מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=2863
חסרונות בחיים, למה יש רע בעולם, למה יש סבל בעולם, לחיות עם חיסרון, לאהוב את החיסרון, להיות מאושר, חוסר אושר
למה תמיד יש תחושת חיסרון בחיים?

הסיבה שבגללה בני האדם מרגישים תמיד חיסרון היא בגלל טבעו של הרצון. אליעד מסביר שכל דבר בעולם נובע מתוך רצון, וכדי שהעולם יתקיים, חייב להתקיים רצון. אם לא יהיה לך רצון, לא תעשה שום פעולה - לא תדבר, לא תאכל, לא תחשוב, ולא תחיה. אליעד ממחיש זאת בדוגמה פשוטה: "דמיין מצב שאתה חי חצי יום עם רצון וחצי יום בלי רצון". לכאורה נשמע טוב, אך למעשה, ללא רצון, אתה כמו אבן - אתה לא קיים באמת. אם כך, המצב הקיומי של האדם מחייב רצון מתמיד, ולכן, תמיד קיימת תחושה של חיסרון כלשהו.

האם אפשר לחיות ללא תחושת חיסרון בכלל?

אליעד מסביר לעומק את העניין באמצעות הבנת מהות הקיום. הוא מפריד בין שני סוגי קיום:
  1. קיום שבו האדם מודע לעצמו, יודע שהוא קיים, ומרגיש את החיסרון והרצון למשהו אחר.
  2. קיום שבו אין מודעות עצמית, האדם לא יודע שהוא קיים, ולכן גם לא מרגיש שום חיסרון.
בקיום השני, האדם לא באמת קיים במובן הרגיל. הוא אינו מאושר, אינו סובל, ואינו מרגיש דבר. אין שם תחושת חיסרון כי אין שום רצון. מצד שני, האדם לא מודע לעצמו ולכן לא חווה עושר או שמחה.

הקיום האנושי הטבעי הוא השילוב בין הרצון והחיסרון. אליעד אומר שהבעיה מתחילה כאשר האדם רוצה להיות בקיום הראשון, כלומר, קיום מודע, אבל מבלי להרגיש את תחושת החיסרון. בעצם, האדם רוצה ליהנות מהיתרונות של המודעות מבלי לשלם את המחיר של הרצון והחיסרון.

מה הפתרון לתחושת החיסרון המתמדת?

אליעד מדגיש שאין דרך לבטל את הרצון, כי ביטול הרצון פירושו ביטול הקיום עצמו. במקום זאת, הפתרון שהוא מציע הוא להבין לעומק את הרצון עצמו. כאשר האדם מבין לעומק למה הוא רוצה את מה שהוא רוצה, הוא למעשה יוצר הפרדה בינו לבין הרצון, ואז הוא מסוגל לחוות מצב שבו הוא גם רוצה וגם לא רוצה בו - זמנית.

לדוגמה, אם אתה רוצה להצליח כלכלית, אליעד לא יציע לך לבטל את הרצון הזה, אלא לשאול את עצמך:
  • למה אני רוצה להצליח כלכלית?
  • מה אני חושב שאשיג אם אצליח כלכלית?
  • האם באמת השגת הכסף תגרום לי להיות מאושר באופן מוחלט?
  • למה דווקא להצליח כלכלית יגרום לי אושר ולא משהו אחר?
ככל שאתה חוקר יותר לעומק, אתה מגלה שבסוף אין באמת הסבר מוחלט לרצון שלך, ולכן אתה מסוגל להיות במצב שבו אתה גם מזדהה עם הרצון וגם לא מזדהה איתו. אליעד מתאר זאת כמצב שבו אתה קיים ולא קיים בו - זמנית, כלומר, אתה חווה את עצמך ואת הרצון שלך מבחוץ, ולכן לא מזדהה לגמרי עם החיסרון.

מה זה אומר "להיות קיים ולא קיים בו זמנית"?

הרעיון שאליעד מציג הוא מצב שבו האדם מבין לעומק את מנגנון הקיום שלו. זהו לא רק מצב שבו אתה מתבונן ברצון שלך מבחוץ, אלא מצב עמוק יותר שבו אתה מתבונן בעצמך מבחוץ, כלומר, אתה חווה את עצמך כאילו אתה לא באמת קיים.

במצב זה, אתה נמצא במודעות של "אין", כלומר, של חוסר מוחלט, ובו זמנית גם במודעות של "יש", של קיום וחוויה. זוהי למעשה חוויה עמוקה של אחדות עם המציאות, שבה אתה לא מרגיש נפרד מהרצון, אך גם לא מרגיש שהוא שולט בך או מגביל אותך.

אליעד מדגיש שהחוויה הזאת היא לא הגיונית ואינה נתפסת במחשבה רגילה, אך היא אפשרית וממשית למי שחוקר עד הסוף את השאלות:
  • מי אני בכלל?
  • למה אני רוצה את מה שאני רוצה?
  • מאיפה מגיע הרצון שלי?
  • למה...
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן