מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=5493
לצאת מהמטריקס, איך לצאת מהשכל? איך להגיע לשלמות המוחלטת? איך להגיע לאושר המוחלט? לצאת מהמקום והזמן, להיכלל באין סוף, להתקרב לצדיק האמת, להשתחרר מהמטריקס
איך אפשר לצאת מהמטריקס ולהגיע לשלמות מוחלטת?

הרעיון המרכזי שאליעד כהן מסביר הוא הרצון להגיע לשלמות מוחלטת ולאושר מוחלט, כלומר, לצאת מהמציאות הנתפסת דרך השכל, מהזמן ומהמקום, ולהיכלל באינסוף. אליעד משתמש במספר רב של דוגמאות ודימויים כדי להסביר מדוע אדם מתקשה להשתחרר מ"המטריקס", שהוא בעצם המקום והזמן שהשכל מייצר.

מדוע קשה להבין משהו מחוץ למקום ולזמן?

אליעד מסביר תחילה שאם אומרים שיש דבר כזה שנמצא מחוץ למקום ולזמן, חייבים להבין שגם למושגים "מקום" ו"זמן" יש משמעות רק בזכות ההיפך שלהם. אי אפשר לומר על דבר שאינו נמצא בשום מקום ובשום זמן שהוא "קיים", כי לפי ההיגיון הפשוט, אם משהו לא נמצא בשום מקום וזמן, הוא פשוט אינו קיים כלל. לדוגמה, הוא מציג שלט, ושואל אם הוא יכול להתקיים בלי חלק ממנו. אם אחד מחלקי השלט לא יהיה קיים במקום וזמן, אז לשלט כבר לא תהיה משמעות. כך גם אם משהו אינו נמצא בשום מקום, אין לו משמעות אמיתית.

מה הקשר בין "מועט המחזיק את המרובה" לבין יציאה מהמטריקס?

אליעד מביא סיפור של רבי נחמן מברסלב על אילן מיוחד, שבו שוכן כל האושר ללא חסרונות. הקושי הוא שאותו אילן אינו נמצא במקום פיזי, ולכן לא ברור כיצד אפשר להגיע אליו. הדימוי בסיפור הוא שיש אדם "קמצן גיבן" שמסביר שיש לו בחינה של "מועט המחזיק את המרובה" - כלומר, משהו מאוד קטן שמחזיק בתוכו את הכל. אותו קמצן גיבן מסביר שהוא יכול להעביר אנשים אל האילן בזכות שהוא נמצא בדיוק בנקודה שבין המקום לבין מה שמחוץ למקום, ולכן הוא משמש כמגשר בין המציאות הנתפסת למציאות האינסופית שמחוץ למקום והזמן.

מדוע חייבים את שלושת השורשים (יראה, ענווה ואמת) כדי להגיע לשלמות?

אליעד מדגיש שכדי להגיע לאותו "אילן של שלמות", האדם חייב שתהיה לו הכנה פנימית. ההכנה הזו כוללת שלושה שורשים עיקריים:
  • יראה
  • ענווה
  • אמת
בלי שלושת השורשים הללו האדם לא יכול להתקרב באמת אל המקום של השלמות, כי כל עוד יש באדם חלקים שאינם שלמים ואינם נקיים, אי אפשר להגיע למצב של שלמות מוחלטת. השלמות דורשת שכל חלקי האדם יהיו מאוחדים בשלמות.

כיצד הטלת ספק מובילה להשתחררות מהשכל?

אחת הדרכים הפרקטיות שאליעד מציע כדי לצאת מהמטריקס היא הטלת ספק מוחלטת. הוא מדגים איך אפשר להטיל ספק אפילו בדברים שנראים מובנים מאליהם. למשל, אם אדם בטוח שאין סיכוי שישכנעו אותו שכדאי לו לחתוך יד כדי להצמיח שתיים, הוא עדיין מראה שברמה עמוקה ניתן להטיל ספק גם באמונות הבסיסיות ביותר.

כדי להגיע לחוסר ידיעה מוחלט, צריך להטיל ספק בכל הנחות היסוד. לא רק בדברים גדולים ומורכבים, אלא גם בדברים הפשוטים ביותר. אליעד מסביר שכשאדם אומר "אני לא יודע", הכוונה היא שעליו באמת להגיע למצב של חוסר ידיעה מוחלט בכל התחומים. במצב כזה האדם לא יודע שום דבר, גם לא את זה שהוא לא יודע.

כיצד אפשר להתקדם הלאה אחרי חוסר ידיעה מוחלט?

לאחר שמגיעים למצב של חוסר ידיעה מוחלט, מתחילה להיווצר הבנה חדשה ושלמה יותר. המצב של חוסר ידיעה אינו סתם בלבול, אלא נקודת התחלה למצב שבו השכל מתארגן מחדש באופן מדויק ונקי מטעויות. הוא מדגיש שככל שהמטרה גבוהה יותר, כמו להגיע לשלמות מוחלטת, ככה צריך שהבסיס יהיה נקי יותר מטעויות קטנות, כי טעויות קטנות בהתחלה יכולות למנוע מאדם להגיע לשלמות בהמשך.

מדוע צדיק האמת נחוץ כדי להגיע לשלמות?...
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן