יופי חיצוני, להיות מקובל בחברה, ביטחון עצמי, דימוי עצמי, להיות מקובל, דחייה חברתית, להיות מושלם, לחוות שלמות
האם יופי חיצוני משפיע על קבלה חברתית?
ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלה, מדוע אנשים חוששים מפגמים אסתטיים ומבעיות חיצוניות, כמו בעיות עור, וכיצד הן משפיעות על הביטחון העצמי, דימוי עצמי ותחושת הקבלה החברתית.
תחילה, אליעד מציג את הרעיון שישנה תפיסת מציאות לפיה הכל אחד, אך תחושת האחדות נמצאת מחוץ למרחב הנפרדות שבו אנו חיים. כדי להגיע לאחדות, על האדם להשתמש בנפרדות עצמה, על ידי בדיקה עמוקה ומפורטת של ההבדלים הנתפסים, עד שמגיעים להבנה שגם יש הבדל וגם אין הבדל בו זמנית.
למה באמת בעיה חיצונית מפריעה לנו?
אליעד מביא דוגמה של מחלה ללא תרופה, הגורמת לסבל פיזי ולבעיות בעור, ושואל מדוע דבר כזה מפריע לנו. הוא מסביר שהבעיה אינה במחלה עצמה אלא בסימפטומים ובאופן שבו הם נתפסים. למשל, אדם מצורע נראה "לא יפה" בעיניי הסביבה ובעיניי עצמו, וזה גורם לו סבל.
אליעד מבקש מהאדם שחווה את הבעיה לבדוק לעומק מדוע המראה נתפס כבעיה. האם זה באמת לא יפה? מי קובע מה יפה ומה לא? אולי זה יפה באופן שונה? אולי רק בתקופה מסוימת זה לא יפה, ובתקופה אחרת זה דווקא כן יפה? אליעד מדגיש שחובה לבדוק לעומק כל הנחה ואמונה, ולא לקבל שום דבר כמובן מאליו.
מדוע אנו מפחדים להיראות "לא יפה"?
דרך החקירה הזו אליעד חושף שהסיבה שהאדם רואה בעיה בכך שהוא לא יפה היא משום ש"יפה" נתפס כיותר מקובל חברתית. כלומר, בעיית היופי אינה באמת ביופי עצמו, אלא בחוסר הקבלה החברתית שהאדם חושש שיגיע בעקבותיה.
בהמשך, אליעד מעמיק ומברר שהבעיה אינה רק בחוסר קבלה חברתית אלא בכך שזה גורם לאדם להרגיש חוסר ביטחון. המשמעות של חוסר ביטחון, לפי אליעד, היא חוסר ודאות לגבי הקבלה החברתית. כלומר, האדם חושש שלא יקבלו אותו ולא יאהבו אותו, ותחושה זו מובילה להרגשת דחייה.
מה באמת מסתתר מאחורי הפחד מדחייה חברתית?
אליעד ממשיך לנתח את הפחד מפני דחייה ואי - קבלה חברתית. כאשר אדם נדחה, מה שבאמת קורה בתוכו הוא שמתעוררת תחושה שהוא לא מספיק טוב או לא מושלם. הדחייה החברתית רק מזכירה לאדם את חוסר השלמות שהוא כבר מאמין שקיים בו. אילו האדם היה משוכנע שהוא מושלם, אף אחד לא היה יכול לגרום לו להרגיש רע בדחייה. כלומר, הדחייה עצמה לא מכאיבה, אלא ההיזכרות בכך שאתה לא מושלם.
אליעד מביא כדוגמה את אלוהים ואת המציאות עצמה - שהיא מושלמת למרות שאינה מקובלת חברתית. אלוהים לא סובל מחוסר קבלה חברתית כי הוא מודע למושלמותו. לכן, אם האדם היה מודע לכך שהוא מושלם (כלומר, אם היה מודע שהוא אלוהים), הדחייה לא הייתה פוגעת בו כלל.
כיצד לפתור את הפחד מדחייה חברתית ומבעיות חיצוניות?
הדרך לפתור את הפחד מדחייה חברתית או מפגם חיצוני היא להבין לעומק את מקור הבעיה. צריך לחקור כל תחושה, מחשבה, או אמונה לעומק, כדי לראות את המניעים האמיתיים מאחוריה. האדם צריך...
ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלה, מדוע אנשים חוששים מפגמים אסתטיים ומבעיות חיצוניות, כמו בעיות עור, וכיצד הן משפיעות על הביטחון העצמי, דימוי עצמי ותחושת הקבלה החברתית.
תחילה, אליעד מציג את הרעיון שישנה תפיסת מציאות לפיה הכל אחד, אך תחושת האחדות נמצאת מחוץ למרחב הנפרדות שבו אנו חיים. כדי להגיע לאחדות, על האדם להשתמש בנפרדות עצמה, על ידי בדיקה עמוקה ומפורטת של ההבדלים הנתפסים, עד שמגיעים להבנה שגם יש הבדל וגם אין הבדל בו זמנית.
למה באמת בעיה חיצונית מפריעה לנו?
אליעד מביא דוגמה של מחלה ללא תרופה, הגורמת לסבל פיזי ולבעיות בעור, ושואל מדוע דבר כזה מפריע לנו. הוא מסביר שהבעיה אינה במחלה עצמה אלא בסימפטומים ובאופן שבו הם נתפסים. למשל, אדם מצורע נראה "לא יפה" בעיניי הסביבה ובעיניי עצמו, וזה גורם לו סבל.
אליעד מבקש מהאדם שחווה את הבעיה לבדוק לעומק מדוע המראה נתפס כבעיה. האם זה באמת לא יפה? מי קובע מה יפה ומה לא? אולי זה יפה באופן שונה? אולי רק בתקופה מסוימת זה לא יפה, ובתקופה אחרת זה דווקא כן יפה? אליעד מדגיש שחובה לבדוק לעומק כל הנחה ואמונה, ולא לקבל שום דבר כמובן מאליו.
מדוע אנו מפחדים להיראות "לא יפה"?
דרך החקירה הזו אליעד חושף שהסיבה שהאדם רואה בעיה בכך שהוא לא יפה היא משום ש"יפה" נתפס כיותר מקובל חברתית. כלומר, בעיית היופי אינה באמת ביופי עצמו, אלא בחוסר הקבלה החברתית שהאדם חושש שיגיע בעקבותיה.
בהמשך, אליעד מעמיק ומברר שהבעיה אינה רק בחוסר קבלה חברתית אלא בכך שזה גורם לאדם להרגיש חוסר ביטחון. המשמעות של חוסר ביטחון, לפי אליעד, היא חוסר ודאות לגבי הקבלה החברתית. כלומר, האדם חושש שלא יקבלו אותו ולא יאהבו אותו, ותחושה זו מובילה להרגשת דחייה.
מה באמת מסתתר מאחורי הפחד מדחייה חברתית?
אליעד ממשיך לנתח את הפחד מפני דחייה ואי - קבלה חברתית. כאשר אדם נדחה, מה שבאמת קורה בתוכו הוא שמתעוררת תחושה שהוא לא מספיק טוב או לא מושלם. הדחייה החברתית רק מזכירה לאדם את חוסר השלמות שהוא כבר מאמין שקיים בו. אילו האדם היה משוכנע שהוא מושלם, אף אחד לא היה יכול לגרום לו להרגיש רע בדחייה. כלומר, הדחייה עצמה לא מכאיבה, אלא ההיזכרות בכך שאתה לא מושלם.
אליעד מביא כדוגמה את אלוהים ואת המציאות עצמה - שהיא מושלמת למרות שאינה מקובלת חברתית. אלוהים לא סובל מחוסר קבלה חברתית כי הוא מודע למושלמותו. לכן, אם האדם היה מודע לכך שהוא מושלם (כלומר, אם היה מודע שהוא אלוהים), הדחייה לא הייתה פוגעת בו כלל.
כיצד לפתור את הפחד מדחייה חברתית ומבעיות חיצוניות?
הדרך לפתור את הפחד מדחייה חברתית או מפגם חיצוני היא להבין לעומק את מקור הבעיה. צריך לחקור כל תחושה, מחשבה, או אמונה לעומק, כדי לראות את המניעים האמיתיים מאחוריה. האדם צריך...
- איך להתמודד עם דחייה חברתית?
- מה גורם לחוסר ביטחון עצמי?
- איך להרגיש מושלם בלי להיות מושלם?
- למה חשוב לי מה אנשים חושבים עליי?
- האם באמת יש הבדל בין יפה ללא יפה?
- מה לעשות כשאני מרגיש לא מקובל?
- האם היופי באמת משפיע על קבלה חברתית?
אליעד: יש תפיסת מציאות שאומרת שהכל אחד, איפה היא נמצאת? מחוץ למקום. תדמייני מקום, וזה בחוץ, כדי להגיע לשם, צריך חבלים כדי לטפס, או לחפור, או מקדח או חבלים. עכשיו, מה הם כלי הטיפוס? או איך אפשר לחפור פנימה? על ידי הנפרדות עצמה. באמצעות הנפרדות נגיע לאחדות, לוקחים דבר אחד של נפרדות ומטפסים איתו לשורשו, או חופרים איתו לשורשו, זה אותו הדבר.
זאת אומרת, שניקח דבר, שאת חושבת שיש הבדל בין דבר לדבר, ונבדוק האם באמת יש הבדל בין דבר לדבר. ודרך זה תגיעי למסקנה שגם יש הבדל וגם אין הבדל.
שאלה: לגבי בריאות, יש לי מחלה שאין לה תרופה, וסובלים ממנה. יש כאן הבדל בין אדם שיש לו את המחלה הזאת לבין אדם שאין לו את המחלה הזאת. זה גורם לחוסר ביטחון, וכן העור שלי פחות יפה.
אליעד: למעשה מה שמפריע זה לא המחלה אלא הסימפטומים שלה, מה מפריע? למשל אדם מצורע, אז את אומרת שלהיות מצורע זה פחות טוב מאדם בריא, נכון?
שאלה: נכון, במראה.
אליעד: מה הבעיה במראה? אנו צריכים לחדור פנימה. מה הבעיה במראה? הוא נראה ככה וההוא ככה, למה בעיניך זוהי בעיה?
שאלה: זה לא נראה יפה, זה לא נראה נעים
אליעד: יש שתי אפשרויות, או שזה נראה יפה, ואת חושבת שזה לא נראה יפה, או שבאמת זה לא נראה יפה. ובכלל את לא בטוחה שזה לא נראה יפה, ובכלל מה זה יפה בעיניך? אז בואי נגיד שזה לא יפה, אז מה אם זה לא יפה? מה הבעיה בזה? אבל את צריכה לבדוק גם מה זה יפה. מקודם אמרת שאת לא בטוחה בשום דבר, ועכשיו את אומרת שזה לא יפה. אז איך את בטוחה שזה לא יפה?
שאלה: בחוויה שלי, אני חושבת שזה לא יפה. אני יותר חושבת שזה לא יפה מאשר יפה.
אליעד: אז דבר ראשון שצריך לבדוק, האם זה יפה או לא? בתוכך האם את חושבת שזה באמת לא יפה? את חייבת לבדוק את זה. אני רק מראה לך דוגמאות לשקרים שאת מטעה את עצמך.
שאלה: איך אני מגיעה למחשבה הזאת?
אליעד: על ידי זה שקודם כל את לא משקרת שאומרת שזה לא יפה. אולי זה כן יפה. אם את רוצה אחדות, את חייבת לחקור את זה, אין אפשרות לעזור לך בלי החקירה הזאת. כי כל הרעיון של האחדות זה להבין שאין הבדל. אז אם לא תחקרי איך תגלי שאין?
תשאלי, האם זה יפה, אולי כן, למה לא? מה זאת אומרת, הרי זה נראה מדמם. אז מה? למה זה לא יפה? האם זה בכלל לא יפה, אולי זה קצת לא יפה, אולי זה יותר מדי יפה? אולי בגלל שזה כל כך יפה, אומרים שזה לא יפה, מי החליט שזה לא יפה?
וכדי להגיע לחוויה מדויקת, את צריכה להבין למה אמרת שזה לא יפה, מה הניע אותי לחשוב שזה לא יפה, אולי זה לא יפה באופן יחסי, אולי בתקופה הזאת זה לא יפה, מה גורם לזה להיות לא יפה, מה גורם לדבר אחד להיות יפה ולדבר אחר לא להיות יפה? את חייבת להבין את זה. כי ככה כאשר תגידי זה יפה וזה לא יפה, את תחווי את זה בצורה אחרת, את תביני מה אמרת.
אבל בואי ונזרום איתך ונגיד שזה לא יפה, אז מה אם זה לא יפה? למה בעיניך אם דבר הוא לא יפה, זאת בעיה? אם למשל היית ילדה בת שנתיים, לא היית אומרת זה יפה וזה לא יפה, נכון?
יש בך שני כוחות, כוח אחד אומר שהוא רוצה ללכת אחרי האמת עד הסוף, וכוח שני אומר עזבי, אל תתאמצי, ואת צריכה להיות מודעת להם.
עכשיו את אמרת שזה לא יפה, ואני מסכים איתך שזה לא יפה, אבל אני רוצה לדעת למה זה לא יפה? אם את רוצה להגיע לאחדות את צריכה לענות על השאלה שלי.
שאלה: זה שונה.
אליעד: אז מה אם שונה, יש הרבה דברים שונים, האם זה אומר שזה לא יפה? אם תסתכלי עמוק פנימה, את תראי שאת אלוהים, את תראי שהכל אחד. זה תגלי רק כאשר תסתכלי עד הסוף. מה אני מבקש ממך, תסתכלי פנימה ותבדקי למה אמרת שזה לא יפה? את חווית את זה כבעיה שזה לא יפה. מה גרם בתוכך, שאמרת שזה לא יפה? מה מייצג עבור יפה?
שאלה: דבר שהוא יותר מקובל, אז זה יותר יפה.
אליעד: אז הבעיה היא שזה לא מקובל?
אז בואי נתחיל מהתחלה, להיות מצורע זה רע, אחת מהסיבות כי זה לא יפה, וכשאנו אומרים שזה לא יפה, אנחנו מתכוונים להגיד שזה לא מקובל, נכון? כן. אז למעשה אין בעיה ביופי, הבעיה היא שזה לא מקובל. זה אומר, שבני אדם לא מקבלים את הצורה הזאת ולכן אני חושבת שזה רע.
אז במקום להגיד שלהיות מצורע זה לא יפה, את צריכה להגיד שלהיות מצורע זה רע בגלל שזה לא מקובל בחברה.
אז השאלה הנשאלת היא, אז מה אם זה לא מקובל חברתית? למשל המציאות לא מקובלת חברתית, האנשים כל הזמן מקטרים עליה, והיא הכי דחויה, תמיד מתלוננים עליה, אבל היא המושלמת, היא לא מתאמצת לפתור את הבעיות שלה עם האנשים, למעשה אלוהים הוא הכי מבודד, ויש כאלה שאפילו לא יודעים שהוא קיים, אבל לא רע לו מזה שלא יודעים שהוא קיים. כי הוא הרי מפעיל את המנגנון שלא ידעו שהוא קיים.
אז השאלה היא, למה זה רע בעיניך לא להיות מקובל חברתית? מה הבעיה עם זה? האם בגלל שזה לא מקובל בחברה, זה מחויב שזה רע? לא.
למשל אתה הכי חכם בעולם, אבל זה לא מקובל בחברה, זה לא מחייב שרע לך, אולי טוב לך מזה. אז זה אומר שהבעיה היא לא בלא להיות מקובל, אלא יש בעיה אחרת, מה היא?
שאלה: זה גורם לחוסר ביטחון.
אליעד: אז הבעיה היא, לא שזה לא מקובל, אלא זה גורם לך לא להיות בטוחה בעצמך.
אז מה יש לנו, בעיית עור למשל זאת בעיה, לא בגלל שזה לא יפה, לא בגלל שזה לא מקובל, אלא בגלל שיש לך בעיית ביטחון בגלל זה. אז אם לא הייתה לך בעיית ביטחון, לא היה מעניין אותך בעיית העור, נכון? כן.
לכן אדם שהולך לרופא ומבקש תרופה לבעיית עור, צריך לבקש מהרופא תרופה לבעיית ביטחון, נכון?
שאלה: אני המומה עד כמה אני נמצאת בעולם מקביל.
אליעד: אם תמשיכי לברר, את תכירי את עצמך, ויפתח לך עולם חדש.
מה זה אומר בעיית ביטחון? אני לא בטוח במשהו, למשל אדם שהוא מכוער ולכן מרגיש שהוא לא מקובל חברתית, הוא אומר שיש לו בעיה של חוסר ביטחון, מה חסר לך, במה את לא בטוחה?
שאלה: זה גורם לכך שאני לא בטוחה שיקבלו אותי.
אליעד: אז הבעיה היא לא בזה שזה לא יפה, לא בזה שזה לא מקובל, ולא בזה שיהיה לך חוסר ביטחון, אלא הבעיה בזה שאת לא בטוחה אם יקבלו אותך או לא. אז מה זה אומר שלא יקבלו אותך?
שאלה: למשל יגידו שלא רוצים להיות בחברתי
אליעד: מה הבעיה בזאת?
שאלה: אני מרגישה רע.
אליעד: אז מה הבעיה בזה? למשל רוב האנשים בעולם שונאים את המחשבה שלי, כי למעשה אני שולל את הרע. אז ממה את מפחדת שלא יקבלו אותך? מה זה אומר מבחינתך שלא יקבלו אותך?
שאלה: לדוגמה יגידו שלא רוצים אותי, יגידו לי ללכת הצידה.
אליעד:...
זאת אומרת, שניקח דבר, שאת חושבת שיש הבדל בין דבר לדבר, ונבדוק האם באמת יש הבדל בין דבר לדבר. ודרך זה תגיעי למסקנה שגם יש הבדל וגם אין הבדל.
שאלה: לגבי בריאות, יש לי מחלה שאין לה תרופה, וסובלים ממנה. יש כאן הבדל בין אדם שיש לו את המחלה הזאת לבין אדם שאין לו את המחלה הזאת. זה גורם לחוסר ביטחון, וכן העור שלי פחות יפה.
אליעד: למעשה מה שמפריע זה לא המחלה אלא הסימפטומים שלה, מה מפריע? למשל אדם מצורע, אז את אומרת שלהיות מצורע זה פחות טוב מאדם בריא, נכון?
שאלה: נכון, במראה.
אליעד: מה הבעיה במראה? אנו צריכים לחדור פנימה. מה הבעיה במראה? הוא נראה ככה וההוא ככה, למה בעיניך זוהי בעיה?
שאלה: זה לא נראה יפה, זה לא נראה נעים
אליעד: יש שתי אפשרויות, או שזה נראה יפה, ואת חושבת שזה לא נראה יפה, או שבאמת זה לא נראה יפה. ובכלל את לא בטוחה שזה לא נראה יפה, ובכלל מה זה יפה בעיניך? אז בואי נגיד שזה לא יפה, אז מה אם זה לא יפה? מה הבעיה בזה? אבל את צריכה לבדוק גם מה זה יפה. מקודם אמרת שאת לא בטוחה בשום דבר, ועכשיו את אומרת שזה לא יפה. אז איך את בטוחה שזה לא יפה?
שאלה: בחוויה שלי, אני חושבת שזה לא יפה. אני יותר חושבת שזה לא יפה מאשר יפה.
אליעד: אז דבר ראשון שצריך לבדוק, האם זה יפה או לא? בתוכך האם את חושבת שזה באמת לא יפה? את חייבת לבדוק את זה. אני רק מראה לך דוגמאות לשקרים שאת מטעה את עצמך.
שאלה: איך אני מגיעה למחשבה הזאת?
אליעד: על ידי זה שקודם כל את לא משקרת שאומרת שזה לא יפה. אולי זה כן יפה. אם את רוצה אחדות, את חייבת לחקור את זה, אין אפשרות לעזור לך בלי החקירה הזאת. כי כל הרעיון של האחדות זה להבין שאין הבדל. אז אם לא תחקרי איך תגלי שאין?
תשאלי, האם זה יפה, אולי כן, למה לא? מה זאת אומרת, הרי זה נראה מדמם. אז מה? למה זה לא יפה? האם זה בכלל לא יפה, אולי זה קצת לא יפה, אולי זה יותר מדי יפה? אולי בגלל שזה כל כך יפה, אומרים שזה לא יפה, מי החליט שזה לא יפה?
וכדי להגיע לחוויה מדויקת, את צריכה להבין למה אמרת שזה לא יפה, מה הניע אותי לחשוב שזה לא יפה, אולי זה לא יפה באופן יחסי, אולי בתקופה הזאת זה לא יפה, מה גורם לזה להיות לא יפה, מה גורם לדבר אחד להיות יפה ולדבר אחר לא להיות יפה? את חייבת להבין את זה. כי ככה כאשר תגידי זה יפה וזה לא יפה, את תחווי את זה בצורה אחרת, את תביני מה אמרת.
אבל בואי ונזרום איתך ונגיד שזה לא יפה, אז מה אם זה לא יפה? למה בעיניך אם דבר הוא לא יפה, זאת בעיה? אם למשל היית ילדה בת שנתיים, לא היית אומרת זה יפה וזה לא יפה, נכון?
יש בך שני כוחות, כוח אחד אומר שהוא רוצה ללכת אחרי האמת עד הסוף, וכוח שני אומר עזבי, אל תתאמצי, ואת צריכה להיות מודעת להם.
עכשיו את אמרת שזה לא יפה, ואני מסכים איתך שזה לא יפה, אבל אני רוצה לדעת למה זה לא יפה? אם את רוצה להגיע לאחדות את צריכה לענות על השאלה שלי.
שאלה: זה שונה.
אליעד: אז מה אם שונה, יש הרבה דברים שונים, האם זה אומר שזה לא יפה? אם תסתכלי עמוק פנימה, את תראי שאת אלוהים, את תראי שהכל אחד. זה תגלי רק כאשר תסתכלי עד הסוף. מה אני מבקש ממך, תסתכלי פנימה ותבדקי למה אמרת שזה לא יפה? את חווית את זה כבעיה שזה לא יפה. מה גרם בתוכך, שאמרת שזה לא יפה? מה מייצג עבור יפה?
שאלה: דבר שהוא יותר מקובל, אז זה יותר יפה.
אליעד: אז הבעיה היא שזה לא מקובל?
אז בואי נתחיל מהתחלה, להיות מצורע זה רע, אחת מהסיבות כי זה לא יפה, וכשאנו אומרים שזה לא יפה, אנחנו מתכוונים להגיד שזה לא מקובל, נכון? כן. אז למעשה אין בעיה ביופי, הבעיה היא שזה לא מקובל. זה אומר, שבני אדם לא מקבלים את הצורה הזאת ולכן אני חושבת שזה רע.
אז במקום להגיד שלהיות מצורע זה לא יפה, את צריכה להגיד שלהיות מצורע זה רע בגלל שזה לא מקובל בחברה.
אז השאלה הנשאלת היא, אז מה אם זה לא מקובל חברתית? למשל המציאות לא מקובלת חברתית, האנשים כל הזמן מקטרים עליה, והיא הכי דחויה, תמיד מתלוננים עליה, אבל היא המושלמת, היא לא מתאמצת לפתור את הבעיות שלה עם האנשים, למעשה אלוהים הוא הכי מבודד, ויש כאלה שאפילו לא יודעים שהוא קיים, אבל לא רע לו מזה שלא יודעים שהוא קיים. כי הוא הרי מפעיל את המנגנון שלא ידעו שהוא קיים.
אז השאלה היא, למה זה רע בעיניך לא להיות מקובל חברתית? מה הבעיה עם זה? האם בגלל שזה לא מקובל בחברה, זה מחויב שזה רע? לא.
למשל אתה הכי חכם בעולם, אבל זה לא מקובל בחברה, זה לא מחייב שרע לך, אולי טוב לך מזה. אז זה אומר שהבעיה היא לא בלא להיות מקובל, אלא יש בעיה אחרת, מה היא?
שאלה: זה גורם לחוסר ביטחון.
אליעד: אז הבעיה היא, לא שזה לא מקובל, אלא זה גורם לך לא להיות בטוחה בעצמך.
אז מה יש לנו, בעיית עור למשל זאת בעיה, לא בגלל שזה לא יפה, לא בגלל שזה לא מקובל, אלא בגלל שיש לך בעיית ביטחון בגלל זה. אז אם לא הייתה לך בעיית ביטחון, לא היה מעניין אותך בעיית העור, נכון? כן.
לכן אדם שהולך לרופא ומבקש תרופה לבעיית עור, צריך לבקש מהרופא תרופה לבעיית ביטחון, נכון?
שאלה: אני המומה עד כמה אני נמצאת בעולם מקביל.
אליעד: אם תמשיכי לברר, את תכירי את עצמך, ויפתח לך עולם חדש.
מה זה אומר בעיית ביטחון? אני לא בטוח במשהו, למשל אדם שהוא מכוער ולכן מרגיש שהוא לא מקובל חברתית, הוא אומר שיש לו בעיה של חוסר ביטחון, מה חסר לך, במה את לא בטוחה?
שאלה: זה גורם לכך שאני לא בטוחה שיקבלו אותי.
אליעד: אז הבעיה היא לא בזה שזה לא יפה, לא בזה שזה לא מקובל, ולא בזה שיהיה לך חוסר ביטחון, אלא הבעיה בזה שאת לא בטוחה אם יקבלו אותך או לא. אז מה זה אומר שלא יקבלו אותך?
שאלה: למשל יגידו שלא רוצים להיות בחברתי
אליעד: מה הבעיה בזאת?
שאלה: אני מרגישה רע.
אליעד: אז מה הבעיה בזה? למשל רוב האנשים בעולם שונאים את המחשבה שלי, כי למעשה אני שולל את הרע. אז ממה את מפחדת שלא יקבלו אותך? מה זה אומר מבחינתך שלא יקבלו אותך?
שאלה: לדוגמה יגידו שלא רוצים אותי, יגידו לי ללכת הצידה.
אליעד:...