7:51דזה וו, דה זה וו, פרדוקסים של זמן, מסע בזמן, תפישת הזמן, פרדוקס בזמן, מכונת זמן, לנסוע בזמן, לנוע בזמן, האם ניתן לחזור בזמן? האם אפשר לחזור בזמן? חזרה בזמן, לחזור אחורה בזמן
מה זה דז'ה וו ואיך התחושה הזו נוצרת במוח?
דז'ה וו (או דזה וו, דה זה וו) היא תחושה שבה האדם מרגיש שהוא כבר חווה בעבר את האירוע שהוא חווה כעת. לפי אליעד כהן, ישנן שתי דרכים עיקריות שבהן יכולה להיווצר תחושת דז'ה וו:
האם אפשר באמת לחזור בזמן באופן מוחלט?
אליעד כהן מציין שחזרה בזמן תלויה בהגדרה של מה זה אומר "לחזור בזמן". הוא מבחין בין שני סוגים של חזרה בזמן:
מה ניתן ללמוד מסיפור החץ של רבי נחמן על מסע בזמן?
אליעד כהן משתמש בדוגמה מתוך סיפורו של רבי נחמן מברסלב (סיפור הקבצן בלי ידיים), שבו יש רופא שמסוגל "להחזיר את הזמן לאחור". בסיפור, אפילו אחרי שחץ מורעל פוגע באדם והורג אותו, הרופא מסוגל להחזיר את המצב לאחור כאילו לא קרה דבר.
ברמה העמוקה, רבי נחמן מסביר שכאשר אדם מגיע לתפיסת מציאות שבה אין הבדל בין "לפני" ל"אחרי", הוא יכול למעשה "למחוק" את ההפרדה שהזמן יוצר. מי שהגיע לרמת הבנה כזו, מסוגל במובן מסוים להחזיר את הזמן לאחור, כי עבורו הזמן מפסיק להיות גורם מפריד.
אליעד מדגיש כי יכולת זו תלויה באופן מוחלט בתפיסת המציאות של האדם. מי שמצליח להשתחרר מההפרדה הלוגית והרגשית בין רגעים שונים, יכול במובן מסוים לשלוט בזמן. בנוסף, אליעד מסביר כי אם אדם מגיע ליכולת כזו כלפי עצמו, הוא יוכל להשפיע גם על תפיסתם של אחרים, משום שהמציאות נתפסת דרך התודעה האישית.
מה הקשר בין תפיסת הזמן לבין יכולת האדם לשלוט בו?
לפי אליעד, הדרך לשלוט או "לנוע" בזמן תלויה בעיקר בתפיסת המציאות של האדם. הוא מבהיר כי:
איך אפשר ליישם את הרעיונות האלו ביום יום?
אף שאליעד לא מפרט תרגול ספציפי בסיכום זה, המשתמע מדבריו הוא שהדרך להתנסות או ליישם את הרעיון של חזרה בזמן היא דרך אימון התודעה והחשיבה. על האדם לאמן את עצמו לראות את המציאות בצורה גמישה יותר, ולהתנסות בראייה עמוקה שחורגת מגבולות הזמן המקובלים.
במילים אחרות, האדם צריך ללמוד להטיל ספק בהפרדות המקובלות ולנסות להגיע לתפיסה רחבה יותר של המציאות, שבה ההבדלים בין רגעים שונים מיטשטשים. על ידי כך, הוא יוכל אולי להרגיש שהוא יכול "לנוע" בזמן באופן חופשי יותר.
דז'ה וו (או דזה וו, דה זה וו) היא תחושה שבה האדם מרגיש שהוא כבר חווה בעבר את האירוע שהוא חווה כעת. לפי אליעד כהן, ישנן שתי דרכים עיקריות שבהן יכולה להיווצר תחושת דז'ה וו:
- הדרך הראשונה היא חוויה בפועל מול חוויה בפוטנציאל. לעיתים אדם מתכנן או מדמיין מראש מצב מסוים, בצורה מודעת או בתת מודע. כאשר האירוע מתרחש, נוצרת תחושת המוכרות מאחר שהאירוע כבר נחווה "בפוטנציאל" בדמיונו של האדם.
- הדרך השנייה היא כאשר האדם לא דמיין בדיוק את אותו האירוע, אך חווה או דמיין אירועים דומים מאוד. המוח משווה את החוויה הנוכחית לחוויות קודמות ומזהה דמיון גדול, וכך נוצרת התחושה המוכרת.
האם אפשר באמת לחזור בזמן באופן מוחלט?
אליעד כהן מציין שחזרה בזמן תלויה בהגדרה של מה זה אומר "לחזור בזמן". הוא מבחין בין שני סוגים של חזרה בזמן:
-
חזרה בזמן מוחלטת:
זו חזרה שבה אין שום הבדל בין העבר להווה. סוג זה של חזרה הוא בלתי אפשרי מבחינה לוגית, כי תמיד יהיה הבדל בין המצב הקודם למצב הנוכחי. למשל, אם אתה חוזר לעבר, תהיה לך כעת המודעות לכך שחזרת בזמן, מה שלא היה קודם. לכן זה לא יכול להיות אותו אירוע בדיוק. -
חזרה בזמן יחסית:
ניתן ליצור מצב שדומה מאוד למצב שהיה בעבר, אך לא זהה לחלוטין. לדוגמה, אם עט היה בעבר במקום מסוים והזזת אותו למקום אחר, אפשר "להחזיר" את העט למקום הקודם, ובכך נוצר מצב דומה מאוד לעבר. אך עדיין יהיה הבדל, למשל בכך שאתה מודע לכך שהזזת את העט חזרה.
מה ניתן ללמוד מסיפור החץ של רבי נחמן על מסע בזמן?
אליעד כהן משתמש בדוגמה מתוך סיפורו של רבי נחמן מברסלב (סיפור הקבצן בלי ידיים), שבו יש רופא שמסוגל "להחזיר את הזמן לאחור". בסיפור, אפילו אחרי שחץ מורעל פוגע באדם והורג אותו, הרופא מסוגל להחזיר את המצב לאחור כאילו לא קרה דבר.
ברמה העמוקה, רבי נחמן מסביר שכאשר אדם מגיע לתפיסת מציאות שבה אין הבדל בין "לפני" ל"אחרי", הוא יכול למעשה "למחוק" את ההפרדה שהזמן יוצר. מי שהגיע לרמת הבנה כזו, מסוגל במובן מסוים להחזיר את הזמן לאחור, כי עבורו הזמן מפסיק להיות גורם מפריד.
אליעד מדגיש כי יכולת זו תלויה באופן מוחלט בתפיסת המציאות של האדם. מי שמצליח להשתחרר מההפרדה הלוגית והרגשית בין רגעים שונים, יכול במובן מסוים לשלוט בזמן. בנוסף, אליעד מסביר כי אם אדם מגיע ליכולת כזו כלפי עצמו, הוא יוכל להשפיע גם על תפיסתם של אחרים, משום שהמציאות נתפסת דרך התודעה האישית.
מה הקשר בין תפיסת הזמן לבין יכולת האדם לשלוט בו?
לפי אליעד, הדרך לשלוט או "לנוע" בזמן תלויה בעיקר בתפיסת המציאות של האדם. הוא מבהיר כי:
- ברמה המוחלטת, החזרה בזמן היא בלתי אפשרית בגלל הבדל התודעה בין העבר להווה.
- ברמה היחסית, חזרה בזמן אפשרית בכך שאפשר לשחזר תנאים דומים מאוד לעבר.
- ברמה התודעתית, אם האדם יוכל להשתחרר לגמרי מהגדרות הזמן ומהתפיסות המגבילות, אזי הוא עשוי לחוות את המציאות באופן שבו העבר, ההווה והעתיד מאוחדים, ואז למעשה הזמן מפסיק להגביל אותו.
איך אפשר ליישם את הרעיונות האלו ביום יום?
אף שאליעד לא מפרט תרגול ספציפי בסיכום זה, המשתמע מדבריו הוא שהדרך להתנסות או ליישם את הרעיון של חזרה בזמן היא דרך אימון התודעה והחשיבה. על האדם לאמן את עצמו לראות את המציאות בצורה גמישה יותר, ולהתנסות בראייה עמוקה שחורגת מגבולות הזמן המקובלים.
במילים אחרות, האדם צריך ללמוד להטיל ספק בהפרדות המקובלות ולנסות להגיע לתפיסה רחבה יותר של המציאות, שבה ההבדלים בין רגעים שונים מיטשטשים. על ידי כך, הוא יוכל אולי להרגיש שהוא יכול "לנוע" בזמן באופן חופשי יותר.
- מה זה דז'ה וו?
- האם ניתן לחזור אחורה בזמן?
- מה הקשר בין דמיון למציאות?
- כיצד תפיסת הזמן משפיעה על המציאות?
- מה מסמל החץ של רבי נחמן?
- איך להתגבר על פרדוקסים של זמן?
מהו דז'ה וו וכיצד הוא נוצר?
דז'ה וו (או דזה וו, דה זה וו) הוא מצב שבו נראה לאדם שהוא כבר חווה בעבר את הסיטואציה הנוכחית. בהסבר הפשוט, מדובר בתחושה שהסיטואציה מוכרת. לפי ההסבר בשיחה, ייתכן שהאדם דמיין את הסיטואציה קודם לכן, בצורה מודעת או לא מודעת. כאשר האירוע מתרחש בפועל, נוצרת תחושת מוכרות חזקה.
עם זאת, לפעמים נראה לנו שאנו חווים חזרה מדויקת על אירוע קודם, אף על פי שלא באמת דמיינו אותו בעבר באופן מלא. הסיבה היא שהמוח שלנו משווה בין החוויה הנוכחית ובין חוויות או דמיונות דומים מהעבר (במודע או בתת - מודע), ולכן נוצרת התחושה שכבר היינו בדיוק באותה סיטואציה.
מדוע דז'ה וו לעולם לא יכול להיות מוחלט?
לטענת אליעד, חוויה אינה יכולה להיות זהה לחלוטין לחוויה קודמת משום שתמיד קיים הבדל כלשהו. אחת הדוגמאות שהוא מביא היא שבחוויה הנוכחית האדם מרגיש דז'ה וו, ואילו בחוויה המקורית לא הרגיש את אותה תחושה. ברגע שיש הבדל ולו הקטן ביותר, לא ניתן להגיד שמדובר בשחזור מוחלט של העבר.
האם ניתן לחזור בזמן באופן מלא?
בשאלה על פרדוקסים של זמן, מסע בזמן, תפישת הזמן, והאם יש אפשרות לחזור אחורה בזמן (האם ניתן או האם אפשר לחזור בזמן), הטענה היא שתלוי כיצד מגדירים "לחזור בזמן".
אם "לחזור בזמן" פירושו לשחזר מצב קודם באופן מוחלט, כך שלא יהיה הבדל בין המציאות עכשיו למציאות שהייתה בעבר, הדבר לא אפשרי מבחינה לוגית. למשל, אם תנסה לחזור לנקודה כלשהי בעבר, תמיד תהיה נקודה שונה: כעת יש לך זיכרון של הניסיון לחזור בזמן, בעוד שבעבר טרם חווית את החזרה בזמן.
האם אפשר ליצור מצב שמדמה חזרה בזמן באופן יחסי?
אם נגדיר "חזרה בזמן" כיצירת מצב שדומה מאוד למצב קודם, בלי לדרוש זהות מלאה, אז מבחינה מסוימת אפשר לומר שהדבר אפשרי. לדוגמה, ניתן למקם חפץ (כמו עט) באותו מקום שהיה בעבר, כך שנראה לנו ששיחזרנו את העבר, אך עדיין מתקיים הבדל מינימלי בכך שאנו מודעים לכך שזה שחזור, בעוד שבעבר זה לא הוגדר כך.
מה מלמד סיפור החץ של רבי נחמן על חזרה בזמן?
אליעד מזכיר רעיון מספרי רבי נחמן (סיפור הקבצן בלי ידיים) שבו מסופר על רופא כל - כך מיומן, שהוא מסוגל להחזיר את הזמן לאחור גם אחרי שהחץ כבר פגע במטרה והמטיר רעל במישהו. ברמה העמוקה, רבי נחמן מסביר שמי שמגיע לשורש המציאות, שבו אין הבדל בין "לפני" ו"אחרי", מסוגל לחדול מהגדרת הזמן וההפרדה בין רגעים. כאשר אין אצל האדם הבדל בין לפני ואחרי, אז "לחזור בזמן" הוא עניין של תפישת מציאות. לכאורה, מי שיגיע ליכולת הזו יוכל לגרום גם לאחרים לחוות את החזרה בזמן, כיוון שהכל תלוי בסופו של דבר בתפישה האינדיבידואלית של המציאות.
הרעיון הזה מתקשר לפרדוקס בזמן, לתפישת הזמן, ליכולת שלנו לנוע בזמן או אפילו לנסוע בזמן ממש. אם מישהו שואל האם אפשר לחזור אחורה בזמן או לא, התשובה תלויה בהגדרותיו: ברמה הלוגית המוחלטת - כנראה שלא, אך ברמה של תפישה או יצירת מצבים דומים - ייתכן שכן.
דז'ה וו (או דזה וו, דה זה וו) הוא מצב שבו נראה לאדם שהוא כבר חווה בעבר את הסיטואציה הנוכחית. בהסבר הפשוט, מדובר בתחושה שהסיטואציה מוכרת. לפי ההסבר בשיחה, ייתכן שהאדם דמיין את הסיטואציה קודם לכן, בצורה מודעת או לא מודעת. כאשר האירוע מתרחש בפועל, נוצרת תחושת מוכרות חזקה.
עם זאת, לפעמים נראה לנו שאנו חווים חזרה מדויקת על אירוע קודם, אף על פי שלא באמת דמיינו אותו בעבר באופן מלא. הסיבה היא שהמוח שלנו משווה בין החוויה הנוכחית ובין חוויות או דמיונות דומים מהעבר (במודע או בתת - מודע), ולכן נוצרת התחושה שכבר היינו בדיוק באותה סיטואציה.
מדוע דז'ה וו לעולם לא יכול להיות מוחלט?
לטענת אליעד, חוויה אינה יכולה להיות זהה לחלוטין לחוויה קודמת משום שתמיד קיים הבדל כלשהו. אחת הדוגמאות שהוא מביא היא שבחוויה הנוכחית האדם מרגיש דז'ה וו, ואילו בחוויה המקורית לא הרגיש את אותה תחושה. ברגע שיש הבדל ולו הקטן ביותר, לא ניתן להגיד שמדובר בשחזור מוחלט של העבר.
האם ניתן לחזור בזמן באופן מלא?
בשאלה על פרדוקסים של זמן, מסע בזמן, תפישת הזמן, והאם יש אפשרות לחזור אחורה בזמן (האם ניתן או האם אפשר לחזור בזמן), הטענה היא שתלוי כיצד מגדירים "לחזור בזמן".
אם "לחזור בזמן" פירושו לשחזר מצב קודם באופן מוחלט, כך שלא יהיה הבדל בין המציאות עכשיו למציאות שהייתה בעבר, הדבר לא אפשרי מבחינה לוגית. למשל, אם תנסה לחזור לנקודה כלשהי בעבר, תמיד תהיה נקודה שונה: כעת יש לך זיכרון של הניסיון לחזור בזמן, בעוד שבעבר טרם חווית את החזרה בזמן.
האם אפשר ליצור מצב שמדמה חזרה בזמן באופן יחסי?
אם נגדיר "חזרה בזמן" כיצירת מצב שדומה מאוד למצב קודם, בלי לדרוש זהות מלאה, אז מבחינה מסוימת אפשר לומר שהדבר אפשרי. לדוגמה, ניתן למקם חפץ (כמו עט) באותו מקום שהיה בעבר, כך שנראה לנו ששיחזרנו את העבר, אך עדיין מתקיים הבדל מינימלי בכך שאנו מודעים לכך שזה שחזור, בעוד שבעבר זה לא הוגדר כך.
מה מלמד סיפור החץ של רבי נחמן על חזרה בזמן?
אליעד מזכיר רעיון מספרי רבי נחמן (סיפור הקבצן בלי ידיים) שבו מסופר על רופא כל - כך מיומן, שהוא מסוגל להחזיר את הזמן לאחור גם אחרי שהחץ כבר פגע במטרה והמטיר רעל במישהו. ברמה העמוקה, רבי נחמן מסביר שמי שמגיע לשורש המציאות, שבו אין הבדל בין "לפני" ו"אחרי", מסוגל לחדול מהגדרת הזמן וההפרדה בין רגעים. כאשר אין אצל האדם הבדל בין לפני ואחרי, אז "לחזור בזמן" הוא עניין של תפישת מציאות. לכאורה, מי שיגיע ליכולת הזו יוכל לגרום גם לאחרים לחוות את החזרה בזמן, כיוון שהכל תלוי בסופו של דבר בתפישה האינדיבידואלית של המציאות.
הרעיון הזה מתקשר לפרדוקס בזמן, לתפישת הזמן, ליכולת שלנו לנוע בזמן או אפילו לנסוע בזמן ממש. אם מישהו שואל האם אפשר לחזור אחורה בזמן או לא, התשובה תלויה בהגדרותיו: ברמה הלוגית המוחלטת - כנראה שלא, אך ברמה של תפישה או יצירת מצבים דומים - ייתכן שכן.
- הקשר בין דמיון למציאות בחוויית דז'ה וו
- שימוש בתפישת מציאות גמישה כדי להתגבר על גבולות הזמן
- התבוננות בשורש הזמן לפי רבי נחמן
- אפשרויות שונות להבנת מסע בזמן ופרדוקסים של זמן
ש: מה זה דז'ה וו?
אליעד: מה זה דז'ה וו, מה זה דז'ה וו באמת מה השורש של זה אתה מתכוון לשאול, מה זה על פי הפשט אתה לא יודע מה זה על פי הפשט?
ש: שאתה חושב שאתה כבר היית בסיטואציה או משהו כזה.
אליעד: נכון שהסיטואציה נראית לך מוכרת אז מה השאלה בעצם?
ש: איך אתה מסביר את זה מבחינה כאילו של הזיכרונות המוח, מה הוא עושה שמה בדיוק?
אליעד: תראה כל חוויה יש כמה דרכים לחוות אותה, יש דרך לחוות אותה בפועל ויש דרך לחוות אותה בכוח בפוטנציאל שלה, אוקי לפעמים אתה חווה חוויה בפועל אבל אתה לפני כן כבר חווית אותה בפוטנציאל, לדוגמה נגיד תכננת שתעשה משהו מסוים ודמיינת את זה מאוד טוב, בין אם באופן מודע דמיינת את זה בין אם באופן בלתי מודע כי לפעמים אתה מדמיין משהו ואתה מודע לזה שאתה מדמיין אותו ולפעמים אתה מדמיין משהו ואתה אפילו לא מודע שדמיינת אותו, אתה בתת מודע אתה מדמיין את זה בלי לשים לב שאתה מדמיין את זה ואז כשזה קורה זה כבר נראה לך מוכר כי כבר דמיינת את זה נגיד קודם אבל יש מקרים שלא דמיינת קודם את הדבר ואף על פי כן זה מרגיש לך דז'ה וו למה כי דמיינת דברים שדומים לזה.
תראה מצד האמת אף פעם לא יכול להיות דז'ה וו מוחלט, למה לא יכול להיות דז'ה וו מוחלט כי מצד האמת שום חוויה היא אף פעם לא זהה לחוויה אחרת, למה לדוגמה דז'ה וו לא יכול להיות מוחלט ברמה הלוגית תחשוב, ברמה הלוגית אם מישהו אומר "אני כבר עשיתי את זה פעם" למה ברמה הלוגית זה לא יכול להיות באופן מוחלט שהוא עשה את זה בדיוק את זה פעם?
ש: כי הרגע הוא זה שעובר.
אליעד: לא כי מה ההבדל תמיד שיש בין עכשיו לפעם?
ש: זה שונה לא אותו דבר.
אליעד: לא מה ספציפי איזה דבר נגיד שהוא אומר לך?
ש: שעכשיו אתה נזכר בזה מקודם פעם שעברה כאילו לא נזכרת בזה.
אליעד: יפה בדיוק כי בפעם הקודם שעשית את זה לא היה לך דז'ה וו עכשיו יש לך דז'ה וו אז זה לא אותו דבר זה כמו לדוגמה נגיד הנושא של כל הפרדוקסים של הזמן האם נגיד באמת לחזור בזמן לצורך העניין, נגיד אם ככה וככה אז תחזור בזמן למה אי אפשר ברמה הלוגית לחזור בזמן, אוקי האם אפשר לחזור בזמן או אי אפשר לחזור בזמן מה האמת, מה האמת אפשר לחזור בזמן או אי אפשר מה התשובה, אם מישהו שואל אותך עכשיו "אפשר או אי אפשר?" מה אתה אומר?
ש: קודם כל אפשר.
אליעד: לא מצד השכל, הוא אומר "קודם כל תגיד אפשר" אוקי בסדר, "everything is possible" תגיד אפשר סגרנו את העניין אוקי הלאה, אבל נגיד שעכשיו שואלים אותך "תגיד מה אתה חושב אפשר או אי אפשר לחזור בזמן?" מה אתה אומר?
ש: שאי אפשר.
אליעד: מה נסגר איתך, מה אתה אומר נו כשמישהו אומר לך "אפשר או אי אפשר לחזור בזמן" מה אומרים לו.
ש: מהיבט מסוים.
אליעד: לא אין מהיבט מסוים צריך תשובה אפשר או אי אפשר, מה אומרים לו?
ש: תלוי.
אליעד: מה תלוי, מה אומרים לו הוא שאל אותך עכשיו "תגיד לי".
ש: מה זה לחזור בזמן.
אליעד: יפה אומרים לו "תגדיר לי לחזור בזמן, תגדיר למה אתה מתכוון כשאתה אומר לחזור בזמן", הוא אומר לך "האם אפשר לחזור בזמן", "תגדיר לי למה אתה מתכוון לחזור בזמן".
ש: גם להגדיר מה זה זמן.
אליעד: לא "תגדיר לי מה זה לחזור בזמן", אם נגיד הוא אומר לך "לחזור בזמן פירושו שליצור מצב שהוא זהה במאה אחוז למצב הקודם" אז זה אומרים לו "אי אפשר" כי ברמה הלוגית אפשר להוכיח שאי אפשר, אוקי אבל נגיד הוא אומר לך "ליצור מצב שהוא זהה למצב הקודם" אתה שואל אותו "האם באופן מוחלט או באופן יחסי" אם הוא אומר לך באופן יחסי אתה אומר לו "כן אפשר למה אי אפשר". אני אתן לך דוגמה נגיד שיש פה עט אתה רואה את העט, עכשיו העט נמצא פה האם אני יכול לחזור בזמן שהעט יהיה פה כן הנה חזרתי בזמן, העט היה פה אני חזרתי בזמן אבל האם חזרתי בזמן מכל ההיבטים האפשריים לא.
עוד פעם באופן יחסי אתה יכול לחזור בזמן במובן של לעבור נגיד לדוגמה למציאות שהיא תראה לך דומה כמעט לחלוטין למציאות שהייתה בעבר אבל אתה לא באמת יכול לחזור בזמן כי יש לך את הזיכרון שכבר היה עבר וזה נגיד אתה לא יכול נגיד למחוק את זה. נגיד שמישהו חוזר בזמן מה אף פעם לא משתנה הזיכרון שלו כי אם בעצם שחכת שחזרת בזמן אז זה לא היה משמעותי שחזרת בזמן כאילו מה זה אומר, עכשיו ברמה הלוגית למה ברמה הלוגית אי אפשר לחזור במאה אחוז לזמן הקודם כי איזה הבדל תמיד יהיה בין הרגע הזה לזמן הקודם שבעבר זה לא היה חזרה בזמן זה היה מקומי ועכשיו זה חזרה בזמן וזה לא בדיוק אותו דבר לדוגמה.
ש: יש את כל הסרטים.
אליעד: אז רואים סרט, אוקי ומה יעשה בן אדם שרוצה לחזור בזמן בכל זאת מה יעשה בן אדם, מה רבי נחמן הסביר בעניין רבי נחמן אמר ככה אם נגיד אתה רופא מאוד טוב, איפה הוא דיבר על זה בסיפור על הקבצנים בסיפור על הקבצן שלא היה לו ידיים, נגיד שאתה רופא מאוד טוב עכשיו יורים חץ במישהו מסוים ואתה בעיקרון יודע לרפא את הבן אדם נגיד ואתה יודע לרפא אותו מכל הסוגים של המחלות אבל החץ כבר פגע בבן אדם, פגע בבן אדם וכבר הרעיל את הבן אדם, הבן אדם אפילו כבר מת מה אתה יכול לעשות צריך למצוא דרך להחזיר את הזמן לאחור.
אז היה קבצן בלי ידיים שהוא אמר "אני יש לי כזה כוח למרות שאתם חושבים שאין לי ידיים יש לי ידיים כל כך חזקות שגם אם אתה יורה במישהו חץ, לא חץ אחד עשרה חצים אתה יורה בו וכל אחד מהחיצים יש לו עשרה סוגים של רעל והחץ כבר פגע בבן אדם וחיסל אותו והרג אותו אני יכול לקחת את החץ למשוך מהבן אדם להוציא, להחזיר את כל הזמן לאחור כאילו זה לא קרה". איך זה יכול להיות מאיפה יש לו כוח בידיים, איך יש לו כזה כוח בידיים איך אפשר למשוך את החץ הרי כבר פגע זה כבר הרג את הבן אדם, איך אפשר התשובה פשוטה רבי נחמן הסביר "בליקוטי מוהר"ן" שמי שמפתח את השכל שלו עד הסוף הוא מגיע למצב שגם אין אצלו הבדל בין לפני לאחרי וכשאין אצלך הבדל בין לפני ואחרי אז אתה יכול להחזיר את הזמן כמה שבא לך כי מצד המהות זה תמיד אותו דבר.
ש: אצלך אבל לא אחרים.
אליעד: מבחינתך זה גם אצל אחרים זה לא משנה, אתה בסוף חי בעולם שלך אם לך תהיה יכולת אקסטרה לא אכפת לך מאחרים אתה יש לך את היכולת הזאת, אין לך את השאלה מה אחרים.
ש: לא אם מישהו ישאל אותי אם אני יכול להחזיר את הזמן אז אני יכול להגיד לו כאילו איך שהוא מבין אותך, אז אני יכול להגיד לו כן אבל אתה לא תחוש את זה אני אחוש את זה.
אליעד: אם אתה תרצה שהוא יחוש את זה הוא גם יחוש את זה כי אתה אומר את זה כחיסרון שלך שאני יכול לגרום לעצמי אבל אני לא יכול לגרום לו לחוש את זה ואז בעצם אתה חסר כי הוא לא מסכים איתך. אז זהו בסופו של דבר אני אומר לך שאם לך הייתה את היכולת הזאת גם היית יכול לגרום לו לחוש את זה. אתה הבנת מה אמרתי עכשיו?
ש: כן אבל איך.
אליעד: ואיך להחזיר את הזמן מול עצמך אתה יודע? אז אני מסביר לך שאם תדע להחזיר את הזמן מול עצמך גם תוכל לגרום למישהו אחר להרגיש את זה, מה התשובה, התשובה פשוטה כי בסופו של דבר זה הכל איך אתה מפרש אותו אם אתה מצליח להתנתק מהשכל אתה יכול לעשות הרבה דברים.
אליעד: מה זה דז'ה וו, מה זה דז'ה וו באמת מה השורש של זה אתה מתכוון לשאול, מה זה על פי הפשט אתה לא יודע מה זה על פי הפשט?
ש: שאתה חושב שאתה כבר היית בסיטואציה או משהו כזה.
אליעד: נכון שהסיטואציה נראית לך מוכרת אז מה השאלה בעצם?
ש: איך אתה מסביר את זה מבחינה כאילו של הזיכרונות המוח, מה הוא עושה שמה בדיוק?
אליעד: תראה כל חוויה יש כמה דרכים לחוות אותה, יש דרך לחוות אותה בפועל ויש דרך לחוות אותה בכוח בפוטנציאל שלה, אוקי לפעמים אתה חווה חוויה בפועל אבל אתה לפני כן כבר חווית אותה בפוטנציאל, לדוגמה נגיד תכננת שתעשה משהו מסוים ודמיינת את זה מאוד טוב, בין אם באופן מודע דמיינת את זה בין אם באופן בלתי מודע כי לפעמים אתה מדמיין משהו ואתה מודע לזה שאתה מדמיין אותו ולפעמים אתה מדמיין משהו ואתה אפילו לא מודע שדמיינת אותו, אתה בתת מודע אתה מדמיין את זה בלי לשים לב שאתה מדמיין את זה ואז כשזה קורה זה כבר נראה לך מוכר כי כבר דמיינת את זה נגיד קודם אבל יש מקרים שלא דמיינת קודם את הדבר ואף על פי כן זה מרגיש לך דז'ה וו למה כי דמיינת דברים שדומים לזה.
תראה מצד האמת אף פעם לא יכול להיות דז'ה וו מוחלט, למה לא יכול להיות דז'ה וו מוחלט כי מצד האמת שום חוויה היא אף פעם לא זהה לחוויה אחרת, למה לדוגמה דז'ה וו לא יכול להיות מוחלט ברמה הלוגית תחשוב, ברמה הלוגית אם מישהו אומר "אני כבר עשיתי את זה פעם" למה ברמה הלוגית זה לא יכול להיות באופן מוחלט שהוא עשה את זה בדיוק את זה פעם?
ש: כי הרגע הוא זה שעובר.
אליעד: לא כי מה ההבדל תמיד שיש בין עכשיו לפעם?
ש: זה שונה לא אותו דבר.
אליעד: לא מה ספציפי איזה דבר נגיד שהוא אומר לך?
ש: שעכשיו אתה נזכר בזה מקודם פעם שעברה כאילו לא נזכרת בזה.
אליעד: יפה בדיוק כי בפעם הקודם שעשית את זה לא היה לך דז'ה וו עכשיו יש לך דז'ה וו אז זה לא אותו דבר זה כמו לדוגמה נגיד הנושא של כל הפרדוקסים של הזמן האם נגיד באמת לחזור בזמן לצורך העניין, נגיד אם ככה וככה אז תחזור בזמן למה אי אפשר ברמה הלוגית לחזור בזמן, אוקי האם אפשר לחזור בזמן או אי אפשר לחזור בזמן מה האמת, מה האמת אפשר לחזור בזמן או אי אפשר מה התשובה, אם מישהו שואל אותך עכשיו "אפשר או אי אפשר?" מה אתה אומר?
ש: קודם כל אפשר.
אליעד: לא מצד השכל, הוא אומר "קודם כל תגיד אפשר" אוקי בסדר, "everything is possible" תגיד אפשר סגרנו את העניין אוקי הלאה, אבל נגיד שעכשיו שואלים אותך "תגיד מה אתה חושב אפשר או אי אפשר לחזור בזמן?" מה אתה אומר?
ש: שאי אפשר.
אליעד: מה נסגר איתך, מה אתה אומר נו כשמישהו אומר לך "אפשר או אי אפשר לחזור בזמן" מה אומרים לו.
ש: מהיבט מסוים.
אליעד: לא אין מהיבט מסוים צריך תשובה אפשר או אי אפשר, מה אומרים לו?
ש: תלוי.
אליעד: מה תלוי, מה אומרים לו הוא שאל אותך עכשיו "תגיד לי".
ש: מה זה לחזור בזמן.
אליעד: יפה אומרים לו "תגדיר לי לחזור בזמן, תגדיר למה אתה מתכוון כשאתה אומר לחזור בזמן", הוא אומר לך "האם אפשר לחזור בזמן", "תגדיר לי למה אתה מתכוון לחזור בזמן".
ש: גם להגדיר מה זה זמן.
אליעד: לא "תגדיר לי מה זה לחזור בזמן", אם נגיד הוא אומר לך "לחזור בזמן פירושו שליצור מצב שהוא זהה במאה אחוז למצב הקודם" אז זה אומרים לו "אי אפשר" כי ברמה הלוגית אפשר להוכיח שאי אפשר, אוקי אבל נגיד הוא אומר לך "ליצור מצב שהוא זהה למצב הקודם" אתה שואל אותו "האם באופן מוחלט או באופן יחסי" אם הוא אומר לך באופן יחסי אתה אומר לו "כן אפשר למה אי אפשר". אני אתן לך דוגמה נגיד שיש פה עט אתה רואה את העט, עכשיו העט נמצא פה האם אני יכול לחזור בזמן שהעט יהיה פה כן הנה חזרתי בזמן, העט היה פה אני חזרתי בזמן אבל האם חזרתי בזמן מכל ההיבטים האפשריים לא.
עוד פעם באופן יחסי אתה יכול לחזור בזמן במובן של לעבור נגיד לדוגמה למציאות שהיא תראה לך דומה כמעט לחלוטין למציאות שהייתה בעבר אבל אתה לא באמת יכול לחזור בזמן כי יש לך את הזיכרון שכבר היה עבר וזה נגיד אתה לא יכול נגיד למחוק את זה. נגיד שמישהו חוזר בזמן מה אף פעם לא משתנה הזיכרון שלו כי אם בעצם שחכת שחזרת בזמן אז זה לא היה משמעותי שחזרת בזמן כאילו מה זה אומר, עכשיו ברמה הלוגית למה ברמה הלוגית אי אפשר לחזור במאה אחוז לזמן הקודם כי איזה הבדל תמיד יהיה בין הרגע הזה לזמן הקודם שבעבר זה לא היה חזרה בזמן זה היה מקומי ועכשיו זה חזרה בזמן וזה לא בדיוק אותו דבר לדוגמה.
ש: יש את כל הסרטים.
אליעד: אז רואים סרט, אוקי ומה יעשה בן אדם שרוצה לחזור בזמן בכל זאת מה יעשה בן אדם, מה רבי נחמן הסביר בעניין רבי נחמן אמר ככה אם נגיד אתה רופא מאוד טוב, איפה הוא דיבר על זה בסיפור על הקבצנים בסיפור על הקבצן שלא היה לו ידיים, נגיד שאתה רופא מאוד טוב עכשיו יורים חץ במישהו מסוים ואתה בעיקרון יודע לרפא את הבן אדם נגיד ואתה יודע לרפא אותו מכל הסוגים של המחלות אבל החץ כבר פגע בבן אדם, פגע בבן אדם וכבר הרעיל את הבן אדם, הבן אדם אפילו כבר מת מה אתה יכול לעשות צריך למצוא דרך להחזיר את הזמן לאחור.
אז היה קבצן בלי ידיים שהוא אמר "אני יש לי כזה כוח למרות שאתם חושבים שאין לי ידיים יש לי ידיים כל כך חזקות שגם אם אתה יורה במישהו חץ, לא חץ אחד עשרה חצים אתה יורה בו וכל אחד מהחיצים יש לו עשרה סוגים של רעל והחץ כבר פגע בבן אדם וחיסל אותו והרג אותו אני יכול לקחת את החץ למשוך מהבן אדם להוציא, להחזיר את כל הזמן לאחור כאילו זה לא קרה". איך זה יכול להיות מאיפה יש לו כוח בידיים, איך יש לו כזה כוח בידיים איך אפשר למשוך את החץ הרי כבר פגע זה כבר הרג את הבן אדם, איך אפשר התשובה פשוטה רבי נחמן הסביר "בליקוטי מוהר"ן" שמי שמפתח את השכל שלו עד הסוף הוא מגיע למצב שגם אין אצלו הבדל בין לפני לאחרי וכשאין אצלך הבדל בין לפני ואחרי אז אתה יכול להחזיר את הזמן כמה שבא לך כי מצד המהות זה תמיד אותו דבר.
ש: אצלך אבל לא אחרים.
אליעד: מבחינתך זה גם אצל אחרים זה לא משנה, אתה בסוף חי בעולם שלך אם לך תהיה יכולת אקסטרה לא אכפת לך מאחרים אתה יש לך את היכולת הזאת, אין לך את השאלה מה אחרים.
ש: לא אם מישהו ישאל אותי אם אני יכול להחזיר את הזמן אז אני יכול להגיד לו כאילו איך שהוא מבין אותך, אז אני יכול להגיד לו כן אבל אתה לא תחוש את זה אני אחוש את זה.
אליעד: אם אתה תרצה שהוא יחוש את זה הוא גם יחוש את זה כי אתה אומר את זה כחיסרון שלך שאני יכול לגרום לעצמי אבל אני לא יכול לגרום לו לחוש את זה ואז בעצם אתה חסר כי הוא לא מסכים איתך. אז זהו בסופו של דבר אני אומר לך שאם לך הייתה את היכולת הזאת גם היית יכול לגרום לו לחוש את זה. אתה הבנת מה אמרתי עכשיו?
ש: כן אבל איך.
אליעד: ואיך להחזיר את הזמן מול עצמך אתה יודע? אז אני מסביר לך שאם תדע להחזיר את הזמן מול עצמך גם תוכל לגרום למישהו אחר להרגיש את זה, מה התשובה, התשובה פשוטה כי בסופו של דבר זה הכל איך אתה מפרש אותו אם אתה מצליח להתנתק מהשכל אתה יכול לעשות הרבה דברים.