מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=3712
6:59בעזרת השם, אם ירצה השם, ברוך השם, אמונה באלוהים, להאמין באלוהים, כוחי ועוצם ידי, אין עוד מלבדו, כפירה באלוהים, לכפור באלוהים, בסיעתא דשמיא, להודות לאלוהים, תפילה לאלוהים
מה המשמעות של "בעזרת השם" וכיצד היא קשורה לאמונה באלוהים?

המרצה אליעד כהן פתח את ההרצאה בשאלה לגבי משמעותה של הביטוי "בעזרת השם", ובחן את ההיבטים השונים שבהם עשויה לשאת אמירה זו. הוא הדגיש את חשיבות ההבנה שכשאדם אומר "בעזרת השם", הוא בעצם מכיר בכך שאין לו שליטה מוחלטת על מה שיקרה, ושעליו להיות מודע לכך שפעולותיו הן לא בהכרח תוצאה של רצונו בלבד.

המרצה הביא את הדוגמה של אדם שאומר "אני אפגוש אותך בעזרת השם". המשמעות של אמירה כזו, לדבריו, היא שהאדם מבין שהוא לא באמת שולט במציאות כולה. הוא אינו יכול לקבוע באופן מוחלט אם יפגוש את האדם השני, שכן הכל תלוי ברצונו של אלוהים. אליעד הציע שגם במקרים שבהם אדם מציין את אמירת "בעזרת השם", הוא למעשה מזכיר לעצמו את הצניעות וההבנה שיש כוח גדול ממנו ששולט במציאות.

למרות האמור, אליעד ציין גם את ההיבט שליליות מסוימת שבאמירה כזו, ובחני אותה מההיבט הפילוסופי: אם "בעזרת השם" מתאר את כל הדברים ככפופים לרצון אלוהים, אז האם לא מדובר בכפירה בעצם קיומו של האדם? האם יש מקום להניח שאדם יכול לפעול באופן עצמאי מבלי להתחשב ברצון אלוהים? אליעד הסביר כי במקרה כזה, כל אמירה של "בעזרת השם" יכולה להתפרש כביטוי לכך שהאדם לא מבין את עוצמת אלוהים.

המרצה המשיך להסביר את הפער שבין ההבנה שכל דבר קורה "בעזרת השם", לבין תחושת הבחירה האישית של האדם. הוא הצביע על כך שהביטוי "אם ירצה השם" יכול להיות חמקני, שכן הוא עשוי להוביל למחשבה שאין לאדם שליטה אמיתית על מצבו. מה שמוביל לכך שהאדם יכול לשכוח כי בעצם הוא עצמו, או כל דבר אחר, איננו נפרד מאלוהים. זו נראית כעין כפירה בשיוך כל הפעולות וההתרחשויות לאלוהים.

בהמשך ההרצאה, אליעד המשיך לבחון את איך שביטוי זה עשוי להוביל לתפיסות שגויות לגבי חופש הרצון והשליטה שלנו. הוא העלה את השאלה מה קורה כשאדם מתעקש להפריד את עצמו מאלוהים, בהנחה שהכל תלוי רק בו. זאת הייתה קריאה לשים לב להשלכות האמיתיות של כל אמירה כזו ולהבין עד כמה זה משנה את התפיסה הדתית והפילוסופית של האדם.

מה הקשר בין תפילה להודאה לאלוהים?

המרצה העלה את הנושא של תודה והודאה לאלוהים, והסביר כיצד הביטוי "תודה לאלוהים" קשור בהכרח להכרה בכך שהאדם איננו הבעלים של כל מה שקורה איתו. הוא טוען כי כשאדם אומר "תודה לאלוהים", הוא למעשה מודה שהיו לו רגעים קשים קודם, ושהוא נמצא במקום טוב יותר רק בזכות רצון אלוהים. מצד אחד, יש בכך הכרה בכוחו של אלוהים, ומצד שני, זה גם מבטא את ההבנה שאין לאדם שליטה מלאה על חייו. הבעיה המרכזית בהודיה, לדבריו, היא שהרבה פעמים זה מעורר את השאלה מדוע לא לומר תודה על כל דבר, ולא רק על הדברים הטובים. כיוון שמאחר ואלוהים שולט בכל, כל רגע בחיינו הוא תוצאה של רצונו.

כיצד הביטוי "בעזרת השם" עשוי לגרום לכפירה?

אליעד הציע כי כאשר אדם אומר "בעזרת השם", יש בכך לכאורה הודאה שהכל בשליטת אלוהים, אך זה גם יכול לגרום לאדם לשכוח את משמעות הכוונה האמיתית. הוא הדגיש כי אם כל דבר בעולם הוא "בעזרת השם", אז למעשה זה מבטל את הרעיון של ישות נפרדת שעושה מעשים משלה. הכוונה היא שהאדם, כשהוא אומר "בעזרת השם", עשוי לשכוח שהוא בעצם כפוף לרצון אלוהים בכל פרט ופרט. כך, זה יכול להוביל לתפיסות שמורידות את האדם לכדי חוסר תודעה שהכל תלוי בורא עולם.

לסיכום, מה המשמעות העמוקה של "בעזרת השם" ביחס לאמונה?

ההרצאה מבקשת לשאול שאלות שיכולות לעורר את האדם לחשוב על משמעות הביטוי "בעזרת השם" ולבחון את ההשלכות הפילוסופיות והדתיות שבאמירה כזו. בעזרתה של אמירה זו, אליעד מנסה להסביר את החשיבות בהבנה שהאדם לא פועל באופן עצמאי, אלא כל מעשה הוא תוצאה של רצון אלוהים. מצד שני, הוא גם מציע לאדם לבדוק האם הוא לא מגביל את עצמו עם תפיסות שגויות כמו כפירה בכך שיש דבר כזה שנקרא רצון אישי.
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן