מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=2583
עבודה קשה, מנוחה, לעבוד או לנוח, שכל או רגש, קונפליקט רגשי, עבד של הרצון, לטחון מים, להתאמץ לא להתאמץ, חופש מוחלט
האם יש הבדל בין שכל ורגש בהחלטות שלנו?

אליעד מסביר שהאדם חווה קונפליקט פנימי בין שני כוחות, אותם הוא מכנה "שכל" ו"רגש". ישנם מצבים שבהם האדם מתלבט האם להקשיב לרגש שאומר לו לנוח, או לשכל שאומר לו לעבוד. הוא מציין כי המונחים שכל ורגש הם רק ביטויים לתיאור של רצונות סותרים, ומוסיף שאין באמת הפרדה ברורה בין השניים. למעשה, האדם לא תמיד יודע להבחין האם הכוח שמניע אותו הוא רגש או שכל, ולרוב הוא פשוט מתמודד עם שני רצונות מנוגדים או יותר.

מה גורם לקונפליקט בין לעבוד לבין לנוח?

הקונפליקט מתרחש כאשר לאדם יש רצון מסוים - למשל, רצון לנוח, אך במקביל הוא חש חובה כלשהי לעבוד, מה שיוצר מאבק פנימי. אליעד מדגיש שכדי להבין את הקונפליקט, צריך לזהות מה מניע כל צד. לדוגמה, הרצון לנוח נובע בדרך כלל מחיפוש אחר הנאה או מההרגשה הטובה של חוסר מחויבות. מנגד, הרצון לעבוד קשור בתחושת המחויבות או הרצון להשיג מטרה מסוימת.

אליעד נותן דוגמה ספציפית של מישהי שחווה התלבטות האם לעבוד או לא לעבוד, ומסביר לה שהדילמה הזו נובעת בעצם משני אינטרסים פנימיים מתחרים: מצד אחד הרצון להצליח ולהתקדם, ומצד שני הרצון לנוח ולא להתאמץ. השאלה היא איזה רצון היא מעדיפה שינצח. הוא מציע לא לנסות "להכריע" את הקונפליקט באמצעות בחירת צד אחד, אלא לבחון האם ניתן לצאת ממנו לגמרי.

איך אפשר לצאת מקונפליקט בין שני רצונות סותרים?

אליעד מציע שתי אפשרויות לפתרון הקונפליקט:
  • אפשרות ראשונה היא לבחור באופן מודע צד מסוים, לחזק את הרצון המועדף באמצעות הגברת המוטיבציה והסברים עצמיים למה הוא חשוב יותר. לדוגמה, מי שרוצה לחזק את הרצון לנוח, צריך למצוא סיבות עמוקות ומשכנעות יותר ללמה לנוח זה טוב ומשמעותי עבורו.
  • אפשרות שנייה ועמוקה יותר היא להבין שבעצם אין באמת הבדל מהותי בין שני הרצונות. זה נעשה דרך התבוננות כללית ורחבה על המצב. למשל, אליעד אומר שבכל מקרה, האדם תמיד "עובד" עבור הרצון שלו. הוא מסביר שגם במנוחה, האדם עובד קשה מאוד כדי לממש את הרצון שלו לנוח. הרצון תמיד קיים, תמיד דורש מאמץ ומחויבות, ולכן האדם בעצם אף פעם לא נמצא במנוחה מוחלטת או בעבודה מוחלטת.
האם באמת אפשר להגיע למצב של חופש מוחלט?

אליעד מדגיש שיש רמה פנימית גבוהה יותר, שבה האדם יכול להסתכל על שני הרצונות הסותרים כמשהו אחד. ברמה זו, כבר אין קונפליקט בכלל, כי האדם רואה ששני הצדדים הם בעצם רצונות פנימיים שלו, ששניהם דורשים מאמץ ושניהם נותנים תחושת סיפוק חלקית בלבד. האדם מבין שכל מה שהוא עושה זו עבודה תמידית לשם סיפוק רצונותיו, ולכן אין באמת מצב של "לא לעבוד" או "לנוח" באופן מוחלט.

לדוגמה, הוא מתאר מצב שבו מישהו עובד ומתוסכל מכך, ואומר לו לדמיין שהוא נח זמן רב כל כך עד שהוא בעצמו כבר ירצה לעבוד, ואז לחוות מחדש את העבודה כבחירה נעימה. הוא מסביר שככל שאדם יבין לעומק שגם העבודה וגם המנוחה הן בעצם רק סוגים שונים של "עבודה" עבור הרצון, כך הוא פחות יסבול מהקונפליקט, כי הוא יבין שהמהות זהה.

למה...
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן