אליעד כהן פותח את הנושא בשאלה מרכזית: למה אנשים רצים לאומן, במיוחד בראש השנה? הוא מציין שרבי נחמן מברסלב אמר בצורה מפורשת וחד - משמעית, שהדבר הכי חשוב בעולם הוא להיות אצלו בראש השנה. לפי רבי נחמן, להיות אצלו בראש השנה חשוב יותר מלימוד תורה, קיום מצוות ואפילו מאלוהים בעצמו. רבי נחמן הצהיר שאם אדם מתלבט האם לאכול או לא, האם לישון או לא, האם להתפלל או לא - הדבר החשוב באמת הוא להיות אצלו בראש השנה. הוא אפילו אמר שמי שיגיע אליו בראש השנה לא צריך לעשות עוד צומות או תעניות, כי הכל כבר התכפר בזכות ההגעה אליו. מנגד, מי שלא יגיע, לא משנה כמה יצום ויתענה, זה לא יעזור לו.
האם לחסידי ברסלב ברור מה רבי נחמן באמת התכוון?
אליעד מסביר שבכל אמירה של רבי נחמן ישנם כמה רבדים של פרשנות: פשט, רמז, דרש וסוד. ברמת הפשט, רבי נחמן פשוט הזמין את תלמידיו לעזוב את הבית, האישה והילדים, ולהגיע אליו לראש השנה. עם זאת, אליעד כהן מדגיש שהחסידים לא באמת מבינים את כוונתו העמוקה של רבי נחמן, ולוקחים את הדברים כפשוטם, כלומר, לנסוע פיזית לאומן. לדבריו, חסידי ברסלב הופכים את ההגעה לאומן למשהו מיסטי וחושבים שבאבן או בקבר עצמו יש משהו קדוש, אך לטענתו, אין הבדל בין אבן רגילה לבין אבן בקבר של רבי נחמן. הוא אף משווה זאת למצב היפותטי שבו אנשים היו הופכים פח אשפה למקום פולחן, מתוך דמיון מודרך, ומדגיש שזו אשליה בלבד.
מהי המשמעות העמוקה של ראש השנה לפי רבי נחמן?
המשמעות האמיתית של ראש השנה לפי אליעד כהן היא שונה לחלוטין. רבי נחמן, בספרו (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' תורה א'), מצביע על כך שבראש השנה האדם "שופט את העולם", או במילים אחרות - קובע את תפיסת המציאות שלו. להיות אצל רבי נחמן בראש השנה משמעותו היא לא להיות פיזית לידו, אלא לאמץ את נקודת המבט שלו לגבי העולם. אליעד מפרט שהמטרה של רבי נחמן היא לגרום לתלמידיו להבין שכל המציאות היא אחדות שלמה, שכל מה שקורה הוא מאלוהים, ולכן הכל טוב באופן מוחלט. לדבריו, ראש השנה אמור להביא את האדם להסתכל על המציאות באותו אופן שרבי נחמן רואה אותה - אחדות מוחלטת שאין בה שום רע.
איך הדת המסורתית מתנגשת עם המסר של רבי נחמן?
אליעד כהן מסביר שהדת היהודית המסורתית, לפי התפיסה הרווחת, מייצרת הפרדה בין טוב לרע, ומכניסה לאדם תחושה שיש בו ובמציאות רע. למשל, כאשר אומרים לאדם להתפלל ולבקש סליחה מאלוהים, הוא בעצם מקבל תחושה שיש רע ושהוא חוטא. אליעד טוען שזה בדיוק ההפך ממה שרבי נחמן מנסה ללמד. לפי רבי נחמן, המציאות היא טובה לחלוטין, ולכן האדם לא צריך לחוש רגשות אשמה או פחד מאלוהים. הוא מדגיש שהדתיים, בכך שהם מקבלים את הרעיון של טוב ורע, דווקא מתרחקים מאלוהים ולא מתקרבים אליו.
האם נסיעה פיזית לאומן באמת מקרבת את האדם להבנה הרוחנית?
אליעד כהן מדגיש שאין קשר הכרחי בין הנסיעה הפיזית לאומן לבין ההתקרבות האמיתית לאמת של רבי נחמן. לדעתו, השינוי צריך להתרחש בתודעה ובמחשבה של האדם. הוא מדגיש שאם האדם לא מבין שהכל אחד, לא משנה אם הוא נמצא באומן, בגן עדן, או בשבי הסורי - הוא עדיין לא השיג דבר. לדבריו, הרבה אנשים שטוענים שהנסיעה לאומן קידמה אותם, בעצם התקדמו לא בזכות המקום אלא בזכות המשמעות האישית שהם נתנו לנסיעה הזאת. במילים אחרות, ההתייחסות של האדם לאירוע היא שמקדמת אותו, ולא האירוע עצמו.
אליעד מוסיף שאפשר להתקדם רוחנית בכל דרך שהיא - באמצעות סמים, באמצעות אירועים טראומטיים או כל חוויה אחרת - אך מה שחשוב הוא השינוי התודעתי. אומן או כל מקום אחר הם בסך הכל כלים, אך הם לא המטרה עצמה.
מה באמת הכוונה "להיות אצל רבי נחמן בראש השנה"?
אליעד כהן מבהיר שהמשמעות האמיתית של המשפט "להיות אצלו בראש השנה" היא שהאדם יאמץ לחלוטין את ההשקפה של רבי נחמן לגבי המציאות, שיש בה אחדות מוחלטת ושאין הבדל בין טוב לרע, כי הכל מגיע מאותו המקור - מאלוהים. זוהי משמעות ראש השנה לפי רבי נחמן - להפוך להיות כמוהו ברמה התודעתית והרוחנית, ולשפוט את העולם באותו אופן שבו הוא שופט אותו.
- למה נוסעים לאומן בראש השנה?
- מה רבי נחמן התכוון בראש השנה?
- מהי המשמעות של אומן בברסלב?
- האם חשוב להיות אצל רבי נחמן בראש השנה?
- למה חסידי ברסלב טסים לאומן?