מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=5826
1:18לימוד תוך כדי עייפות, לימוד תוך כדי שינה
מדוע כדאי ללמוד גם כשאתה מנומנם?

אליעד כהן מדבר על החשיבות והיתרונות של לימוד במצב של עייפות ומנומנמות, על פי תפיסתו של רבי נחמן. הוא מסביר שבמצב של עייפות או נמנום, האדם למעשה מחדיר לתודעה שלו את החשיבות שהוא מייחס ללימוד. לדוגמה, כאשר אדם רעב, הדבר האחרון שעליו הוא חושב לפני השינה הוא על אוכל. באופן דומה, כאשר הוא לומד למרות שהוא מנומנם ועייף, המסר שנחקק בתת - המודע שלו הוא שהנושא הזה באמת חשוב ומשמעותי עבורו.

בנוסף, אליעד מביא תיאוריה שלפיה דווקא כשאדם נמצא במצב שבין ערנות לשינה, הוא יכול להבין טוב יותר את הנושא הנלמד. הסיבה לכך היא שבמצב של ערנות מלאה, המוח טרוד בהרבה מאוד מחשבות, הסחות דעת והפרעות, מה שמונע מהאדם להתרכז באמת לעומק בנושא מסוים. אולם כאשר הוא כבר עייף או מנומנם, הוא נמצא במצב שבו יכולת ההתנגדות של המוח שלו למידע חדש קטנה משמעותית. מצב זה מאפשר למידע להיכנס פנימה בצורה עמוקה יותר ולחלחל ישירות לתת - המודע שלו.

מה הקשר בין לימוד תוך כדי נמנום והבנת החומר טוב יותר?

אליעד מסביר שכאשר האדם נמצא במצב ערני, המוח שלו עובד בקצב מהיר ומסוגל לקפוץ בין נושאים שונים ומחשבות שונות. מצב זה עשוי לפגוע ביכולת שלו להתרכז בנושא אחד לעומק. לעומת זאת, במצב של מנומנמות או עייפות, פעילות המוח יורדת, ולכן יש פחות הסחות דעת, פחות מחשבות שמתחרות על תשומת הלב שלו, והדבר מאפשר לו להתרכז ביתר בהירות בנושא אחד בלבד.

במצב מנומנם, האדם גם פחות מתנגד לרעיונות חדשים. אליעד נותן דוגמה לכך ואומר כי אם רוצים להחדיר למישהו מסר מסוים, הזמן הטוב ביותר לעשות זאת הוא דווקא לפני שהאדם נרדם. הסיבה לכך היא שבשלב של לפני השינה, המחסומים הנפשיים הרגילים נחלשים, כך שהמידע יכול להיקלט בקלות רבה יותר, בלי התנגדות מודעת. לכן הלימוד במצב מנומנם יכול להיות אפקטיבי במיוחד בהטמעת רעיונות, אמונות או מידע חדש.

האם כדאי ללמוד כשאתה כבר כמעט ישן?

אליעד מבסס את דבריו על תורת רבי נחמן, שלפיה כדאי ללמוד גם אם אתה במצב של כמעט הירדמות. ההמלצה הזאת אינה רק בגלל עצם הלימוד, אלא משום שיש בה לימוד נוסף על כך שהנושא באמת חשוב לך. אתה למעשה מאמן את המוח שלך לקבל את החשיבות של המידע הזה. אליעד מסביר שזה עובד בדומה לתופעות פסיכולוגיות אחרות, כמו כאשר אדם רעב או צמא, והמחשבה על אוכל או שתייה היא האחרונה שהוא חושב עליה לפני שנרדם. באופן דומה, אם אדם מתעקש ללמוד נושא מסוים למרות עייפותו, הוא מעביר למוח שלו מסר חזק שהנושא הזה משמעותי לו באופן עמוק.

איך עייפות תורמת להחדרת מסרים לתודעה?

אליעד מסביר שהמצב של טרום - שינה הוא שלב שבו התודעה פחות עסוקה בלוגיקה ובמחשבות תובעניות אחרות. במצב זה, מסרים חדשים או מידע חדש יכול להיקלט בצורה עמוקה וישירה לתת - המודע. זהו שלב שבו האדם פחות ביקורתי ופחות מתנגד למידע חדש, ולכן אם רוצים להטמיע מידע או אמונות חדשות, כדאי לעשות זאת דווקא בשלב הזה של נמנום ועייפות.

לדוגמה, אם מישהו רוצה להפסיק הרגל מסוים או לאמץ הרגל חדש, כדאי לו לחזור על המסר הרצוי דווקא כשהוא מתקרב לשינה, כי במצב כזה המסר עוקף את המנגנונים הביקורתיים של ההכרה, וחודר ישירות לתת - המודע. בצורה זו, הלימוד הופך לאפקטיבי הרבה יותר בהטמעת תובנות עמוקות וחדשות.

סיכום נקודות מרכזיות שהסביר אליעד כהן:
  • לימוד במצב של עייפות מעיד על חשיבות הנושא ללומד, ולכן המסר נחקק עמוק יותר בתודעה.
  • בזמן נמנום האדם פחות מוסח ופחות מתנגד למידע, מה שמקל על קליטת רעיונות חדשים.
  • מצב של טרום - שינה הוא זמן אידיאלי להחדרת מסרים לתת - המודע, כיוון שמנגנוני הביקורת וההתנגדות של ההכרה נחלשים.
  • לימוד תוך כדי עייפות יכול להגביר את ההבנה וההפנמה של המידע, מאחר שיש פחות מחשבות מתחרות.
  • ההתעקשות ללמוד למרות העייפות מחדירה לתודעה שהנושא חשוב מאוד עבור הלומד.
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן