מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=3028
הבחירה החופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית, האם אין בחירה חופשית, רצון חופשי, הבחירה של אלוהים, דטרמיניזם, מהי בחירה חופשית, תשובה יחסית, תשובה מוחלטת
האם יש או אין בחירה חופשית במציאות המוחלטת?

אליעד מסביר שהשאלה "האם יש בחירה חופשית?" יכולה להיענות בשתי דרכים: תשובה יחסית או תשובה מוחלטת. תשובה יחסית מתארת את הבחירה בהתאם לנקודת המבט האישית או החווייתית שלנו, בעוד שתשובה מוחלטת נוגעת לפרספקטיבה האובייקטיבית ביותר, זו של אלוהים או המציאות האבסולוטית.

לדוגמה, אם אדם מנסה להזיז את השולחן והוא מצליח, הוא מרגיש שיש לו בחירה. אך אם הוא מנסה להזיז את התקרה ואינו מצליח, הוא חושב שאין לו בחירה. מבחינת החוויה האישית, הוא מתייחס להבדל בין הדברים שהוא יכול לעשות לאלו שלא. אבל מבחינה אובייקטיבית מוחלטת, ייתכן שבכלל אין הבדל בין שני המקרים - או שהוא יכול לעשות את שניהם, או שאינו יכול לעשות אף אחד מהם. אולי יש מנגנון פנימי בלתי נראה שגורם לו לפעול בדרך מסוימת, ולכן כל הבחירות אינן באמת שלו אלא דטרמיניסטיות לחלוטין.

למה אלוהים לא יכול לומר שיש בחירה חופשית?

אליעד נותן דוגמה: אם היינו שואלים את אלוהים האם יש בחירה חופשית, ואלוהים היה עונה "כן", אז הוא לא היה אלוהים אמיתי. הסיבה לכך היא שאלוהים אמור להכיל את כל האפשרויות ואת כל נקודות המבט. אם מנקודת מבטו של אלוהים הייתה רק בחירה, הוא לא היה יכול להסביר את קיומן של פרספקטיבות שבהן אין בחירה. מנקודת המבט של אלוהים או המציאות המוחלטת, חייב להיות מצב שבו בו - זמנית קיימות כל האפשרויות - גם שיש בחירה וגם שאין בחירה.

מכאן מסיק אליעד שבמציאות האבסולוטית אין שום הבדל בין מצב שיש בחירה לבין מצב שאין בחירה. אם ניקח פרספקטיבה מוחלטת ביותר, אפילו לא ניתן לקבוע אם משהו התרחש או לא התרחש. למשל, אי אפשר באמת לומר אם השולחן זז או לא, כי בשורש המציאות גם התנועה וגם אי - התנועה מתקיימות בו זמנית.

איך נקודת המבט משנה את חוויית הבחירה החופשית?

אליעד מסביר לעומק את היחסיות של הבחירה החופשית לפי הדרך בה אנו מגדירים את "האני". הוא מביא דוגמאות רבות כדי להמחיש זאת:
  • אם אני מזדהה רק עם הגוף שלי, אז יש דברים שאני בוחר ויש דברים שאני לא בוחר. לדוגמה, אני בוחר לקום או לשבת, אבל לא בוחר שהלב שלי יפסיק לפעום או שהשיער שלי יצמח.
  • אם אני מזדהה רק עם התודעה ולא עם הגוף, אז אני לא באמת בוחר את תנועות הגוף - הן פשוט קורות מעצמן, ולכן אין לי בחירה על הגוף.
  • אם אני מזדהה עם המציאות כולה (עם אלוהים), אז כל דבר שקורה הוא בעצם בחירה שלי, כי אני היוצר של כל המציאות.
  • אם אני מזדהה עם שום דבר בכלל, אז שום דבר לא תלוי בי, ואין שום דבר שאני באמת בוחר בו.
כלומר, לפי הדרך שבה אדם מגדיר את עצמו, משתנה גם האופן שבו הוא תופס את הבחירה החופשית. מנקודת מבט אחת, לאדם תהיה בחירה, מנקודת מבט אחרת, לא תהיה לו שום בחירה.

האם אדם מפותח יותר מודע יותר לבחירה או להיעדרה?

אליעד מסביר שהמושג "להתפתח" או "להתקדם רוחנית" הוא גם יחסי בלבד. מנקודת...
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן