... לו עוד מידע כלשהו, אז המידע הזה היה נותן לו תשובה לשאלה שלו. וכל השאלות שיש
בעולם, הן מהסוג הזה של שאלות של חוסר ידיעה. דהיינו, שחסר לאדם מידע כלשהו, ועל ידי זה נוצרת אצל האדם שאלה. ובכל השאלות שיש
בעולם, התשובה של השאלה היא נפרדת מהשאלה. דהיינו, יש שאלה, ויש גם עוד מידע נפרד מהשאלה, שהוא בעצם התשובה על השאלה. אבל יש גם את שאלת כל השאלות, שהיא השורש של כל השאלות שיש
בעולם. ששם השאלה נובעת, לא משום שחסר לאדם מידע, אלא משום שהאדם לא מסוגל מבחינה שכלית ונפשית להכיל את המידע שיש לו. כי ככל שהאדם מתבונן יותר ומעמיק את מחשבתו בכל נושא שיש
בעולם, כך הוא בכל פעם מגלה תובנות חדשות ועומקים חדשים של המציאות. ואחרי שהאדם מבין את כל מה שהוא יכול להבין, אז האדם מגיע אל המשוכה ... הראשונה, אלא להבין את הצורה שבה באה לידי ביטוי הנקודה הראשונה, בכל הדברים שיש
בעולם. כי כפי שכבר ביארתי, יש
בעולם שלנו חוקים רבים. כגון לדוגמא חוקי הכלכלה, חוקי הפיזיקה, חוקי החברה וכיוב. ומאחורי כל החוקים יש שכל כלשהו. ויש סיבה אחת ושכל אחד שלפיו מתנהלים כל התהליכים שיש
בעולם. וכל העולם כולו וכל הדברים כולם, הכל מנוהל עפ שכל אחד ויחיד. וכל מערכות היחסים
בעולם שיש בין כל דבר ודבר שיש
בעולם, הכל מנוהל עפ אותו השכל. כגון לדוגמא, מערכת היחסים שיש בין מרחב הזמן לבין מרחב המקום, היא מתנהלת עפ שכל מסוים. ומערכת היחסים שיש ... חוקי מדעי המחשבה, וגם חוקי התעבורה, וגם חוקי המוזיקה וגם כל שאר החוקים שיש
בעולם. והשכל הזה גם בו עצמו יש רמות עומק שונות. ולהבין את המהות של המציאות, פירושו, להבין את הדבר שעומד מאחורי כל הדברים. ולא רק להבין ... דבר ודבר. כי אחרי שהאדם מבין את המהות של הכל, אז הוא מבין את כל התהליכים שיש
בעולם. דהיינו, הוא מבין את הסיבה שבגללה כל הדברים
שבעולם הם כפי מה שהם. ואם האדם חושב שהוא מבין את סיבת כל הסיבות, והוא עדיין לא מסוגל להבין את הסיבה של איזה דבר
בעולם , או שהוא לא מסוגל להבין כיצד סיבת כל הסיבות באה לידי ביטוי בכל תהליך שיש
בעולם, הרי שהוא עדיין לא מבין את סיבת כל הסיבות. כי יש המון השערות שונות, לגבי מהי הסיבה של כל הסיבות. דהיינו, מהי הסיבה שבגללה הכל קורה. אבל אף אחד
בעולם לא מסוגל להבין, כיצד הסיבה הזאת באה לידי ביטוי בכל תהליך ותהליך ובכל אירוע ואירוע שקורה
בעולם. ולהבין את סיבת כל הסיבות, פירושו לראות בעיני השכל את נקודת ההתחלה ואת נקודת הסוף של כל האירועים ושל כל הדברים שיש
בעולם. וזה כמובן לא אפשרי מבחינה לוגית. כי בכל פעם שהאדם מגדיר בדעתו נקודת התחלה כלשהי, הרי שתמיד הוא יוצר בכך עוד נקודת התחלה גדולה ... שאי אפשר להבין אותה מבחינה לוגית. ואחרי שהאדם מעמיק את מחשבתו בכל דבר שיש
בעולם, אז הוא מגיע לרמת עומק מאוד גדולה של המציאות. ואז הוא מגיע לסוג כלשהו של הבנה, שהאדם לא מסוגל להכיל את ההבנה הזאת בשכל האנושי שלו, וגם לא ברמה הרגשית האנושית. כי כנל, כל השאלות שיש לאדם
בעולם, את כולן האדם מסוגל מבחינה שכלית להכיל. כי כל השאלות, הן רק חיסרון של מידע כלשהו. וכאשר מתגלה לאדם עוד מידע, אז על ידי זה הוא ... ומצד האמת אין כאן שום שאלה כלל. כי השאלה, היא בכלל התשובה, של כל השאלות שיש
בעולם. אבל כאשר האדם נחשף לדבר הזה בפעם הראשונה, האדם לא מסוגל להכיל מבחינה שכלית את מה שהוא יודע. ולא שמדובר כאן על זה שחסר לאדם מידע ... (עד שהוא יגיע אליה בעצמו). משום שמהותה של השאלה עצמה, שונה מכל השאלות שיש
בעולם. כי כנל, כל השאלות שהאדם מכיר, הן שאלות שיש עליהן תשובות. אבל כאן מדובר לא על סתם שאלה, אלא על המהות של כל השאלות שיש
בעולם. ומדובר כאן על שאלה שאין לה תשובה. ומי יכול לדמיין שאלה שאין לה שום תשובה כלל? וכאשר האדם מגיע לשאלה של כל השאלות, השאלה של כל ... האדם להתפרק. כי כל שאלה היא על נושא מסוים. ואין שום שאלה שהיא על כל המידע שיש
בעולם בבת אחת. והשאלה של כל השאלות, היא קושיא ככ חזקה, שהיא קושיא על כל המידע שיש
בעולם מכל סוג שהוא. ולכן, כל חכמי החכמים שיש
בעולם, ברגע שהם מגיעים אל השאלה של כל השאלות, אז כל החוכמות שלהם וכל מה שהם יודעים, מתבטל ונעלם. כי השאלה הזאת היא על המהות של כל מה ... של כל השאלות. כי כנל, שאלת כל השאלות, היא כרוכה בהבנת המהות של כל הדברים שיש
בעולם. ומאחר שהיא כרוכה בהבנת המהות של כל הדברים שיש
בעולם, הרי שאחרי שהאדם מבין אותה, ממילא בעצם יש לו שאלה על כל דבר שיש
בעולם. ולא סתם שאלה, אלא חוסר הבנה. כי כפי שאמרנו, לא מדובר כאן על שאלה של חוסר ידיעה, אלא על זה שהאדם מגיע למידע כלשהו, שהאדם לא מסוגל ... של השאלה הזאת. כי המהות של השאלה הזאת, היא גם שונה מהמהות של כל השאלות שיש
בעולם. אבל בנוסף, המהות של השאלה הזאת, משנה לאדם את כל מה שהוא מבין בכל תחומי החיים בבת אחת. כי ברגע שהאדם מגיע לשאלה הזאת, הדבר הזה משנה את כל מה שהוא מבין בכל התחומים שיש
בעולם. ואדם רגיל לא מסוגל בשכל האנושי שלו לתפוס בכלל, את זה שאפשרי שתהיה שאלה כזאת. כי אם יש שאלה כזאת במציאות, הרי שזה משנה את כל ...