מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=6510
7:16איך לשנות התנהגות? שינוי הרגלים, שינוי חשיבה, שינוי התנהגותי, שינוי דפוס התנהגות חוזר, טיפול בדפוסי התנהגות, שינוי הרגלי חשיבה, שינוי תבניות חשיבה, שינוי צורת חשיבה, תהליכי חשיבה, דפוסי חשיבה
למה קשה כל כך לשנות התנהגות חיצונית בלבד?

אנשים רבים רוצים ליצור שינוי אמיתי בחיים שלהם - להצליח יותר בעבודה, לרדת במשקל, להפסיק לעשן או להימנע מאיחורים. בדרך כלל הם חושבים שהדרך לשינוי מתחילה בשינוי ההתנהגות החיצונית בלבד. למשל, אדם שרוצה לרדת במשקל מחליט שיקנה פחות מתוקים ויתחיל לאכול אחרת, ואדם שמאחר לעבודה מחליט שמעכשיו ייצא חצי שעה מוקדם יותר. ההיגיון הפשוט אומר שזה אמור לעבוד, אבל במציאות, לרוב זה נכשל. הסיבה היא ששינוי התנהגותי חיצוני, ללא טיפול בשורש הרגשי והמחשבתי, נדון כמעט תמיד לכישלון חוזר ונשנה.

מהן הבעיות בהתמקדות בשינוי חיצוני בלבד?

כשמתמקדים רק בשינוי חיצוני של ההתנהגות, הבעיות האמיתיות שמניעות את ההתנהגות אינן נפתרות. למשל, אדם שמרגיש רע עם עצמו ואוכל יותר מדי, עושה זאת לא מתוך רעב פיזי, אלא מתוך צורך רגשי או מחשבתי - כמו פחד, בדידות או דיכאון. אם הוא יתמקד רק באכילה, אולי יצליח באופן זמני לשנות את ההרגל, אך בסופו של דבר, ברגעי משבר, הכאב הרגשי יחזור וידחוף אותו שוב לאכילה רגשית.

דוגמה נוספת היא אדם שיש לו פחד מכישלון עקב טראומה בילדות, כמו כישלון במבחן חשוב בבית הספר. אותו אדם מחליט שמעכשיו הוא יהיה אמיץ יותר ויעז יותר, אבל כיוון שהאמונה הפנימית שהוא ייכשל עדיין קיימת, הפחד שלו יחזור בדרכים אחרות וימשיך להשפיע עליו בחיים. הדבר דומה למי שחולה במחלה, מטפל בסימפטומים החיצוניים, אבל לא בשורש המחלה - מה שגורם למחלה להישאר ולצוץ שוב ושוב בצורות שונות.

איך האמונות והדפוסים הפנימיים משפיעים על ההתנהגות?

כל התנהגות חיצונית נובעת מדפוסי חשיבה פנימיים. אם רוצים ליצור שינוי יציב, יש לחקור ולגלות את הדפוסים האלה. לדוגמה, אדם שמנסה להפסיק לעשן ואומר לעצמו "מעכשיו אפסיק", לא באמת יצליח אלא אם כן יבין למה הוא מעשן - אולי זו הדרך שלו להרגיע את עצמו או להתמודד עם חרדה. אם לא יטפל בסיבה האמיתית, הוא תמיד יהיה "מעשן לשעבר" שיחזור לסיגריות ברגע של לחץ. אבל אם הוא יזהה את הסיבה ויטפל בה, הוא יהפוך לאדם שבאמת אין לו צורך בעישון יותר.

מדוע חשוב לטפל בשורש המחשבה השלילית ולא בסימפטומים?

כשאדם מרגיש רע, זה תמיד נובע מכך שהוא לא מקבל את המציאות כפי שהיא. הוא מציב תנאים למצב הרצוי, וכשהמציאות לא עומדת בתנאים האלו, הוא מתוסכל וסובל. אפשר לנסות למצוא פתרונות חיצוניים כמו להחליף עבודה או למצוא זוגיות חדשה, אבל הסבל האמיתי ימשיך כי האדם לא פתר את הבעיה בשורש. הפתרון הוא לשאול את עצמך: "למה אני מרגיש רע? מה התנאים שאני מציב למציאות? איך אני יכול ללמוד לקבל את המציאות ללא תנאים?". פתרון כזה יוביל לשינוי רגשי אמיתי ועמוק.

האם קבלת המציאות ללא תנאים פירושה ויתור על שינויים ושיפורים?

יש מי שחושב שאם הוא יקבל את המציאות כפי שהיא ללא תנאים, הוא בעצם מוותר על כל ניסיון לשיפור או לשינוי. בפועל, ההיפך הוא הנכון - קבלה ללא תנאי של המציאות פירושה לזהות את השורש הרגשי של הבעיה. במקום לברוח מהכאב הרגשי באמצעות שינוי חיצוני, האדם מטפל בשורש הבעיה עצמה. זה לא אומר שאסור לשנות הרגלים או לחפש עבודה אחרת, אלא שהשינוי יבוא מתוך בהירות פנימית, ולא מתוך בריחה או פחד.

איך ליצור שינוי התנהגותי יציב ואמיתי לאורך זמן?

שינוי אמיתי בהתנהגות מגיע רק מתוך שינוי פנימי עמוק. במקום לנסות להתנהג "כמו רובוט" ולהגיד לעצמך "מעכשיו אעשה כך וכך", צריך לחקור מה בראש שלך גורם לך להתנהגות הזו. אדם שלא רוצה לאכול מתוקים לא צריך להסתמך רק על טכניקות של שליטה עצמית, אלא לשאול את עצמו "מה מושך אותי כל כך למתוקים? מה אני מנסה למלא או לפצות?". כשאדם מבין את השורש הזה, הוא מפסיק להזדקק לאותה התנהגות, והשינוי מגיע באופן טבעי, ללא מאבק מתמיד.

מהו העיקרון המרכזי להצלחה בשינוי התנהגות?

העיקרון המרכזי הוא שבכל פעם שרוצים לשנות התנהגות לא רצויה - כגון התמכרות, פחדים, דיכאון, או איחורים - צריך להתחיל תמיד בשאלה "למה בכלל אני עושה את זה?". יש לטפל בשורש הרגשי, לשנות את האמונות וההנחות הפנימיות, ואז ההתנהגות משתנה מעצמה. ללא טיפול בשורש הבעיה, האדם יחזור שוב ושוב לאותה נקודה.

איך ניתן ליישם בפועל שינוי אמיתי בהתנהגות ובחשיבה?

השינוי המעשי ביותר מגיע משינוי פנימי של החשיבה והאמונות ולא מפעולות חיצוניות בלבד. במקום להישען על פתרונות חיצוניים כמו להכיר אדם עשיר או להסתמך על חבר חזק, יש ליצור חוזק פנימי אמיתי. הפתרון האמיתי הוא לעבור ממקום של "להתחפש" למישהו חזק או מצליח - אל המקום שבו אתה באמת הופך להיות חזק ומצליח בעצמך. זוהי הדרך היעילה והאמיתית לשינוי ארוך טווח, ללא מאמץ תמידי לשמור על ההתנהגות החדשה.
למה אנשים מנסים קודם כל לשנות את ההתנהגות החיצונית שלהם?

אנשים רבים רוצים להצליח יותר בתחום מסוים, או לשנות התנהגות שהם לא אוהבים בעצמם. לדוגמה, מי שאוכל יותר מדי מחליט "אני אקנה פחות מתוקים ואעשה דיאטה". או מישהו שרוצה להפסיק לאחר לעבודה מחליט "מעכשיו אצא חצי שעה מוקדם יותר מהבית". במבט ראשון, נראה הגיוני להת רק בשינוי ההתנהגות: לשנות הרגלים, לאמץ פעולות חדשות או להציב לעצמם כללי התנהגות חדשים.

מה הטעות בהתמקדות בשינוי התנהגותי בלבד?

הבעיה בשינוי חיצוני בלבד היא שאם לא מטפלים בשורש הרגשי או המחשבתי שגרם להתנהגות מלכתחילה, ההתנהגות השלילית יכולה לחזור. לדוגמה, אדם שפוחד מכישלון בגלל טראומה מבית הספר עשוי להחליט "מעכשיו אפסיק לפחד ואעיז יותר". אבל אם האמונה הפנימית שהוא עלול להיכשל נשארת בעינה, הפחד עלול למצוא דרכים אחרות להתבטא. זה דומה למי שחולה במחלה פנימית ומטפל רק בסימפטום חיצוני אחד. ייתכן שישנם אזורים או חלקים נוספים בגוף שנפגעו, ואותם לא ריפאו כלל.

איך שורשי המחשבה משפיעים על ההתנהגות?

כל התנהגות חיצונית היא ביטוי של אמונות, דפוסי חשיבה והנחות יסוד עמוקות. אם מגלים את המקור לדפוס, אפשר לשנות את האמונה עצמה ולא רק את הביטוי החיצוני. מי שרוצה להפחית אכילה, לדוגמה, צריך לשאול את עצמו "מה גורם לי לרצות לאכול יותר מדי?", "איזה צורך פנימי או פחד אני מנסה למלא על ידי אכילה?". אם מוצאים את הגורם הרגשי או המחשבתי לכך, הרבה יותר קל ליצור שינוי יציב לטווח ארוך.

איך זה קשור להרגלים כמו עישון?

אדם שרוצה להפסיק לעשן יכול לומר לעצמו "מעכשיו אפסיק לעשן", אך אם לא יבין לעומק למה הוא מעשן, הוא נשאר בעצם "מעשן שמפסיק לעשן לזמן מה". ברגע של לחץ או משבר, הוא עלול לחזור לסיגריות. לעומת זאת, אם הוא יזהה את הסיבות הרגשיות או המחשבתיות שמובילות אותו לעשן - למשל צורך בהרגעה עצמית או פחד שלא הצליח לפתור - ויטפל בסיבות הללו, הוא יהפוך לאדם שבאמת אינו זקוק לעישון יותר.

מדוע חשוב לזהות את שורש הרעיון שגורם לרגשות שליליים?

בן אדם מרגיש רע כי הוא לא מקבל את המציאות כפי שהיא. הוא מציב לעצמו תנאים: "אני רוצה שהמציאות תהיה בצורה מסוימת". אם התנאי לא מתממש, נוצר תסכול ודיכאון. אפשר לחפש פתרון חיצוני, כמו להחליף עבודה או למצוא תחביב חדש, אבל הסיבה האמיתית לכך שרע לו לא נעלמת. מי שמזהה ש"אני מרגיש רע כי אני לא רוצה את המציאות כמו שהיא" יכול לשאול "איך אני משנה את החשיבה שלי כך שאוכל לרצות את המציאות בלי תנאים?".

האם לקבל את המציאות בלי תנאים אומר לא לשנות דבר?

יש הטועים לחשוב שאם מקבלים את המציאות כמו שהיא, אין סיבה לשפר או לשנות שום דבר. בפועל, מדובר בהבנת הליבה הרגשית שמאחורי הדפוס, ולא בהחלטה "לוותר על כל שינוי". אפשר להמשיך לשנות הרגלים, אך במקביל לחקור מה באמת מניע אותנו. אם רוצים לשנות עבודה, אפשר לחקור מהן האמונות שמפריעות לנו להצליח בעבודה הקיימת, ואז להחליט אם עוזבים או לא, אבל ממקום של בהירות פנימית ולא מתוך בריחה מרגשות שליליים.

איך שינוי פנימי מוליד שינוי התנהגותי אמיתי?

שינוי אמיתי פירושו שלא רק "מתחפשים" להתנהגות חדשה אלא משנים את שורש החשיבה שממנו ההתנהגות נובעת. במקום להגיד "יש לי חבר חזק ואני מסתמך עליו בכל דבר", עדיף לפתח חוזק פנימי משל עצמך. במקום להגיד "אשתמש בתחבולה חיצונית כדי לא לאכול מתוקים", עדיף להבין למה מתוקים מושכים אותך כל כך. אם פותרים את הבעיה מבפנים, השינוי החיצוני מגיע מעצמו, בלי להרגיש מאולצים לשמור עליו בכוח.

מה העיקרון המנחה בכל הנוגע לשינוי התנהגות?

בכל פעם שרוצים לשנות דפוס התנהגות - אכילה, פחד מכישלון, התמכרות, איחורים או דיכאון - כדאי לשאול "למה בכלל אני עושה את זה?". לא להסתפק בפתרון חיצוני ("אגיד לעצמי להתעורר מוקדם יותר"), אלא להבין את השורש הפנימי. מי שבוחר לטפל בדפוסי חשיבה יגלה שההתנהגות משתנה מעצמה לאורך זמן, ונחסכת ממנו החזרה המתסכלת לאותו הרגל ישן.
עכשיו בהמשך של הנושא הקודם יש פה היבט הרבה פעמים אנשים רוצים להצליח יותר, אוקי רוצים להצליח באיזה תחום ואז הם אומרים לעצמם "אוקי מה יגרום לי להצליח? אם אני אעשה ככה וככה זה יגרום לי להצליח" ואז הם מתמקדים בעצם באיך לשנות את ההתנהגות שלהם, הרבה פעמים בן אדם יש לו התנהגות שהוא לא אוהב אותה והוא מנסה לשנות את ההתנהגות זה יכול להיות במיליון ואחד תחומים.

בן אדם לא אוהב את זה שהוא אוכל יותר מדי אז הוא אומר לעצמו "טוב איך גורם לעצמי לאכול פחות? אוקי אני אקנה פחות מתוקים אני אעשה ככה ואני אעשה ככה" כל מיני כאלה מתמקד בשינוי התנהגותי.

ש: בעצמו.

אליעד: בדיוק ואין ספור פעמים אתה יכול למצוא מישהו שלא רוצה לעשות משהו נגיד והוא מנסה לחשוב "טוב איך אני משנה את ההתנהגות שלי" בצורות חיצוניות "אני אעשה ככה ואני אעשה ככה, טוב מעכשיו אני אתחיל להגיד ככה מעכשיו אני אגיד ככה מעכשיו אני אגיב ככה, מעכשיו אני לא אעשה ככה" וזאת כמובן טעות. למה זאת כמובן טעות כי בן אדם צריך להסתכל על השורש אם אתה רוצה לשנות התנהגות אל תתמקד באיך לשנות את ההתנהגות.

תתמקד בלהבין למה אתה מתנהג ככה מה בראש שלך גורם לך להתנהג ככה, איזה תסביכים איזה בעיות איזה אמונות גורמים לך להתנהג ככה ותשאל את עצמך "איך אני משנה את האמונות האלה", אם אתה תשנה את האמונות האלה ממילא ישתנו ההתנהגויות שלך ואם לא תשנה את ההתנהגויות האלה חבל לך על הזמן.

נגיד לדוגמה בן אדם נגיד מגלה שיש לו איזה טראומה מהעבר שמנהלת אותו כרגע נגיד בבית הספר הוא נכשל ולכן הוא תמיד מפחד מכישלון ואז הוא אומר לעצמו "טוב מעכשיו אני לא אפחד מכישלון אני אעיז לעשות דברים" אבל זה לא נכון אתה צריך לראות איך אתה נפטר, עכשיו למה זה לכאורה זה נכון כאילו הוא מנסה כמה דברים אבל מה שהוא לא יודע שלפעמים המחשבה השגויה שנמצאת בתוכו עוד מחלחלת לעוד מקומות שהוא לא מודע אליהם.

כמו נגיד בן אדם שחולה באיזה מחלה ואז נגיד מרפאים איזה חלק בגוף אבל עדיין השורש של המחלה נמצא בעוד אזורים בגוף רדומים או שהוא לא מודע אליהם בכלל, הכי טוב הכי אידיאל זה תמצא מה גורם להתנהגות הזו מלכתחילה תשנה את התפיסה שלך הכל יסתדר מעצמו, אם לא תשנה את התפיסה שלך ותנסה לקמבן את המערכת כמו רובוט "טוב מעכשיו אני כל פעם יגיד ככה, מעכשיו אני כל פעם אעשה ככה".

נכון אתה מאשר? אז אני אומר ככה עוד פעם אם בן אדם יתייחס לעצמו כמו לרובוט ויגיד לעצמו "טוב מעכשיו כל בוקר אני אעשה ריצה, מעכשיו כל בוקר אני לא אעשה x, אני אגיע לעבודה בזמן" לא יעבוד לך אתה צריך לבדוק למה אתה עושה את ההתנהגות שאתה רוצה להפסיק אותה, לשנות את הנחות היסוד לשנות את האמונות ואז ממילא ההתנהגות שלך תשתנה.

ש: אבל אני עוד למדנו שטוב שלא נשמר אבל נשמר, זאת אומרת לעשות איזשהו משהו.

אליעד: מעולם לא למדנו את זה.

ש: משהו דומה שאם אתה עושה איזשהו דבר ובסוף אתה מגלה את התשובה שלך.

אליעד: למדנו משהו אחר למדנו שאתה יכול לשנות את ההתנהגות שלך ותוך כדי זה להתבונן על מה שאתה עושה ולשנות את החשיבה שלך, זה נכון אבל בסוף אתה צריך לשנות את החשיבה שלך לא את ההתנהגות שלך.

ש: לא זה ברור.

אליעד: שום דבר לא ברור אני אומר שמהות היא אם אתה רוצה לשנות התנהגות תבדוק מה שורש החשיבה שיוצרת את ההתנהגות תשנה אותו ויסתדר מעצמו, אם לא תעשה את זה ההתנהגות כנראה תחזור וזה כמו בן אדם נגיד שאומר "טוב מעכשיו אני אפסיק לעשן" תפסיק לעשן עוד חודש תחזור לעשן פתאום תהיה עצבני עוד חודשיים תחזור לעשן, אתה מתישהו תחזור לעשן כנראה.

אתה רוצה להפסיק לעשן צריך לבדוק "למה אני מעשן" לפתור את הסיבות בתוכך ואז ממילא אתה לא תעשן, לא תפתור את הסיבות בתוכך אתה יכול לנסות לחשוב שאתה הפסקת לעשן אבל לא באמת הפסקת לעשן אתה עדיין באופי שלך בן אדם מעשן, אתה בן אדם מעשן שכרגע לא מעשן. בא נגיד זה שאתה פתאום הפסקת לעשן זה כמו בן אדם שלא מעשן כי אין לו סיגריות אבל זה לא שאתה באמת באופי שלך השתנית.

צריך לשנות את האופי את הגישה את החשיבה, רוב האנשים לא מתעסקים בזה רוב האנשים מנסים לשנות את ההתנהגות לא מנסים לשנות את החשיבה.

ש: כי הם אולי לא מוצאים מה הסיבה באמת האמיתית שזה.

אליעד: נכון ומתישהו הם ינסו ויכשלו וינסו ויכשלו ואז הם יגידו "טוב מה הסיבה?" אז כל מה שאני אומר מראש תחשוב מה הסיבה. מה המהות של זה בן אדם מרגיש רע הוא מנסה לפתור את זה ואז זה לא עובד לא עוד פעם הוא מרגיש רע ואז הוא מנסה לפתור את זה ואז עוד פעם הוא מרגיש רע, מנסה לפתור את זה אם הוא ישאל את עצמו "מה הסיבה שאני מרגיש רע? כי אני לא רוצה את המציאות, איך אני גורם לעצמי לרצות את המציאות".

זה השורש אם אתה לא תרצה את המציאות לא תלמד איך רוצים את המציאות איך שהיא בלי תנאים אתה מתישהו לא תרצה אותה, בן אדם צריך למצוא את הדרך "איך אני מצליח לרצות את המציאות בלי תנאים, איך אני מצליח לגרום לעצמי שלא משנה מה קורה אני רוצה את זה" אם תעשה את זה פתרת את הבעיה שרע לך לפעמים, אם לא תעשה את זה אתה תגיד "טוב רע לי אני ננסה ככה, רע לי אני אעשה ככה".

ש: הוא יכול לשנות גם את עצמו.

אליעד: כן זה אותו דבר, עכשיו זה נכון שבסופו של דבר יש משחק במשחק משחקים משנים רצונות זה נכון אבל המהות של הרעיון היא תנסה לשנות את שורשי המחשבה שלך לא את דפוסי החשיבה, לא את דפוסי ההתנהגות דפוסי ההתנהגות הם תוצאה של דפוסי חשיבה. מה רצית להגיד?

ש: כאילו זה לא כאילו כללי מדי?

אליעד: מה כללי מדי?

ש: לרצות את המציאות כאילו לרצות את כל מה שקורה בלי תנאים אמרת? בלי תנאים.

אליעד: באתי להגיד בהנחה שבן אדם בדיכאון נגיד, הוא אומר "איך אני אפתור את זה? טוב אני אתחיל לעשות פעילות כזאת וכזאת אני אפתור את זה, איך אני אפתור את זה? אני אכיר מישהו אני אפתור את זה" אבל הוא לא פתר את השורש של הבעיה של הדיכאון. כל מה שאני אומר זה תבדוק בתוכך מה מתסכל אותך ותנסה לפתור את זה לא ישר לרוץ לפתרון חיצוני.

ש: אז אתה אומר שהשורש זה.

אליעד: לא אמרתי כלום השורש של הרע זה כי אתה לא רוצה את המציאות, למה אתה לא רוצה את המציאות כי אתה מאמין שזה חייב להיות ככה או אחרת.

ש: וכשאמרת כאילו תרצה אותה בלי תנאים מה הכוונה בלי תנאים מה זאת אומרת?

אליעד: שלא משנה מה קורה את לא מתלוננת.

ש: וזה הבלי תנאים, למשל אם אני רוצה להיפטר מאיזה דפוס מסוים.

אליעד: התנהגות?

ש: נניח אז כאילו מה אני אמורה לעשות לקבל את זה?

אליעד: אז עוד פעם אם יש לך התנהגות.

ש: לקבל כאילו לא לנסות להילחם בזה?

אליעד: אז לכאורה הסוף סותר את ההתחלה, לא תלוי מה רוצים את אומרת "טוב אז אם אני מקבלת את המציאות איך שהיא אז אני גם אין לי טעם להשתנות בשום דבר".

ש: נכון.

אליעד: זה גם נכון השאלה מה רוצים, השאלה מה המטרה שהוגדרה כרגע אבל המהות של מה שאני מנסה להגיד זה אל תנסה לעשות שינוי חיצוני תנסה לעשות שינוי פנימי, אל תתחפש לחזק תהיה חזק אל תכירי מישהו עשיר תהיי עשירה. הבנת?

ש: כן.

אליעד: אל תגידי "איזה כייף שיש לי חבר חזק" תהיי את חזקה זאת הכוונה תהיי את חכמה. הבנת?

ש: אני מבינה מה אתה אומר.
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן