סוד הרצון העצמי, למה באמת יש רצון? הפרדה יוצרת רצון, מי יוצר את הרצון שלך? רצון יוצר חיסרון, חיסרון יוצר רצון, שכל יוצר חיסרון, שכל יוצר רצון, סוד האושר, מה יוצר את הרצון? תורת אחדות ההפכים
למה באמת יש לך רצון?
אליעד כהן מסביר את שאלת הרצון מנקודת מבט עמוקה וייחודית, ומתחיל מהשאלה הבסיסית: למה האדם רוצה את מה שהוא רוצה? לפי אליעד, בכל פעם שאדם שואל את עצמו "למה אני רוצה משהו?" הוא אינו מסוגל להגיע לתשובה מוחלטת. תמיד אפשר להמשיך לשאול "ולמה את זה?", ואין לכך סוף. כל תשובה שהאדם נותן לשאלה הזו היא בהכרח חלקית ואינה פותרת באמת את הסיבה שבגללה הוא רוצה משהו מלכתחילה.
לדוגמה, כאשר אדם אומר שהוא רוצה משהו "כי ככה", אליעד מדגיש שתשובה זו היא שטחית וחסרת משמעות. היא אינה באמת מסבירה למה הרצון קיים אלא רק דוחה את השאלה. אדם שואל "למה אני סובל?" או "למה אני רוצה את מה שאני רוצה?" ומצפה לקבל תשובה שתספק אותו, אך אליעד מבהיר שאין תשובה סופית שתעצור את הרצון או שתספק את האדם באופן מוחלט.
איך הפרדה יוצרת רצון?
אליעד מסביר את הקשר ההדוק בין רצון להפרדה. כדי להבדיל בין שני דברים, אדם חייב לתפוס שמשהו חסר. למשל, כשאדם רואה צבע אדום ולבן, הוא מסוגל להבדיל ביניהם רק מפני שהוא חווה חיסרון כלשהו ביחס לכל צבע. הרצון קשור תמיד לתפיסת חיסרון: אם לא היה חיסרון, לא הייתה הפרדה בין הצבע הלבן לאדום, ולא היה רצון לשנות את המצב הקיים.
האם הרצון מחייב חיסרון?
על פי ההסבר של אליעד, כל רצון נובע באופן מוחלט מתחושה של חיסרון. הוא מדגים זאת באמצעות דוגמה יומיומית: כשאדם רוצה לאכול משהו מתוק, המשמעות היא שחסר לו משהו מתוק, כאשר הוא רוצה לנוח, המשמעות היא שחסר לו מנוחה. אליעד מבהיר שהרצון נוצר מההכרה שיש מצב נוכחי שהוא פחות טוב ממצב אחר, ולכן נוצרת השאיפה לשנות את המצב הנוכחי למצב שנתפס כטוב יותר.
האם אפשר לחיות בלי רצון?
אליעד כהן מציין שיש אנשים שאינם מודעים לכך שהרצון שולט בהם. האדם יכול לחשוב שהוא חופשי, אך בפועל הוא פועל מתוך רצון שנובע מתחושה פנימית של חיסרון. אליעד טוען שקיום הרצון מחייב בהכרח קיום של חיסרון, והסרת ההפרדה בין דברים (למשל, לא לראות הבדל בין מצבים או דברים שונים) יכולה תאורטית להסיר גם את הרצון. אך הוא מחדד ואומר, שלמעשה כל עוד קיימת במוח האדם הבחנה והבדלה בין מצבים, בהכרח יהיה קיים גם רצון כלשהו.
מי מחליט מה אתה רוצה?
אליעד עוסק בשאלה מי באמת מחליט מה האדם רוצה. הוא מסביר שהרצון נוצר כתוצאה מהפרדות שהאדם עושה במוחו. אם האדם לא היה מבדיל בין מצבים, לא היה בו רצון לשנות מצב אחד למצב אחר. לדוגמה, אם האדם מבדיל בין מציאות של "אין כיסא" ל"יש כיסא", אז בהכרח יש לו רצון לגבי המצב: או שירצה שיהיה כיסא כי חסר לו נוחות, או שירצה את ההפך, או משהו אחר שמתבסס על ההפרדה הראשונית.
מהו הקשר בין שכל לרצון?
אליעד מדגיש שתפקיד השכל הוא רק להבין את הרצון והחיסרון, אך הוא אינו יוצר אותו בפועל. הרגש הוא זה שחווה את הרצון ואת החיסרון. כאשר יש כאב או סבל, האדם שואל למה הוא סובל, אך למעשה השאלה "למה אני סובל" שווה בעומקה לשאלה "למה אני רוצה את מה שאני רוצה?". בשני המקרים השאלות אינן מובילות לתשובה שמבטלת את החיסרון.
מה מקור ההבדל בין טוב לרע?
אליעד מתאר דיאלוג דמיוני בין האדם לבין אלוהים. האדם שואל את אלוהים מדוע יש רע בעולם, ואלוהים משיב שההבדל בין טוב לרע קיים רק במוחו של האדם ולא במציאות עצמה. האדם לא מקבל את התשובה וטוען שגם אלוהים עצמו נמצא בחיסרון, שהרי אם אלוהים מושלם, לא היה צריך לברוא את העולם, כי השלמות היא נטולת צורך לפעול או לברוא. אליעד מסביר שמנקודת המבט של האחדות, אין כלל הבדל בין טוב לרע, וההבדלים נובעים מהאדם עצמו שמפריד ויוצר בכך את הסבל שלו.
האם אפשר להפסיק לרצות?
לפי אליעד, אפשר להגיע למצב שבו האדם משחק עם ההפרדות במוח שלו וכך לשחק עם הרצונות שלו. אם האדם מפסיק לחלוטין להבדיל בין...
אליעד כהן מסביר את שאלת הרצון מנקודת מבט עמוקה וייחודית, ומתחיל מהשאלה הבסיסית: למה האדם רוצה את מה שהוא רוצה? לפי אליעד, בכל פעם שאדם שואל את עצמו "למה אני רוצה משהו?" הוא אינו מסוגל להגיע לתשובה מוחלטת. תמיד אפשר להמשיך לשאול "ולמה את זה?", ואין לכך סוף. כל תשובה שהאדם נותן לשאלה הזו היא בהכרח חלקית ואינה פותרת באמת את הסיבה שבגללה הוא רוצה משהו מלכתחילה.
לדוגמה, כאשר אדם אומר שהוא רוצה משהו "כי ככה", אליעד מדגיש שתשובה זו היא שטחית וחסרת משמעות. היא אינה באמת מסבירה למה הרצון קיים אלא רק דוחה את השאלה. אדם שואל "למה אני סובל?" או "למה אני רוצה את מה שאני רוצה?" ומצפה לקבל תשובה שתספק אותו, אך אליעד מבהיר שאין תשובה סופית שתעצור את הרצון או שתספק את האדם באופן מוחלט.
איך הפרדה יוצרת רצון?
אליעד מסביר את הקשר ההדוק בין רצון להפרדה. כדי להבדיל בין שני דברים, אדם חייב לתפוס שמשהו חסר. למשל, כשאדם רואה צבע אדום ולבן, הוא מסוגל להבדיל ביניהם רק מפני שהוא חווה חיסרון כלשהו ביחס לכל צבע. הרצון קשור תמיד לתפיסת חיסרון: אם לא היה חיסרון, לא הייתה הפרדה בין הצבע הלבן לאדום, ולא היה רצון לשנות את המצב הקיים.
האם הרצון מחייב חיסרון?
על פי ההסבר של אליעד, כל רצון נובע באופן מוחלט מתחושה של חיסרון. הוא מדגים זאת באמצעות דוגמה יומיומית: כשאדם רוצה לאכול משהו מתוק, המשמעות היא שחסר לו משהו מתוק, כאשר הוא רוצה לנוח, המשמעות היא שחסר לו מנוחה. אליעד מבהיר שהרצון נוצר מההכרה שיש מצב נוכחי שהוא פחות טוב ממצב אחר, ולכן נוצרת השאיפה לשנות את המצב הנוכחי למצב שנתפס כטוב יותר.
האם אפשר לחיות בלי רצון?
אליעד כהן מציין שיש אנשים שאינם מודעים לכך שהרצון שולט בהם. האדם יכול לחשוב שהוא חופשי, אך בפועל הוא פועל מתוך רצון שנובע מתחושה פנימית של חיסרון. אליעד טוען שקיום הרצון מחייב בהכרח קיום של חיסרון, והסרת ההפרדה בין דברים (למשל, לא לראות הבדל בין מצבים או דברים שונים) יכולה תאורטית להסיר גם את הרצון. אך הוא מחדד ואומר, שלמעשה כל עוד קיימת במוח האדם הבחנה והבדלה בין מצבים, בהכרח יהיה קיים גם רצון כלשהו.
מי מחליט מה אתה רוצה?
אליעד עוסק בשאלה מי באמת מחליט מה האדם רוצה. הוא מסביר שהרצון נוצר כתוצאה מהפרדות שהאדם עושה במוחו. אם האדם לא היה מבדיל בין מצבים, לא היה בו רצון לשנות מצב אחד למצב אחר. לדוגמה, אם האדם מבדיל בין מציאות של "אין כיסא" ל"יש כיסא", אז בהכרח יש לו רצון לגבי המצב: או שירצה שיהיה כיסא כי חסר לו נוחות, או שירצה את ההפך, או משהו אחר שמתבסס על ההפרדה הראשונית.
מהו הקשר בין שכל לרצון?
אליעד מדגיש שתפקיד השכל הוא רק להבין את הרצון והחיסרון, אך הוא אינו יוצר אותו בפועל. הרגש הוא זה שחווה את הרצון ואת החיסרון. כאשר יש כאב או סבל, האדם שואל למה הוא סובל, אך למעשה השאלה "למה אני סובל" שווה בעומקה לשאלה "למה אני רוצה את מה שאני רוצה?". בשני המקרים השאלות אינן מובילות לתשובה שמבטלת את החיסרון.
מה מקור ההבדל בין טוב לרע?
אליעד מתאר דיאלוג דמיוני בין האדם לבין אלוהים. האדם שואל את אלוהים מדוע יש רע בעולם, ואלוהים משיב שההבדל בין טוב לרע קיים רק במוחו של האדם ולא במציאות עצמה. האדם לא מקבל את התשובה וטוען שגם אלוהים עצמו נמצא בחיסרון, שהרי אם אלוהים מושלם, לא היה צריך לברוא את העולם, כי השלמות היא נטולת צורך לפעול או לברוא. אליעד מסביר שמנקודת המבט של האחדות, אין כלל הבדל בין טוב לרע, וההבדלים נובעים מהאדם עצמו שמפריד ויוצר בכך את הסבל שלו.
האם אפשר להפסיק לרצות?
לפי אליעד, אפשר להגיע למצב שבו האדם משחק עם ההפרדות במוח שלו וכך לשחק עם הרצונות שלו. אם האדם מפסיק לחלוטין להבדיל בין...
- למה יש רצון?
- איך להפסיק לרצות?
- מה יוצר את הרצון?
- האם חיסרון יוצר רצון?
- איך נוצר חיסרון?
- מה זה אחדות ההפכים?
- למה אי אפשר להיות מרוצה לגמרי?