאלה אם אני בוחר את הפעולות הקטנות של יומי, אלא גם מי גורם לכך שיהיה לי רצון לבחור? אליעד מסביר שזו שאלה עקרונית שמתסכלת את האדם וגורמת לו להתבונן פנימה.
האם אנו באמת בוחרים את רצוננו?
אליעד מדבר על תחושת החופש בבחירה - כל אחד מרגיש שהוא בוחר את מה שהוא רוצה, כמו לבחור לשבת על כיסא. אך הוא מבקש מהמאזינים לשאול את עצמם מדוע הם בוחרים את הבחירות האלה, ולמה הם בוחרים דווקא את הרצונות הללו ולא אחרים. השאלה הזו מעוררת מחשבה על מה באמת מניע אותנו. האם אנו בוחרים להיות במצב של רצון מסוים, או שאנחנו נגרמים לרצות משהו מסוים מבלי להיות מודעים לכך?
מה גורם לנו להיות קיימים ולרצות?
אליעד מפנה את השאלות העמוקות האלה כלפי עצמנו: אם אנחנו קיימים, מה גרם לכך? אם אנחנו רוצים משהו, מה גרם לכך? זו שאלה עקרונית של מהות החיים, מהגורם לכך שאנחנו בוחרים, שאנחנו קיימים, ושיש לנו רצון. אליעד לא מציע תשובות חד משמעיות, אלא מציע לאדם להעמיק בהתבוננות פנימית ולשאול את עצמו את השאלות הללו בצורה חודרנית.
האם אנו אחראים לרגשותינו ולמציאות שלנו?
אליעד גם עוסק בשאלה מעניינת של מי אחראי לרגשות שלנו, ובמיוחד לרגשות של חוסר. הוא מציין כי אף אחד לא מתכנן תחושת חוסר, אבל במידה מסוימת, כל אדם יכול לבחור להתבונן פנימה ולהבין את הקשר בין תחושותיו לבין האחראי להם - שהוא בעצם הוא עצמו. כאשר אדם חווה חוסר או רע, יש לו את היכולת לשנות את תפיסתו ולראות את הדברים בצורה שונה.
האם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו?
כאשר מדובר על הרצון, אליעד שואל האם אנו באמת יכולים לבחור את הרצון שלנו או האם הרצון הזה נוצר באופן אוטומטי מבלי שאנחנו בוחרים בו. הוא מציע שאדם עשוי לחשוב שהוא בוחר את הרצונות...
- בחירה חופשית
- תודעה עצמית
- רצון עצמי
- מהות הקיום
- שליטה במציאות