מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=5445
איך לפתח את החשיבה? איך לראות את שני הצדדים? איך למצוא יתרונות? איך למצוא חסרונות? איך לראות את ההפך? יתרונות וחסרונות בכל דבר, איך לשנות את החשיבה?
איך לפתח חשיבה שרואה יתרונות וחסרונות בכל דבר?

אליעד כהן מסביר בהרצאה זו כיצד לפתח יכולת חשיבה עמוקה ומקיפה, המאפשרת לראות באופן עקבי את שני צידי המטבע בכל סיטואציה: יתרונות וחסרונות. על פי אליעד, המהות האמיתית של השאלה "איך אפשר לראות יתרונות וחסרונות בכל דבר?" היא בעצם הרצון לפתח יכולת לראות דברים שאדם לא רגיל לראותם. אדם שרוצה לראות יותר יתרונות, מרגיש שלרוב הוא רואה בעיקר חסרונות, ולהיפך.

לכן, השאלה העמוקה יותר היא:

איך לפתח את היכולת לראות את ההפך מכל דבר?

אליעד מציע שהדרך לפתח את החשיבה הזאת היא על ידי תרגול יומיומי מתמיד של הסתכלות על הצד השני של כל דבר. הוא מדגיש שככל שמתרגלים יותר, כך התהליך הופך לטבעי יותר.

איך לתרגל ראיית ההפך בחיי היום יום?

אליעד ממליץ על תרגול פשוט, ברור ויומיומי, על ידי לקיחת מצבים נפוצים וניתוחם מהצד ההפוך שלהם. לדוגמה, כאשר אדם צופה בטלוויזיה, קורא חדשות או מאזין לשיחה, עליו לשאול את עצמו שאלות מנוגדות למה שנאמר:
  • אם נאמר משהו חיובי, יש לשאול מיד: "מה החיסרון שיש בזה?"
  • אם נאמר משהו שלילי, יש לשאול: "מה היתרון בכך?"
בעזרת תרגול עקבי מסוג זה, המוח מתחיל לחשוב בצורה דו - צדדית ואדם מפתח יכולת טבעית יותר לראות יתרונות וחסרונות בכל מצב.

איך הטלת ספק עוזרת לפיתוח החשיבה?

דרך נוספת וחשובה שאליעד מציין לפיתוח החשיבה היא הטלת ספק מתמדת. לפי אליעד, להיצמד לאמת משמעותו להטיל ספק באופן קבוע ולשאול שאלות כמו:
  • האם הדבר נכון בוודאות?
  • מי אמר שזה נכון?
  • אולי קיימים צדדים נוספים שאיני מודע אליהם?
הטלת הספק מאלצת את האדם להסתכל מעבר לתפיסות הרגילות שלו ולחקור לעומק את הנחות היסוד שעליהן הוא מתבסס.

כיצד למצוא יתרונות וחסרונות במצב קשה כמו פשיטת רגל?

אליעד מדגים באופן פרקטי ומפורט איך ליישם את השיטה הזו במצב קיצוני, למשל במקרה של פשיטת רגל. לכאורה, מדובר במצב שלילי בלבד. אך אליעד מציע לנתח לעומק גם מצב כזה:
  • האם באמת פשיטת הרגל פוגעת באנשים אחרים באופן מוחלט?
  • האם הפגיעה הזו היא שלילית בהכרח עבור האדם שפשט רגל או עבור הנפגעים?
  • אולי דווקא הפגיעה הזו תגרום לאדם להתפתח, להבין דברים חדשים על עצמו ולהגיע לתובנות עמוקות?
  • ייתכן שאותו אדם יוכל להשתמש בסיפור האישי שלו על מנת לעזור לאחרים, וכך להפוך את המצב הקשה לדבר מועיל וחיובי בעולם.
לדוגמה, אדם שפשט רגל יכול לחוש רגשות אשמה כבדים, אך דווקא רגשות אלו יכולים לדחוף אותו לחשוב מחדש על החיים שלו, ולהבין טוב יותר את עצמו ואת ערכיו. במובן מסוים, הקושי יכול להיות דווקא הדבר החיובי ביותר שקרה לו אי פעם.

איך להשתמש בתרחיש הגרוע ביותר לפיתוח החשיבה?

אליעד מציע ללכת אל הקצה, ולנתח את המצב הגרוע ביותר שאפשר להעלות על הדעת. לדוגמה, המצב הגרוע ביותר הוא סבל אינסופי. אך גם במקרה כזה, ניתן למצוא...
איך לפתח חשיבה ולראות את שני הצדדים?

הנושא המרכזי שאליעד כהן מציג הוא כיצד לפתח את החשיבה באופן שיאפשר לראות גם יתרונות וגם חסרונות בכל דבר. אליעד מדגיש שהיכולת לראות את שני צידי המטבע דורשת תרגול יומיומי והבנה עמוקה של מהות החשיבה עצמה.

אליעד מסביר שהמהות של השאלה "איך אפשר לראות יתרונות וחסרונות בכל דבר?" היא בעצם השאלה איך לפתח יכולת לראות דברים שאינך רואה בדרך כלל. זאת מכיוון שאם אדם מעוניין לראות יתרונות, סימן שהוא מרגיש שהוא רואה בעיקר חסרונות, ולהיפך. לכן אליעד מציע גישה של תרגול והטלת ספק מתמיד. הוא ממליץ לקחת מצבים שגרתיים ולהתאמן בלראות את הצד ההפוך שלהם.

איך לתרגל ראיית ההפך ביומיום?

אליעד נותן דוגמה מעשית: כאשר אדם צופה בטלוויזיה, קורא עיתון או שומע אנשים מדברים, עליו לתרגל את היכולת לראות את הצד השני של מה שנאמר. לדוגמה, אם נאמר משהו חיובי, יש לשאול: "מה החיסרון בזה?" ואם נאמר משהו שלילי, יש לשאול: "מה היתרון בכך?" על ידי כך, מתפתחת יכולת לראות גם את החסרונות וגם את היתרונות באופן טבעי.

איך להיעזר בהטלת ספק כדי לפתח את החשיבה?

אליעד כהן מוסיף ומסביר שכדי לפתח את החשיבה, צריך להצמד לאמת. מה זה אומר להיצמד לאמת? הכוונה היא להטיל ספק בכל דבר. לשאול שאלות כמו: "האם זה נכון? מי אמר שזה נכון? אולי יש עוד צדדים נוספים שאני לא רואה?". הטלת ספק היא כלי חזק לפיתוח החשיבה, כי היא מחייבת את האדם להסתכל מעבר למובן מאליו ולחקור לעומק את הנחות היסוד שלו.

איך ניתן למצוא יתרונות וחסרונות במצב כמו פשיטת רגל?

אליעד נותן דוגמה פרקטית במיוחד: איך למצוא יתרונות וחסרונות במקרה של אדם שפושט רגל? הוא מתאר מצב שבו אדם פושט רגל, והשאלה שעולה היא: האם פשיטת רגל היא דבר רע בהכרח? כדי לבדוק זאת, אליעד מתחיל לפרק את המצב לגורמים ומציג שורה של שאלות נוקבות, כמו:
  • האם פשיטת הרגל באמת תפגע באנשים אחרים?
  • האם הפגיעה באחרים היא בהכרח דבר רע עבור אותו אדם שפשט רגל?
  • האם פגיעה זו יכולה להביא יתרונות כלשהם לאותו אדם או לאחרים?
אליעד מפרט ומסביר לדוגמה שייתכן שאותו אדם שפשט רגל ייאלץ להתמודד עם רגשות אשמה, אבל דווקא רגשות אלו יגרמו לו לחשוב מחדש על חייו ולבחון לעומק את תפיסת הטוב והרע שלו. אולי מתוך הסבל הוא יגיע לתובנות...
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן