שם | |
סיסמא |
מאמר ונתוח יפה
תודה
המאמר "אבולוציה / ברירה טבעית / החזק שורד - מהי מהות האבולוציה", לדעתי הוא נפלא
האמת היא שאני לא תלמיד חכם וגאון כמוך, ולא עברתי על כל ספרי ר' נחמן מברסלב בעיון, אבל עברתי עליהם פעם אחת בבקיאות, ויש שם הרבה שיחות על חיוב קיום תורה ומצות כפשוטם. אני לא זוכר ציטוטים, הזיכרון שלי לא כ"כ חזק כמו הזיכרון שלך.
ר' נחמן כותב להסתכל על הטוב שיש בכל אחד, גם של האפיקורסים, לא הבנתי שהוא מתכוון לומר שתגיע למסקנה שהם צדיקים. כוונתו היא: יתכן שהם אנשים עם מעלות מיוחדות, מידות טובות, דברים נפלאים, אבל מבחינה "דתית" לפי כללי התורה הם רשעים. זה לא אומר שהם אשמים במצב שהם הגיעו לכך.
וכמסתכלים בצורה כזו על המצב שהם נמצא בו, ההסתכלות עליו חיובית, כמו שמשבחים ילד קטן על הדבר הקטן שהוא עשה, אע"פ שהוא עושה הרבה יותר דברים שלא מוצאים חן בעיננו, אבל הגדלת הדבר הקטן משפר אותו, כך ההסתכלות החיובית, ההתמקדות החיובית, והפסקת השיפוט גורמת אנרגטית, להגדיל את הטוב שבשני. כך הבנתי את דברי ר' נחמן.
אתה מאד צודק בחידוד הדברים, שכשמסתכלים על הטוב שבאפיקורסים (או של כל אדם רע), רואים שלמעשה הם צדיקים. כיון שהמניע של כל אחד, הטבע של כל אחד, צורת החשיבה של כל אחד שונה, ולפי כל הנתונים האלה הוא הגיע לדרך מסוימת, לכאורה שלא באשמתו, והוא בטוח בדרכו.
שמעתי פעם שאלה כזו על היטלר, מה קורא אם אתה היית עם אותם תכונות של היטלר, אם אותם הבנות של החיים, אם אותם טראמות שיתכן שערב, אם אותם גינים, וכו', האם היית מתנהג כמוהו?
בכל אופן פשוט לי שר' נחמן לא התכון, שתעזוב את התורה והמצות, ותהיה אפיקורס, כשבספריו הרבים, ובשיחותיו הרבים הוא מדבר עם חסידיו, וכותב על חיוב שמירת תורה ומצוות כפשוטם.
ידועה השיחה שהוא אמר פעם אחת לאחד מחסידיו, תסביר כל פשט שאתה רוצה בספר שלי, אבל אל תזוז מסעיף קטן שבשולחן ערוך.
שמעתי את ההרצאה יפה
לא הבנתי איך ר' נחמן מברסלב רצה שהחסידים שלו יראו את הטוב שיש באפיקורסים וגם הם יהיו אפיקורסים כמותם, בשעה שהוא הטיף וחיזק את חסידיו לשמור תורה ומצוות.