מתוך האתר: www.EIP.co.il/?key=1040
9:56שאלות - איך למצוא את מהות השאלה והתשובה?
איך אפשר למצוא תשובות להתלבטויות פילוסופיות?

אליעד כהן מסביר כי התלבטויות פילוסופיות ויומיומיות כאחד ניתנות לפתרון באמצעות הבנה עמוקה של המהות והפנימיות של הדברים עצמם. כל התלבטות או שאלה מורכבת מרכיבים פנימיים, וכדי להגיע לפתרון, על האדם לזהות ולחקור כל אחד מהרכיבים האלו.

לדוגמה, כאשר אדם שואל את עצמו אם הוא מקבל החלטות נכונות או לא, עליו קודם כל לברר את הרכיבים השונים של השאלה:
  • מה זה "אני"? כלומר, מי הוא זה שמקבל את ההחלטה?
  • מהי בכלל החלטה, ומה המשמעות של קבלת החלטה?
  • מה זה "נכון" ומה זה "לא נכון" - האם קיימת בכלל אמת אובייקטיבית בנוגע להחלטות שלנו?
  • מהי התודעה שמקבלת את ההחלטה, ומהו הקשר בין התודעה לבין האדם שמחליט?
רק לאחר בירור עמוק של שאלות אלו, האדם יוכל להבין האם ההחלטות שלו נכונות או לא. כלומר, התשובה טמונה בחקירה עמוקה ויסודית של המרכיבים הפנימיים של השאלה.

מה משמעות השאלה "מה תכלית החיים" ואיך לברר אותה לעומק?

אליעד נותן דוגמה נוספת - השאלה הנפוצה, "מה תכלית החיים?". הוא מסביר שכדי לענות על שאלה כזו, תחילה צריך לבדוק מה בכלל המהות של המושגים "חיים" ו"תכלית". אולי האדם בכלל לא חי, אלא רק מדמיין שהוא חי, בדיוק כמו אדם שחולם חלום ולא מודע לכך. לדוגמה, אדם שחולם שהוא חי ובתוך החלום שואל על תכלית חייו - אם היה מודע לכך שהוא בתוך חלום של מישהו אחר, השאלה הייתה משתנה לחלוטין או אפילו מתבטלת. לכן, לפני השאלה "מה התכלית?", חייבים לשאול מה בכלל משמעות החיים, ואולי החיים הם בכלל חלום או מחשבה של מישהו אחר.

איך להתמודד עם ההנחה שיש תכלית או חוסר תכלית?

אליעד מדגיש שכאשר אדם מניח שיש לחיים תכלית, הוא צריך לקחת בחשבון את האפשרות ההפוכה - שאין תכלית כלל. ייתכן מאוד שהחיים הם אקראיים לחלוטין, וכאשר האדם יגיע להבנה זו, הוא יוכל להחליף את השאלה "מה תכלית החיים?" בשאלה אחרת, כגון "האם החיים אקראיים לגמרי?". זו דוגמה לכך שהבנת המהות של מושגים מביאה לשינוי כללי של השאלות שאנחנו שואלים.

הוא מציין שגם דברים שנראים חסרי תכלית, כמו תוצאות של קובייה בלוטו, עשויים להיות בעלי משמעות נסתרת שאנחנו פשוט לא מבינים. העובדה שאיננו מבינים את המשמעות של אירוע מסוים לא מעידה על חוסר המשמעות שלו. אפילו מה שנראה לנו חסר משמעות עשוי להיות בעל משמעות עמוקה יותר שנסתרת מעינינו.

איך להבין את הרצון שלי?

אליעד נותן דוגמה נוספת להתלבטות עמוקה של אנשים ששואלים את עצמם: "למה אני רוצה את הרצונות שלי? למה דווקא כך ולא אחרת?". הוא מסביר שהדרך למצוא תשובה היא שוב באמצעות חקירת המהות הפנימית של השאלה. האדם חייב לברר:
  • מה המשמעות של "אני" - מי בעצם שואל את השאלה?
  • מה משמעות המושג "רצון" ומהו הדבר שמכונה "רוצה"?
  • מה הקשר בין "האני" ל"רוצה", ואיזו מערכת יחסים מתקיימת בין התודעה לבין הרצון?
רק אם האדם יבין את הקשר הזה באופן מוחלט, תיעלם השאלה מעצמה.

מדוע הבנת המהות הפנימית של כל דבר מעלימה את כל השאלות?

אליעד מסכם שהבנת המהות של כל דבר בעולם מביאה בסופו של דבר להיעלמות כל השאלות. שאלה קיימת רק כאשר יש כמה אפשרויות או ניגודים, אך כאשר מגיעים להבנת המהות הפנימית והעמוקה ביותר, מבינים שאין כלל הבדל בין "יש" ל"אין", בין "רוצה" ל"לא רוצה", ובין "קיים" ל"לא קיים". במהות הפנימית הכל אחד, וכאשר אדם מגיע להבנה זו - ממילא כל השאלות שלו מתבטלות, כי השאלות נולדות מתוך ההנחה שקיימים הבדלים וניגודים בין דברים.

לסיכום, הדרך הנכונה ביותר לפתור התלבטויות ולמצוא תשובות אמיתיות לשאלות פילוסופיות ולשאלות החיים היא באמצעות בירור יסודי ועמוק של המהות הפנימית של הדברים שעליהם האדם שואל. רק כך ניתן להגיע להבנה אמיתית ושלמה של החיים, ההחלטות שלנו, הרצונות שלנו, ובעצם של המציאות כולה.
שאלות - איך למצוא את מהות השאלה והתשובה?

הפעם אני רוצה לדבר על איך לפתור התלבטויות, נשים דגש על התלבטויות פילוסופיות

ותמיד אפשר להשתמש בדרך הנ"ל למצוא תשובה בכל נושא שהוא, גם בחיי היום יום.

ויש לדעת ממה בכלל מורכבת החלטה: קודם כל יש לדעת שיש אני, אח"כ הידיעה שיש החלטה

האדם רוצה לדעת אם ההחלטות שלו נכונות, איך לקבל בכלל החלטה.

ואחר כך הידיעה שיכולה להיות החלטה נכונה, או החלטה לא נכונה.

ומי שרוצה לדעת אם החלטותיו נכונות, עליו לבדוק קודם כל את הרכיבים של קבלת ההחלטות

וזה אומר, לדעת קודם כל מה זה נקרא נכון? אח"כ מה זה נקרא לא נכון? אח"כ מה זה קבלת החלטה? אחרי כן מה זה אני? מה זה התודעה שבכלל מחליטה את קבלת ההחלטה

ברגע שיבין את כל אלו, ידע אם החלטתו נכונה, כן או לא.

וכמו כן בכל שאלה מהותית בחיים צריך לבדוק לעומק ולברר את הדברים במהותם.

כמו לדוגמה: מה תכלית החיים? קודם כל תבדוק מה זה חיים? אולי האדם בכלל מת?

ומה זאת אומרת מת? כמו האדם שנמצא בחלום ובתוך החלום הוא שואל מה תכלית החיים?

ואם היה יודע שהוא בכלל בתוך חלום של מישהו אחר לא היתה כל שאלה.

החים שלו זה בכלל חלום של מישהו אחר, אפשר לשאול אולי משהו אחר, לגבי החולם למה הוא חולם עלי וכו' אבל זה לא שייך כאן מה התכלית?

ועל כן צריך לבדוק בכלל מהותית את המילה חיים, אולי אנחנו בכלל בתוך חלום של מישהו אחר.

אולי אנחנו בתוך מחשבה של מישהו.

קודם כל תנסה להבין מה תכליתם של החיים.

כמו גם יש הנחה שיש תכלית או אין תכלית, יש משמעות או אין משמעות.

ואדם יגיד שברור שיש תכלית ומטרה, אך מבחינה אובייקטיבית זה לא אומר שזה באמת ככה

תבדקו את הדברים, כי שום דבר לא ברור מאליו.

ועל האדם שרוצה להבין תכלית, מה התכלית? שיבדוק מה זה בכלל תכלית? מה מהותה?

נניח שתכלית יכולה להיות רק כשיש תכנון, ואם אין תכנון אז הכל אקראי, ואז זה יביא לשאלה

האם החיים אקראיים לגמרי, ואז הכל בחשיבה ישתנה.

אדם צריך לפקוח את עיניו ולשאול את עצמו, שזה שאין לו תשובה ולא יודע מה המשמעות

או מה התכלית, זה לא אומר שאין תכלית בגלל שאתה לא מבין.

וכאשר יש שאלה, צריך לברר את הרכיבים של מהות השאלה.

וגם לאין תכלית יתכן שיש תכלית, ואם אתה מניח שיש תכלית לחיים, אתה צריך להבין שיש את ההיפך, שיתכן שהכל גם ללא תכלית, ואז שוב, אפשר להפוך את הידיעה של אין תכלית לידיעה של: "מה אתה לא יודע? כל דבר ודבר הוא התכלית? "

בכל מקרה להבין האם אני קיים? תשאל את עצמך, ואז תגלה.

אני רוצה! תבין מה זה רוצה, מה זה אני, במהות הפנימית, מה זה הרצון, מה זה הרוצה

מי זה שרוצה? ומה מערכת היחסים שקיימת בין התודעה, לבין הרצון.

אם לא תדע מה המערכת יחסים בין שני הכוחות הללו, ומה בכלל מה הכוחות הללו במהות

ומי שיבין, ייעלמו לו כל השאלות מהבנת משהו מהותי אחד, כי המהות היא אחת.

ושיהיו לכולם חיים טובים באמת, עם הבנה אמיתית.
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן