מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=2085
8:11רצון אמיתי, לרצות באמת, סם חיים וסם המוות, נפרדות כביטוי של אחדות, אחדות נפרדת שהיא אחדות אחת
מהו רצון אמיתי וכיצד הוא משפיע על המציאות?

הרצון הוא אחד הנושאים המרכזיים ביותר לפי אליעד כהן. כדי שרצון מסוים יוכל להתממש באופן מלא, הוא חייב להיות "רצון אמיתי". משמעותו של רצון אמיתי היא רצון שאין מאחוריו שום אינטרס נוסף, רצון שלא תלוי בשום דבר אחר ולא משמש אמצעי להשגת משהו אחר. אליעד מסביר שכאשר אדם רוצה משהו באמת, בלי שום סיבה אחרת ובלי תלות בשום אינטרס, אז הרצון הזה הוא חזק ואמיתי מספיק בשביל להתממש במציאות.

לדוגמה, אם אדם שואל את עצמו "למה אני רוצה את הדבר הזה?" ויש לו תשובה ברורה, כלומר, שהרצון הוא בשביל משהו אחר, זה אומר שהרצון אינו אמיתי, אלא אמצעי להשגת הדבר האחר. לכן, כדי שיהיה רצון אמיתי, צריך להגיע למצב שבו אין תשובה לשאלה "למה אני רוצה את זה?" - פשוט רוצים את הדבר עצמו בלי שום סיבה ובלי שום אינטרס חיצוני.

האם חייבים רצון אמיתי כדי להשיג כל דבר בחיים?

אליעד עונה לשאלה הזו בצורה מפורטת ומסביר שזה תלוי בדבר אותו רוצים להשיג. עבור דברים קטנים ופשוטים, אפשר להשיג אותם גם אם הרצון הוא "מזויף", כלומר, גם אם הוא לא אמיתי במאה אחוז. למשל, אפשר להשתמש בכסף "מזויף" (כמטפורה) עבור מטרות פחות חשובות. אך כאשר מדובר בדבר מהותי יותר כמו "האמת", "השלמות", "הארה", או "הבנת המציאות", חייב להיות רצון אמיתי. במקרה הזה, אדם צריך לרצות את האמת בצורה נקייה ואמיתית לחלוטין, ללא כל אינטרס אחר, כדי להשיג אותה במלואה.

מה המשמעות של דברי רבי נחמן על סם חיים וסם מוות?

אליעד משתמש בדברי רבי נחמן מברסלב כדי להמחיש נקודה זו. רבי נחמן אמר שהצדיק, כשהוא אומר דברי תורה, בעצם נותן לשומעים גם "סם חיים" וגם "סם מוות". הסיבה לכך היא שהדברים של הצדיק מכילים אמת גדולה שיכולה להחיות אדם אחד ולהרוג אדם אחר. אם האדם תופס את הדברים באופן שלילי ולא נכון, הוא "שותה סם מוות". לעומת זאת, אם האדם תופס את הדברים בצורה חיובית ונכונה, הוא "שותה סם חיים".

אליעד מסביר זאת בדוגמה ברורה: כאשר מדברים על "אחדות" ואומרים שהאחדות היא ההפך של נפרדות, אדם יכול בטעות לחשוב שאם הוא נמצא בנפרדות הוא רחוק מהאחדות ושהוא נכשל. במקרה כזה, הוא נכנס לדיכאון ו"שותה סם מוות". לעומת זאת, אם האדם מבין שהנפרדות והאחדות אינן באמת נפרדות, אלא שהן מבטאות יחד את האחדות השלמה, הוא יכול להבין שהוא כבר באחדות גם כשהוא בנפרדות, וכך הוא "שותה סם חיים".

כיצד הנפרדות היא ביטוי של האחדות לפי אליעד?

אחד הרעיונות החשובים שאליעד כהן מציג הוא שהנפרדות היא לא באמת הפוכה לאחדות, אלא שהיא ביטוי נוסף של האחדות עצמה. אליעד מסביר שהאחדות ביסודה היא שלמה ולא יכולה להיות נפרדת משום דבר אחר, כי היא הכל. במקור, אין שום הפרדה, ולכן האחדות חייבת להופיע בעולם שלנו דרך מגוון עצום של צורות שנראות לנו כנפרדות. זו הדרך של האחדות להופיע במציאות שלנו.

המשמעות היא שגם הנפרדות, שאנחנו בדרך כלל תופסים אותה כהפך מהאחדות, היא בעצם חלק אינטגרלי מהאחדות. כשהאדם מבין את זה, הוא מפסיק להרגיש תחושת חיסרון או דיכאון מכך שהוא לא נמצא באחדות מושלמת. הוא מבין שהנפרדות עצמה היא הצורה של האחדות להתבטא במציאות.

למה אלוהים בחר לברוא את העולם בנפרדות ובצורות שונות?

אליעד מסביר שאלוהים יצר את העולם באינסוף צורות שונות כדי שהאדם יוכל להכיר אותו מתוך הנפרדות. אלוהים, שהוא אינסופי ואחד מוחלט, בחר להתגלות דרך הרבה מאוד צורות שונות, כי אם הוא היה מופיע רק בצורה אחת, האדם לא היה מסוגל להבין ולהכיר אותו. אלוהים יצר מגוון עצום של צורות כדי שהאדם יוכל להתבונן בהן ולהבין את האחדות מתוך הנפרדות עצמה.

אליעד מציג שאלה נוספת: האם האדם מתבונן בכל הצורות הללו ומבין שהן חלקים של אותה אחדות, או שהוא מפריד בין הצורות וחושב שכל צורה עומדת בנפרד ומנוגדת לשאר הצורות. התשובה של אליעד היא שהאדם שיבחר לראות בכל הצורות ביטויים שונים של אותה אחדות, יצליח להבין את האמת השלמה.

לסיכום, אליעד כהן מלמד כי הבנת האחדות מתוך הנפרדות, והיכולת לרצות משהו בצורה נקייה ואמיתית, בלי שום אינטרסים נוספים, היא המפתח להבנת המציאות והדרך להגיע לשלמות והגשמה עצמית.
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן