מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=2909
לשמה ושלא לשמה, עשייה למען עשייה, לעשות כדי לעשות, מתוך שלא לשמה בא לשמה, שלמות תמידית, שביעות רצון תמידית, שלמות בכל דבר, עשייה יש מאין
איך להגיע למצב של עשייה למען העשייה עצמה?

אליעד מסביר את הרעיון של "עשייה לשמה" לעומת "עשייה שלא לשמה", דרך דוגמאות מפורטות והסברים עמוקים. הרעיון המרכזי הוא שכאשר אדם עושה דבר מסוים מתוך כוונה להגיע לתוצאה, הוא בעצם לא נהנה מהפעולה עצמה בצורה מלאה, כי ההנאה שלו תלויה בתוצאה הסופית. לעומת זאת, כאשר אדם עושה פעולה למען הפעולה עצמה, הוא חווה שלמות מלאה ושביעות רצון מוחלטת בכל רגע ורגע של העשייה.

מהי הדוגמה של האכילה למען האכילה?

אליעד משתמש בדוגמה פשוטה של אדם שאוכל. אם האדם אוכל רק כדי להשביע את רעבונו, הוא לא יוכל ליהנות לחלוטין מעצם הפעולה של האכילה. לעומת זאת, אדם שאוכל רק כדי לאכול, ללא שום מטרה מעבר לזה, ייהנה בצורה מלאה מהפעולה עצמה, בלי קשר לתוצאה הסופית של השובע.

איך הדיבור יכול להמחיש את העשייה לשמה?

אליעד מביא דוגמה נוספת מהחוויה היומיומית של שיחה בין שני אנשים. הוא מדגים שכאשר אדם אומר משפט כמו "אני אתן לך דוגמה", הוא יכול להגיד זאת מתוך מטרה להשיג הקשבה, ואז הוא בעצם לא נהנה בצורה מלאה מהמשפט עצמו. אבל אם האדם אומר את המשפט מתוך כוונה טהורה של להגיד אותו, בלי תלות במה שיקרה אחר כך, הוא חווה את הרגע הזה בשלמות מלאה.

איך תיראה המציאות אם אדם יחווה שלמות בכל פעולה?

אליעד מתאר מצב אידיאלי שבו אדם חווה שביעות רצון ושלמות מלאה בכל פעולה ופעולה שהוא עושה. לדוגמה, אם אדם צריך ללכת להרים את הטלפון, הוא יכול להרגיש שזה מעייף ומיותר, כי הוא מעוניין רק בתוצאה. לעומת זאת, אם הוא יחליט שכל צעד הוא מטרה בפני עצמו, הוא יחווה את ההליכה בצורה מושלמת ומלאה, ויחוש סיפוק ללא תלות בתוצאה הסופית של הרמת הטלפון.

מה הבעיה בלהיות תמיד שלם?

אליעד מציין שיש בעיה אפשרית במצב של שלמות תמידית: אם הכל מושלם כל הזמן, אין שום צורך בשינוי או עשייה. לכן, הוא מסביר שהדרך האמיתית היא להחזיק בשתי נקודות מבט בו זמנית - גם לחוות שהמצב הנוכחי הוא שלם ומושלם, וגם לרצות לשנות אותו או להתקדם הלאה. הוא מדגיש שהפרספקטיבה הזו יוצרת שילוב בין תחושת השלמות ובין פעולות אקטיביות בעולם.

איך אפשר להגיע לפרספקטיבה כפולה של "שלם ולא שלם" בו זמנית?

אליעד מסביר שהדרך להגיע למצב של "שלם ולא שלם" בו זמנית היא על ידי חקירה פנימית עמוקה. אם אדם ישאל את עצמו לעומק למה הוא עושה כל פעולה ופעולה, הוא יגיע בסופו של דבר לתשובה עמוקה של "אני לא באמת יודע למה אני עושה את זה". במקום העמוק ביותר, האדם כבר לא יודע למה הוא רוצה דברים מסוימים, ומבחינתו הכל שווה. מתוך המקום הזה הוא יכול גם לפעול בעולם מתוך מודעות שלמה וגם לרצות מטרות ויעדים, מבלי לאבד את תחושת השלמות.

איך דוגמת הנסיעה לירושלים ממחישה את העשייה לשמה?

אליעד משתמש בדוגמת נסיעה לירושלים. אם אדם נוסע לירושלים כי יש לו יעד ברור להגיע לשם, הוא לא יכול ליהנות לחלוטין מהדרך, כי הוא תמיד ממוקד בתוצאה הסופית. אך אם האדם ייסע בלי שום מטרה מוגדרת, רק לשם ההנאה של הנסיעה עצמה, הוא יוכל ליהנות באופן מלא מהדרך. האדם הזה יחווה שלמות מלאה בכל רגע ורגע של הנסיעה, ללא תלות בתוצאה הסופית של ההגעה.

מה המשמעות של "מתוך שלא לשמה בא לשמה"?

אליעד מבהיר את הרעיון המוכר "מתוך שלא לשמה בא לשמה", שמשמעותו היא שגם אם אדם מתחיל לפעול מתוך מניע מסוים או מטרה ברורה, עצם המודעות והחקירה הפנימית של הסיבות לפעולה מובילה אותו...
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן