... בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2 איך הצדיק מעלה את הרצונות לפי ליקוטי מוהרן?
בתורה יג בחלק א של הספר ליקוטי מוהרן, מסביר רבי נחמן מברסלב את תהליך העלאת הרצונות (עליית הנפשות) והקשר שלה לתהליך
לימוד התורה, תוך כדי מתן דגש מיוחד על היחס בין האדם לחכם או לצדיק. לפי ההסבר הבסיסי ביותר, התהליך מתואר במונחים מיסטיים: הצדיק לוקח את הרצונות של האנשים שמגיעים אליו, מעלה אותם לשמיים, מבצע פעולה רוחנית כלשהי, ומוריד אותם חזרה מתוקנים, בליווי
תורה חדשה. הרצון, לפי רבי נחמן, נקרא נפש, ולכן העלאת הנפשות היא בעצם העלאת הרצונות של בני האדם. ההסבר העמוק יותר מתייחס למימד הנפשי הפנימי של האדם. בכל אדם ... הוא משתוקק דווקא לזה ולא לדבר אחר, וכך עולה חזרה אל השורש של הרצונות שלו. בשלב השני, כשהרצונות חוזרים חזרה לאדם עם הבירור, מתגלה לאדם
התורה, כלומר, הוא מתחיל להבין למה באמת הוא רוצה את מה שהוא רוצה. מה המשמעות של רצוא ושוב בליקוטי מוהרן? המונחים רצו ושוב מתוארים באופן מיוחד בהקשר זה של ליקוטי ... הוא רוצה דבר מסוים. ככל שהוא מעמיק בשאלה הזאת, הוא מגיע לשורש הרצון, וכך מתרחש השוב, החזרה אל האחדות. ככל שאדם נמצא קרוב יותר להבנת
התורה, שהיא השכל בכל דבר, הוא פחות חווה את ההפרדות ומתחיל לראות את האחדות בכל דבר. מה משמעות ראייה בליקוטי מוהרן
תורה יג? רבי נחמן מברסלב מסביר שככל שהאדם קרוב יותר
לתורה , הוא רואה יותר את האחדות של המציאות. ראייה, לפי ליקוטי מוהרן, פירושה הבנת האחדות שבדברים, לראות שכל דבר הוא מושלם בדיוק כפי שהוא, ללא חסרונות. אם האדם נמצא רחוק
מהתורה , כלומר, מהשכל שיש בכל דבר, הוא יחווה את העולם כחסר וכמפוזר, ואז האחדות כביכול לא מסתכלת עליו, כלומר, אינה מתגלה לו. האדם חווה אז כאילו האלוהים לא רואה ... של אדם המנסה להסתכל על משהו, וככל שהוא מתאמץ להבין אותו, הרצון וההבנה שלו מתפזרים והוא לא מצליח להתמקד במהות. זה מצב שבו האדם רחוק
מהתורה, שהוא השכל האחדותי. במצב כזה הוא אינו מצליח לראות את האחדות ואת השלמות שבכל דבר. מדוע האדם לא מצליח לראות את האחדות בעולם? הסיבה שאדם לא רואה את האחדות שקיימת במציאות היא כי הוא רחוק
מהתורה, רחוק מהשכל שיש בכל דבר. המרחק הזה יוצר מצב שהאחדות אינה מתגלה בפניו, והוא חווה את העולם כחסר וכמפוצל. ככל שהאדם יתקרב אל השכל שבתוך הדברים ואל התובנה ...