מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=1905
ליקוטי מוהרן, הספר להיות אלוהים, איך ללמוד את הספר בצורה נכונה, לקרוא את כל הספר
מהי הדרך הנכונה ללמוד את הספר "להיות אלוהים" וליקוטי מוהרן?

אליעד כהן מסביר בהרצאתו באופן מפורט כיצד יש לגשת לספרים עמוקים ומורכבים כמו "להיות אלוהים" ו"ליקוטי מוהרן". הוא מדגיש שיש שתי דרכים מרכזיות ללמוד את הספרים הללו: דרך הקריאה הפשוטה והישירה, ודרך העמקה והבנה של הטקסט בצורה יסודית.

מהי שיטת הלימוד הראשונה של הספרים "להיות אלוהים" ו"ליקוטי מוהרן"?

הדרך הראשונה שאליעד כהן מציג היא קריאה ישירה של הטקסט, פשוט לקרוא את הספר מהתחלה ועד הסוף בלי לעצור. לפי השיטה הזו, חשוב לא להיתקע על משפטים קשים או מושגים מורכבים מדי, אלא להמשיך ולזרום עם הקריאה. המטרה בשיטה הזאת היא להשיג קודם כל היכרות כללית וראשונית עם כל התוכן, על אף שלפעמים הקורא לא יבין את הכל במהלך הקריאה הראשונה.

לדבריו, כשניגשים לספר כמו ליקוטי מוהרן, שיש בו כמות גדולה של אינפורמציה והוא מורכב מאוד מבחינה רעיונית, חשוב מאוד קודם כל לבצע קריאה כללית, משום שזה יוצר תמונה ראשונית שמאפשרת להבין בהמשך ביתר קלות את הרעיונות העמוקים יותר.

מדוע חשוב לקרוא את הספר "ליקוטי מוהרן" ו"להיות אלוהים" ברציפות, ללא עצירה?

אליעד מדגיש שקריאה רציפה מבלי לעצור, על אף הקושי להבין הכל מיד, מאפשרת יצירת קשר ראשוני עם החומר. כאשר אדם מנסה להבין לעומק כל משפט בפעם הראשונה שהוא נתקל בו, הוא עלול לאבד את הראייה הכוללת ואת התמונה הרחבה של מה שהספר מנסה להעביר. קריאה רציפה וראשונית מאפשרת לקורא להתרגל לסגנון ולמורכבות, ומכינה אותו לשלב הבא, שבו יחזור ויעמיק בכל פרט.

מהי השיטה השנייה והעמוקה יותר ללימוד ספרי ליקוטי מוהרן ו"להיות אלוהים"?

הדרך השנייה, שאליעד כהן מפרט עליה בהרחבה, מתרחשת לאחר שהקורא כבר השלים את הקריאה הראשונה. בשלב הזה, יש לחזור ולקרוא מחדש את הספר, והפעם לעצור על כל משפט, מילה ורעיון, ולנסות להבין לעומק את המשמעויות החבויות מאחורי הטקסט. אליעד מבהיר כי בשלב זה יש להתמודד עם כל המשפטים הקשים, הרעיונות המורכבים והמושגים הייחודיים, ולנסות לפענח אותם עד תום.

לפי אליעד, התהליך הזה יכול להיות מאתגר במיוחד בספר כמו ליקוטי מוהרן, שהוא "ספר ששובר שיניים", כדבריו, משום שהוא כתוב בשפה מורכבת ויש בו שכבות רבות של משמעות. בשלב השני, הלימוד נעשה איטי הרבה יותר, תוך כדי התבוננות מדויקת בכל פרט.

כיצד מומלץ ליישם בפועל את השיטה השנייה ללימוד?

אליעד כהן ממליץ שכאשר נתקלים בטקסט קשה או במשפט מורכב, לעצור, לחשוב עליו, ולפרק את המשפט למרכיביו השונים. לאחר הפירוק של המשפט, יש לשאול שאלות מנחות כמו "מה המשמעות המדויקת של המילה הזו?", "מדוע המחבר בחר דווקא בניסוח כזה?" ו"איך הרעיון הזה מתחבר לנושאים אחרים בספר?". באמצעות שאלות אלו, אפשר להגיע להבנה מעמיקה ויסודית של הטקסט.

לדוגמה, כאשר אליעד עצמו למד את ליקוטי מוהרן, הוא חזר שוב ושוב לקרוא את הספר, עצר בכל פעם שנתקל במשפט או רעיון לא ברור, וחיפש את הדרך לפצח ולהבין את הדברים עד הסוף.

מה ההבדל המהותי בין שתי שיטות הלימוד?

ההבדל המהותי בין שתי שיטות הלימוד הוא שבשיטה הראשונה הדגש הוא על רצף והיכרות ראשונית עם הספר, מבלי לעצור ולהעמיק יתר על המידה, ואילו בשיטה השנייה הדגש הוא דווקא על עצירה בכל משפט ורעיון, תוך ניתוח יסודי ועמוק של כל פרט. שתי השיטות משלימות זו את זו, והדרך הנכונה והטובה ביותר ללמוד ספרים מורכבים היא לשלב את שתיהן - ראשית קריאה רצופה וראשונית, ואחריה לימוד חוזר ועמוק הרבה יותר.

איך להתמודד עם הקושי בהבנת ספרים מורכבים כמו "ליקוטי מוהרן"?

אליעד מציע להכיר בכך שזה טבעי לחלוטין להרגיש קושי ותסכול בקריאה ראשונית של ספרים מורכבים כמו ליקוטי מוהרן או הספר "להיות אלוהים". הקושי הוא חלק מהתהליך הטבעי של הבנת חומר עמוק ומורכב. במקום להילחץ או להתייאש, יש לקבל את הקושי הזה כחלק מהתהליך ולסמוך על כך שעם הזמן ועם חזרה נוספת לספר, המשמעות תתבהר באופן טבעי.

אליעד מדגיש שוב ושוב שהספרים הללו דורשים קריאות חוזרות, וכל קריאה נוספת תוסיף נדבך של הבנה שלא היה בקריאה הקודמת. ככל שאדם יקרא את הספר יותר פעמים, כך הוא יבין אותו לעומק, והקושי הראשוני ייעלם ויתחלף בהבנה אמיתית ויסודית של הרעיונות העמוקים שיש בספר.
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן