מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=6358
להבין את אליעד כהן, ללמוד מאליעד כהן, פער בין למידה לבין הבנה, תסביר מה הבנת, האם באמת הבנת? תלמידים של אליעד כהן, רבי נחמן מברסלב, ללמוד ליקוטי מוהרן, מצא את ההבדלים
מהו הפער בין למידה לבין הבנה, ולמה הוא קיים?

בהרצאה זו, אליעד מציין מצב שבו אדם שומע הסבר או מסביר משהו, ובסופו של דבר הוא חושב שהוא הבין, אך בפועל הוא לא באמת הבין את מה שנאמר. זהו מצב נפוץ שבו אדם מאמין שהוא הבין את מה שמסביר לו מישהו אחר, אך למעשה הוא לא הבין אותו בכלל או הבין אותו באופן הפוך ממה שהתכוונו. אליעד מתאר את המנגנון שבו אנשים חווים את הבעיה הזו.

כיצד המנגנון הזה עובד?

הסיבה לכך היא שלעתים קרובות, לאחר שמישהו מסביר משהו, האדם המאזין רק שומע מילים, בונה לעצמו בראש מושגים או דימויים, ואז חושב שהוא הבין את מה שנאמר, מבלי לבדוק אם אכן הבין את כל המילים וההקשרים. אליעד מסביר שמנגנון הבקרה שלנו עובד בצורה כזו, שבסיטואציות מסוימות, כמו קריאת מאמרים מדעיים או טקסטים מורכבים, אנו יודעים שלא הבנו משהו, אך כאשר מדובר במצבים פחות מסובכים, כגון שיחה יומיומית או תיאורים פשוטים, לא תמיד אנחנו בודקים אם הבנו את מה שנאמר.

האם אנחנו באמת מבינים את מה שאנחנו קוראים?

אליעד מביא דוגמה של קריאת טקסט או כתבה. הוא מציין כי לעיתים כאשר אנו קוראים טקסט בעיתון או ספר, אנו לא תמיד מבינים אותו במלואו, אך לא תמיד אנחנו מודעים לכך. במקרים אלו, אנחנו יכולים להרגיש שהבנו, אך למעשה, הידע שלנו על הטקסט לא שלם. הוא מדבר על כך שיש חשיבות עצומה לכך שכל מילה במשפט, כל סידור מילים, וכל הקשר בין המילים משנה את משמעות הטקסט, ובלי להיות מודעים לכך אנחנו עשויים לפספס את הניואנסים העמוקים שמסתתרים מאחורי המילים.

מה קורה כשחושבים שהבנתם משהו, אבל למעשה לא הבנתם אותו?

ההרצאה מדגישה את התופעה שבה אנשים שומעים או קוראים משהו, חושבים שהם הבינו אותו, אך כאשר הם מנסים להסביר את זה, הם מגלים שהם לא באמת מבינים את זה. אליעד נותן דוגמה של אדם שקורא ספר פיזיקה. אם הוא לא מבין את המונחים והעקרונות הפיזיקליים, הוא עשוי לחשוב שהוא הבין את מה שקרא, אך...
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן