מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=3169
13:24ישמע בזיונו ידום וישתוק, להיות חיריק, שתיקה ודיבור, שתיקה מחשבתית, דיבור מתוך שתיקה, לדבר מתוך שתיקה, להשתיק את המחשבה, עשייה באי עשייה
מה המשמעות של להיות חיריק?

להיות "חיריק", לפי אליעד כהן, הוא ביטוי למצב שבו האדם מתמקם בנקודה הנמוכה ביותר, ללא רצונות, שאיפות או דרישות כלפי המציאות. המושג שאול מעולם הניקוד העברי, כאשר החיריק הוא הניקוד שנמצא מתחת לאות, ומסמל ענווה מוחלטת והתבטלות כלפי המציאות. מצב זה מנוגד למצב שבו האדם נמצא בניקוד גבוה, כמו קמץ, המייצג רצון לשליטה וביטוי עצמי חזק.

מדוע אליעד מדגיש את החשיבות של שתיקה?

אליעד כהן מדגיש את חשיבות השתיקה לא רק במובן המילולי אלא גם במובן הפנימי והמחשבתי. הוא מסביר שרבי נחמן מברסלב המליץ על שתיקה מוחלטת, אפילו במחשבות. לדעתו, אדם שרוצה להגיע ל"עולם המחשבה" הגבוה, חייב להפסיק לדבר אפילו עם עצמו. אליעד טוען כי כל סוג של דיבור, בין אם מדובר בשיחה חיצונית ובין אם מדובר בדיבור פנימי, הוא בעצם ניסיון של האדם לשלוט במציאות ולכוון אותה לפי רצונותיו. לדבריו, השתיקה הנכונה מגיעה לבד, היא תוצאה טבעית של הבנת המציאות לעומקה, ולא פעולה מלאכותית שמטרתה להשיג תוצאה מסוימת.

מהי "עשייה באי - עשייה" לפי אליעד כהן?

המושג "עשייה באי - עשייה" מתאר מצב בו האדם פועל בעולם אך מתוך עמדה פנימית של חוסר פעולה. אליעד מסביר זאת דרך דוגמה פשוטה: אדם שמזיז כוס מצד אחד לצד אחר של השולחן, כביכול "מדבר" ומבטא רצון שהמציאות תהיה שונה. לעומת זאת, כאשר האדם פועל בלי תחושת נפרדות ובלי להרגיש שהוא משנה משהו, הוא נמצא במצב של "אי - עשייה", למרות שהוא לכאורה מבצע פעולה פיזית.

כיצד אליעד מסביר את הביטוי "ישמע בזיונו ידום וישתוק"?

אליעד משתמש בביטוי "ישמע בזיונו ידום וישתוק" כדי להסביר כיצד על האדם להתמודד עם תחושות של השפלה, עלבון או פגיעה באגו. לפי הסברו, כשמישהו מרגיש שהוא מושפל, התגובה המיידית היא לדבר, אפילו אם רק עם עצמו. אולם לדבריו, תגובה זו יוצרת דיבור פנימי שגורם לכאב גדול יותר. במקום זאת, האדם צריך להגיע למצב של שתיקה אמיתית, בו הוא אינו מגיב, לא חיצונית ולא פנימית. במצב הזה, הביזיון מאבד את משמעותו.

מדוע אליעד טוען שהשתיקה לא יכולה להיות פעולה אקטיבית?

אליעד כהן טוען שהשתיקה לא יכולה להיות פעולה יזומה או מכוונת באופן אקטיבי, כיוון שכל ניסיון לשתוק בצורה אקטיבית הוא בעצם סוג של דיבור. אם אדם מנסה באופן אקטיבי להשתיק את עצמו, הוא עדיין פועל מתוך מחשבה ורצון לשלוט במצב, ולכן זו לא שתיקה אמיתית. לדבריו, השתיקה הנכונה מתרחשת מעצמה, ללא מאמץ, ברגע שהאדם מגיע להבנה שאין הבדל בין מצבים שונים.

מה הדרך שאליעד ממליץ עליה כדי להגיע לשתיקה אמיתית?

כדי להגיע לשתיקה אמיתית, אליעד ממליץ לבדוק באופן פנימי כל מחשבה ורצון. הוא מציע לשאול שאלות כגון: "האם זה משנה?", "מדוע זה חשוב?", "אולי ההפך הוא הנכון?", ולחקור כל מחשבה לעומק, עד שמגיעים למצב שבו אין תשובה ברורה. התהליך המתמיד של הטלת ספק בכל המחשבות, הרצונות וההנחות מוביל בסופו של דבר למקום פנימי שבו האדם כבר לא מסוגל להחזיק בשום טענה או רצון ברור. כשהאדם מגיע למצב שבו הוא מבין שאין משמעות אמיתית לדבר מסוים על פני דבר אחר, מתרחשת שתיקה פנימית טבעית.

מה המשמעות של לדבר מתוך שתיקה?

אליעד מתייחס לרעיון של "דיבור מתוך שתיקה", ומסביר שכאשר האדם מגיע למצב של שתיקה אמיתית, הוא יכול לדבר בלי שהדיבור יהיה מתוך רצון לשנות את המציאות. הדיבור מתוך שתיקה הוא דיבור טבעי, ספונטני וחופשי מרצונות סותרים. לדבר מתוך שתיקה פירושו לפעול בעולם בצורה חופשית, בלי תחושת מאבק או רצון לשלוט. הדיבור במקרה זה אינו מנוגד לשתיקה, אלא מבטא את השתיקה הפנימית בצורה פעילה בעולם.

למה אליעד טוען שכל דבר הוא סוג של דיבור?

אליעד מסביר שכל פעולה, מחשבה או רצון, הם בעצם צורה של דיבור, משום שכל פעולה או מחשבה הם ביטוי לרצון לשנות את המצב הקיים. הוא מביא דוגמה פשוטה של סידור שמיכה: אם אדם מוטרד מהצורה בה השמיכה מסודרת, זהו דיבור פנימי שאומר "אני רוצה שזה יהיה אחרת". לעומת זאת, אם הוא כלל לא מוטרד מכך, המשמעות היא שאין דיבור פנימי המביע רצון לשנות. כך הוא ממחיש שכל דבר בחיים, אפילו הפעולה הזעירה ביותר, הוא ביטוי של דיבור פנימי או חיצוני.

כיצד אליעד כהן מציע להתמודד עם המאבק בין שתיקה לדיבור בחיי היום - יום?

אליעד מציע גישה מעשית: לא להתאמץ לשתוק באופן מלאכותי, אלא להמשיך ולחקור כל מחשבה ורצון עד הסוף. הוא אומר שככל שאדם ייכנס עמוק יותר לתוך עצמו ויטיל ספק בכל מחשבה או רצון שעולים בו, כך תקטן ההתנגדות הפנימית שלו. במצב זה, האדם יוכל לפעול מתוך מקום של שתיקה פנימית, בלי מאמץ ובלי תחושת מאבק, גם כאשר הוא מדבר או פועל בעולם.
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן