...
מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו, סיפורי רבי נחמן מברסלב, סיפורי מעשיות, פירוש סיפורי מעשיות, לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור בסיפורי מעשיות, ללמוד סיפורי מעשיות, משל ונמשל, חלק 3 - פרומו אליעד: מעשה
בן המלך ובן השפחה שנתחלפו. אנחנו ממשיכים. והמיילדת הנ"ל מחמת שנשים דעתן קלות, הלכה וגילתה הסוד לאחד, איך שהחליפה הבנים לכל חבר יש עוד חבר, עד שנתגלה מאחד לחברו, כדרך העולם ועד שהיו כולם מרכלים על זה איך שנחלף
הבן מלך. אוקי, מה זה מיילדת. מה אמרנו. קודם כל שים לב שכאן הכל נאמר בלשון נקבה - מיילדת, נשים דעתן קלה, למה? כי בעיקרון, ... הבדל בין זה לזה. אבל אם אתה מתחיל להאמין ולקבל שיש הבדל בין דבר לדבר ממילא כבר חברא חברא... עד שכולם יתחילו להחליף בין המחוייב לאפשרי. אתה זוכר מה אמרנו?
בן המלך הוא המחוייב. בן השפחה הוא האפשרי.
בן המלך פירושו שאתה רואה את הנפרדות בצורה של אחדות. בן השפחה פירושו שאתה רואה את הנפרדות כאילו היא האחדות ואתה שוכח שיש ... חברא חברא... אתה התחלת ברצון קטן. גילתה לאחד, סוד כזה, רכילות. דעתן קלה, בלי שכל, התחלת רצון אחד, עכשיו נוצר עוד. תק, תק תק, עכשיו כל הממלכה מרננת. ואמרת
הבן מלך והבן שפחה התחלפו. שזה בעצם אומר שהבן אדם חושב שהוא בן שפחה ולא
בן מלך. כאילו זה הבן אדם בעצם דופק את עצמו.
בן המלך ובן השפחה שהתחלפו פירושו שהאדם חושב שהוא בן שפחה ולא
בן מלך. ש: רגע, מאידך גיסא יש פה... כי היה תחלופה כמו זה שהיא גלתה את הסוד אז אליעד: כן, נכון אמת. מה שאמת זה נכון. בסוף הסיפור מסופר, כתוב עתה אני מבין שאני
בן המלך באמת ואתה בן השפחה באמת. אוקי. זה כאילו המחוייב חוזר להיות מחוייב והאפשרי חוזר להיות אפשרי. אבל מצד שני, אבל אם היתה שותקת אז הוא לא היה חוזר להיות
בן מלך. אבל מה אתה שוכח פה בסיפור? שהשפחה הזו המיילדת היא נמצאת בתוך הבן אדם עצמו. זאת אומרת, אם היא היתה שותקת לגמרי גם היתה בעיה. זאת אומרת, אם בתוך
הבן מלך שהפך להיות עבד, בתוכו לא היתה את השפחה שאומרת לו - תקשיב, אולי אתה מלך בכלל? ואם בתוך הבן שפחה לא היה את המיילדת, את הקול שיגיד לו, תקשיב - אולי אתה צריך להיות בכלל עבד ולא
בן מלך? גם לא היתה בעיה. זאת אומרת אל תסתכל על השתיקה של המיילדת כתהליך חיצוני. תסתכל על בן אדם שהוא לא יודע אם הוא שפחה ... אם זה ברמה החיצונית אז אתה אומר, וואלה, בזכותו הדבר חזר לקדמותו. אבל אם אתה מבין את זה ברמה הפנימית, אז אם היא היתה שותקת לגמרי במובן שגם שהמיילדת שבתוך
הבן מלך היתה שותקת והמיילדת שבתוך הבן שפחה היתה שותקת, אז לא היתה בעייה. למה לעבד רע? כי הוא רוצה להיות מלך. למה למלך רע? ... זה אלוהים - הבדל של שמים וארץ. אולי זה אותו הדבר בכלל? אולי זה אותו הדבר בכלל? איך אותו הדבר? זה הפוך! זה אותו הדבר, לא הפוך! בעיה. תקשיב, המלחמה פה בין
בן המלך לבן השפחה זו מלחמה בין המחוייב לאפשרי. יש מחוייב שהוא המלך, שהוא הלך לגלות. הוא רק אפשרי. ואף אחד לא הכיר בו שהוא המלך. ויש בן השפחה שהוא אפשרי, אבל הוא המלך, הוא הכי חשוב. אתה מבין אותי? יש
בן המלך, מי זה
בן המלך? הכלום. כלום הוא
בן מלך. בן מלך זה כלום. הוא הכי אפשרי בעולם, הוא הכי לא קיים, הוא הכי לא מפריע לאף אחד. הוא הכי לא מחוייב נתפס. ... המחוייב שהוא הכלום, ואתה מתחיל לזלזל בכלום ואומר זה לא כלום, זה אל כלו, זה משהו, זה משהו. אתה בעצם מרוכז בראש שלך במשהו ולא בכלום. בצורה ולא במהות. הפכת את
בן המלך לבן השפחה. עכשיו, אם לא היה לך שכל לא היתה בזה בעיה. כי לא משנה לך מה אתה חושב. אבל אם יש לך שכל הוא מתחיל להכניס ... שאתה מתחיל להרגיש שאתה עבד. זה אל כרצונך, זה לא פה, זה לא שם. אתה אומר - רגע מי אני. אני עבד או מלך? וזה מבלבל הקטע הזה. עד שהיו מרננים בזה ואיך שנחלף
הבן מלך. שלא יתגלה למלך שלא ידע המלך מזה כי מה יעשה מלך בזה, כי אין תקנה. כי אי אפשר להאמין אולי הוא שקר? ואיך אפשר לחזור ולהחליף? על כן בוודאות אסור להם לגלות זאת למלך. רק היו מרננים ביניהם על זה. מה זאת אומרת. זה כאילו שים לב, לא מדובר פה - אינם רשאים שידע
הבן מלך, או הבן שפחה. כתוב אינם רשאים שידע המלך. מה זאת אומרת? יש בתוכך, בתוך הבן אדם את הספק מי המלך. אבל הבן אדם מדחיק את ... המחשבה שאומרת אי אפשר לדעת בוודאות היא היתה הרועץ שלהם. ואף על פי כן, ויהי היום. אתה מבין המון העם פירושו כוחות בתוך הבן אדם. ויהי היום והלך אחד וגילה הסוד
לבן מלך. איך אמרו עליו שנחלף כנ"ל. עכשיו, פתאום בא מישהו
לבן מלך אמר תקשיב, אומרים עליך שהחליפו אותך. שים לב, הוא לא סיפר את זה למלך הוא סיפר את זה
לבן מלך. ולאיזה
בן מלך הוא סיפר את זה? הוא סיפר את זה
לבן מלך שהפך לבן שפחה. זאת אומר, שים לב למשהו יפה. כשטוב לבן אדם אף אחד לא בא אליו ואומר לו, תקשיב אתה יודע, אולי בכלל אתה ... אז בא מישהו, ואומר, אתה יודע, אולי אתה לא צריך לסבול, אולי אתה בכלל צריך להיות מלך? אתה הבנת מה אמרתי? תקשיב, כי מה ראינו פה בסיפור? מישהו סיפר את זה,
לבן מלך או לבן שפחה? למי סיפר את זה? ש: למי סיפרו את זה? אליעד: כן, סיפרו את זה
לבן מלך שהפך להיות עבד. לא סיפרו את זה לבן שפחה שהפך להיות
בן מלך. ומה השכל שבדבר? ש: כן, אבל
בן מלך מה הכוונה? אליעד: אתה צודק. אתה צודק. וזה מה שיפה בסיפור. מי שיום אחד ישמע את זה יראה שזה יותר יפה ממה שזה נדמה. ...