האם אליעד כהן לקח את הרעיונות שלו מתורת הקבלה ותורת הסוד או תורת החסידות או מרבי נחמן מברסלב? האם רבי נחמן מברסלב היה דתי או חילוני? מה הקשר שבין אליעד כהן לבין רבי נחמן מברסלב? מהי תורת הקבלה?
האם אליעד כהן לקח את רעיונותיו מתורת הקבלה ורבי נחמן מברסלב?
אליעד כהן מתייחס בהרחבה לשאלה הנפוצה, האם הרעיונות שלו לקוחים מתורת הקבלה, מתורת הסוד, מתורת החסידות ובמיוחד מתורותיו של רבי נחמן מברסלב. אליעד מציג את הדיון כמשהו שהרבה אנשים מנסים לברר, לעיתים מתוך ניסיון להציג אותו בצורה שלילית, בטענה כי הוא לקח את רעיונותיו ממקומות אחרים.
ראשית, אליעד כהן מסביר מהי בכלל תורת הקבלה. הוא אומר שבתנ"ך עצמו אין שום אזכור למילה "קבלה" או ל"זוהר", ושאת ספר הזוהר מצאו רק לפני כמה מאות שנים. הוא מספר שהדעה המקובלת היא שרבי שמעון בר יוחאי כתב את ספר הזוהר, אך שיש גם וויכוחים לגבי מחברו האמיתי. אליעד מסביר שספר הזוהר, שהוא אחד הספרים המרכזיים בתורת הקבלה, מציג רעיונות מיסטיים, פירושים אלטרנטיביים, סמלים וסודות.
הוא מדגיש כי הקבלה עצמה מורכבת ממגוון רחב של פרשנויות וגישות: יש את הקבלה של האר"י, של רבי משה קורדוברו, של רבי חיים ויטאל, של בעל הסולם ושל חסידויות שונות. כל אחת מהן טוענת להבנה אחרת של הקבלה, ורבות מהן אף סותרות אחת את השנייה.
אליעד כהן מדגים זאת באמצעות כך שיש רבנים שחושבים שחייבים ללמוד קבלה, אחרים חושבים שאסור ללמוד קבלה לפני גיל מסוים, חלקם אומרים שלימוד קבלה פוטר מקיום מצוות וחלקם טוענים בדיוק להיפך. לכל אחת מהגישות הללו יש טענות ופרשנויות משלה.
האם מושגי האחדות והנפרדות נלקחו מהקבלה?
כאן אליעד כהן נכנס לעומק הרעיון ומדבר על מושגים ספציפיים כמו "אחדות ונפרדות", אשר הוא מתייחס אליהם רבות בספרו "להיות אלוהים". הוא טוען שהמושגים האלה אכן מופיעים בקבלה, אך זה לא אומר שהוא לקח אותם משם. אליעד מדגיש שהמושגים האלה נמצאים גם בבודהיזם, בפילוסופיה היוונית, בתורות שונות ברחבי העולם, ואינם ייחודיים לתורת הקבלה. לכן, אין זה נכון להניח שהוא "לקח" אותם ממקום ספציפי.
הוא מוסיף דוגמה נוספת: אם היה מוסלמי היו טוענים שהוא לקח מהקוראן, ואם היה נוצרי היו טוענים שהוא לקח מהברית החדשה. הטענה הזאת נשענת רק על ידע חלקי של הטוענים, ולכן היא שגויה.
אליעד כהן מסביר שאפילו אם כל המושגים והרעיונות שהוא מציג היו נמצאים במקורות אחרים, עדיין התרומה המקורית שלו הייתה יכולה להיות בדרך שבה הוא מחבר ומארגן את הרעיונות האלה. הוא נותן דוגמה מקוקה - קולה: גם אם מרכיבים מסוימים נמצאים בשימוש במוצרים אחרים, השילוב הייחודי שלהם הוא שעושה את ההבדל.
מה הקשר בין אליעד כהן לרבי נחמן מברסלב?
אליעד כהן מתייחס ספציפית לקשר שבינו לבין רבי נחמן מברסלב. הוא אומר שיש בספריו אזכורים ספורים של רבי נחמן, אבל 99.9% מהתכנים אינם קשורים לתורתו של רבי נחמן בשום צורה. הוא אומר שייתכן שלפעמים הוא מזכיר את רבי נחמן כדי לעזור לאנשים מסוימים להתייחס ברצינות לרעיונות מסוימים, כי יש כאלה שמייחסים חשיבות גדולה יותר לרעיונות שנאמרים בשם דמות מוכרת וסמכותית כמו רבי נחמן.
אליעד כהן מציין שרבי נחמן עצמו המליץ לפעמים לומר דברים בשם אחרים, כדי שאנשים יתייחסו אליהם יותר ברצינות. הוא מתייחס לספר "ליקוטי מוהר"ן" ולכתבים אחרים של רבי נחמן, ואומר שלמרות שיש מעט רעיונות משותפים, חלק גדול מהרעיונות שהוא מביא אינם מופיעים בספרי רבי נחמן, ואף סותרים אותם במידה מסוימת.
האם רבי נחמן היה דתי או חילוני?
אליעד כהן דן בשאלה האם רבי נחמן היה אדם דתי או חילוני. הוא אומר שעל פניו ברור שרבי נחמן...
אליעד כהן מתייחס בהרחבה לשאלה הנפוצה, האם הרעיונות שלו לקוחים מתורת הקבלה, מתורת הסוד, מתורת החסידות ובמיוחד מתורותיו של רבי נחמן מברסלב. אליעד מציג את הדיון כמשהו שהרבה אנשים מנסים לברר, לעיתים מתוך ניסיון להציג אותו בצורה שלילית, בטענה כי הוא לקח את רעיונותיו ממקומות אחרים.
ראשית, אליעד כהן מסביר מהי בכלל תורת הקבלה. הוא אומר שבתנ"ך עצמו אין שום אזכור למילה "קבלה" או ל"זוהר", ושאת ספר הזוהר מצאו רק לפני כמה מאות שנים. הוא מספר שהדעה המקובלת היא שרבי שמעון בר יוחאי כתב את ספר הזוהר, אך שיש גם וויכוחים לגבי מחברו האמיתי. אליעד מסביר שספר הזוהר, שהוא אחד הספרים המרכזיים בתורת הקבלה, מציג רעיונות מיסטיים, פירושים אלטרנטיביים, סמלים וסודות.
הוא מדגיש כי הקבלה עצמה מורכבת ממגוון רחב של פרשנויות וגישות: יש את הקבלה של האר"י, של רבי משה קורדוברו, של רבי חיים ויטאל, של בעל הסולם ושל חסידויות שונות. כל אחת מהן טוענת להבנה אחרת של הקבלה, ורבות מהן אף סותרות אחת את השנייה.
אליעד כהן מדגים זאת באמצעות כך שיש רבנים שחושבים שחייבים ללמוד קבלה, אחרים חושבים שאסור ללמוד קבלה לפני גיל מסוים, חלקם אומרים שלימוד קבלה פוטר מקיום מצוות וחלקם טוענים בדיוק להיפך. לכל אחת מהגישות הללו יש טענות ופרשנויות משלה.
האם מושגי האחדות והנפרדות נלקחו מהקבלה?
כאן אליעד כהן נכנס לעומק הרעיון ומדבר על מושגים ספציפיים כמו "אחדות ונפרדות", אשר הוא מתייחס אליהם רבות בספרו "להיות אלוהים". הוא טוען שהמושגים האלה אכן מופיעים בקבלה, אך זה לא אומר שהוא לקח אותם משם. אליעד מדגיש שהמושגים האלה נמצאים גם בבודהיזם, בפילוסופיה היוונית, בתורות שונות ברחבי העולם, ואינם ייחודיים לתורת הקבלה. לכן, אין זה נכון להניח שהוא "לקח" אותם ממקום ספציפי.
הוא מוסיף דוגמה נוספת: אם היה מוסלמי היו טוענים שהוא לקח מהקוראן, ואם היה נוצרי היו טוענים שהוא לקח מהברית החדשה. הטענה הזאת נשענת רק על ידע חלקי של הטוענים, ולכן היא שגויה.
אליעד כהן מסביר שאפילו אם כל המושגים והרעיונות שהוא מציג היו נמצאים במקורות אחרים, עדיין התרומה המקורית שלו הייתה יכולה להיות בדרך שבה הוא מחבר ומארגן את הרעיונות האלה. הוא נותן דוגמה מקוקה - קולה: גם אם מרכיבים מסוימים נמצאים בשימוש במוצרים אחרים, השילוב הייחודי שלהם הוא שעושה את ההבדל.
מה הקשר בין אליעד כהן לרבי נחמן מברסלב?
אליעד כהן מתייחס ספציפית לקשר שבינו לבין רבי נחמן מברסלב. הוא אומר שיש בספריו אזכורים ספורים של רבי נחמן, אבל 99.9% מהתכנים אינם קשורים לתורתו של רבי נחמן בשום צורה. הוא אומר שייתכן שלפעמים הוא מזכיר את רבי נחמן כדי לעזור לאנשים מסוימים להתייחס ברצינות לרעיונות מסוימים, כי יש כאלה שמייחסים חשיבות גדולה יותר לרעיונות שנאמרים בשם דמות מוכרת וסמכותית כמו רבי נחמן.
אליעד כהן מציין שרבי נחמן עצמו המליץ לפעמים לומר דברים בשם אחרים, כדי שאנשים יתייחסו אליהם יותר ברצינות. הוא מתייחס לספר "ליקוטי מוהר"ן" ולכתבים אחרים של רבי נחמן, ואומר שלמרות שיש מעט רעיונות משותפים, חלק גדול מהרעיונות שהוא מביא אינם מופיעים בספרי רבי נחמן, ואף סותרים אותם במידה מסוימת.
האם רבי נחמן היה דתי או חילוני?
אליעד כהן דן בשאלה האם רבי נחמן היה אדם דתי או חילוני. הוא אומר שעל פניו ברור שרבי נחמן...
- מהי תורת הקבלה?
- האם רבי נחמן היה דתי?
- מה הקשר בין אליעד כהן לתורת הסוד?
- האם אליעד כהן לקח רעיונות מהזוהר?
- מי כתב את ספר הזוהר?