מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=11062
משימות לעובדים, הצפת התנגדויות משימה, קשיים בביצוע משימה, איך לתת משימות לעובדים? איזה קשיים תיתקל בביצוע המשימה? הצפת בעיות בביצוע המשימה, איך לגרום לעובדים לבצע משימות? איך לנהל עובדים? ניהול מנהלים, ניהול משימות
איך לתת משימות לעובדים ולהגדיל את הסיכוי לביצוען?

כאשר מנהל נותן משימה לעובד, השאיפה שלו היא שהמשימה תבוצע בהצלחה ובזמן. בפועל, לעיתים קרובות העובד אינו מבצע את המשימה בצורה הרצויה או שאינו מבצע אותה כלל. אליעד כהן מסביר שמה שגורם לבעיה הזו הוא הציפייה הלא - ריאלית של מנהלים - הם נותנים את המשימה ומאמינים בטעות שברגע שהעובד אמר "הבנתי", הכל ברור והמשימה תתבצע מעצמה. אולם המציאות שונה מאוד, משום שהעובד יכול להיתקל בקשיים רבים בדרך, חלקם צפויים וחלקם לא, אשר יפגעו בביצוע המשימה.

לכן, אליעד מציג גישה מעשית לפתרון בעיה זו - במקום לתת משימה לעובד ולסיים את השיחה, המנהל צריך לשאול אותו שאלות ממוקדות מאוד שמטרתן להציף מראש את הקשיים האפשריים שעלולים להופיע במהלך הביצוע. גישה זו מגדילה משמעותית את הסיכוי שהמשימה תבוצע כמו שצריך, ומונעת בעיות והפתעות בהמשך הדרך.

מדוע חשוב להציף מראש את הקשיים בביצוע המשימה?

הרציונל העומד מאחורי הצפת הקשיים מראש הוא פשוט: אם מראש המנהל והעובד יבררו אילו קשיים צפויים במהלך ביצוע המשימה, ניתן יהיה להיערך מראש לפתרונם. הגישה הזו מביאה למספר יתרונות משמעותיים:
  • וידוא שהעובד הבין את המשימה:

    כאשר המנהל שואל שאלות כמו "איפה לדעתך יכולים להיות קשיים?", העובד חייב לחשוב לעומק על המשימה ועל השלבים השונים בתהליך הביצוע שלה. כך ניתן לוודא שהעובד הבין באמת את המשימה ולא רק אמר "כן, הבנתי" כדי לסיים את השיחה.
  • זיהוי מוקדם של עובדים שלא מסוגלים לבצע את המשימה:

    אם העובד לא מצליח אפילו להצביע על קשיים אפשריים או מתקשה להסביר היכן המשימה עלולה להסתבך, כנראה שהוא לא מתאים או לא בשל לביצוע המשימה. המנהל יכול לזהות זאת מראש ולהיערך בהתאם.
  • היערכות מוקדמת לבעיות צפויות:

    על ידי זיהוי מוקדם של קשיים אפשריים, אפשר להתכונן מראש לפתרונות מתאימים ולמנוע עיכובים במהלך הביצוע. לדוגמה, אם העובד מציין בעיה של חוסר שיתוף פעולה מצד גורם מסוים, ניתן כבר בשלב מוקדם להיערך לכך ולמצוא פתרון מתאים מראש.
למה הגישה של לתת משימה ולהתעלם ממנה היא בעייתית?

אליעד מסביר שמנהלים רבים בטוחים שתפקידם מסתכם בהסבר המשימה והעברת האחריות לעובד. מבחינתם, ברגע שהעובד אמר "כן", המשימה ירדה מהם. אבל בפועל, הגישה הזו מובילה לכך שהמשימות לא מבוצעות או מבוצעות באופן לקוי. התוצאה היא שבסוף המנהל נדרש לחזור ולהתעסק שוב ושוב במשימות שלא בוצעו כראוי, ולתקן טעויות רבות שנוצרו בדרך.

כיצד לנהל נכון שיחת הצפת קשיים עם העובד?

אליעד ממליץ למנהלים לנהל שיחה מפורטת כבר בשלב הראשון של נתינת המשימה. בשיחה זו המנהל חייב לשאול שאלות שיעזרו לעובד לחשוב ולהעלות מראש בעיות אפשריות. לדוגמה:
  • "איפה לדעתך יהיו לך קשיים לבצע את המשימה?"
  • "האם יש דברים במשימה שלא לגמרי ברורים לך?"
  • "איפה לדעתך התהליך יכול להסתבך או להתעכב?"
  • "מה אתה חושב שיכול למנוע ממך להשלים את המשימה בזמן?"
לדוגמה, אם המנהל נותן לעובד משימה לכתוב מסמך או דו"ח מסוים, עליו לשאול שאלות כגון "איפה אתה חושב שיכולים להתעורר קשיים בכתיבת המסמך?" או "מה אתה חושב שיכול לגרום לך לעיכובים?". כך, אם העובד אומר למשל שהוא חושש שיקח לו הרבה זמן לקבל נתונים מאדם אחר, ניתן יהיה לחשוב מראש על פתרונות אפשריים - כמו לשוחח עם אותו אדם מראש או למצוא דרך אלטרנטיבית להשיג את הנתונים.

איך מתמודדים עם התנגדויות שיכולות לצוץ במהלך ביצוע המשימה?

אליעד מוסיף שלא מספיק רק להציף את הקשיים - חשוב לנהל גם דיון על פתרונות אפשריים לאותם קשיים. למשל, אם העובד חושב שיכולות להיות התנגדויות מצד לקוחות או עמיתים לעבודה, צריך לשאול אותו מראש כיצד הוא מתכנן להתמודד עם אותן התנגדויות. בדרך זו, כאשר הוא ייתקל בהתנגדויות בפועל, הוא יהיה מוכן להתמודד איתן בצורה טובה יותר, ויהיה סיכוי נמוך בהרבה שהן יעכבו או יפגעו בביצוע המשימה.

היתרונות המרכזיים של גישת הצפת הקשיים מראש:
  • הגברת סיכויי ההצלחה של המשימה.
  • הקטנת הסיכון לבעיות ולכישלון.
  • וידוא הבנה מלאה של העובד לגבי המשימה.
  • איתור עובדים שאינם מתאימים למשימה בשלב מוקדם.
  • יצירת תוכנית מראש להתמודדות עם קשיים אפשריים.
  • הפחתת עומס מהמנהל בטווח הארוך, משום שפחות משימות חוזרות אליו לטיפול נוסף.
בשורה התחתונה, אליעד כהן מציע שיטת ניהול אפקטיבית ופשוטה: לא לתת משימה לעובד ולהיעלם, אלא להיות נוכח ולנהל שיחה מקדימה ואמיתית שמטרתה לוודא שהמשימה אכן תבוצע על הצד הטוב ביותר. שיטה זו הופכת את העובד לשותף אמיתי בתהליך ולא למישהו שרק מבצע פקודות בצורה עיוורת, מה שמוביל לשיפור משמעותי בתוצאות.
איך לתת משימות לעובדים ואיך להגדיל את הסיכוי לביצוען?

כדי להגדיל את הסיכוי שהעובד יבצע את המשימה בצורה טובה, יש לעסוק בשלב המוקדם בהצפת בעיות אפשריות בקיום המשימה. במקום רק לתת משימה ולעזוב את העובד, חשוב לערב את העובד בתהליך ולשאול אותו מה יכול להקשות עליו בביצוע המשימה. השאלה המרכזית כאן היא: "איפה לדעתך יכולות להיות בעיות או קשיים בביצוע המשימה?". על פי אליעד, גישה זו מאפשרת להימנע מהפתעות ולוודא שהעובד מבין את המשימה לעומק, ובכך מגדילים את הסיכוי שהוא יבצע אותה בצורה טובה.

מה הבעיה בניהול משימות ללא הצפת קשיים?

הרבה פעמים, המנהל נותן את המשימה, מצפה שהעובד יבצע אותה, ושוכח ממנה. הציפייה היא שהעובד יבצע את המשימה בצורה עצמאית ומושלמת. אך בסופו של דבר, קיימת סכנה שהעובד לא יבצע את המשימה או לא יבצע אותה בצורה הרצויה. אם לא מציפים מראש את הקשיים, ייתכן שהעובד לא מבין את המשימה או לא רואה את הבעיות האפשריות במהלך הביצוע, דבר שיכול להוביל לאי ביצוע או לביצוע לקוי.

איך הצפת הקשיים עוזרת?

על מנת להיות בטוחים שהעובד מבין את המשימה ויוכל להתמודד איתה בצורה אפקטיבית, על המנהל לשאול את העובד שאלות שמחדדות את הקשיים האפשריים. לדוגמה: "מה יכול להקשות עליך בביצוע המשימה?", "איפה זה יכול להסתבך?", "האם יש משהו לא ברור לך?". שאלות אלו מסייעות גם להבין אם העובד מבין את המשימה וגם לצפות את ההתנגדויות או הקשיים האפשריים. ברגע שהעובד מציף את הקשיים מראש, אפשר להתמודד איתם בצורה מתוכננת ולמצוא פתרונות מראש.

איך לגרום לעובדים לבצע את המשימות?

במקום "לברוח" מהמשימה אחרי שמסבירים אותה, חשוב שהמנהל יישאר מעורב לאורך כל הדרך, יבדוק אם יש בעיות צפויות, ויעזור לפתור אותן יחד עם העובד. אליעד מדגיש שהמטרה לא צריכה להיות "להיפטר" מהמשימה, אלא לוודא שהמשימה תבוצע בצורה הטובה ביותר. לשם כך, על המנהל להיות קשוב ולשאול שאלות מקדימות על הקשיים האפשריים בביצוע המשימה.

מהן ההתנגדויות שבדרך, ואיך להתמודד איתן?

העובד עשוי להיתקל בהתנגדויות או בעיות ביצוע במהלך המשימה. חשוב לא רק לשאול על הקשיים הצפויים, אלא גם לנהל שיחה על איך ניתן להתמודד עם אותם קונפליקטים או בעיות. כך, המנהל מוודא שלא רק שהעובד מבין את המשימה, אלא גם מבין כיצד להתמודד עם האתגרים שעשויים לעלות במהלך ביצוע המשימה.
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן