כדורים נגד חרדה, כדורים נגד דיכאון, תרופות פסיכיאטריות, כדורים פסיכיאטרים, טיפול פסיכיאטרי, מדיטציה, דופמין, סרוטונין, טיפול פסיכולוגי, טיפול בחרדה, טיפול בדיכאון, נוסחה לאושר, מהו אושר?
מה עדיף - כדורים פסיכיאטריים או מדיטציה לטיפול בחרדה ובדיכאון?
אנשים רבים שואלים את עצמם מה הדרך היעילה יותר להתמודד עם חרדה ודיכאון - האם עדיף לקחת כדורים פסיכיאטריים או לבצע מדיטציה? לפי אליעד כהן, השאלה המרכזית לא צריכה להיות מה עדיף מבין השניים, אלא מדוע כל אחת מהשיטות הללו עובדת ואיך בדיוק הן משפיעות על האדם.
האם מדיטציה או תרופות פסיכיאטריות באמת עובדות?
לפי אליעד, אם אדם עשה מדיטציה או לקח כדורים פסיכיאטריים והרגיש טוב יותר, לא מדובר בקסם, אלא בשינוי פנימי שמתחולל במחשבה או ברצון של האדם. כל תחושת אושר או סבל של האדם תלויה בשני דברים בסיסיים בלבד:
איך בדיוק מדיטציה משפיעה על התחושות של האדם?
כאשר אדם עושה מדיטציה וחש טוב יותר, הסיבה אינה עצם המדיטציה אלא ההשפעה שלה על התודעה. המדיטציה גורמת לאדם לחשוב פחות על המציאות או לשנות את הרצון שלו ביחס למציאות. למשל, אדם עם חרדות עושה מדיטציה והחרדות שלו מפסיקות. אליעד מדגיש שזה לא שהמדיטציה עצמה ריפאה אותו, אלא היא גרמה לו לשנות את הגישה כלפי החרדה או כלפי מה שהוא רוצה.
איך בדיוק משפיעים כדורים פסיכיאטריים על ההרגשה?
בדומה למדיטציה, גם כדורים פסיכיאטריים אינם משפיעים בכוח קסם. למשל, אם אדם חווה לחץ ולקח כדור, והלחץ נעלם, זה לא בגלל הכדור אלא משום שהכדור גרם לו לחשוב פחות על המציאות השלילית או לשנות את מה שהוא חושב שהוא רוצה. התרופות משפיעות על החומרים במוח, כמו סרוטונין, דופמין, אדרנלין, אבל לפי אליעד, שום כמות של חומרים במוח לא יכולה להבטיח לאדם אושר אם האדם חושב שהמציאות לא כרצונו.
מה קורה כשהשפעת הכדור הפסיכיאטרי או המדיטציה נגמרת?
אחד החסרונות המרכזיים של מדיטציה וכדורים פסיכיאטריים, לפי אליעד, הוא שההשפעה שלהם זמנית. כאשר השפעת המדיטציה או הכדור מסתיימת, האדם חוזר למצב הקודם שלו, ולפעמים אף במצב גרוע יותר. לדוגמה, אדם יוצא לסוף שבוע רגוע בחופשה וכשהוא חוזר הביתה, לעיתים הוא מרגיש גרוע יותר ממה שהרגיש לפני החופשה. אותו הדבר קורה עם כדורים - כשכדור מפסיק לעבוד, התחושה הרעה חוזרת לפעמים בעוצמה רבה יותר.
האם יש פתרון קבוע לחרדה ולדיכאון ללא תלות בטיפול פסיכיאטרי?
אליעד מציע גישה אחרת לטיפול בחרדה ובדיכאון: להיכנס פנימה ולהבין לעומק למה האדם חושב שהוא רוצה את מה שהוא רוצה, ולמה הוא חושב שהמציאות צריכה להיות כפי שהוא חושב. באמצעות גישה ישירה למנגנון הפנימי (מה שהוא קורא "המערכת הפעלה" של התודעה), האדם יכול לשנות בעצמו את הרצונות שלו ואת מה שהוא חושב שקורה.
הגישה של אליעד היא שיטת עבודה פנימית של חקירת המנגנון התודעתי. אליעד טוען שהדרך הנכונה והיציבה ביותר להיפטר מסבל נפשי היא באמצעות חקירה פנימית, ללא תלות בכלים חיצוניים כמו תרופות, מדיטציה, דת או אמונות שונות. הוא מדגיש שהתרופות והמדיטציה הן רק כלים זמניים ואינם יכולים להבטיח פתרון קבוע לבעיית החרדה והדיכאון.
האם אפשר לשלב טיפול תרופתי או מדיטציה יחד עם עבודה פנימית...
אנשים רבים שואלים את עצמם מה הדרך היעילה יותר להתמודד עם חרדה ודיכאון - האם עדיף לקחת כדורים פסיכיאטריים או לבצע מדיטציה? לפי אליעד כהן, השאלה המרכזית לא צריכה להיות מה עדיף מבין השניים, אלא מדוע כל אחת מהשיטות הללו עובדת ואיך בדיוק הן משפיעות על האדם.
האם מדיטציה או תרופות פסיכיאטריות באמת עובדות?
לפי אליעד, אם אדם עשה מדיטציה או לקח כדורים פסיכיאטריים והרגיש טוב יותר, לא מדובר בקסם, אלא בשינוי פנימי שמתחולל במחשבה או ברצון של האדם. כל תחושת אושר או סבל של האדם תלויה בשני דברים בסיסיים בלבד:
- מה האדם חושב שקורה.
- מה האדם חושב שהוא רוצה שיקרה.
איך בדיוק מדיטציה משפיעה על התחושות של האדם?
כאשר אדם עושה מדיטציה וחש טוב יותר, הסיבה אינה עצם המדיטציה אלא ההשפעה שלה על התודעה. המדיטציה גורמת לאדם לחשוב פחות על המציאות או לשנות את הרצון שלו ביחס למציאות. למשל, אדם עם חרדות עושה מדיטציה והחרדות שלו מפסיקות. אליעד מדגיש שזה לא שהמדיטציה עצמה ריפאה אותו, אלא היא גרמה לו לשנות את הגישה כלפי החרדה או כלפי מה שהוא רוצה.
איך בדיוק משפיעים כדורים פסיכיאטריים על ההרגשה?
בדומה למדיטציה, גם כדורים פסיכיאטריים אינם משפיעים בכוח קסם. למשל, אם אדם חווה לחץ ולקח כדור, והלחץ נעלם, זה לא בגלל הכדור אלא משום שהכדור גרם לו לחשוב פחות על המציאות השלילית או לשנות את מה שהוא חושב שהוא רוצה. התרופות משפיעות על החומרים במוח, כמו סרוטונין, דופמין, אדרנלין, אבל לפי אליעד, שום כמות של חומרים במוח לא יכולה להבטיח לאדם אושר אם האדם חושב שהמציאות לא כרצונו.
מה קורה כשהשפעת הכדור הפסיכיאטרי או המדיטציה נגמרת?
אחד החסרונות המרכזיים של מדיטציה וכדורים פסיכיאטריים, לפי אליעד, הוא שההשפעה שלהם זמנית. כאשר השפעת המדיטציה או הכדור מסתיימת, האדם חוזר למצב הקודם שלו, ולפעמים אף במצב גרוע יותר. לדוגמה, אדם יוצא לסוף שבוע רגוע בחופשה וכשהוא חוזר הביתה, לעיתים הוא מרגיש גרוע יותר ממה שהרגיש לפני החופשה. אותו הדבר קורה עם כדורים - כשכדור מפסיק לעבוד, התחושה הרעה חוזרת לפעמים בעוצמה רבה יותר.
האם יש פתרון קבוע לחרדה ולדיכאון ללא תלות בטיפול פסיכיאטרי?
אליעד מציע גישה אחרת לטיפול בחרדה ובדיכאון: להיכנס פנימה ולהבין לעומק למה האדם חושב שהוא רוצה את מה שהוא רוצה, ולמה הוא חושב שהמציאות צריכה להיות כפי שהוא חושב. באמצעות גישה ישירה למנגנון הפנימי (מה שהוא קורא "המערכת הפעלה" של התודעה), האדם יכול לשנות בעצמו את הרצונות שלו ואת מה שהוא חושב שקורה.
הגישה של אליעד היא שיטת עבודה פנימית של חקירת המנגנון התודעתי. אליעד טוען שהדרך הנכונה והיציבה ביותר להיפטר מסבל נפשי היא באמצעות חקירה פנימית, ללא תלות בכלים חיצוניים כמו תרופות, מדיטציה, דת או אמונות שונות. הוא מדגיש שהתרופות והמדיטציה הן רק כלים זמניים ואינם יכולים להבטיח פתרון קבוע לבעיית החרדה והדיכאון.
האם אפשר לשלב טיפול תרופתי או מדיטציה יחד עם עבודה פנימית...
- איך להתמודד עם חרדה ודיכאון?
- כדורים פסיכיאטריים או מדיטציה?
- מהו אושר אמיתי?
- איך לשנות את המחשבות שלי?
- האם אפשר להפסיק לסבול לגמרי?
- טיפול בחרדות ללא כדורים
השאלה שאני שאלתי היא כזאת מה יותר טוב לעשות מדיטציה או לקחת כדורים פסיכיאטריים, מה יותר טוב אם אומרים לך או זה או זה מה אתה לוקח?
ש: אי אפשר ביחד?
אליעד: אתה אישית אבל אתה מחשיד את עצמך.
ש: אני לא לוקח כדורים בטוח הייתי לוקח מדיטציה הייתי הולך על מדיטציה.
אליעד: טוב מה אתה חושב אותו דבר, למה אותו דבר?
ש: קודם כל מניסיון זאת אותה תחושה שאם אתה לוקח כדורים או עושה מדיטציה ומבחינת הפעילות זה כאילו גורם לאיזה חומרים להשתחרר כאשר אתה עושה כשאתה עושה את עצמך רגוע מדי וגורם לך להיות.
אליעד: אני אומר לך אני שמעתי על מישהו שהיו לו חרדות והוא לקח כדורים פסיכיאטריים והפסיק לו החרדות, שמעתי גם על עוד מישהו שהיו לו חרדות הוא עשה מדיטציה והפסיק לו החרדות ככה שמעתי, אני אומר לך מה שמעתי לא פגשתי את הבן אדם אבל שמעתי על זה. סתם עכשיו בוא נהיה רציניים רגע אחד תקשיב למשהו פשוט יש דברים שלא משנה מה תעשה הם לא ישתנו, מה לדוגמה כדור הארץ לא משנה מה תעשה ימשיך להסתובב נכון לדוגמה, למה אבל כשיש דברים שגם אם תעשה כדור הארץ לא יסתובב אבל אם כדור הארץ יפסיק להסתובב ועדיין אחד ועוד אחד יהיה שווה שתיים למה תסביר.
ש: זה מצד ההגדרה של השכל.
אליעד: נכון כי כדור הארץ יסתובב אבל זה תלוי בחוקי הפיזיקה, אחד ועוד אחד שווה שתיים זה חוקי הלוגיקה זה מצד השכל זה נכון זאת הגדרה שאומרת שזה נכון ואם אחד ועוד אחד יהיה שווה שלוש יכול להיות כי שינו את ההגדרות אבל עדיין איפה שיהיה יש לא יהיה אין ואיפה שיהיה אין לא יהיה יש. אבל תקשיב משהו כזה כשיש משהו שהוא בטוח נכון, מה שבטוח נכון זה ככה אם אתה רוצה את המציאות טוב לך ואם אתה לא רוצה את המציאות רע לך, עכשיו זה תמיד נכון לא משנה איך תסובב את זה ככה או ככה זה תמיד נכון אם אתה רוצה את המציאות טוב לך ואם אתה לא רוצה רע לך.
זה מי גילה את זה, זה הסבר מאוד פשוט יש את זה בכמה מקומות בליקוטי מוהר"ן, כן הוא הסביר מאוד פשוט הוא הסביר אני אסביר לכם וגם אקריא לכם, הוא אמר בחלק א' בתורה נ"א זה כתוב בכמה מקומות הוא אמר ככה "התהוות השקר שהוא הרע שואל אותו מה זה מחמת הריחוק מאחד הרע הוא נגדיות", מה זה רע ניגוד "למשל כל מה שזה נגד רצונו של האדם הוא רע" זה הכל כשהולך לאדם כרצונו זה טוב כשלא הולך לו כרצונו זה רע זה כל התורה כולה.
עכשיו אני אסביר לכם משהו יש שתי סיבות מה יכול לגרום לכך שהמציאות תהיה כרצונך ויש שתי סיבות מה יכול לגרום לכך שהמציאות תהיה נגד רצונך במה זה תלוי בשני גורמים, 1. מה אתה חושב שקורה 2. מה אתה חושב שאתה רוצה. יש שני דברים שתלוי אם יהיה לך טוב או רע שני גורמים, 1. מה אתה חושב שקורה מה אתה חושב שאתה רוצה שיקרה, עכשיו אם נגיד בן אדם שואלים אותו "מה אתה רוצה שיקרה" הוא אומר "אני רוצה שיהיה לי כסף", "מה אתה חושב שקורה", "אני חושב שיש לי כסף" אז טוב לו ואם אומרים לו "מה אתה חושב שאתה רוצה שיקרה", "אני רוצה שיהיה לי", "מה אתה חושב שקורה", "שאין לי" וזהו.
עכשיו זה לא משנה מה קורה זה משנה מה אתה חושב שקורה אבל זה לא משנה מה אתה רוצה משנה מה אתה חושב שאתה רוצה בכל מקרה זה מחויב הרמטי אין אפשרות להזיז את זה, עכשיו מה גורם לבן אדם לסבול בעיקרון שהוא חושב שהמציאות זה לא מה שהוא רוצה שהוא חושב שהוא רוצה משהו אחד והוא חושב שהמציאות זה משהו אחר. עכשיו אם אתה לוקח כדורים או אם אתה עושה מדיטציה נגיד או אם אתה עושה משהו אחר ופתאום אתה לא בחרדה או פתאום אתה לא רע לך, פתאום אתה לא בדיכאון למה זה עובד שום דבר בעולם לא עובד מעצמו.
אם בן אדם לדוגמה בואו נגיד נדבר על מדיטציה נגיד שבן אדם עשה מדיטציה ופתאום טוב לו, למה טוב לו אין קסמים בעולם הזה אם טוב לו או אם לא רע לו זה או בגלל שהמדיטציה גרמה לו לא לחשוב על מה שקורה איתו או בגלל שהמדיטציה גרמה לו לא לחשוב שהוא לא בהכרח חייב לרצות את מה שהוא רוצה שיקרה איתו.
ש: אז זה טוב.
אליעד: כן נכון אבל זה לא בגלל המדיטציה זה בגלל או שהרצון השתנה או שהמחשבה.
ש: אז זה כלי עזר.
אליעד: סבבה ככלי עזר זה סבבה אבל אל תחשוב שהמדיטציה עשתה את זה המדיטציה אין לה שום כוח ואם היית עושה את זה בדרך ישירה לא היית צריך את המדיטציה. עכשיו אותו דבר לגבי כדורים נגיד שבן אדם נגיד נמצא בלחץ ולוקח כדור והכדור מרגיע אותו איך הכדור הרגיע אותו, עכשיו אני יודע משהו בוודאות של מאה אחוז לא משנה כמה סרוטונין יהיה לך במוח ולא משנה כמה דופמין יהיה לך במוח, איזה עוד שמות יש?
ש: יש.
אליעד: איזה תביאי עוד סוג.
ש: יש גם אדרנלין מה זה משנה.
אליעד: ולא משנה כמה אדרנלין יהיה לך במוח לא משנה כמה דברים שאמורים לגרום לך להרגיש יותר או פחות נוח יש משהו אחד שבטוח אם אתה תחשוב שהמציאות זה לא מה שאתה רוצה יהיה לך רע ואם אתה תחשוב שהמציאות זה מה שאתה רוצה יהיה לך טוב זה בטוח נכון במאה אחוז. אז עכשיו מה קורה לפעמים, לפעמים נגיד בן אדם נגיד לוקח כדור ואז הכדור מטשטש אותו לדוגמה שהוא לא כל כך יודע מה קורה, הוא לא כל כך יודע מה קורה.
ש: אולי הוא מטשטש את המחויבים שלו.
אליעד: נכון לדוגמה מטשטש את המחויבים שלו, נכון מטשטש את הרצונות שלו מטשטש את מה שהוא חושב שקורה כל מיני כאלה, מטשטש את הזיכרון מטשטש את תחושת העתיד מטשטש כל מיני דברים ואז אתה אומר. כן נגיד בן אדם נגיד מפחד שיפטרו אותו ואז הוא לוקח כדור והכדור נגיד גרם לכך שהוא פחות יחשוב על מה שהולך לקרות ואז נגיד נהיה לו יותר טוב אבל למה נהיה לו יותר טוב בזכות הכדור או בזכות זה שהוא פחות חשב על מה שיקרה.
עכשיו מה אני טוען אני טוען דבר אחד גם אם הכדורים עוזרים גם אם הם לא עוזרים גם פה גם שם בסוף כדי שאתה תרגיש טוב אם אתה מרגיש רע אתה חייב שיקרה אחד משתיים או שפחות תרצה את מה שאתה רוצה או שפחות תחשוב שלא קורה את מה שאתה רוצה. כשרע לך יש שתי דלתות שאתה צריך לעבור בהם בשביל שיהיה לך טוב או שאתה פחות הוא רוצה את מה שאתה רוצה או שאתה פחות יודע שקורה משהו שאתה לא רוצה ואין שום דרך אחרת בעולם, אין דרך אחרת אם אתה חושב אם לא עברת באחת מהדלתות האלה בטוח יהיה לך רע אם אתה בטוח שקורה משהו שאתה בטוח שאתה לא רוצה יהיה לך רע ולא יעזור לך שום חומר ושום תרופה ולא אלוהים ולא גן עדן, ולא גיהנום ולא מצוות שום דבר לא יעזור לך גם אלוהים לא יכול לעזור לך גם אם הוא יגיד לך "הנה אבל יש שלט גן עדן", "לא עוזר לי אני רוצה משהו אחר רע לי, אני לא רוצה משהו אחר טוב לי".
עכשיו מי שמבין את זה ממילא מבין שהמהות של מה שאתה צריך ללמוד זה לראות האם יש דרך שאני יכול לשכנע את עצמי שקורה את מה שאני רוצה או שאני יכול לשכנע את עצמי שאני רוצה משהו אחר בלי הדרך הזאת של הכדור או של המדיטציה או מה שזה לא יהיה זה כל הסיפור. כל מה שאני מלמד פה זה דרכים ישירות להיכנס לתוך המנגנון לתוך המערכת הפעלה ובתוך המערכת הפעלה עצמה לשנות או את מה שאתה רוצה או את מה שאתה חושב שקורה זה הכל וההבדל בין מה שאני מסביר פה למדיטציה לאמונה באלוהים, לכדורים פסיכיאטריים לספורט לזה לשם ופה פשוט כל הדברים מנסים בצורה עקיפה או לשכנע אותך לוותר על הרצון שלך או לשכנע אותך שהמציאות זה מה שאתה רוצה אין דרך אחרת לא משנה כמה יספרו על החומרים על סיפורים ועניינים בסוף אם אתה לא רוצה את המציאות רע לך ואם אתה רוצה את המציאות טוב לך וזה משנה איזו מציאות זאת וזה לא משנה כלום לא משנה.
ומה שאני מסביר פה זאת שיטה ודרכים לחקור "למה אני חושב שהמציאות ככה, למה אני חושב שאני רוצה משהו" שזה בעצם לחקור את המנגנון שגורם לך לרצות דברים מסוימים או לחשוב שדברים מסוימים קורים ודברים אחרים לא קורים. אם אתה עושה את זה אתה בעצם יש לך גישה ישירה לתוך המערכת הפעלה של עצמך אתה לא צריך ללכת מסביב מפה משם יש לך בדוח להגיע למי שאתה רוצה, במקום לשחד מישהו שישחד מישהו שידבר עם ההוא אתה בא להוא מוציא את האקדח אומר לו תחתום או שכשהוא רואה אותך הוא חותם גם בלי להוציא את האקדח לצורך העניין, הוא בא אומר לך ברוך הבא מה אתה רוצה בוא נשנה. אתה הבנת אדוני, מה אתה הבנת?
ש: איך אני מסביר את המנגנון עצמו בעזרת כל מה שאמרת.
אליעד: למה לא?
ש: בעזרת כל מה שאמרת אני אעשה כמו שאמרת.
אליעד: כן.
ש: לפעמים יש רצון ויש מציאות ורע לך אם אתה חושב שקורה משהו שאתה לא רוצה.
אליעד: או שאתה חושב שאתה לא רוצה את מה שקורה או שאתה חושב שקורה.
ש: וזהו בגדול.
אליעד: עכשיו כל השיטות בעולם באופן יחסי יש שיטות שכן מתעסקות בזה באופן יחסי, יש שיטות כאלה ואחרות שכן אומרות לך בוא תחקור את הרצון וההפך וכל מיני כאלה, אוקי באופן יחסי אבל בסופו של דבר זה שורש הבעיה ומי שרוצה לפתור את הבעיה באמת צריך להיכנס לשורש הבעיה לשאול "למה אני חושב שזה ככה, למה אני חושב שאני לא רוצה את זה" זה כי פה זה שורש הבעיה וזה שורש הפתרון פה טמון הטוב והרע זה הסיפור. הטוב והרע תלוי ברצון אתה תרצה את זה יהיה לך טוב לא תרצה את זה יהיה לך רע זה כל הסיפור, כל השאר זה אגדות וסיפורים.
ש: לא אבל מה רע בעצם אתה יודע בכל מיני באיזשהו כלי עזר להגיע למקום הזה.
אליעד: אני אסביר לך כי אם הם היו עוזרים באמת, מה האמת שזה סבבה אבל השאלה גם כלי עזר עד איזה מרחק הוא יכול לקחת אותך אני אתן לך דוגמה נגיד יש עכשיו מטיסים לווין לחלל, בסדר איך הלווין מגיע לחלל כי יש לו רקטה כזאת טיל עזר שהוא לוקח אותו לאיזה מרחק אבל משמה אתה צריך להמשיך לבד אם אתה לא תהיה בנוי להיות בחלל לא יעזור לך כמה טילי עזר שתיקח תיפול חזרה לכדור הארץ או אתה תישרף בחלל. עכשיו אם בכל מקרה בסוף אתה כבר צריך להסתדר לבד אז לא עדיף מלכתחילה איך להסתדר לבד.
עכשיו אני לא נגד הדבר אני רק אומר נגיד אתה לוקח כדורים, אני אתן דוגמה נגיד אתה לוקח כדורים פסיכיאטריים...
ש: אי אפשר ביחד?
אליעד: אתה אישית אבל אתה מחשיד את עצמך.
ש: אני לא לוקח כדורים בטוח הייתי לוקח מדיטציה הייתי הולך על מדיטציה.
אליעד: טוב מה אתה חושב אותו דבר, למה אותו דבר?
ש: קודם כל מניסיון זאת אותה תחושה שאם אתה לוקח כדורים או עושה מדיטציה ומבחינת הפעילות זה כאילו גורם לאיזה חומרים להשתחרר כאשר אתה עושה כשאתה עושה את עצמך רגוע מדי וגורם לך להיות.
אליעד: אני אומר לך אני שמעתי על מישהו שהיו לו חרדות והוא לקח כדורים פסיכיאטריים והפסיק לו החרדות, שמעתי גם על עוד מישהו שהיו לו חרדות הוא עשה מדיטציה והפסיק לו החרדות ככה שמעתי, אני אומר לך מה שמעתי לא פגשתי את הבן אדם אבל שמעתי על זה. סתם עכשיו בוא נהיה רציניים רגע אחד תקשיב למשהו פשוט יש דברים שלא משנה מה תעשה הם לא ישתנו, מה לדוגמה כדור הארץ לא משנה מה תעשה ימשיך להסתובב נכון לדוגמה, למה אבל כשיש דברים שגם אם תעשה כדור הארץ לא יסתובב אבל אם כדור הארץ יפסיק להסתובב ועדיין אחד ועוד אחד יהיה שווה שתיים למה תסביר.
ש: זה מצד ההגדרה של השכל.
אליעד: נכון כי כדור הארץ יסתובב אבל זה תלוי בחוקי הפיזיקה, אחד ועוד אחד שווה שתיים זה חוקי הלוגיקה זה מצד השכל זה נכון זאת הגדרה שאומרת שזה נכון ואם אחד ועוד אחד יהיה שווה שלוש יכול להיות כי שינו את ההגדרות אבל עדיין איפה שיהיה יש לא יהיה אין ואיפה שיהיה אין לא יהיה יש. אבל תקשיב משהו כזה כשיש משהו שהוא בטוח נכון, מה שבטוח נכון זה ככה אם אתה רוצה את המציאות טוב לך ואם אתה לא רוצה את המציאות רע לך, עכשיו זה תמיד נכון לא משנה איך תסובב את זה ככה או ככה זה תמיד נכון אם אתה רוצה את המציאות טוב לך ואם אתה לא רוצה רע לך.
זה מי גילה את זה, זה הסבר מאוד פשוט יש את זה בכמה מקומות בליקוטי מוהר"ן, כן הוא הסביר מאוד פשוט הוא הסביר אני אסביר לכם וגם אקריא לכם, הוא אמר בחלק א' בתורה נ"א זה כתוב בכמה מקומות הוא אמר ככה "התהוות השקר שהוא הרע שואל אותו מה זה מחמת הריחוק מאחד הרע הוא נגדיות", מה זה רע ניגוד "למשל כל מה שזה נגד רצונו של האדם הוא רע" זה הכל כשהולך לאדם כרצונו זה טוב כשלא הולך לו כרצונו זה רע זה כל התורה כולה.
עכשיו אני אסביר לכם משהו יש שתי סיבות מה יכול לגרום לכך שהמציאות תהיה כרצונך ויש שתי סיבות מה יכול לגרום לכך שהמציאות תהיה נגד רצונך במה זה תלוי בשני גורמים, 1. מה אתה חושב שקורה 2. מה אתה חושב שאתה רוצה. יש שני דברים שתלוי אם יהיה לך טוב או רע שני גורמים, 1. מה אתה חושב שקורה מה אתה חושב שאתה רוצה שיקרה, עכשיו אם נגיד בן אדם שואלים אותו "מה אתה רוצה שיקרה" הוא אומר "אני רוצה שיהיה לי כסף", "מה אתה חושב שקורה", "אני חושב שיש לי כסף" אז טוב לו ואם אומרים לו "מה אתה חושב שאתה רוצה שיקרה", "אני רוצה שיהיה לי", "מה אתה חושב שקורה", "שאין לי" וזהו.
עכשיו זה לא משנה מה קורה זה משנה מה אתה חושב שקורה אבל זה לא משנה מה אתה רוצה משנה מה אתה חושב שאתה רוצה בכל מקרה זה מחויב הרמטי אין אפשרות להזיז את זה, עכשיו מה גורם לבן אדם לסבול בעיקרון שהוא חושב שהמציאות זה לא מה שהוא רוצה שהוא חושב שהוא רוצה משהו אחד והוא חושב שהמציאות זה משהו אחר. עכשיו אם אתה לוקח כדורים או אם אתה עושה מדיטציה נגיד או אם אתה עושה משהו אחר ופתאום אתה לא בחרדה או פתאום אתה לא רע לך, פתאום אתה לא בדיכאון למה זה עובד שום דבר בעולם לא עובד מעצמו.
אם בן אדם לדוגמה בואו נגיד נדבר על מדיטציה נגיד שבן אדם עשה מדיטציה ופתאום טוב לו, למה טוב לו אין קסמים בעולם הזה אם טוב לו או אם לא רע לו זה או בגלל שהמדיטציה גרמה לו לא לחשוב על מה שקורה איתו או בגלל שהמדיטציה גרמה לו לא לחשוב שהוא לא בהכרח חייב לרצות את מה שהוא רוצה שיקרה איתו.
ש: אז זה טוב.
אליעד: כן נכון אבל זה לא בגלל המדיטציה זה בגלל או שהרצון השתנה או שהמחשבה.
ש: אז זה כלי עזר.
אליעד: סבבה ככלי עזר זה סבבה אבל אל תחשוב שהמדיטציה עשתה את זה המדיטציה אין לה שום כוח ואם היית עושה את זה בדרך ישירה לא היית צריך את המדיטציה. עכשיו אותו דבר לגבי כדורים נגיד שבן אדם נגיד נמצא בלחץ ולוקח כדור והכדור מרגיע אותו איך הכדור הרגיע אותו, עכשיו אני יודע משהו בוודאות של מאה אחוז לא משנה כמה סרוטונין יהיה לך במוח ולא משנה כמה דופמין יהיה לך במוח, איזה עוד שמות יש?
ש: יש.
אליעד: איזה תביאי עוד סוג.
ש: יש גם אדרנלין מה זה משנה.
אליעד: ולא משנה כמה אדרנלין יהיה לך במוח לא משנה כמה דברים שאמורים לגרום לך להרגיש יותר או פחות נוח יש משהו אחד שבטוח אם אתה תחשוב שהמציאות זה לא מה שאתה רוצה יהיה לך רע ואם אתה תחשוב שהמציאות זה מה שאתה רוצה יהיה לך טוב זה בטוח נכון במאה אחוז. אז עכשיו מה קורה לפעמים, לפעמים נגיד בן אדם נגיד לוקח כדור ואז הכדור מטשטש אותו לדוגמה שהוא לא כל כך יודע מה קורה, הוא לא כל כך יודע מה קורה.
ש: אולי הוא מטשטש את המחויבים שלו.
אליעד: נכון לדוגמה מטשטש את המחויבים שלו, נכון מטשטש את הרצונות שלו מטשטש את מה שהוא חושב שקורה כל מיני כאלה, מטשטש את הזיכרון מטשטש את תחושת העתיד מטשטש כל מיני דברים ואז אתה אומר. כן נגיד בן אדם נגיד מפחד שיפטרו אותו ואז הוא לוקח כדור והכדור נגיד גרם לכך שהוא פחות יחשוב על מה שהולך לקרות ואז נגיד נהיה לו יותר טוב אבל למה נהיה לו יותר טוב בזכות הכדור או בזכות זה שהוא פחות חשב על מה שיקרה.
עכשיו מה אני טוען אני טוען דבר אחד גם אם הכדורים עוזרים גם אם הם לא עוזרים גם פה גם שם בסוף כדי שאתה תרגיש טוב אם אתה מרגיש רע אתה חייב שיקרה אחד משתיים או שפחות תרצה את מה שאתה רוצה או שפחות תחשוב שלא קורה את מה שאתה רוצה. כשרע לך יש שתי דלתות שאתה צריך לעבור בהם בשביל שיהיה לך טוב או שאתה פחות הוא רוצה את מה שאתה רוצה או שאתה פחות יודע שקורה משהו שאתה לא רוצה ואין שום דרך אחרת בעולם, אין דרך אחרת אם אתה חושב אם לא עברת באחת מהדלתות האלה בטוח יהיה לך רע אם אתה בטוח שקורה משהו שאתה בטוח שאתה לא רוצה יהיה לך רע ולא יעזור לך שום חומר ושום תרופה ולא אלוהים ולא גן עדן, ולא גיהנום ולא מצוות שום דבר לא יעזור לך גם אלוהים לא יכול לעזור לך גם אם הוא יגיד לך "הנה אבל יש שלט גן עדן", "לא עוזר לי אני רוצה משהו אחר רע לי, אני לא רוצה משהו אחר טוב לי".
עכשיו מי שמבין את זה ממילא מבין שהמהות של מה שאתה צריך ללמוד זה לראות האם יש דרך שאני יכול לשכנע את עצמי שקורה את מה שאני רוצה או שאני יכול לשכנע את עצמי שאני רוצה משהו אחר בלי הדרך הזאת של הכדור או של המדיטציה או מה שזה לא יהיה זה כל הסיפור. כל מה שאני מלמד פה זה דרכים ישירות להיכנס לתוך המנגנון לתוך המערכת הפעלה ובתוך המערכת הפעלה עצמה לשנות או את מה שאתה רוצה או את מה שאתה חושב שקורה זה הכל וההבדל בין מה שאני מסביר פה למדיטציה לאמונה באלוהים, לכדורים פסיכיאטריים לספורט לזה לשם ופה פשוט כל הדברים מנסים בצורה עקיפה או לשכנע אותך לוותר על הרצון שלך או לשכנע אותך שהמציאות זה מה שאתה רוצה אין דרך אחרת לא משנה כמה יספרו על החומרים על סיפורים ועניינים בסוף אם אתה לא רוצה את המציאות רע לך ואם אתה רוצה את המציאות טוב לך וזה משנה איזו מציאות זאת וזה לא משנה כלום לא משנה.
ומה שאני מסביר פה זאת שיטה ודרכים לחקור "למה אני חושב שהמציאות ככה, למה אני חושב שאני רוצה משהו" שזה בעצם לחקור את המנגנון שגורם לך לרצות דברים מסוימים או לחשוב שדברים מסוימים קורים ודברים אחרים לא קורים. אם אתה עושה את זה אתה בעצם יש לך גישה ישירה לתוך המערכת הפעלה של עצמך אתה לא צריך ללכת מסביב מפה משם יש לך בדוח להגיע למי שאתה רוצה, במקום לשחד מישהו שישחד מישהו שידבר עם ההוא אתה בא להוא מוציא את האקדח אומר לו תחתום או שכשהוא רואה אותך הוא חותם גם בלי להוציא את האקדח לצורך העניין, הוא בא אומר לך ברוך הבא מה אתה רוצה בוא נשנה. אתה הבנת אדוני, מה אתה הבנת?
ש: איך אני מסביר את המנגנון עצמו בעזרת כל מה שאמרת.
אליעד: למה לא?
ש: בעזרת כל מה שאמרת אני אעשה כמו שאמרת.
אליעד: כן.
ש: לפעמים יש רצון ויש מציאות ורע לך אם אתה חושב שקורה משהו שאתה לא רוצה.
אליעד: או שאתה חושב שאתה לא רוצה את מה שקורה או שאתה חושב שקורה.
ש: וזהו בגדול.
אליעד: עכשיו כל השיטות בעולם באופן יחסי יש שיטות שכן מתעסקות בזה באופן יחסי, יש שיטות כאלה ואחרות שכן אומרות לך בוא תחקור את הרצון וההפך וכל מיני כאלה, אוקי באופן יחסי אבל בסופו של דבר זה שורש הבעיה ומי שרוצה לפתור את הבעיה באמת צריך להיכנס לשורש הבעיה לשאול "למה אני חושב שזה ככה, למה אני חושב שאני לא רוצה את זה" זה כי פה זה שורש הבעיה וזה שורש הפתרון פה טמון הטוב והרע זה הסיפור. הטוב והרע תלוי ברצון אתה תרצה את זה יהיה לך טוב לא תרצה את זה יהיה לך רע זה כל הסיפור, כל השאר זה אגדות וסיפורים.
ש: לא אבל מה רע בעצם אתה יודע בכל מיני באיזשהו כלי עזר להגיע למקום הזה.
אליעד: אני אסביר לך כי אם הם היו עוזרים באמת, מה האמת שזה סבבה אבל השאלה גם כלי עזר עד איזה מרחק הוא יכול לקחת אותך אני אתן לך דוגמה נגיד יש עכשיו מטיסים לווין לחלל, בסדר איך הלווין מגיע לחלל כי יש לו רקטה כזאת טיל עזר שהוא לוקח אותו לאיזה מרחק אבל משמה אתה צריך להמשיך לבד אם אתה לא תהיה בנוי להיות בחלל לא יעזור לך כמה טילי עזר שתיקח תיפול חזרה לכדור הארץ או אתה תישרף בחלל. עכשיו אם בכל מקרה בסוף אתה כבר צריך להסתדר לבד אז לא עדיף מלכתחילה איך להסתדר לבד.
עכשיו אני לא נגד הדבר אני רק אומר נגיד אתה לוקח כדורים, אני אתן דוגמה נגיד אתה לוקח כדורים פסיכיאטריים...