עכשיו היו היה איש שרצה להפסיק התמכרות מה ההתמכרות שהוא רצה להפסיק עישון בא נגיד נדבר על עישון, עכשיו הטעות הכי גדולה בגמילה מהתמכרויות עכשיו אנחנו מדברים על מקרים שזה לא מצליח גמילה מהתמכרויות כי אם זה מצליח אז זה מצליח בסדר לא מדברים על המקרים שזה מצליח במקרים שזה לא מצליח הטעות הכי גדולה היא שניגשים לנושא הזה בצורה לא נכונה שמה זה אומר זה אומר לא מבררים את האמת שמה זה אומר זה אומר שמנסים לתקוף את ההתמכרות דרך הגדלת החסרונות במקום דרך הקטנת היתרונות, מה זאת אומרת בן אדם עושה כל דבר שהוא חושב שיש לו בזה יותר יתרונות מחסרונות בן אדם עושה כל פעולה שהוא חושב שהיא תביא לו יותר טוב מרע כל פעולה שאתה תעשה בחיים יש בה רע לקום בבוקר זה רע עכשיו צריך לקום מהמיטה זה רע לאכול זה רע אתה צריך לאכול זה רע כל דבר זה רע יש מאמץ.
יש יתרונות וחסרונות אתה עושה את מה שאתה חושב שיש יותר יתרונות מהחסרונות אתה אומר אוקי מה היתרונות ומה החסרונות בא נלך מה שיותר טוב בסך הכל, עכשיו כשמישהו בא להפסיק התמכרות בדרך כלל למה הוא רוצה להפסיק את ההתמכרות כי הוא חושב שיהיה לו רע זאת אומרת יש משהו שעושה לו טוב נגיד הוא מעשן משהו שעושה לו טוב ואז הוא מבין שיהיה לו רע הוא חושב שיהיה לו רע אם הוא ימשיך לעשן אז הוא אומר בוא נפסיק את זה, זאת אומרת מראש הסיבה שהוא רצה להפסיק את ההתמכרות זה כי הוא חשב שיהיה לו מזה דבר רע ולכן כשבן אדם בא להפסיק התמכרות אז אוטומטית הוא אומר לעצמו אוקי למה אני רוצה להפסיק את זה כי זה רע מה המסקנה שאם אני אבין שזה מאוד רע אז אני אפסיק את זה יותר ואם אני אבין שזה ממש רע אני אפסיק את זה יותר ומה האמת האמת היא שזה נכון.
זאת אומרת לדוגמא בן אדם נוגע באש פעם אחת נכבה ביד זה כל כך רע לא נוגע יותר באש ויש דברים שבן אדם מבין זה כל כך רע לא נוגעים יותר אוקי אבל למרות שזה נכון זה לא תמיד עובד זאת אומרת זה נכון שאם בן אדם יבין שזה רע באופן מוחלט הוא יפסיק את זה לדוגמא נגיד בן אדם דתי למה נגיד דתיים אף פעם לא עושים עבירות כי הם בטוחים שיש גיהנום והם מדמיינים את האש של הגיהנום ומרגישים כמה זה שורף ומרוב שהם כאילו בטוחים שיש גיהנום מרוב שהם בטוחים שזה נכון לכן דתיים אף פעם לא עושים עבירות כי הוא אומר מה מי טיפש לעשות עבירה אם אתה מול עיניך רואה את אלוהים ורואה את הגיהנום ורואה זה אתה תעשה עבירה אין היגיון לכן דתיים הם אנשים טובים כי הם לא עושים עבירות כי הם בטוחים שיש וגן עדן סבבה הבנו יפה.
אבל בפועל זה לא עובד למה זה לא עובד למה למרות שבן אדם מגדיל את החסרונות זה לא עובד כי זאת לא האמת כי בסופו של דבר כדי להפסיק משהו צריך שיהיו יותר חסרונות מיתרונות, עכשיו ואם אתה מגדיל את החסרונות זה לא מספיק טוב כי יש גם יתרונות וברובריקה של היתרונות מפחדים לדעת מה זאת אומרת נגיד עכשיו בן אדם לדוגמא רוצה להפסיק התמכרות הוא רוצה להפסיק לעשן עכשיו מה הוא יעדיף לחשוב הוא יעדיף לחשוב על בא נחשוב על למה להפסיק או בא נחשוב על למה להמשיך מה הוא מעדיף לחשוב בא נחשוב על למה להפסיק הוא אומר לעצמו אם עכשיו אני אקרא ספרים כמה עישון זה גרוע אני אפסיק לעשן כי הוא אומר אני רוצה להפסיק אז מה אני אחשוב על למה להמשיך ואם עכשיו אני אגיד למישהו שרוצה להפסיק לעשן תגיד לי למה זה כייף לעשן הוא יגיד מה אתה מדבר איתי למה זה כייף לעשן אם עכשיו תדבר איתי למה זה כייף זה מגדיל את הסיכוי שאני אמשיך לעשן.
אם נגיד מישהו נגיד רוצה לשכוח בחורה אז מה הוא חושב לעצמו הוא אומר לעצמו אם עכשיו אני אחשוב כמה רע לי איתה וכמה רע יהיה לי איתה וזה אני אשכח אותה ואם אני אגיד לו בוא תספר לי כמה אתה רוצה אותה הוא אומר איך אני אוציא אותה מהראש אם אני אחשוב למה אני רוצה אותה ולכן אנשים אינטואיטיבית ילכו לאופציה של בא נחשוב על החסרונות ולא על היתרונות אבל זאת בעיה למה זאת בעיה כי אם יש לך יתרונות מסוימים ויש חסרונות אז זה נכון שאם יש יותר חסרונות מיתרונות אתה תפסיק את ההתמכרות תפסיק לעשן נגיד תפסיק להמר אבל מה האמת האמת שיש גם יתרונות ולא משנה כמה אתה מגדיל את החסרונות עדיין יכול להיות שיש יתרונות ואתה תמשיך לעשות את זה בגלל היתרונות ואם יש עשרים יתרונות ויתרונות מאוד חזקים שהם יותר חזקים מהחסרונות אתה תמשיך לעשות את זה למרות החסרונות.
אבל עוד פעם אנשים מפחדים לדבר על היתרונות שיש בהתמכרות שלהם כי הם מפחדים שזה יגרום להם להישאר בהתמכרות אבל האמת היא שזה שקר זה רעיון שקרי כי האמת היא שאתה צריך לבדוק את כל האמת לבדוק מה היתרונות מה החסרונות ובוא נראה נקבל החלטה, עכשיו מה זה אומר אז קודם כל ברגע שבן אדם רוצה להפסיק התמכרות הוא צריך לפרוש את הקלפים על השולחן להגיד מה האמת מה החסרונות נגיד הוא מעשן והוא אומר אני רוצה להפסיק לעשן אז בא נבדוק מה החסרונות בלעשן נעשה את הרשימה נגדיל אותה כמה שיותר אבל מצד שני גם צריך לקחת את הרשימה של היתרונות ולפתוח את כל הרשימה הזאת לפתוח מה היתרונות שיש לך בלעשן מה היתרונות שיש לך בלהמר מה היתרונות שיש לך במשהו בלאכול מתוק מה היתרונות בוא נרשום, עכשיו אם אתה תפספס ואתה תגיד טוב אם אני עכשיו מה אני אעשה רשימה ארוכה או קצרה מה עדיף איפה עדיף לעשות רשימה יותר ארוכה ביתרונות או בחסרונות בחסרונות אבל זאת תשובה של המפגרים.
למה של המפגרים כי אם אתה אומר אני אעשה רשימה גדולה בחסרונות וביתרונות אני רק אשים שלושה סעיפים אבל בלב שלך יש שבעה אז את מי רימית את עצמך הרי זה לא משנה הרי במוח שלך יש שבע סיבות למה אתה מעשן שבע סיבות למה אתה מהמר ואתה אומר לא נעים לי עכשיו לרשום את כל השאר בוא נרשום רק שלוש אבל זה לא יעזור יש לך שבע יש לך שבע סיבות למה אתה עושה את הפעולה ולכן צריך להגיד את האמת ואת כל ה אמת לשים את כל האמת להגיד את כל הסיבות למה אתה רוצה לעשן לאכול מה שזה לא יהיה כל התמכרות שהיא למה אתה מכור לה מכור לו לא משנה למה. עכשיו אחרי שמוצאים את זה עכשיו מה השאלות שצריך לעשות מה השלב הבא, זאת אומרת קודם כל לא צריך לפחד מהיתרונות וצריך גם למצוא את היתרונות ברגע שבן אדם רוצה להפסיק משהו הוא צריך לשאול תגיד לי למה אתה רוצה לעשות את זה בדיוק הפוך על הפוך למה אתה רוצה לעשות את זה בא נבין למה אתה רוצה לעשות את זה כי הבעיה שלך היא בזה שאתה רוצה לעשות את זה.
עכשיו שימו לב למשהו מעניין בן אדם בברירת מחדל שלו לא עושה שום דבר זאת אומרת בן אדם לא עושה שום דבר אלא אם כן הוא חושב שיש בזה יותר יתרונות מחסרונות, זאת אומרת אם בסוף אתה תהיה על חמישים חמישים אתה ב - default לא תעשה כלום כאילו אם אתה לא תחשוב שיש יתרונות בלעשן אתה לא תעשן גם בלי לחשוב שיש חסרונות זאת אומרת אם בן אדם יחשוב שבלעשן אין שום חיסרון להמר אין שום חיסרון אבל הוא גם יחשוב שאין בזה שום יתרון הוא יעשן או לא יעשן לא יעשן כי בשביל לעשות את הפעולה אתה צריך לחשוב שיש בזה יתרונות אם לא תחשוב שיש בזה יתרונות אתה לא תעשה את זה לא משנה חסרונות בכלל, לעומת זאת אם אתה תחשוב שיש בזה חסרונות אתה אולי תעשה את זה בגלל היתרונות אם אנחנו תוקפים את רובריקת החסרונות בוא נגדיל אותה יכול להיות שבן אדם עדיין יעשה את זה בגלל היתרונות לעומת זאת אם נתקוף את היתרונות אם אתה תחשוב שאין בזה יתרונות לא משנה יש אין חסרונות גם אם אין בזה חסרונות אתה לא תעשה את זה כי אין בזה יתרונות ולכן אם תוקפים את הכיוון של היתרונות סוגרים את זה במאה אחוז כי אם אין יתרונות אתה בטוח לא תעשה את זה.
זה לא קורה מעצמו אם זה לא דבר שקורה מעצמו ואתה לא תחשוב שיש בו יתרונות אתה בטוח לא תעשה אותו אוקי ולכן ההיגיון אומר שכדי לטפל בהתמכרות צריך להתחיל דרך היתרונות, אחרי שמצאת את היתרון כגון היתרון שלי בלעשן הוא זה שזה גורם לי להיות רגוע נגיד.
ש: איך אני משיג את זה.
אליעד: שנייה צריך לשאול אז קודם כל יש פה עכשיו שלבים שלב ראשון זה איך בן אדם נגיד יכול לאתר את היתרונות איך אני יכול לדעת מה היתרונות שזה נותן לי יש פה הרבה דרכים קודם כל אתה יכול לחשוב עם עצמך אם קשה לך לחשוב עם עצמך אתה יכול לחשוב איתי אם לא איתי איתך בסדר אבל יש עוד דרכים לדוגמא אתה יכול נגיד לגמול את עצמך מזה להגיד אוקי בוא נפסיק את זה לאיזה יום ונראה כמה רע לי ממה רע ואז להבין ממה רע לי אפשר להתבונן יש הרבה מאוד דרכים, בוא ניתן לכם דוגמא נגיד שמישהו מכור לסרטי פורנו והוא רוצה לדעת למה הוא מכור עכשיו יכולות להיות הרבה סיבות איך אפשר נגיד לדעת מה הוא יכול לעשות עוד פעם הוא יכול להעלות רעיונות ולהגיד שהוא לא מוצא איזה רעיון אין לו מושג איזה רעיון אז אני אתן לכם כיוון ברגע שבן אדם מכור למשהו הוא יכול לנסות למצוא את המכנים המשותפים של ההתמכרות.
מה זאת אומרת נגיד בא נחזור למעשן אם לדוגמא נגיד אתה מעשן תמיד בהפסקה בעבודה כאילו תחפש נגיד שאתה מכור לעישון אבל אתה לא מעשן כל יום כל היום אתה מעשן בזמנים מסוימים יש איזה מכנה משותף תנסה להבין מה יש במכנה המשותף הזה או נגיד כמו בן אדם שמכור לסרטים מסוימים אז הוא יכול לבדוק לאיזה סוג סרטים הוא מכור נגיד לאיזה סוג סרטים לאיזה קטגוריה של סרטים ואז להתחיל לפי זה להבין למה דווקא הסרטים האלה מה הם משקפים לך מה הם אומרים לך או לדוגמא מתי אתה מצבים שבהם אתה רואה נגיד סרטים מסוימים למה דווקא במצבים האלה.
ש: אם הוא מכור לבחורה איזה מכנה משותף?
אליעד: לדוגמא מכור לבחורה קודם כל זה יכול להיות כל מיני בחורות שהוא מכור להן לאורך הדורות אומנם הוא עכשיו מכור לאחת אבל בפעם הקודמת הוא היה מכור למישהי אחרת נכון מה מאפיין את הבחורות.
ש: יהיה ביניהן מכנה משותף?
אליעד: יתכן אבל בא נגיד שנדבר על אותה בחורה נגיד שיש רק בחורה אחת שהוא מכור אליה הוא לא מכור לאף אחת אחרת הוא יכול לנסות למצוא מכנה משותף לא במובן של עוד בחורות אחרות אלא בה מה אתה מכור בה אתה מכור נגיד כל פעם שאתה חושב עליה אתה תמיד חושב משהו מסוים נגיד כל פעם כשאתה מדמיין אותה אתה מדמיין משהו מסוים אז אתה כאילו מכור למשהו המסוים הזה בה לא מכור אליה באופן כללי למשהו ספציפי, בכל מקרה יש פה שלב שהוא די מורכב להבין למה אתה מכור למשהו. עכשיו בא נדבר נגיד על סיפור האקסית אוקי בן אדם מנסה להבין למה הוא מכור הוא מנסה נגיד שהוא רוצה לשכוח אותה והוא מנסה להבין למה אני מכור לאקסית למה אני מכור אליה ואז הוא מתחיל לחשוב ומתחיל לחשוב למה זה עושה לי טוב ולמה זה ואז הוא נגיד אומר כי בלעדיה אני מרגיש לבד ואז אוקי נגיד רע לי בלעדיה למה רע לי בלעדיה כי בלעדיה אני בודד למה אני בודד רוב המקרים שהוא יחזור לכי אני בלעדיה נכון.
נגיד לדוגמא למה אני מעשן כי לעשן עושה לי טוב למה לעשן עושה לי טוב כי בלי סיגריות משעמם לי למה משעמם לי כי אני לא יכול לעשן אז הנה נכנסת ללופ, את מרוכזת אתם הבנתם את הלופ למה אתה מעשן כי זה עושה לי טוב בלי זה רע לי אוקי מה רע לך בלי לעשן כי בלי לעשן אני עצבני למה אתה עצבני בלי לעשן כי אני לא יכול לעשן עכשיו אנחנו בלופ ולמה אתה רוצה לעשן ואז תחזור עוד פעם בלופ, עכשיו איך אפשר לצאת מלופ כזה אז אני אתן לכם טיפ אז דיברנו הרבה דברים וניתן עוד טיפ נגיד שבן אדם רוצה לדעת למה הוא עושה משהו הוא צריך לחשוב לעצמו נניח שהמשהו הזה לא היה מעולם בכלל מה הייתה הבעיה שלי אם בכלל מראש לא הייתי בתהליך הזה, לדוגמא בא נגיד נדבר על הבחורה נגיד אתה רוצה לדעת למה רע לך בלעדיה אז אתה חושב אוקי למה רע לי בלעדיה כי אני עצוב למה אני עצוב כי אני בלעדיה תשאל שאלה אחרת נניח שלא הייתי מכיר אותה בכלל אף פעם לא הכרתי אותה אף פעם לא שמעתי עליה אף פעם לא הייתי איתה בקשר הייתי עצוב אולי כן אולי לא אם כן אז בא נבין למה.
אתה אומר בלעדיה אני מרגיש בודד למה אני מרגיש בודד כי אני לבד למה אני לבד כי אני בלעדיה זה לופ אין בעיה בלעדיה אני מרגיש בודד עכשיו בא נחשוב מההתחלה אם לא היית מכיר אותה בכלל היית מרגיש בודד בכלל לא הכרת אותה היית מרגיש בודד אתה עוד לא מכיר אותה אתה לא יכול להגיד אני מרגיש בודד כי אני בלעדיה כי היא עוד לא שם, בא נגיד נדבר על העישון נגיד מישהו אומר משעמם למה משעמם לי כי אני לא יכול לעשן אוקי אם לא היית מעשן אף פעם נגיד שאף פעם לא התחלת לעשן נגיד תדמיין מציאות שאף פעם לא עישנת מה הבעיה שלך כאילו כרגע יש לך בעיה כי רוב האנשים כשהם יכנסו לשאול למה הם יביאו תשובות מהמצב הנוכחי הם יגידו אוקי בגלל שאני כבר מכור לעישון אז אם אני מפסיק לעשן רע לי בגלל שאני כבר מכור למשהו אז אם אני מפסיק את זה רע לי אבל זה בגלל שאתה כבר מכור לזה אבל למה מראש אתה מכור לזה מה החיסרון שיש לך מה חסר לך בלי זה ונגיד אתה לא מעשן יותר בכלל מה רע לך אז מישהו יביא רשימה אבל בא נניח שאף פעם גם לא היית מעשן אף פעם מה רע לך אם בכלל לא היית מעשן אף פעם אם נגיד לא היית מכיר אותה אף פעם מה היה לך רע מה חסר לך.
ש: אין כלום ברשימה אז.
אליעד: אם אין כלום אז אין בעיה אם זאת האמת אם היית אומר תקשיב אם לא הייתי מכיר אותה אין שום בעיה בכלל אם זאת באמת האמת אז תחשוב שלא הכרת אותה וזהו אבל זאת לא באמת האמת כי מראש אתה התאהבת בה כי היא עשתה לך טוב אתה כרגע רע לך כי אתה חושב עליה אתה חושב עליה כי אתה אוהב אותה אתה אוהב אותה כי התאהבת בה התאהבת בה כי היא עשתה לך טוב אבל כשהיא עשתה לך טוב זה כי היא מילאה לך איזה חיסרון שהיה לך לפני שהכרת אותה, אתה אוהב לעשן כי סיגריות עושות לך טוב סיגריות עושות לך טוב כי הם ממלאות לך חיסרון הם ממלאות לך חיסרון כי היה משהו שהיה חסר לך עוד לפני שהתחלת לעשן את הסיגריה הראשונה כבר היה חסר לך משהו שסיגריה פתרה לך אותו, בן אדם חייב להמר והוא חייב להמר זה עושה לו טוב סבבה אבל בפעם הראשונה שהימרת או בפעם השנייה או השלישית כבר היה לך חיסרון אחר שלא קשור להימורים שהוא דחף אותך להתמכרות הזאת לכן צריך לחשוב או על הפעמים הראשונות או לחשוב בא נניח שזה לא היה קיים בכלל מה היה חסר לי.
ש: זה מחויב זה לא יכול להיות לחץ חברתי?
אליעד: הנה זאת גם סיבה היה לי לחץ חברתי הרגשתי שאני מאוד חזקת אופי שאני קל לי להגיד לכולם לא ואז עישנתי זה נקרא התמכרות שנובעת מלחץ חברתי לא משנה למה, בכל מקרה תקשיבו לאתר את היתרונות זאת מלאכה בפני עצמה זה לא קל בן אדם שמכור למשהו נגיד למה אני מכור לזה זאת משימה בפני עצמה לדעת איך למצוא למה אתה עושה משהו למה זה עושה לך טוב אחרי שאנחנו מוצאים את זה עכשיו השלב הבא זה לשאול מספר שאלות, שאלה ראשונה נגיד בן אדם גילה שהוא מעשן כי זה גורם לו להירגע שאלה ראשונה מה ההפך של להירגע לחץ אוקי למה אני צריך להירגע בכלל ממה אני לחוץ, עכשיו להגיד אני לחוץ כי אני לא מעשן זאת תשובה של מפגרים בסדר כי זה כבר אתה בתוך לופ מראש בהנחה שמצאת את הסיבה שיש לך שלא קשורה לעישון שבגללה אתה מעשן אז אתה אומר אוקי אני מכור לזה כי יש לי איזה חיסרון אחר שזה ממלא לי, למה בכלל זה חסר לי מה חסר לי פה בכלל למה אני לא רגוע. נגיד אני מעשן כי זה נגיד גורם לי מה נגיד חוץ ממשעמם?
ש: להרגיש ביטחון בחברה.
אליעד: להרגיש ביטחון בחברה אין בעיה אז למה אני לא מרגיש ביטחון בחברה, נגיד אני מהמר כי אני חושב שאם אני אהמר אז אני אהיה מאוד עשיר ויהיה לי מאוד טוב למה אתה חושב שאתה בכלל כאילו למה רע לך בלי זה ברגע שמצאנו סיבה משהו למה אני עושה את זה כי זה למה אני מכור ל - x כי זה גורם לי להרגיש חופשי ולמה בלי זה אתה מרגיש משועבד מה הסיבה. עכשיו השאלה הראשונה שבן אדם צריך לשאול זה למה זה חסר לי מלכתחילה אחרי שמצאת את היתרון תשאל למה בכלל אני צריך את זה מה הסיבה שאני בכלל רוצה להרגיש חופשי רוצה להרגיש רגוע מה הסיבה שאלה מספר שתיים האם באמת זה פותר לי את הבעיה, בן אדם עוד פעם נגיד היה מכור לעישון אז הוא אומר למה כי עישון מרגיע אותי אוקי אז שאלה ראשונה ממה אתה מנסה להירגע אני מנסה להירגע מהלחץ שיש לי בעבודה אוקי סבבה עכשיו ואיך העישון בדיוק מרגיע אותך מה קשור עישון ללחץ בעבודה.
עכשיו על פניו זה נשמע הגיוני כי כשאני מעשן אני נרגע אבל זה עוד פעם תשובה של המפגרים החכם שואלים אותו מה הלחץ שיש לך בעבודה מעמיקים לעומק אין בעיה אתה למה אתה מעשן כי אני לחוץ למה אתה לחוץ יש לי בעיות בעבודה מה הבעיות שיש לך בעבודה אני מפחד שיפטרו אותי באמת אתה מפחד שיפטרו אותך איזה עוד בעיות יש לך בעבודה אני מפחד שיפטרו אותי אני לא אוהב את השכר מביא רשימת בעיות, אוקי סבבה ובאמת אני מבין למה אתה לחוץ בוא עכשיו תסביר לי למה אתה מעשן וואלה אין היגיון בלעשן כי אם בן אדם באמת מבין את הבעיה אז מה קשור לעשן עכשיו כי אם אתה פורס רגע אני מפחד שיפרטו אותי וזה מה כשאתה שורף את העשן אז אתה לא תפחד שיפטרו אותך אם אתה באמת מבין מה הבעיה איך עזר לך הסיגריה בכלל איך זה פתר את הבעיה.
עכשיו עוד פעם מי שמדבר במעורפל כי זה מרגיע אותי אני לא יודע למה אני לחוץ אז אני גם לא יודע איך זה מרגיע אותי לא בודק אבל בן אדם שאומר בוא נפתח רגע למה נגיד אתה מכור נגיד למתוק כי חברה שלך עזבה אותך אין בעיה וכשאני אוכל מתוק סבבה לי, אוקי עד כאן זה נשמע הגיוני בוא ניכנס לעומק היא עזבה אותך כן ומה הבעיה בזה בוא נפתח את זה מה הבעיה בזה כי עכשיו אני מפחד שאני אהיה לבד אני מפחד שאף אחת לא תאהב אותי כי זה וזה אוקי וכשאתה אוכל את העוגה מישהי עכשיו תאהב אותך כאילו איך זה קשור, זאת אומרת ברגע שלוקחים את החיסרון שואלים מה היתרון שזה נותן לי אם מצאנו עכשיו שואלים אוקי למה זה חסר לי ומפתחים את זה מעצימים את זה כי עכשיו נגיד אני מכור לאכילה כי אני בדיכאון ממה אתה בדיכאון כי אין לי אף אחת כי אני בודד כי אין לי חברים, אוקי ובוא נפתח את זה אוקי ואיך העוגה פותרת לך את הבעיות האלה היא לא פותרת את הבעיות.
זאת אומרת ברגע שמפתחים את הבעיה אז קודם כל לפעמים פותרים אותה כי אומרים וואלה אז בכלל אין לי בעיה מה אני צריך את זה אבל גם ברגע שפתחנו את הבעיה אז כשעוברים לשלב השני איך זה פותר לי את הבעיה נגיד למה אני מכור אליה כי היא גורמת לי להרגיש ערך אוקי ואם אני איתה אני מרגיש ערך זה נראה פשטני נשמע הגיוני, בוא ניכנס לעומק למה אתה רוצה להרגיש ערך בכלל כי ההורים שלי לא אהבו אותי אוקי ולמה זה חשוב לך שהם יאהבו אותך כי אז מביאים איזה רשימת גיליון או נגיד כי אני מרגיש שאני דפוק בזה ובזה, אוקי וברגע שהיא אומרת לך שהיא אוהבת אותך אז מה אתה לא דפוק בזה ובזה אתה עדיין דפוק בזה ובזה כאילו איך זה פתר את הבעיה לא פתר את הבעיה, אוקי זאת אומרת אם פותרים אני מנסה לחדד פה משהו ברגע שלוקחים מצאנו מה היתרון שזה נותן ואז אנחנו אומרים אוקי מה החיסרון שיש לך מפתחים את החיסרון מדברים עליו אז פתאום זה הופך להיות רציונלי אז אומרים זה לא פותר את הבעיה אז גם זה כבר מחליש את הרצון להתמכרות.
עכשיו ואחר כך השלב הנוסף אדוני זאת הדרך היחידה באמת לפתור את הבעיה הזאת אין עוד דרכים כאילו אם שמנו באמת נגיד לדוגמא אני בלחץ בעבודה כי אני מפחד שיפטרו אותי אז באמת הפתרון זה לעשן אולי הפתרון זה לעשות משהו אחר מה קשור לעשן, קודם כל לעשן בטוח לא פותר את זה ודבר שני אולי יש דרכים יותר טובות. מה היו השלוש דרכים מה אמרתי אז ככה דבר ראשון מה אמרנו?
ש: למצוא את היתרונות.
אליעד: אחד למצוא את היתרונות אחר כך מה לעשות אחרי שמצאנו את היתרונות לשאול דבר ראשון מה?
ש: מה אני מקבל מזה.
אליעד: לא זה מצאנו כבר את היתרון אז אם יש לי יתרון מה אנחנו שואלים מה?
ש: איזה חיסרון?
אליעד: איזה חיסרון זה ממלא נכון ואת החיסרון הזה עכשיו מה צריך?
ש: להרחיב.
אליעד: להרחיב אותו יפה זה שלב ראשון, שלב שני לשאול אחרי שהרחבנו את זה.
ש: האם זה שאני אוכל עוגה פותר לי.
אליעד: נכון האם באמת זה פותר את זה זה שלב שני, שלב שלישי האם באמת זאת הדרך הטובה ביותר אולי יש דרכים נוספות אחרות יפה. עכשיו שימו לב מי שלא עושה את זה אלא אומר אני עכשיו החלטתי שאני מפסיק לעשן ואני מפסיק לעשן אין לי עכשיו כוח לחשוב לבדוק להתבונן אני מפסיק לעשן אז רוב הסיכויים שהוא גם יחזור לעשן, עכשיו ויכול להיות שהוא דרך אגב יפסיק לעשן בגלל האגו שלו הוא אומר אני עכשיו יש לו תועלת בלהפסיק לעשן כי הוא אומר אני עכשיו אוכיח לעצמי שאני יכול לא לעשן או נגיד שהוא שילם למישהו עשרת אלפים שקלים בשביל להפסיק לעשן אז הוא מפסיק לעשן כי הוא אומר אם לא אז סתם חבל על הכסף אבל הוא לא באמת פתר את הבעיה הדחף שלו לעשן לא נפתר. עכשיו קחו לדוגמא נגיד את חכמי הרבנים מה הדבר שרבנים מפחדים ממנו יותר מכל מה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות להם בחיים לפגוש בחורה לשמוע קול של בחורה לראות נעל של בחורה לחשוב על המילה בחורה בסדר זה הגרוע מכל.
עכשיו למה זה גרוע מכל לכאורה הם כל כך צדיקים והם כל כך פרושים והם כל כך נלחמים בזה אז לכאורה הם היו צריכים כאילו יש להם התמכרות למין אז הם כאילו נלחמים בזה ולמה הם נלחמים בזה כי זה גרוע כי זה אסור כי זה זה כי זה שם הכל נלחמים אבל זה לא עוזר להם כי הם לא פתרו את הדחף הבסיסי, יש להם דחף בסיסי אז הם לא טיפלו בו ובגלל שהם לא טיפלו בו לכן תמיד יש להם איזה כל מיני פרצות וכל מיני קומבינות אם גבר עליו יצרו ילבש שחורים ילך מחוץ לעיר כל מיני קומבינות כאלה או יצרו גדול ממנו כל מיני תירוצים למה זה בסדר תראה זה שהוא חוטא בעבירות כאלה זה כי הוא מאוד צדיק זה לא כי הוא מאוד כי הוא מאוד צדיק, בכל מקרה למה כי הם לא מטפלים בשורש כי אף אחד לא אומר בא נבדוק מה אתה רוצה מהבחורה הזאת מה יש לך ממנה, לא אל תסתכל עליה אל תסתכל מה איך כאילו זה הכי טמטום זה כאילו שינוי התנהגותי אם אפס שינוי חשיבה אף אחד לא פותר את השורש ולכן רבי נחמן כשהיה מסתלבט על רבנים הוא היה מסתלבט עליהם ספציפית על הנושא הזה.
הוא אמר אומנם הם נחשבים לצדיקים אבל החשק שלהם לא נעלם נשאר להם חשק אפילו יותר גדול והוא אומר יש להם חשק למשהו אחר אז הם מדחיקים את החשק הזה אבל החשק הזה נשאר להם אותו דבר, עכשיו בא נדבר על עוד דבר עכשיו נניח שבן אדם אין לו מושג ותקשיבו עכשיו טוב בן אדם אין לו מושג למצוא מה היתרונות שנותנת לו ההתמכרות אין לו מושג איך למצוא אין לו מושג להבין מה החסרונות שיש לו בלי ההתמכרות אין לו מושג להבין איך ההתמכרות ממלאת את החסרונות ואין לו מושג אין לו מושג בכל הדברים האלה יש שיטה שאם בן אדם עושה אותה באופן אוטומטי הוא יפסיק את כל ההתמכרות בלי להילחם בכלל בהתמכרות נגיד אם בן אדם רוצה להפסיק לעשן יש משהו שאם הוא עושה אותו הוא יפסיק לעשן באופן אוטומטי גם בלי בכלל לטפל בעישון הדבר מאוד פשוט.
הדבר כזה בן אדם צריך ביומיום להתעסק בנושא של עובדה ופירוש כל דבר שקורה לך בחיים זה עובדה או פירוש רגע זאת עובדה או פירוש זה שזה יפה זאת עובדה או פירוש זה שזה ככה זאת עובדה או פירוש זה שהוא אמר לי זאת עובדה או פירוש זה שהוא כעס זאת עובדה או פירוש זה שרציתי זאת עובדה או פירוש זה שהוא חשב זאת עובדה או פירוש כל הזמן לבדוק זאת עובדה או פירוש, עכשיו כשבן אדם בודק כל דבר אם זאת עובדה או פירוש אוטומטית הוא יפסיק את ההתמכרות שלו למה כי במוח המנגנון של עובדה ופירוש הוא מקביל למנגנון של מחויב ואפשרי מחויב זאת עובדה פירוש זה אפשרי הפירוש הוא אפשרי העובדה היא מחויבת כשבן אדם לוקח את הפירושים שלו ואומר רגע זה פירוש או עובדה בסוף מה שקורה שהוא מתחיל לראות את האמת הוא אומר זאת האמת זאת העובדה וזה הפירוש זאת האמת זה עובדה וזה הפירוש אוטומטית כשבן אדם במוח שלו מתרגל את הנושא של עובדה ופירוש אוטומטית בתת מודע המוח מתרגל נושא של מחויב ואפשרי אוטומטית באופן אוטומטי, באופן אוטומטי במוח המוח מתחיל להגיד רגע אם זה פירוש אז גם בסוף המוח יגיד לו אז גם המחשבה שאומרת אתה חייב לעשן כי ככה וככה זה פירוש ולא עובדה.
גם הרצון לעשן הרי מה זה התמכרות התמכרות זה בעצם אפשרי שהופך למחויב אפשרי שתעשן ואפשרי שלא תעשן ברגע שאתה אומר אני חייב לעשן אז בעצם האפשרי הפך להיות מחויב, אפשרי לאכול מתוק ואפשרי לא אתה אומר לא אני חייב לאכול מתוק אז מעצם האפשרי אפשרי לאכול מתוק לא חייב אפשרי להמר לא חייב אפשרי לעשות זה לא חייב אבל אתה אומר לא אני חייב אז החייב הזה זה בעצם לקחת עובדה והפכת אותה לפירוש זה אותו מנגנון במוח וכשבן אדם מטפל במנגנון של העובדה והפירוש כל הזמן רגע זאת עובדה או פירוש כל דבר מה שזה אומר צריך ללמוד גם את זה אז אוטומטית במוח הוא מתחיל להפוך את המחויב הוא מתחיל לעשות רגע מה מחויב ומה אפשרי ואז הוא מבין שנגיד לאכול זה מחויב לעשן זה אפשרי אבל לעשן זה לא מחויב. הבנו את הסיפור אז עוד פעם מי שרוצה להפסיק התמכרות באופן אוטומטי מה צריך לעשות?
ש: להתחיל לתרגל עובדה ופירושים.
אליעד: נכון ובסופו של דבר מה זה יגרום לו?
ש: לראות את האמת.
אליעד: נכון ואז בסופו של דבר זה יגרום לו להפסיק לעשן או לא?
ש: אם הוא יהפוך את המחויב לאפשרי.
אליעד: מה זה בסוף יגרום לו אם עכשיו הוא יצמד לאמת עובדות ופירושים בסוף הוא יעשן או לא?
ש: מה שיבוא לו.
אליעד: מה שיבוא לו בסוף אם הוא ירצה לעשן הוא יעשן ואם לא לא אבל מה שבטוח שהוא לא יהיה מכור לזה, יכול להיות שבסוף הוא יחליט שבא לו לעשן אבל במאה אחוז שהוא לא יחשוב שהוא חייב לעשן זה במאה אחוז מי שיעבוד על המנגנון של עובדה ופירוש במאה אחוז שבסוף הוא לא ירגיש שהוא חייב לעשן הוא לא ירגיש שהוא חייב שום דבר לא חייב כלום יותר כי הכל זה פירוש אתה רוצה לעשן תעשן אבל אתה לא חייב התחושה של החייב של ההתמכרות נעלמת לגמרי מאה אחוז.
ש: מה אתה רוצה לנסות כאילו לבלבל את המוח לא הבנתי.
אליעד: אני רוצה לבלבל את המוח מי רוצה לבלבל את המוח?
ש: לא אתה רוצה לבלבל כאילו אם אתה אומר שזה שניים שהם קרובים במוח אז אתה רוצה.
אליעד: לא אמרתי קרובים אמרתי זהים זה אותו מנגנון אפילו.
ש: אוקי זה אותו מנגנון.
אליעד: התהליך של לקחת מחויב ולהפוך אותו לאפשרי זה אותו תהליך של לקחת עובדה ופירוש לבדוק.
ש: אז כאילו כל זה שאני כל היום אגיד רגע זאת עובדה זה פירוש וזאת עובדה זה פירוש זה בעצם.
אליעד: במאה אחוז שזה ישפיע על כל ההתמכרויות שלך שפתאום דברים שנראים לך מחויבים תגידי רגע זה לא מחויב זה רק אפשרי.
ש: ואז מה זה יעשה?
אליעד: ואז יש לך עכשיו בחירה חופשית עכשיו את לא חייבת יותר לעשן בכלל.
ש: איך זה דופק אותך הקטע הזה מה המחיר של זה?
אליעד: לא דופק אותך בשום דבר.
ש: בטוח אין מכיר?
אליעד: אין מכיר אין מכיר לחופש.
ש: לפי המבט שלך אני רואה שיש מכיר.
אליעד: לא ברמה שלך זה מחיר ששווה לך לשלם.
ש: מאיפה אתה יודע תן לי להחליט.
אליעד: אין לך את הכסף קודם שיהיה לך את הכסף אז נדבר אם שווה לך לשלם או לא קודם שתהיה לך את האופציה בכלל. עכשיו תקשיבו עוד דבר התמכרות לטפל בזה זה גם סוג של תהליך ויש אנשים שהם עצלנים זה תהליך מאוד קצר דרך אגב אם אתה נוגע באש וזה כואב לך פעם אחת אתה לא נוגע יותר לא משנה זה מאוד קצר.
ש: למה אם אתה מעשן ומקבל התקף לב אתה מפסיק לעשן?
אליעד: הרבה אנשים כן אתה אומר זה עד כאן מפסיק הוא אומר לא שווה את, ברגע שיגלו לבן אדם לוקמיה או משהו כזה הוא יפסיק לעשן יכול להיות שמאוחר מדי.
ש: חוץ מאלה שיודעים שיש להם רק עוד חודשיים לחיות אז מה אכפת להם.
אליעד: אתה אף פעם לא תעשן כשיש לך חודשיים רק לחיות ואתה עדיין תרצה להמשיך את החודשיים לא משנה. עכשיו התמכרות זה תהליך יש אנשים שחושבים שגמילה מהתמכרות זה זבנג וגמרנו עכשיו מה האמת האמת היא שזה זבנג וגמרנו האמת היא שאם אתה רוצה להפסיק לעשן אתה אמור להפסיק לעשן עכשיו לא לסיים את הסיגריה אתה באמצע סיגריה תפסיק אותה, עכשיו אתה גם לא אמור לזרוק אתה הסיגריות מהבית.
ש: או לשרוף אותן.
אליעד: אתה לא אמור לשרוף אותן.
ש: שרפתי שתי קופסאות.
אליעד: לא מדברים עלייך פה את דוגמא לכישלון. עכשיו תקשיבו בן אדם גם לא אמור לשרוף את הסיגריות למה אתה שורף ניירות בבית שלך למה אתה שורף את הסיגריות מה יש לך איתן אם אתה שורף את הסיגריות זה סימן שאתה עוד רוצה לעשן אותן עכשיו אם אתה אומר אני כבר שלושה ימים לא מעשן סימן שאתה רוצה לעשן, אתה אומר אני כבר שלושה ימים לא זוחל על הרצפה או כבר שלוש שנים שאני לא זוחל על הרצפה לא כי זה לא אומר לך כלום עצם זה שאתה בכלל סופר ואני כבר שלוש שנים לא מעשן ולא זה ולא שם זה סימן שאתה עוד מכור. עכשיו התמכרות זה משהו שמפסיקים אותו בהנחה שרוצים להפסיק את זה בהנחה שאתה אומר אני בוחר להפסיק לעשן אתה אמור להפסיק במכה אחת לעשן במכה אחת להפסיק הכל במכה אחת אלא מה שאתה צריך לדעת שאתה צריך הרבה פעמים להפסיק במכה אחת כי מה שכנראה יקרה שאתה תפסיק במכה אחת במידה שאתה טיפש אתה כנראה תחזור תיפול עוד פעם עכשיו עוד פעם תפסיק במכה אחת לעשן.
עוד פעם אתה צריך להפסיק בבום פעם אחת לעשן אבל אתה צריך מראש לדעת שזה לא בפעם אחת וגמרנו כי עכשיו אתה כנראה תיפול עכשיו אתה צריך עוד פעם לעשות התחלה חדשה אלף אלפי פעמים עד שתצליח.
ש: אז להפסיק בהנחה שיכול מאוד להיות שעוד יומיים תחזור?
אליעד: במאה אחוז כן אני עכשיו יכול לא לעשן לא מעשן עוד שעה אני אתחרט אני אחזור לעשן אני יכול עכשיו בשעה הזאת לא לעשן בכלל לא מעשן בכלל אני ב - state of mind יש state of mind לא מעשן בעוד שעתיים נדבר לא יודע אין לי מושג מה יהיה עוד שעתיים.
ש: זה בסוף יתפוס אתה אומר.
אליעד: מאה אחוז בסוף כן זאת הנחישות זאת אומרת זה נכון לעשות את זה בבום אבל להבין שזה יהיה הרבה בומים נגיד לדוגמא נגיד אתה רוצה להפיל את הקיר תיתן מכה חזקה אבל תבין שצריך לתת הרבה מכות חזקות זה כמו תתאמן הרבה משקל והרבה חזרות, עכשיו נגיד אתה רוצה לברוח מהכלא עכשיו אתה לא יכול אם אתה תלך כזה לאט לא יתנו לך לברוח אתה צריך לתת ספרינט לקחת מראש חישוב שאולי יחזירו אותך אבל פעם הבאה שאתה זה עוד פעם לתת את הספרינט אתה אומר לא אני בצעדים כל פעם אני אעבור חדר אין אפשרות לעבור חדר או שאתה בורח או שלא, עכשיו מה האמת שיכול להיות שאתה תנסה לברוח ולא תצליח ותנסה לברוח עוד פעם ולא תצליח תרוץ עוד יותר מהר ותרוץ עוד יותר מהר, יש פה אבל רעיון על הבן אדם שהוא עצלן בטבעו הוא אומר לא אני עכשיו מוכן להשקיע בזה אני מוכן לסבול שבוע יתפוס יתפוס לא יתפוס לא יתפוס הוא אומר אני שבוע אפסיק לעשן אם הצלחתי סבבה לא הצלחתי לא זה אני אנסה עכשיו להמציא מנורה הצלחתי אחרי עשרה ניסויים אני אקדיש לזה שעה הצלחתי הצלחתי לא הצלחתי לא הצלחתי זה הטבע של העצלן.
הוא אומר אני עכשיו אתחיל להתאמן אם אני רואה תוצאות תוך שבוע שבועיים אני נהיה רזה תוך שבוע שבועיים סבבה אם לא הוא אומר מה אני כבר שבועיים מתאמן התעלף קרע את עצמו אומר התעלפתי לא יכול יותר סבבה אז הוא מפסיק להתאמן אחרי שבועיים אבל זה כי הוא עצלן כי אם הוא מתמיד והוא לא עצלן הוא מבין שזה נכון שאתה מתאמץ אבל אתה צריך להתאמץ לאורך זמן שזה אומר הפסקת נפלת תתחיל עוד פעם כי חלק מהאופי החזק זה לא רק היכולת להפסיק לעשן או היכולת להפסיק משהו אלא היכולת לחזור על זה עוד פעם ויש ברבי נחמן מדובר המון על הנושא שהוא היה עושה התחלה חדשה בכל יום מחדש והוא היה עושה לפעמים כתוב אלף פעם התחלה חדשה באותו יום הוא היה מחליט, לדוגמא הוא נגיד היה מחליט מעכשיו אני נצמד לאמת החזיק לו שתי דקות הוא אומר מעכשיו אני נצמד לאמת בכוח לא משנה לי שכבר נפלתי זה לא מעניין עוד פעם בכל הכוח בכל הכוח עד שיתפוס.
ש: אז השאלה היותר חשובה היא אם כל פעם אני אעשה את אותו הדבר.
אליעד: את אותו הדבר בדיוק.
ש: בדיוק את אותו הדבר?
אליעד: אז ככה אז הטיפש חושב שחייבים לעשות משהו שונה ומה האמת שיכול להיות שאם תעשה משהו שונה יהיה...