46:48בטוח במאה אחוז, בטוח באופן מוחלט, מסירות נפש, סוף הדרך הרוחנית, מעל השכל האנושי, לחשוב בלי שכל, מצא את ההבדלים, הסיפור של אליעד, הדרך של רבי נחמן מברסלב
מה המשמעות האמיתית של לתת מאה אחוז מעצמך?
אליעד כהן מסביר מה זה אומר לתת מעצמך מאה אחוז, מושג שנשמע פשוט אבל משמעותו עמוקה בהרבה ממה שמקובל לחשוב. לתת מאה אחוז לא מסתכם רק בהקרבה פיזית או אפילו במוות למען משהו מסוים, אלא בהקרבה מוחלטת של התודעה שלך. לתת מאה אחוז זה לא רק להיות מוכן למות למען מטרה מסוימת אלא גם להרוג חלק מהתודעה שלך, ואף לבטל אותה לחלוטין למען אותה מטרה. דוגמה אישית שאליעד נותן היא הדרך שהוא עבר בחיפושו אחר האמת המוחלטת, שבה הגיע למצב שבו היה מוכן לוותר על הקיום שלו, לא רק הפיזי אלא גם התודעתי, וזאת כדי להתחבר לאמת באופן מוחלט.
מה רבי נחמן מברסלב אומר על גבולות ההבנה האנושית?
אליעד משתמש בדברי רבי נחמן מברסלב כדי להבהיר את הנקודה הזו עוד יותר לעומק. לפי רבי נחמן, האדם צריך להבין את כל מה שהוא מסוגל להבין, ואז לנסות להבין גם את מה שהוא לא יכול להבין. אולם אליעד מדגיש כי כאן מסתתרת השאלה הגדולה: מהו הגבול של מה שאנו יכולים להבין? לפי רבי נחמן, הגבול תמיד יכול להתרחב, ולכן לעולם לא ניתן לומר בוודאות שהגענו למאה אחוז הבנה, כיוון שתמיד יש אפשרות להבין עוד.
איך אפשר להבין יותר לעומק כל דבר?
אליעד ממחיש את הרעיון עם דוגמה פשוטה של כוס מים. נניח שיש כוס מלאה לגמרי במים, לכאורה זה מאה אחוז, אך אם ניקח כוס גדולה יותר, נגלה שהכוס הראשונה הייתה מלאה באופן יחסי בלבד. לעולם אין "מאה אחוז מוחלט" בכוס אחת, מכיוון שתמיד ניתן ליצור כלי גדול יותר. באופן דומה, תמיד יש אפשרות להרחיב את ההבנה והידע שלנו, וכך לעולם לא מגיעים למאה אחוז מוחלטים. כל פעם שאנו חושבים שהגענו להבנה שלמה, מתגלה רמה חדשה ועמוקה יותר.
מה ההבדל בין לתת מאה אחוז באופן יחסי לבין לתת מאה אחוז באופן מוחלט?
כשאדם אומר שנתן מאה אחוז, הוא בדרך כלל מתכוון שנתן את כל מה שהיה מסוגל באותה עת. אולם אליעד מדגיש שזה רק מאה אחוז באופן יחסי, כי ייתכן שבעתיד הוא יוכל לתת יותר. מאה אחוז מוחלט הוא מצב שבו אין שום אפשרות לתת יותר. לפי אליעד, במובן מסוים, כולם תמיד נותנים מאה אחוז ביחס ליכולות שלהם באותו רגע, אך אין זה המאה אחוז המוחלט שהוא מדבר עליו.
מה המשמעות של "לחשוב בלי שכל"?
אליעד מבהיר את המושג "לחשוב בלי שכל" ומסביר שהוא מתייחס לחשיבה שלא מסתמכת על הנחות מוקדמות, אפילו הבסיסיות ביותר שאנו לוקחים כמובן מאליו. לחשוב בלי שכל זה להטיל ספק אפילו בהנחה הכי יסודית כמו "אני קיים" או "דבר והיפוכו לא יכולים להיות נכונים בו - זמנית". זו החשיבה ההפוכה ביותר לחשיבה הרגילה שבה אנשים רגילים להשתמש.
לדוגמה, אם כולנו בטוחים שמשהו לא יכול להיות קיים ולא קיים בו זמנית, אז לחשוב בלי שכל יהיה לנסות לחשוב איך דבר כזה כן אפשרי. זו הדרך שמאפשרת לפרוץ את מגבלות החשיבה הרגילה שלנו.
איך אליעד הגיע למצב של מאה אחוז מוחלט?
אליעד מספר על התהליך שלו, שבו הוא חיפש להבין את המציאות במקום הכי עמוק שהגיע אליו בפעם הקודמת, עד שהגיע למצב שבו פשוט לא יכול היה לחשוב יותר. הוא מתאר חוויה שבה הוא הגיע לנקודה שבה לא רק שהוא לא חשב, אלא לא יכול היה לחשוב על שום דבר כלל. הוא מסביר שזה מצב שבו אתה לא רק מאבד את החושים, אלא אפילו מאבד את החוויה הבסיסית של "אני קיים". לדבריו, זהו המקום של מאה אחוז מוחלט, כי אי אפשר להתקדם ממנו יותר מבחינה שכלית או רוחנית.
איך ניתן להגיע לחוויה של המאה אחוז המוחלט?
כדי להגיע למצב זה, אליעד ממליץ על שיטת אלימינציה הדרגתית: לקחת כל דבר שאתה בטוח בו ולהטיל בו ספק, עד שבסופו של דבר אתה מגיע למצב שבו אתה לא בטוח בשום דבר. אם האדם עושה זאת באופן יסודי, מתמיד ועקבי, הוא יכול להגיע לנקודה שבה כל הנחות היסוד שלו מתפרקות. אז הוא מגיע למצב של הבנה מוחלטת, שבה לא נותרת שום שאלה או ספק.
אליעד מבהיר כי זהו תהליך שדורש מחויבות עצומה, מסירות נפש טוטאלית, ומוכנות לעבור אל מעבר לתפיסות הרגילות של השכל האנושי.
מהי התוצאה הסופית של ההגעה למאה אחוז מוחלט?
לאחר שמגיעים למצב זה, מתרחש מצב תודעתי ייחודי שבו האדם יכול לחזור לעולם היחסי, אך עם פרספקטיבה חדשה לחלוטין. הוא מסוגל לראות את המציאות מנקודת מבט של מי שחווה את המוחלט, ולכן הוא פחות מושפע באופן רגשי מכל מה שקורה סביבו. במצב זה, האדם למעשה חווה גם את ההבדלים בין דברים, אך גם את העובדה שאין באמת הבדל במוחלט בין כל הדברים.
אליעד מסיים באומרו כי האדם שחווה את המוחלט מסוגל לחיות חיים רגילים, אך תודעתו כבר אינה נתונה לשליטת ההבנות היחסיות הרגילות, כי הוא כבר הגיע לסוף החיפוש הרוחני שלו.
אליעד כהן מסביר מה זה אומר לתת מעצמך מאה אחוז, מושג שנשמע פשוט אבל משמעותו עמוקה בהרבה ממה שמקובל לחשוב. לתת מאה אחוז לא מסתכם רק בהקרבה פיזית או אפילו במוות למען משהו מסוים, אלא בהקרבה מוחלטת של התודעה שלך. לתת מאה אחוז זה לא רק להיות מוכן למות למען מטרה מסוימת אלא גם להרוג חלק מהתודעה שלך, ואף לבטל אותה לחלוטין למען אותה מטרה. דוגמה אישית שאליעד נותן היא הדרך שהוא עבר בחיפושו אחר האמת המוחלטת, שבה הגיע למצב שבו היה מוכן לוותר על הקיום שלו, לא רק הפיזי אלא גם התודעתי, וזאת כדי להתחבר לאמת באופן מוחלט.
מה רבי נחמן מברסלב אומר על גבולות ההבנה האנושית?
אליעד משתמש בדברי רבי נחמן מברסלב כדי להבהיר את הנקודה הזו עוד יותר לעומק. לפי רבי נחמן, האדם צריך להבין את כל מה שהוא מסוגל להבין, ואז לנסות להבין גם את מה שהוא לא יכול להבין. אולם אליעד מדגיש כי כאן מסתתרת השאלה הגדולה: מהו הגבול של מה שאנו יכולים להבין? לפי רבי נחמן, הגבול תמיד יכול להתרחב, ולכן לעולם לא ניתן לומר בוודאות שהגענו למאה אחוז הבנה, כיוון שתמיד יש אפשרות להבין עוד.
איך אפשר להבין יותר לעומק כל דבר?
אליעד ממחיש את הרעיון עם דוגמה פשוטה של כוס מים. נניח שיש כוס מלאה לגמרי במים, לכאורה זה מאה אחוז, אך אם ניקח כוס גדולה יותר, נגלה שהכוס הראשונה הייתה מלאה באופן יחסי בלבד. לעולם אין "מאה אחוז מוחלט" בכוס אחת, מכיוון שתמיד ניתן ליצור כלי גדול יותר. באופן דומה, תמיד יש אפשרות להרחיב את ההבנה והידע שלנו, וכך לעולם לא מגיעים למאה אחוז מוחלטים. כל פעם שאנו חושבים שהגענו להבנה שלמה, מתגלה רמה חדשה ועמוקה יותר.
מה ההבדל בין לתת מאה אחוז באופן יחסי לבין לתת מאה אחוז באופן מוחלט?
כשאדם אומר שנתן מאה אחוז, הוא בדרך כלל מתכוון שנתן את כל מה שהיה מסוגל באותה עת. אולם אליעד מדגיש שזה רק מאה אחוז באופן יחסי, כי ייתכן שבעתיד הוא יוכל לתת יותר. מאה אחוז מוחלט הוא מצב שבו אין שום אפשרות לתת יותר. לפי אליעד, במובן מסוים, כולם תמיד נותנים מאה אחוז ביחס ליכולות שלהם באותו רגע, אך אין זה המאה אחוז המוחלט שהוא מדבר עליו.
מה המשמעות של "לחשוב בלי שכל"?
אליעד מבהיר את המושג "לחשוב בלי שכל" ומסביר שהוא מתייחס לחשיבה שלא מסתמכת על הנחות מוקדמות, אפילו הבסיסיות ביותר שאנו לוקחים כמובן מאליו. לחשוב בלי שכל זה להטיל ספק אפילו בהנחה הכי יסודית כמו "אני קיים" או "דבר והיפוכו לא יכולים להיות נכונים בו - זמנית". זו החשיבה ההפוכה ביותר לחשיבה הרגילה שבה אנשים רגילים להשתמש.
לדוגמה, אם כולנו בטוחים שמשהו לא יכול להיות קיים ולא קיים בו זמנית, אז לחשוב בלי שכל יהיה לנסות לחשוב איך דבר כזה כן אפשרי. זו הדרך שמאפשרת לפרוץ את מגבלות החשיבה הרגילה שלנו.
איך אליעד הגיע למצב של מאה אחוז מוחלט?
אליעד מספר על התהליך שלו, שבו הוא חיפש להבין את המציאות במקום הכי עמוק שהגיע אליו בפעם הקודמת, עד שהגיע למצב שבו פשוט לא יכול היה לחשוב יותר. הוא מתאר חוויה שבה הוא הגיע לנקודה שבה לא רק שהוא לא חשב, אלא לא יכול היה לחשוב על שום דבר כלל. הוא מסביר שזה מצב שבו אתה לא רק מאבד את החושים, אלא אפילו מאבד את החוויה הבסיסית של "אני קיים". לדבריו, זהו המקום של מאה אחוז מוחלט, כי אי אפשר להתקדם ממנו יותר מבחינה שכלית או רוחנית.
איך ניתן להגיע לחוויה של המאה אחוז המוחלט?
כדי להגיע למצב זה, אליעד ממליץ על שיטת אלימינציה הדרגתית: לקחת כל דבר שאתה בטוח בו ולהטיל בו ספק, עד שבסופו של דבר אתה מגיע למצב שבו אתה לא בטוח בשום דבר. אם האדם עושה זאת באופן יסודי, מתמיד ועקבי, הוא יכול להגיע לנקודה שבה כל הנחות היסוד שלו מתפרקות. אז הוא מגיע למצב של הבנה מוחלטת, שבה לא נותרת שום שאלה או ספק.
אליעד מבהיר כי זהו תהליך שדורש מחויבות עצומה, מסירות נפש טוטאלית, ומוכנות לעבור אל מעבר לתפיסות הרגילות של השכל האנושי.
מהי התוצאה הסופית של ההגעה למאה אחוז מוחלט?
לאחר שמגיעים למצב זה, מתרחש מצב תודעתי ייחודי שבו האדם יכול לחזור לעולם היחסי, אך עם פרספקטיבה חדשה לחלוטין. הוא מסוגל לראות את המציאות מנקודת מבט של מי שחווה את המוחלט, ולכן הוא פחות מושפע באופן רגשי מכל מה שקורה סביבו. במצב זה, האדם למעשה חווה גם את ההבדלים בין דברים, אך גם את העובדה שאין באמת הבדל במוחלט בין כל הדברים.
אליעד מסיים באומרו כי האדם שחווה את המוחלט מסוגל לחיות חיים רגילים, אך תודעתו כבר אינה נתונה לשליטת ההבנות היחסיות הרגילות, כי הוא כבר הגיע לסוף החיפוש הרוחני שלו.
- מה זה לתת מאה אחוז?
- האם אפשר לחשוב בלי שכל?
- איך להגיע להבנה מוחלטת של המציאות?
- מהי הדרך של רבי נחמן מברסלב?
- איך לדעת שאתה באמת בטוח במאה אחוז?