האם העולם נברא יש מאין או שהעולם קדמון? האם העולם מחודש או שהעולם תמיד היה קיים? מה יותר הגיוני לחשוב? במה באמת מאמינים הדתיים, איך הבריאתנים מבינים את סיפור הבריאה יש מאין? האם אפשרית בריאה יש מאין?
האם העולם נברא יש מאין או שהעולם תמיד היה קיים?
אליעד כהן דן בשאלה המרכזית והעמוקה: האם העולם נברא יש מאין או שהעולם תמיד היה קיים (קדמון)? לדבריו, ישנן שתי אפשרויות עיקריות להבנת הקיום של העולם:
אליעד מסביר שכאשר מדברים על עולם קדמון, לא מתכוונים לכדור הארץ, אלא למרחב ולזמן הכלליים, היקום, או אפילו משהו רחב יותר כמו מולטי - יקום (Multiverse). הוא מבהיר שאפילו אם המדענים יטענו שהיקום שלנו החל במפץ הגדול, עדיין נשאלת השאלה איפה היה היקום לפני כן, או היכן התרחש המפץ הגדול עצמו. לטענתו, המרחב והזמן חייבים להיות תמיד קיימים איפשהו, כי אחרת אי אפשר להסביר את קיומם הנוכחי.
לדוגמה, אם היקום מוגבל, יש לו גבולות וצורה, וזה אומר שהוא חייב להיות ממוקם בתוך מרחב גדול יותר. אם נוסעים במרחב ללא סוף, או שתחזור למקום ממנו יצאת, או שתמשיך לנוע לנצח, ובכל מקרה חייב להיות מרחב נוסף שבו היקום נמצא.
מדוע אי אפשר לדמיין שהעולם נברא יש מאין?
אליעד טוען שאי אפשר באמת לדמיין בריאה יש מאין, כי השכל האנושי אינו מסוגל לתפוס "כלום מוחלט". הדמיון תמיד חייב להציג משהו, לכן, לא ניתן באמת לדמיין מצב בו לא היה שום דבר ואז נוצר משהו. הוא מדגים זאת עם דוגמה ברורה: אפשר להגיד במילים "פיל גדול עבר דרך חור של מחט", אבל בפועל אי אפשר לדמיין זאת. באותו אופן, אי אפשר לדמיין שלא היה מרחב ולא היה זמן, ואז פתאום נהיו מרחב וזמן. עצם האפשרות שיהיה משהו היא כבר קיום, ולכן "כלום מוחלט" איננו אפשרי מבחינה לוגית.
הוא מסביר שהמונח "כלום מוחלט" פירושו שאין אפילו אפשרות שמשהו ייווצר, וכיוון שכעת יש משהו, כנראה תמיד היה משהו.
כיצד מבינים אנשים דתיים את הבריאה יש מאין?
לשאלת איך אנשים בכל זאת מאמינים ש"לא היה כלום ופתאום נוצר העולם", אליעד משיב שבעצם הם לא באמת מדמיינים מצב של "כלום", אלא מצב שבו היה קיים מרחב ריק ואלוהים שפועל בתוכו. בדמיונם, הם רואים את אלוהים פועל בתוך מקום מסוים וזמן מסוים, ולכן הם לא באמת מאמינים שהעולם נברא מתוך שום דבר. הם מדמיינים שיש מקום וזמן שבו אלוהים עשה משהו, אבל לא באמת מדמיינים שאין בכלל מקום וזמן.
האם אלוהים היה קיים לפני בריאת העולם?
אליעד ממשיך להסביר את הבעיה במחשבה שאלוהים היה קיים לפני בריאת העולם. אם אלוהים היה קיים, הרי היה משהו שקיים, ולכן לא מדובר על בריאה יש מאין. ואם אלוהים הוא מחוץ לזמן ולמקום, לא ברור מה פירוש "מחוץ לזמן ולמקום", כי לא ניתן לדמיין מציאות כזו.
הוא מציין שאם אלוהים הוא הכי גדול, הרי שהמקום והזמן הם שניים, ואז אלוהים לא יכול להיות גדול יותר מהם אם הוא נמצא בתוכם. אם הוא מחוץ להם, אז איך ניתן בכלל להיות מחוץ לזמן ולמקום? לדבריו, אנשים שאומרים שאלוהים ברא את העולם לא באמת מבינים...
אליעד כהן דן בשאלה המרכזית והעמוקה: האם העולם נברא יש מאין או שהעולם תמיד היה קיים (קדמון)? לדבריו, ישנן שתי אפשרויות עיקריות להבנת הקיום של העולם:
-
העולם קדמון:
הרעיון שהיקום תמיד היה קיים, ללא התחלה וללא סוף. -
העולם נברא:
הרעיון שהעולם נוצר מנקודה מסוימת בזמן על ידי כוח עליון, לדוגמה, אלוהים.
אליעד מסביר שכאשר מדברים על עולם קדמון, לא מתכוונים לכדור הארץ, אלא למרחב ולזמן הכלליים, היקום, או אפילו משהו רחב יותר כמו מולטי - יקום (Multiverse). הוא מבהיר שאפילו אם המדענים יטענו שהיקום שלנו החל במפץ הגדול, עדיין נשאלת השאלה איפה היה היקום לפני כן, או היכן התרחש המפץ הגדול עצמו. לטענתו, המרחב והזמן חייבים להיות תמיד קיימים איפשהו, כי אחרת אי אפשר להסביר את קיומם הנוכחי.
לדוגמה, אם היקום מוגבל, יש לו גבולות וצורה, וזה אומר שהוא חייב להיות ממוקם בתוך מרחב גדול יותר. אם נוסעים במרחב ללא סוף, או שתחזור למקום ממנו יצאת, או שתמשיך לנוע לנצח, ובכל מקרה חייב להיות מרחב נוסף שבו היקום נמצא.
מדוע אי אפשר לדמיין שהעולם נברא יש מאין?
אליעד טוען שאי אפשר באמת לדמיין בריאה יש מאין, כי השכל האנושי אינו מסוגל לתפוס "כלום מוחלט". הדמיון תמיד חייב להציג משהו, לכן, לא ניתן באמת לדמיין מצב בו לא היה שום דבר ואז נוצר משהו. הוא מדגים זאת עם דוגמה ברורה: אפשר להגיד במילים "פיל גדול עבר דרך חור של מחט", אבל בפועל אי אפשר לדמיין זאת. באותו אופן, אי אפשר לדמיין שלא היה מרחב ולא היה זמן, ואז פתאום נהיו מרחב וזמן. עצם האפשרות שיהיה משהו היא כבר קיום, ולכן "כלום מוחלט" איננו אפשרי מבחינה לוגית.
הוא מסביר שהמונח "כלום מוחלט" פירושו שאין אפילו אפשרות שמשהו ייווצר, וכיוון שכעת יש משהו, כנראה תמיד היה משהו.
כיצד מבינים אנשים דתיים את הבריאה יש מאין?
לשאלת איך אנשים בכל זאת מאמינים ש"לא היה כלום ופתאום נוצר העולם", אליעד משיב שבעצם הם לא באמת מדמיינים מצב של "כלום", אלא מצב שבו היה קיים מרחב ריק ואלוהים שפועל בתוכו. בדמיונם, הם רואים את אלוהים פועל בתוך מקום מסוים וזמן מסוים, ולכן הם לא באמת מאמינים שהעולם נברא מתוך שום דבר. הם מדמיינים שיש מקום וזמן שבו אלוהים עשה משהו, אבל לא באמת מדמיינים שאין בכלל מקום וזמן.
האם אלוהים היה קיים לפני בריאת העולם?
אליעד ממשיך להסביר את הבעיה במחשבה שאלוהים היה קיים לפני בריאת העולם. אם אלוהים היה קיים, הרי היה משהו שקיים, ולכן לא מדובר על בריאה יש מאין. ואם אלוהים הוא מחוץ לזמן ולמקום, לא ברור מה פירוש "מחוץ לזמן ולמקום", כי לא ניתן לדמיין מציאות כזו.
הוא מציין שאם אלוהים הוא הכי גדול, הרי שהמקום והזמן הם שניים, ואז אלוהים לא יכול להיות גדול יותר מהם אם הוא נמצא בתוכם. אם הוא מחוץ להם, אז איך ניתן בכלל להיות מחוץ לזמן ולמקום? לדבריו, אנשים שאומרים שאלוהים ברא את העולם לא באמת מבינים...
- האם העולם נברא יש מאין?
- מה המשמעות של בריאת העולם?
- האם היקום מוגבל או אינסופי?
- איך הדתיים מבינים את בריאת העולם?
- האם אפשר לדמיין כלום מוחלט?
- מה היה קיים לפני המפץ הגדול?
- האם אלוהים קיים מחוץ לזמן ולמקום?