... הלב, העיקר זה הלב, מה
הכי חשוב? מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים, הכוזרי, ריבוי אלוהים, עבודת אלילים, אחדות המהות והצורה שאלה: האם הכוונה חשובה או המעשה? ... ולא בורח למעשה. בעיני המעשה הכי פחות חשוב. יש פה בעיקרון שני שכלים, שכל הגיוני ושכל לא הגיוני. בשכל ההגיוני
הכי חשוב זה מה אתה יודע, - לא מה אתה עושה, לא מה אתה מדבר, לא מה אתה רוצה, לא מה אתה חושב, לא מה אתה מרגיש ולא מה אתה זוכר - מה שחשוב זה רק מה אתה יודע. ידיעה זה הדבר הכי ... זה בגלל חסרון הדעת. וכשנשלם הדעת נשלם כל החסרונות. בשכל הפשוט יש מחוייב ואפשרי, מחוייב אחד ואפשרי אין סוף. אז מה
הכי חשוב? המחוייב. אז להגיד שמעשיך יותר חשובים מכוונתך, זה להגיד שהאפשרי יותר חשוב מהמהות. מה יש יותר, מעשיך או כוונתך? מעשיך. כוונה יש אחת, כוונת הלב, ומעשים יש הרבה. ... חשוב מה יש לך. המחוייב נתפס כיותר חשוב מהאפשרי. ומחוייב זה אחד, אם זה שניים זה לא מחוייב, ולכן ההיגיון אומר
שהכי חשוב זה המחוייב, ומה הכי עמוק? למשל, רצונות משתנים, תחושות משתנות, זכרונות משתנים, פעולות משתנות, מחשבות משתנות, הכל משתנה, מה לא משתנה? הבנה שיכלית גם משתנה, אבל יש ... לאין שכל, שזה שכל יותר גדול / שכל אחר, ובשכל הזה זה כבר לא מחוייב שיש רק מחוייב אחד. בשכל הגדול ביותר שמה, כמו
שהכי חשוב זה מה אתה מרגיש, גם
הכי חשוב זה מה אתה עושה. ולא משנה מה אתה מרגיש אלא משנה מה אתה עושה. זה כבר לא הגיוני, כי מה זה משנה מה אני עושה? אבל עם לאלוהים לא היה משנה מה הוא עושה, אז הוא לא היה ... היא כמו המהות? או שזה צורה או שזה מהות? לא. הצורה והמהות זה אחד. וכאשר תהיה בפרספקטיבה הסופית, אז לפעמים תגיד
הכי חשוב זה המהות, לפעמים תגיד
שהכי חשוב זה הצורה ולא המהות, ולפעמים תגיד שזה חשוב באותה מידה. אתה יודע מה זה אומר? למשל כיסא זה צורה, קיר זה צורה, מה המהות שלהם, אחדות כל שהיא. אתה יודע מה זה אומר ... הגיוני, כי אם זה צורה, איך זה מהווה? וממילא שמה, המעשה לפעמים חשוב יותר מהכוונה. אם אני לדוגמא הייתי חושב שהדבר
הכי חשוב זה הכוונה, אז לא הייתי מדבר איתך. למה? כי אם
הכי חשוב זה כוונת הלב, אז
הכי חשוב לי זה מה אני מרגיש, ואם
הכי חשוב לי זה מה אני מרגיש, אז למה לי לשנות את המציאות? אני יכול להרגיש טוב גם בלי לדבר איתך. ואדרבא, כאשר אני מדבר איתך, אני גורם לעצמי להרגיש רע, כי אני מצמצם את עצמי בשבילך. אני מנסה להסביר לך את השכל של, למה אלוהים ברא את העולם? אם
הכי חשוב זה האחדות, אז לא הייתה נפרדות. אם הייתי אומר שרק המחוייב מחוייב, אז ממילא אין קיום לאפשרי. אבל בכל זאת יש קיום לאפשרי, יש כיסא, ולכן זה אומר שיש עוד דברים שקיומם ... אתה צריך להבין שזה לא סתם ויכוח, הם לא סתם מתווכחים על הצורה, יש כאן ויכוח פנימי יותר, האם באמת יש מהות אחת והיא
הכי חשובה, או שגם הצורה חשובה בדיוק כמו המהות, ולפעמים יותר מהמהות? שאלה: למשל אדם מחפש את האמת, ואז יש לו תחושות מסויימות, כמו מרגיש רע ואין לו משמעות. אליעד: לאדם יש ...