6:14סיפורי מעשיות, רבי נחמן מברסלב, מלך או עבד, מעשה בארמון שלך מלך, מעשה בארמון של עבד, איך לזהות את האמת? איך לזהות את השקר? אמת או שקר, עבד או מלך, פדיון שבויים
מה ההבדל בין ארמון של מלך לארמון של עבד?
אליעד כהן מסביר לפי תורתו של רבי נחמן מברסלב שיש שני סוגים של ארמונות, או כפי שנקראים במקור: שני מיני פלטין. מבחוץ שני הארמונות נראים זהים לחלוטין, ואי אפשר להבחין ביניהם בקלות. בכל זאת, קיים הבדל גדול מאוד ביניהם: באחד גר מלך ובשני גר עבד. למרות שהארמונות נראים אותו דבר, מהותית הם שונים לחלוטין. זהו בדיוק ההבדל בין אמת לשקר: שני הדברים נראים לכאורה זהים מבחוץ, אך בפנים ההבדל ביניהם עצום.
רבי נחמן היה אומר על עצמו שהוא יכול לשבח את עצמו, אך הוא מודע לכך שגם אלה שמתנגדים לו משבחים את עצמם ומבזים אותו. לכאורה זה אותו דבר - כולם משבחים את עצמם - אך השאלה החשובה היא: מה באמת האמת?
איך נוצרת האמת ואיך נוצרת האשליה של השקר?
אליעד כהן מסביר את דברי רבי נחמן על כך שאמת נוצרת על ידי קשר של נשמות שמתחברות אחת לאחת עד שהן יוצרות יסוד, אחר כך אוהל, ולבסוף בית ומדור שבו שוכנת האמת. כאשר אדם מחפש את האמת, הוא ימצא אותה רק בתוך אותו מדור שנבנה מתוך חיבור אמיתי של נפשות רבות.
מנגד, יש קשר אחר שמורכב מנפשות של רשעים, שגם הם יוצרים מדור ובית, אך זהו בית של שקר. השקר תמיד ינסה לדמות עצמו לאמת, ובכך נוצר בלבול גדול אצל האדם המחפש את דרכו. לכן התורה אומרת "אחרי רבים להטות", כלומר, ללכת לפי דעת הרוב, אך גם מזהירה "לא תהיה אחרי רבים לרעות". זאת משום שהרוב לפעמים טועה, והשקר עשוי להראות עצמו כרוב.
מה הפתרון של רבי נחמן להבחין בין אמת לשקר?
כדי להצליח להבחין בין שני הארמונות - בין ארמון האמת של המלך לבין ארמון השקר של העבד, מציע רבי נחמן לעשות "פדיון שבויים". בפשטות, פדיון שבויים הוא מצב שבו אדם נותן כסף או פודה אדם אחר שנמצא בשבי או בכלא.
מה המשמעות העמוקה של "פדיון שבויים" לפי רבי נחמן?
המשמעות הפנימית שרבי נחמן נותן למושג "פדיון שבויים" היא עבודה פנימית שהאדם עושה על עצמו. מדובר בתהליך שבו האדם מזהה ומוציא החוצה את המחשבות, הרגשות והכוחות שהודחקו, נכלאו ונכנסו לתוך "כלא פנימי" בתוך נפשו. המחשבות המדוכאות הן למעשה "השבויים", והכוחות שהאדם מדחיק או מסתיר מפני עצמו נמצאים בתוכו כאסירים פנימיים. המחשבות והכוחות האלו נקראים גם תת - המודע, ולכן אדם צריך לחקור את תת - המודע שלו, לגלות מה נמצא שם, ולהוציא זאת החוצה. זאת פעולה של "פדיון שבויים פנימי".
לדוגמה, אם לאדם יש מחשבה או רגש שהוא מדחיק ואינו רוצה להכיר בהם, אלו בדיוק הכוחות והרגשות שכלואים בשבי, והאדם חייב לבצע פעולת שחרור ופדיון פנימי שלהם כדי להגיע לאמת. ככל שאדם חופר יותר עמוק בתוך נפשו, כך הוא מגלה עוד דברים "שבויים" או "מוסתרים" שצריך לשחררם.
מדוע כל כך קשה לזהות את האמת?
אליעד כהן מסביר באמצעות סיפור של רבי נחמן על "מעשה מאבדת בת מלך", שבו אדם הולך מארמון לארמון ומגיע לארמון שנראה מושלם: המלך יושב בו, יש בו כלים, משוררים, מעדנים, הכל נראה נפלא. אך בת המלך שמצויה שם אומרת לו שזה לא מקום טוב ושהיא בעצם שבויה שם, אף על פי שהכל נראה נפלא כלפי חוץ. האדם שאל אותה כיצד יוכל להוציא אותה משם, והיא עונה לו שהדרך היחידה היא לשבת במקום מסוים במשך שנה שלמה ולצפות ולהתגעגע לשחרורה.
אליעד מדגיש שזיהוי האמת אינו דבר פשוט, משום שלפעמים מה שנראה מושלם הוא דווקא המקום השקרי. האמת והשקר נראים דומים מאוד מבחוץ, ולכן האדם חייב להיות נחוש וסבלני מאוד, ולבצע עבודה פנימית עמוקה ויסודית, כמו זו שבאה לידי ביטוי במושג "פדיון שבויים". רק כך אפשר להבחין מה באמת שייך לארמון המלך (האמת), ומה לארמון העבד (השקר).
אליעד כהן מסביר לפי תורתו של רבי נחמן מברסלב שיש שני סוגים של ארמונות, או כפי שנקראים במקור: שני מיני פלטין. מבחוץ שני הארמונות נראים זהים לחלוטין, ואי אפשר להבחין ביניהם בקלות. בכל זאת, קיים הבדל גדול מאוד ביניהם: באחד גר מלך ובשני גר עבד. למרות שהארמונות נראים אותו דבר, מהותית הם שונים לחלוטין. זהו בדיוק ההבדל בין אמת לשקר: שני הדברים נראים לכאורה זהים מבחוץ, אך בפנים ההבדל ביניהם עצום.
רבי נחמן היה אומר על עצמו שהוא יכול לשבח את עצמו, אך הוא מודע לכך שגם אלה שמתנגדים לו משבחים את עצמם ומבזים אותו. לכאורה זה אותו דבר - כולם משבחים את עצמם - אך השאלה החשובה היא: מה באמת האמת?
איך נוצרת האמת ואיך נוצרת האשליה של השקר?
אליעד כהן מסביר את דברי רבי נחמן על כך שאמת נוצרת על ידי קשר של נשמות שמתחברות אחת לאחת עד שהן יוצרות יסוד, אחר כך אוהל, ולבסוף בית ומדור שבו שוכנת האמת. כאשר אדם מחפש את האמת, הוא ימצא אותה רק בתוך אותו מדור שנבנה מתוך חיבור אמיתי של נפשות רבות.
מנגד, יש קשר אחר שמורכב מנפשות של רשעים, שגם הם יוצרים מדור ובית, אך זהו בית של שקר. השקר תמיד ינסה לדמות עצמו לאמת, ובכך נוצר בלבול גדול אצל האדם המחפש את דרכו. לכן התורה אומרת "אחרי רבים להטות", כלומר, ללכת לפי דעת הרוב, אך גם מזהירה "לא תהיה אחרי רבים לרעות". זאת משום שהרוב לפעמים טועה, והשקר עשוי להראות עצמו כרוב.
מה הפתרון של רבי נחמן להבחין בין אמת לשקר?
כדי להצליח להבחין בין שני הארמונות - בין ארמון האמת של המלך לבין ארמון השקר של העבד, מציע רבי נחמן לעשות "פדיון שבויים". בפשטות, פדיון שבויים הוא מצב שבו אדם נותן כסף או פודה אדם אחר שנמצא בשבי או בכלא.
מה המשמעות העמוקה של "פדיון שבויים" לפי רבי נחמן?
המשמעות הפנימית שרבי נחמן נותן למושג "פדיון שבויים" היא עבודה פנימית שהאדם עושה על עצמו. מדובר בתהליך שבו האדם מזהה ומוציא החוצה את המחשבות, הרגשות והכוחות שהודחקו, נכלאו ונכנסו לתוך "כלא פנימי" בתוך נפשו. המחשבות המדוכאות הן למעשה "השבויים", והכוחות שהאדם מדחיק או מסתיר מפני עצמו נמצאים בתוכו כאסירים פנימיים. המחשבות והכוחות האלו נקראים גם תת - המודע, ולכן אדם צריך לחקור את תת - המודע שלו, לגלות מה נמצא שם, ולהוציא זאת החוצה. זאת פעולה של "פדיון שבויים פנימי".
לדוגמה, אם לאדם יש מחשבה או רגש שהוא מדחיק ואינו רוצה להכיר בהם, אלו בדיוק הכוחות והרגשות שכלואים בשבי, והאדם חייב לבצע פעולת שחרור ופדיון פנימי שלהם כדי להגיע לאמת. ככל שאדם חופר יותר עמוק בתוך נפשו, כך הוא מגלה עוד דברים "שבויים" או "מוסתרים" שצריך לשחררם.
מדוע כל כך קשה לזהות את האמת?
אליעד כהן מסביר באמצעות סיפור של רבי נחמן על "מעשה מאבדת בת מלך", שבו אדם הולך מארמון לארמון ומגיע לארמון שנראה מושלם: המלך יושב בו, יש בו כלים, משוררים, מעדנים, הכל נראה נפלא. אך בת המלך שמצויה שם אומרת לו שזה לא מקום טוב ושהיא בעצם שבויה שם, אף על פי שהכל נראה נפלא כלפי חוץ. האדם שאל אותה כיצד יוכל להוציא אותה משם, והיא עונה לו שהדרך היחידה היא לשבת במקום מסוים במשך שנה שלמה ולצפות ולהתגעגע לשחרורה.
אליעד מדגיש שזיהוי האמת אינו דבר פשוט, משום שלפעמים מה שנראה מושלם הוא דווקא המקום השקרי. האמת והשקר נראים דומים מאוד מבחוץ, ולכן האדם חייב להיות נחוש וסבלני מאוד, ולבצע עבודה פנימית עמוקה ויסודית, כמו זו שבאה לידי ביטוי במושג "פדיון שבויים". רק כך אפשר להבחין מה באמת שייך לארמון המלך (האמת), ומה לארמון העבד (השקר).
- איך לזהות אמת ושקר?
- מה זה פדיון שבויים לפי רבי נחמן?
- איך להבדיל בין טוב לרע?
- מה מסתתר בתת - המודע?
- האם האמת תמיד ברורה?
- מה ההבדל בין עבד למלך?
אליעד: " דע שיש שני מיני פלטין (יש שני סוגי ארמונות) ושני הפלטין דומים זה לזה (שני הארמונות נראים אותו דבר) אבל באחד דר בו מלך ובשני דר עבד.
"ובוודאי באמת הוא חילוק גדול בין הפלטין של המלך לפלטין של העבד רק אף על פי כן אפשר לטעות ביניהם"
רבי נחמן אומר זה נראה בדיוק אותו דבר אבל זה העבד וזה המלך, כאילו שניהם נראים אותו דבר רק אחד אמת ואחד שקר.
רבי נחמן הרבה פעמים היה משבח את עצמו ואומר אבל זה לא חוכמה שאני משבח את עצמי כי גם אלה שמתנגדים אלי משבחים את עצמם ומבזים אותי, עכשיו זה אותו דבר אבל מה האמת?
"כי יש קשר שמתקשרים הרבה נפשות עד שנעשה מהם בית ופלטין כי מתקשרין אחד באחד ואחד באחד עד שנעשה מהם יסוד, ואחר כך נעשה אוהל, עד שנבנה מהם בית ומדור, וזה המדור הוא מדור לאמת, ושצריכין לבקש אמת מוצאין שם באותו המדור".
ועל כן ציוותה התורה "אחרי רבים להטות.. אבל דע שיש כנגד זה קשר של רשעים שמתקשרים יחד הרבה נפשות של רשעים ונעשה מהם בית ומדור לשקר ועל זה כתוב "לא תיהיה אחרי רבים לרעות".
יש משפט שאומר אחרי רבים להטות זאת אומרת מה שהרבים אומרים זה נכון, אבל יש משפט שאומר אל תלך אחרי הרבים, והנה בין שני הבתים הנ"ל אפשר לטעות דהיינו, בין האמת והשקר כי השקר מדמה עצמו לאמת כי גם שם יש קשר מנפשות רבים ואפשר האדם לטעות ואינו יודע היכן האמת ולהיכן לקרב עצמו.
ורבי נחמן אמר שהפתרון הוא "ודע שעל ידי מצוות פדיון שבויים זוכה להבין בין שני הבתים הנ"ל, בין אמת לשקר ובין מלך לעבד כי השקר הוא בחינת עבד, בחינת ארור בחינת "ארור כנען עבד עבדים".
רבי נחמן אמר אם אתה רוצה לזהות איפה הארמון שלך המלך ואיפה של העבד, אתה צריך לעשות מצווה שנקראת "פדיון שבויים", מה הפשט של "פדיון שבויים" אם אתה רואה מישהו בכלא תפדה אותו.
עכשיו מה זה "פדיון שבויים" בדימוי שלנו, הדימוי הוא שבתוכך יש דברים שבויים / נעלמים / נסתרים, יש בתוכך כוחות שלקחו בשבי כוחות אחרים, זאת אומרת שיש בתוכך מחשבות מסוימות שמישהו תפס אותם בשבי ושם בכלא.
אני אתן דוגמה, אתה צריך לבדוק איזה מחשבות יש בתוכך ואתה מדחיק אותם זה נקרא מחשבות שהם בשבי בתוכך.
ש: יש מצב שזה נקרא תת המודע?
אליעד: נכון, אתה צריך לבדוק מה נמצא בתת מודע ואתה מדחיק אותו, הרעיון הוא שיש הרבה עומקים גם בכלא.
בדימוי של רבי נחמן הוא אומר "שיש שני ארמונות.. כאילו אל תחשוב שלזהות את האמת זה כל כך קל, רבי נחמן אומר הם נראים אותו דבר.
בסיפור מאבדת בת המלך "היה הולך מחדר לחדר ובא לפלטין אחד ראה איזה מקום וראה שישב שם מלך עם משוררים וכלים ומעדנים ומאכלים טובים והכל והכל בציוות המלכה וכולם שוררו שירים והושיבו אצל המלך".
ואז הבת מלך שאלה אותו אם הוא מכיר אותה? אמר לה כן, והוא שאל אותה איך באת לכאן? ובת המלך אמרה לו כי המקום פה "לא טוב", ושאל אותה כיצד יכול להוציא אותה? אמרה לו "רק אם תיקח מקום ותשב שם שנה שלמה וכל השנה תתגעגע ותצפה להוציא אותי".
"ובוודאי באמת הוא חילוק גדול בין הפלטין של המלך לפלטין של העבד רק אף על פי כן אפשר לטעות ביניהם"
רבי נחמן אומר זה נראה בדיוק אותו דבר אבל זה העבד וזה המלך, כאילו שניהם נראים אותו דבר רק אחד אמת ואחד שקר.
רבי נחמן הרבה פעמים היה משבח את עצמו ואומר אבל זה לא חוכמה שאני משבח את עצמי כי גם אלה שמתנגדים אלי משבחים את עצמם ומבזים אותי, עכשיו זה אותו דבר אבל מה האמת?
"כי יש קשר שמתקשרים הרבה נפשות עד שנעשה מהם בית ופלטין כי מתקשרין אחד באחד ואחד באחד עד שנעשה מהם יסוד, ואחר כך נעשה אוהל, עד שנבנה מהם בית ומדור, וזה המדור הוא מדור לאמת, ושצריכין לבקש אמת מוצאין שם באותו המדור".
ועל כן ציוותה התורה "אחרי רבים להטות.. אבל דע שיש כנגד זה קשר של רשעים שמתקשרים יחד הרבה נפשות של רשעים ונעשה מהם בית ומדור לשקר ועל זה כתוב "לא תיהיה אחרי רבים לרעות".
יש משפט שאומר אחרי רבים להטות זאת אומרת מה שהרבים אומרים זה נכון, אבל יש משפט שאומר אל תלך אחרי הרבים, והנה בין שני הבתים הנ"ל אפשר לטעות דהיינו, בין האמת והשקר כי השקר מדמה עצמו לאמת כי גם שם יש קשר מנפשות רבים ואפשר האדם לטעות ואינו יודע היכן האמת ולהיכן לקרב עצמו.
ורבי נחמן אמר שהפתרון הוא "ודע שעל ידי מצוות פדיון שבויים זוכה להבין בין שני הבתים הנ"ל, בין אמת לשקר ובין מלך לעבד כי השקר הוא בחינת עבד, בחינת ארור בחינת "ארור כנען עבד עבדים".
רבי נחמן אמר אם אתה רוצה לזהות איפה הארמון שלך המלך ואיפה של העבד, אתה צריך לעשות מצווה שנקראת "פדיון שבויים", מה הפשט של "פדיון שבויים" אם אתה רואה מישהו בכלא תפדה אותו.
עכשיו מה זה "פדיון שבויים" בדימוי שלנו, הדימוי הוא שבתוכך יש דברים שבויים / נעלמים / נסתרים, יש בתוכך כוחות שלקחו בשבי כוחות אחרים, זאת אומרת שיש בתוכך מחשבות מסוימות שמישהו תפס אותם בשבי ושם בכלא.
אני אתן דוגמה, אתה צריך לבדוק איזה מחשבות יש בתוכך ואתה מדחיק אותם זה נקרא מחשבות שהם בשבי בתוכך.
ש: יש מצב שזה נקרא תת המודע?
אליעד: נכון, אתה צריך לבדוק מה נמצא בתת מודע ואתה מדחיק אותו, הרעיון הוא שיש הרבה עומקים גם בכלא.
בדימוי של רבי נחמן הוא אומר "שיש שני ארמונות.. כאילו אל תחשוב שלזהות את האמת זה כל כך קל, רבי נחמן אומר הם נראים אותו דבר.
בסיפור מאבדת בת המלך "היה הולך מחדר לחדר ובא לפלטין אחד ראה איזה מקום וראה שישב שם מלך עם משוררים וכלים ומעדנים ומאכלים טובים והכל והכל בציוות המלכה וכולם שוררו שירים והושיבו אצל המלך".
ואז הבת מלך שאלה אותו אם הוא מכיר אותה? אמר לה כן, והוא שאל אותה איך באת לכאן? ובת המלך אמרה לו כי המקום פה "לא טוב", ושאל אותה כיצד יכול להוציא אותה? אמרה לו "רק אם תיקח מקום ותשב שם שנה שלמה וכל השנה תתגעגע ותצפה להוציא אותי".