7:03הדרך הטובה ביותר בעולם - מהי?
מה המשמעות של "הדרך הטובה ביותר" לפי אליעד כהן?
כאשר שואלים מהי הדרך הטובה ביותר לחיות, אליעד כהן מציג את הגישה כי הדרך הטובה ביותר היא דווקא זו שאין בה דרך מוגדרת. הוא מביא כדוגמה את ברוס לי, שנשאל מה הדרך שלו וענה ש"הדרך שלי היא שאין דרך". הרעיון הוא שברגע שאתה מגדיר דרך ספציפית, אתה מגביל את עצמך ומונע אפשרויות אחרות.
אליעד מסביר זאת לעומק על ידי הדוגמה של אדם הטוען שהדרך הטובה ביותר לחיות היא "לחיות את הרגע". לכאורה זו גישה חיובית, אך הבעיה היא שהאדם מכיל בתוכו את כל הכוחות המנוגדים גם יחד - מצד אחד הוא מסוגל לחיות את הרגע, ומצד שני הוא מסוגל גם לא לחיות את הרגע. אם אתה מחליט מראש שהדרך שלך היא רק לחיות את הרגע, אתה מנסה לברוח מחלק אחר שקיים בך, מהחלק שאולי לא רוצה לחיות את הרגע. כך נוצרת סתירה פנימית בתוך האדם. אותו דבר קורה כאשר אומרים לך "תסתכל רק על חצי הכוס המלאה", זה לא עובד כי במציאות תמיד יש גם חצי כוס ריקה, וההכחשה שלה היא בעצם ניסיון לשקר את עצמך.
האם ניתן ליהנות מכל הדרכים?
כדי להמחיש זאת, אליעד משתמש בדוגמה מתוך "אליסה בארץ הפלאות". אליסה שואלת את החתול "באיזו דרך עלי ללכת?", והוא עונה לה שזה לא משנה לאיזו דרך היא תלך אם אין לה יעד מוגדר. כלומר, החשוב הוא ליהנות מכל הדרכים. הוא אומר באופן מפורש: אפשר ליהנות גם מלחשוב חיובי וגם מלחשוב שלילי, גם מלראות את חצי הכוס המלאה וגם את הריקה, גם מלכעוס וגם מלא לכעוס.
המטרה, לפי אליעד, היא להגיע למצב שבו כל הדרכים מקובלות בעיניך, ואתה מסוגל ליהנות מהן באופן שווה. ברגע שאתה מבין שאין דרך אחת נכונה, אתה למעשה חופשי מכל מגבלה.
מה קורה כשחושבים שהבנו את התשובה?
כאשר מישהו טוען שהוא הבין את התשובה לשאלה, אליעד מסביר שזה סימן שהוא עדיין לא הבין. למה? כי בכל הבנה ישנו תמיד היפוך שגם הוא נכון. כלומר, אם מישהו חושב שהבין תשובה מסוימת והוא חושב שהתשובה הזאת היא נכונה בלבד, הוא מתנתק מן האמת המוחלטת, כי המציאות כוללת תמיד גם את ההיפך ממה שנאמר. לכן אי אפשר באמת להבין תשובה סופית. הבנה מוחלטת דורשת הכרה בכך שגם ההפך נכון באותה מידה.
מה מקור הסבל לפי אליעד כהן?
לפי אליעד, סבל נוצר בגלל רצון מסוים. אי אפשר לסבול אם אין רצון כלשהו. לדוגמה, אם חסר לך כסף ואתה סובל מכך, אתה לא באמת סובל מהיעדר הכסף אלא מהרצון שלך שיהיה לך כסף. אליעד מדגיש שהסבל נובע לא מהמציאות עצמה אלא מרצון מסוים במציאות. כלומר, הבעיה היא לא שחסר לך כסף, אלא שאתה רוצה כסף באופן ספציפי.
איך להימנע מסבל על ידי גמישות הרצון?
הפתרון לסבל הוא להבין שהרצון לא חייב להיות מקובע. כלומר, עליך לדעת שגם ההיפך ממה שאתה רוצה הוא טוב באותה מידה. כשאתה משחק משחק, מצד אחד אתה רוצה לנצח, אבל מצד שני באמת לא אכפת לך אם תנצח או תפסיד. כך יש ליהנות מן החיים - לרצות להצליח כמו במשחק, בלי לקחת את התוצאה ברצינות יתרה. בדרך זו אתה גם לא מפחד לאבד את ההצלחה, כי אתה לא תלוי בה.
לעומת זאת, מי שלוקח את ההצלחה באופן רציני מדי תמיד ירגיש שהוא לא מצליח מספיק, תמיד יפחד לאבד את מה שהשיג, ואף פעם לא יהיה מסופק.
מה הכוונה ב"לא להגדיר" לפי אליעד כהן?
אליעד מרחיב ומסביר שכדי באמת להרגיש חופשי ומאושר, עליך לא להגדיר דבר באופן מוחלט. הוא משתמש במושג מתוך הפילוסופיה והקבלה, המסביר שלפני בריאת העולם הכל היה בלתי מוגדר. במצב הזה, כל הדברים היו אחד, לא הייתה הפרדה בין דברים. הוא נותן דוגמה: שתי ידיים לפני הבריאה היו במקום אחד, כי לא היו אז מרחב וזמן. באותו אופן, כל האירועים וכל המצבים האפשריים התקיימו בו - זמנית באותה נקודה, והיו בלתי מוגדרים לחלוטין.
תהליך הבריאה הוא למעשה תהליך של הפרדה והגדרה - כל הדברים שהיו פעם אחד התפרקו והפכו למציאויות שונות ונפרדות. כאשר אתה "לא מגדיר", אתה בעצם חוזר לאותו מצב ראשוני של חופש מוחלט.
הבעיה מתחילה כשאתה אומר "אני רוצה דבר אחד ולא דבר אחר", כי אז אתה מגביל את עצמך ומצמצם את החופש שלך. כאשר אתה נמנע מלהגדיר מראש מה טוב ומה רע, אתה חוזר לעמדת הכוח ולנקודת ההתחלה, שבה הכל אפשרי ואין לך שום הגבלה.
לסיכום, אליעד כהן טוען שהדרך הטובה ביותר לחיות היא לא לבחור בשום דרך מוגדרת, אלא להישאר פתוח וליהנות מכל הדרכים הקיימות.
כאשר שואלים מהי הדרך הטובה ביותר לחיות, אליעד כהן מציג את הגישה כי הדרך הטובה ביותר היא דווקא זו שאין בה דרך מוגדרת. הוא מביא כדוגמה את ברוס לי, שנשאל מה הדרך שלו וענה ש"הדרך שלי היא שאין דרך". הרעיון הוא שברגע שאתה מגדיר דרך ספציפית, אתה מגביל את עצמך ומונע אפשרויות אחרות.
אליעד מסביר זאת לעומק על ידי הדוגמה של אדם הטוען שהדרך הטובה ביותר לחיות היא "לחיות את הרגע". לכאורה זו גישה חיובית, אך הבעיה היא שהאדם מכיל בתוכו את כל הכוחות המנוגדים גם יחד - מצד אחד הוא מסוגל לחיות את הרגע, ומצד שני הוא מסוגל גם לא לחיות את הרגע. אם אתה מחליט מראש שהדרך שלך היא רק לחיות את הרגע, אתה מנסה לברוח מחלק אחר שקיים בך, מהחלק שאולי לא רוצה לחיות את הרגע. כך נוצרת סתירה פנימית בתוך האדם. אותו דבר קורה כאשר אומרים לך "תסתכל רק על חצי הכוס המלאה", זה לא עובד כי במציאות תמיד יש גם חצי כוס ריקה, וההכחשה שלה היא בעצם ניסיון לשקר את עצמך.
האם ניתן ליהנות מכל הדרכים?
כדי להמחיש זאת, אליעד משתמש בדוגמה מתוך "אליסה בארץ הפלאות". אליסה שואלת את החתול "באיזו דרך עלי ללכת?", והוא עונה לה שזה לא משנה לאיזו דרך היא תלך אם אין לה יעד מוגדר. כלומר, החשוב הוא ליהנות מכל הדרכים. הוא אומר באופן מפורש: אפשר ליהנות גם מלחשוב חיובי וגם מלחשוב שלילי, גם מלראות את חצי הכוס המלאה וגם את הריקה, גם מלכעוס וגם מלא לכעוס.
המטרה, לפי אליעד, היא להגיע למצב שבו כל הדרכים מקובלות בעיניך, ואתה מסוגל ליהנות מהן באופן שווה. ברגע שאתה מבין שאין דרך אחת נכונה, אתה למעשה חופשי מכל מגבלה.
מה קורה כשחושבים שהבנו את התשובה?
כאשר מישהו טוען שהוא הבין את התשובה לשאלה, אליעד מסביר שזה סימן שהוא עדיין לא הבין. למה? כי בכל הבנה ישנו תמיד היפוך שגם הוא נכון. כלומר, אם מישהו חושב שהבין תשובה מסוימת והוא חושב שהתשובה הזאת היא נכונה בלבד, הוא מתנתק מן האמת המוחלטת, כי המציאות כוללת תמיד גם את ההיפך ממה שנאמר. לכן אי אפשר באמת להבין תשובה סופית. הבנה מוחלטת דורשת הכרה בכך שגם ההפך נכון באותה מידה.
מה מקור הסבל לפי אליעד כהן?
לפי אליעד, סבל נוצר בגלל רצון מסוים. אי אפשר לסבול אם אין רצון כלשהו. לדוגמה, אם חסר לך כסף ואתה סובל מכך, אתה לא באמת סובל מהיעדר הכסף אלא מהרצון שלך שיהיה לך כסף. אליעד מדגיש שהסבל נובע לא מהמציאות עצמה אלא מרצון מסוים במציאות. כלומר, הבעיה היא לא שחסר לך כסף, אלא שאתה רוצה כסף באופן ספציפי.
איך להימנע מסבל על ידי גמישות הרצון?
הפתרון לסבל הוא להבין שהרצון לא חייב להיות מקובע. כלומר, עליך לדעת שגם ההיפך ממה שאתה רוצה הוא טוב באותה מידה. כשאתה משחק משחק, מצד אחד אתה רוצה לנצח, אבל מצד שני באמת לא אכפת לך אם תנצח או תפסיד. כך יש ליהנות מן החיים - לרצות להצליח כמו במשחק, בלי לקחת את התוצאה ברצינות יתרה. בדרך זו אתה גם לא מפחד לאבד את ההצלחה, כי אתה לא תלוי בה.
לעומת זאת, מי שלוקח את ההצלחה באופן רציני מדי תמיד ירגיש שהוא לא מצליח מספיק, תמיד יפחד לאבד את מה שהשיג, ואף פעם לא יהיה מסופק.
מה הכוונה ב"לא להגדיר" לפי אליעד כהן?
אליעד מרחיב ומסביר שכדי באמת להרגיש חופשי ומאושר, עליך לא להגדיר דבר באופן מוחלט. הוא משתמש במושג מתוך הפילוסופיה והקבלה, המסביר שלפני בריאת העולם הכל היה בלתי מוגדר. במצב הזה, כל הדברים היו אחד, לא הייתה הפרדה בין דברים. הוא נותן דוגמה: שתי ידיים לפני הבריאה היו במקום אחד, כי לא היו אז מרחב וזמן. באותו אופן, כל האירועים וכל המצבים האפשריים התקיימו בו - זמנית באותה נקודה, והיו בלתי מוגדרים לחלוטין.
תהליך הבריאה הוא למעשה תהליך של הפרדה והגדרה - כל הדברים שהיו פעם אחד התפרקו והפכו למציאויות שונות ונפרדות. כאשר אתה "לא מגדיר", אתה בעצם חוזר לאותו מצב ראשוני של חופש מוחלט.
הבעיה מתחילה כשאתה אומר "אני רוצה דבר אחד ולא דבר אחר", כי אז אתה מגביל את עצמך ומצמצם את החופש שלך. כאשר אתה נמנע מלהגדיר מראש מה טוב ומה רע, אתה חוזר לעמדת הכוח ולנקודת ההתחלה, שבה הכל אפשרי ואין לך שום הגבלה.
לסיכום, אליעד כהן טוען שהדרך הטובה ביותר לחיות היא לא לבחור בשום דרך מוגדרת, אלא להישאר פתוח וליהנות מכל הדרכים הקיימות.
- איך להפסיק לסבול?
- מהי הדרך הנכונה לחיות?
- למה אסור להגדיר רצון?
- מהי המשמעות של "אל תגדיר"?
- איך ליהנות מכל המצבים?
- מהו מקור הסבל האנושי?
מה הדרך שלך? תשובה:
פעם שאלו את ברוס לי מה הדרך שלך? הוא אמר שהמהות של הדרך שלי שאין דרך אם הדרך שלי X היא לא טובה היא מקובעת על ה - X. אדם מכיל בתוכו את סך כל הכוחות. ברגע שמישהו מציב כשיטה לחיות את הרגע. השיטה הזו סופה להיכשל, אתה אומר לו ברח מדרך אחרת. אתה מנסה לשקר את עצמך כי במציאות יש חצי מלא וחצי ריק. הדרך שלי היא X וקשה לי אז מה נעשה.
המציאות מכילה בתוכה את כל הדרכים. יש בעליסה בארץ הפלאות היא שואלת את החתול לאיזה דרך ללכת? היא אומרת לא יודעת. הוא אומר שמה שמשנה זה לא הדרך זה ליהנות מכל הדרכים. תהני מלחשוב חיובי ותהני מלחשוב שלילי וכו'. מהנחה שהתכלית להינות מכל הדרכים. איך אני יכול להינות מכל הדרכים. מישהו שואל שאלה, ואומר זה הפירוש? הוא עדיין לא הבין.
אם אדם שואל הבנתי את התשובה, אז עדיין הוא לא הבין, כי במציאות יש את ההיפך וגם את הדבר השני. מה זה סבל? סבל נובע מרצון אפשר להגיד שאתה לא יכול להינות. אם אתה רוצה כסף, אתה סובל לא בגלל שחסר לך כסף בגלל שאתה רוצה כסף. זה קשור לרצון באותו רגע.
הרצון לא צריך להיות מקובע, גם ההיפך שלו זה בסדר, ואם אתה רוצה משהו וההיפך שלו זה טוב זה טוב לך. במשחק מצד אחד אתה רוצה לנצח מצד שני לא איכפת לך אם תנצח או לא.
אם ההצלחה באמת חשובה לך אתה בבעיה מאוד חמורה זה אף פעם לא ייגמר ואתה תמיד תפחד לאבד את ההצלחה. לעומת זאת אם אתה רוצה להצליח כמו שאתה רוצה להצליח במשחק אז קודם כל אתה רוצה להצליח בשביל המשחק זה לא איכפת לך אם תגיע יותר או פחות, אתה לא פוחד לאבד את זה. הדרך היא אם רוצים להרחיב יותר הדרך זה בעצם לא להגדיר. מה מהות העניין? העולם שלנו היה לפניו אין עולם, מה היה לפני הכל לפני הכל היה הבלתי מוגדר. ההבדל בין עכשיו ללפני שלפני הדברים לא היו מוגדרים לפני שתי הידיים היו במקום אחד כי לא היה מקום ולא היה זמן, כל המקומות בעולם היו באותו מקום וכל האירועים וכל הזמנים היו באותו רגע, אם ניקח את כל האירועים וכל הזמנים לרגע אחד אין שום דבר, אם ניקח את כל התמונות ונשים תמונה אחת לא נראה כלום, לפני הבריאה הכל היה אחד, הכל לא היה מצומצם והתהליך של הבריאה היה בעצם היפרדות, ניקח את סך כל המצבים האפשריים ונשים אותם כתמונות וניקח את כל התמונות כדבר אחד.
והתהליך של הבריאה זה בעצם ההיפרדות של התמונות ונוצרות מציאויות שונות. כאשר נאמר אל תגדיר, הכוונה תחזור למצב הראשון שהכל היה אחד זה המהות של אל תגדיר. הרע שאתה מגדיר אני רוצה את זה ולא את זה. ואם אתה לא מגדיר אתה בעצם חוזר לעמדת הכוח לנקודת ההתחלה.
פעם שאלו את ברוס לי מה הדרך שלך? הוא אמר שהמהות של הדרך שלי שאין דרך אם הדרך שלי X היא לא טובה היא מקובעת על ה - X. אדם מכיל בתוכו את סך כל הכוחות. ברגע שמישהו מציב כשיטה לחיות את הרגע. השיטה הזו סופה להיכשל, אתה אומר לו ברח מדרך אחרת. אתה מנסה לשקר את עצמך כי במציאות יש חצי מלא וחצי ריק. הדרך שלי היא X וקשה לי אז מה נעשה.
המציאות מכילה בתוכה את כל הדרכים. יש בעליסה בארץ הפלאות היא שואלת את החתול לאיזה דרך ללכת? היא אומרת לא יודעת. הוא אומר שמה שמשנה זה לא הדרך זה ליהנות מכל הדרכים. תהני מלחשוב חיובי ותהני מלחשוב שלילי וכו'. מהנחה שהתכלית להינות מכל הדרכים. איך אני יכול להינות מכל הדרכים. מישהו שואל שאלה, ואומר זה הפירוש? הוא עדיין לא הבין.
אם אדם שואל הבנתי את התשובה, אז עדיין הוא לא הבין, כי במציאות יש את ההיפך וגם את הדבר השני. מה זה סבל? סבל נובע מרצון אפשר להגיד שאתה לא יכול להינות. אם אתה רוצה כסף, אתה סובל לא בגלל שחסר לך כסף בגלל שאתה רוצה כסף. זה קשור לרצון באותו רגע.
הרצון לא צריך להיות מקובע, גם ההיפך שלו זה בסדר, ואם אתה רוצה משהו וההיפך שלו זה טוב זה טוב לך. במשחק מצד אחד אתה רוצה לנצח מצד שני לא איכפת לך אם תנצח או לא.
אם ההצלחה באמת חשובה לך אתה בבעיה מאוד חמורה זה אף פעם לא ייגמר ואתה תמיד תפחד לאבד את ההצלחה. לעומת זאת אם אתה רוצה להצליח כמו שאתה רוצה להצליח במשחק אז קודם כל אתה רוצה להצליח בשביל המשחק זה לא איכפת לך אם תגיע יותר או פחות, אתה לא פוחד לאבד את זה. הדרך היא אם רוצים להרחיב יותר הדרך זה בעצם לא להגדיר. מה מהות העניין? העולם שלנו היה לפניו אין עולם, מה היה לפני הכל לפני הכל היה הבלתי מוגדר. ההבדל בין עכשיו ללפני שלפני הדברים לא היו מוגדרים לפני שתי הידיים היו במקום אחד כי לא היה מקום ולא היה זמן, כל המקומות בעולם היו באותו מקום וכל האירועים וכל הזמנים היו באותו רגע, אם ניקח את כל האירועים וכל הזמנים לרגע אחד אין שום דבר, אם ניקח את כל התמונות ונשים תמונה אחת לא נראה כלום, לפני הבריאה הכל היה אחד, הכל לא היה מצומצם והתהליך של הבריאה היה בעצם היפרדות, ניקח את סך כל המצבים האפשריים ונשים אותם כתמונות וניקח את כל התמונות כדבר אחד.
והתהליך של הבריאה זה בעצם ההיפרדות של התמונות ונוצרות מציאויות שונות. כאשר נאמר אל תגדיר, הכוונה תחזור למצב הראשון שהכל היה אחד זה המהות של אל תגדיר. הרע שאתה מגדיר אני רוצה את זה ולא את זה. ואם אתה לא מגדיר אתה בעצם חוזר לעמדת הכוח לנקודת ההתחלה.