אחדות היש והאין, נפרדות מתוך אחדות, לא לדעת כלום, לדעת כלום, להיות דבר והיפוכו, חווית האחדות, לא לדעת שום דבר
מהי אחדות היש והאין?
הרעיון המרכזי שאליעד כהן מדבר עליו הוא המושג של אחדות היש והאין. המשמעות של זה היא שבכל דבר בעולם ישנה מציאות כפולה: מצד אחד הדבר קיים, ומצד שני הוא אינו קיים. לדוגמה, ספר שמונח על השולחן הוא אמנם קיים כספר, אך באותה מידה הוא אינו פיל. כך, בתוך כל דבר יש את המהות של היש וגם את המהות של האין בו זמנית. המשמעות העמוקה יותר שאליעד מסביר, היא שבחוויה האנושית יש תמיד תחושה שיש הפרדה ברורה בין דברים. למשל, טוב ורע, חיים ומוות, חשוב ולא חשוב. אבל אליעד מדגיש שכל ההפרדות האלו קיימות רק מנקודת מבט יחסית.
כיצד חווים נפרדות מתוך האחדות?
אליעד מסביר שהמציאות האמיתית היא אחת - הכל אותו דבר. אך כדי שיהיה משחק בחיים, האדם חייב ליצור נפרדות מדומה מתוך האחדות האמיתית. הוא מביא דוגמה של חנות בגדים שמוכרת חולצה אחת בלבד, באותו הצבע ואותה מידה. במצב כזה, אם האדם יקח חולצה אחת מהמדף, אין טעם שהוא יחפש חולצה אחרת, כיוון שכל החולצות זהות לחלוטין. עם זאת, האדם יכול בכל זאת להחליט לחפש חולצה נוספת, וליצור משחק של נפרדות מדומה למרות שהוא מבין שאין באמת הבדל בין החולצות. זה מה שנקרא "נפרדות מתוך אחדות".
הוא ממשיך ומדגים זאת בעזרת דוגמה של כוס עגולה שאין לה כיוונים שונים - לא משנה מאיזה כיוון מסתכלים עליה, היא נשארת אותו הדבר. לכן, לכאורה, אין משמעות לבחירה של הכיוון ממנו האדם מסתכל. זו בדיוק חוויית האחדות: כל הכיוונים הם אחד. ובכל זאת, האדם יכול להחליט ליצור כיוונים, ליצור משמעות ונפרדות באופן מלאכותי, אפילו כשהוא יודע שהכל אחד.
מה המשמעות של להיות דבר והיפוכו?
הרעיון הבא שאליעד עוסק בו, הוא היכולת להיות דבר והיפוכו בו זמנית. למשל, לחוות גם שהדבר משנה לך, וגם שהוא כלל לא משנה. לדוגמה, אדם יכול לומר "אכפת לי מה יקרה", ובמקביל לחוות בתוכו באופן מוחלט שזה לא משנה בכלל. אליעד מסביר כי זוהי היכולת הגבוהה ביותר, שקשורה למושג של "להיות אלוהים". זה אומר להיות בחוויה שבה שני המצבים ההפוכים מתקיימים בבת אחת ובאופן מלא.
האם ניתן לדעת הכל ובו זמנית לא לדעת כלום?
אליעד מתייחס לנושא של ידיעה ואי - ידיעה. הוא טוען שבן אדם יכול להגיע למצב שבו הוא לא יודע כלום. לא רק שאינו יודע פרטים מסוימים, אלא ממש אינו יודע דבר. אפילו את אי - הידיעה שלו הוא אינו יודע. הוא מסביר שבמצב הזה האדם חופשי מהצורך להגדיר ולשפוט דברים. כשאדם אומר "אני לא יודע", הוא למעשה יודע שהוא לא יודע, ולכן עדיין נמצא בידיעה. אך במצב הגבוה יותר של תודעה, האדם באמת אינו יודע, ואינו יודע שהוא אינו יודע.
הוא נותן דוגמה של קיר - הקיר אינו יודע דבר, הוא אפילו לא יודע שאינו יודע. זהו מצב טהור של אחדות שאין בה אפילו טיפת הגדרה. להגיע למצב כזה דורש שינוי בשכל. האדם צריך להשתחרר מההיגיון הרגיל שלו, ולהבין שייתכן שדברים הפוכים יכולים להיות נכונים בו זמנית. לדוגמה, 1+1 הוא גם 2 וגם 3 בו זמנית. זוהי היכולת לתפוס דבר והיפוכו כאחד באופן מלא ומוחלט.
מה הקשר...
הרעיון המרכזי שאליעד כהן מדבר עליו הוא המושג של אחדות היש והאין. המשמעות של זה היא שבכל דבר בעולם ישנה מציאות כפולה: מצד אחד הדבר קיים, ומצד שני הוא אינו קיים. לדוגמה, ספר שמונח על השולחן הוא אמנם קיים כספר, אך באותה מידה הוא אינו פיל. כך, בתוך כל דבר יש את המהות של היש וגם את המהות של האין בו זמנית. המשמעות העמוקה יותר שאליעד מסביר, היא שבחוויה האנושית יש תמיד תחושה שיש הפרדה ברורה בין דברים. למשל, טוב ורע, חיים ומוות, חשוב ולא חשוב. אבל אליעד מדגיש שכל ההפרדות האלו קיימות רק מנקודת מבט יחסית.
כיצד חווים נפרדות מתוך האחדות?
אליעד מסביר שהמציאות האמיתית היא אחת - הכל אותו דבר. אך כדי שיהיה משחק בחיים, האדם חייב ליצור נפרדות מדומה מתוך האחדות האמיתית. הוא מביא דוגמה של חנות בגדים שמוכרת חולצה אחת בלבד, באותו הצבע ואותה מידה. במצב כזה, אם האדם יקח חולצה אחת מהמדף, אין טעם שהוא יחפש חולצה אחרת, כיוון שכל החולצות זהות לחלוטין. עם זאת, האדם יכול בכל זאת להחליט לחפש חולצה נוספת, וליצור משחק של נפרדות מדומה למרות שהוא מבין שאין באמת הבדל בין החולצות. זה מה שנקרא "נפרדות מתוך אחדות".
הוא ממשיך ומדגים זאת בעזרת דוגמה של כוס עגולה שאין לה כיוונים שונים - לא משנה מאיזה כיוון מסתכלים עליה, היא נשארת אותו הדבר. לכן, לכאורה, אין משמעות לבחירה של הכיוון ממנו האדם מסתכל. זו בדיוק חוויית האחדות: כל הכיוונים הם אחד. ובכל זאת, האדם יכול להחליט ליצור כיוונים, ליצור משמעות ונפרדות באופן מלאכותי, אפילו כשהוא יודע שהכל אחד.
מה המשמעות של להיות דבר והיפוכו?
הרעיון הבא שאליעד עוסק בו, הוא היכולת להיות דבר והיפוכו בו זמנית. למשל, לחוות גם שהדבר משנה לך, וגם שהוא כלל לא משנה. לדוגמה, אדם יכול לומר "אכפת לי מה יקרה", ובמקביל לחוות בתוכו באופן מוחלט שזה לא משנה בכלל. אליעד מסביר כי זוהי היכולת הגבוהה ביותר, שקשורה למושג של "להיות אלוהים". זה אומר להיות בחוויה שבה שני המצבים ההפוכים מתקיימים בבת אחת ובאופן מלא.
האם ניתן לדעת הכל ובו זמנית לא לדעת כלום?
אליעד מתייחס לנושא של ידיעה ואי - ידיעה. הוא טוען שבן אדם יכול להגיע למצב שבו הוא לא יודע כלום. לא רק שאינו יודע פרטים מסוימים, אלא ממש אינו יודע דבר. אפילו את אי - הידיעה שלו הוא אינו יודע. הוא מסביר שבמצב הזה האדם חופשי מהצורך להגדיר ולשפוט דברים. כשאדם אומר "אני לא יודע", הוא למעשה יודע שהוא לא יודע, ולכן עדיין נמצא בידיעה. אך במצב הגבוה יותר של תודעה, האדם באמת אינו יודע, ואינו יודע שהוא אינו יודע.
הוא נותן דוגמה של קיר - הקיר אינו יודע דבר, הוא אפילו לא יודע שאינו יודע. זהו מצב טהור של אחדות שאין בה אפילו טיפת הגדרה. להגיע למצב כזה דורש שינוי בשכל. האדם צריך להשתחרר מההיגיון הרגיל שלו, ולהבין שייתכן שדברים הפוכים יכולים להיות נכונים בו זמנית. לדוגמה, 1+1 הוא גם 2 וגם 3 בו זמנית. זוהי היכולת לתפוס דבר והיפוכו כאחד באופן מלא ומוחלט.
מה הקשר...
- מהי אחדות היש והאין?
- איך להיות דבר והיפוכו בו זמנית?
- מה המשמעות של לא לדעת שום דבר?
- כיצד לחוות נפרדות מתוך אחדות?
- איך להגיע לחוויית האחדות המוחלטת?