עכשיו היו היה איש שהיה אלכוהוליסט כל יום הוא שתה כמה הוא שתה בקבוק וודקה ויום אחד הוא החליט שהוא מפסיק לשתות וודקה לגמרי.
ש: עובר לקוניאק.
אליעד: לא לגמרי הפסיק והוא הפסיק באמת לשתות וודקה לגמרי ואז הוא הלך ברחוב ואמר אני נגמלתי מההתמכרות שלי לאלכוהול, השאלה האם באמת נגמל מההתמכרות או לא זאת השאלה איך נדע?
ש: אם הוא חושב על זה כל הזמן.
אליעד: לא והוא לא חושב יותר על זה גם כן והוא גם לא חושב על זה ואומר אני גם לא חשבתי בראש וגם אין לי רצון וגם לא חשבתי בראש על וודקה כבר שלוש שנים אז הוא נגמל מוודקה?
ש: לא.
אליעד: למה לא?
ש: פיזית לא.
אליעד: למה לא?
ש: איך שהוא ישתה כוסית של וודקה הוא יהפוך להיות אלכוהוליסט באותה שנייה עוד פעם.
אליעד: בהכרח?
ש: פיזית כן זה מוכח.
אליעד: מוכח מאה אחוז, עכשיו לא משנה מה את אומרת וזה גם לא משנה אם זה מוכח או לא מוכח אבל הפואנטה היא אחרת הפואנטה היא כזאת רבי נחמן אומר כזה דבר כשבן אדם חוזר בתשובה איך הוא יכול לדעת שהוא חזר בתשובה איך הוא יכול לדעת נגיד לדוגמא בן אדם גנב משהו עכשיו הוא אומר אני חוזר בתשובה ואז הוא מחזיר את הגניבה נגיד מחזיר את הגניבה אמר לקח ממישהו עשרה שקלים מחזיר לו את העשרה שקלים האם זה נקרא שהוא חזר בתשובה שלמה, רבי נחמן אומר מה זה חזר בתשובה שלמה אם אתה תגיע למצב שאתה נגיד לקחת לו את העשרה שקלים היית ב - state of mind מסוים מצב מסוים והייתה לך הזדמנות מסוימת לקחת את העשרה שקלים אם אתה תגיע למצב שאתה באותו state of mind ויש לך את אותה ההזדמנות לקחת את העשרה שקלים ולא תיקח זה סימן שחזרת בתשובה וגם אז צריך שזה יקרה אולי כמה פעמים.
אבל אם לא אם כשהיה לך ספק אם היית באותו state of mind ויכולת לקחת את העשרה שקלים והיה לך ספק לקחת או לא אתה לא באמת חזרת בתשובה גם אם החזרת כבר את הכסף, זאת אומרת שלחזור בתשובה ולסגור מעגל זה רק אם חזרת עוד פעם למקום של העבירה ועמדת עוד פעם בניסיון נגיד בתפיסה הדתית לדוגמא נגיד בן אדם עשה סקס עם אשת איש אוקי ועכשיו הוא חזר בתשובה ואז הוא חזר בתשובה ועשה צומות ותאניות וביקש סליחה מאלוהים וזה חזר בתשובה רבי נחמן אומר זה לא נקרא חזר בתשובה אתה צריך לחכות למצב שתבוא מישהי ותפתה אותך ותהיה נשואה ואתה באותו רגע גם תרצה לעשות איתה סקס כמו אז לא שפתאום היית עייף לא היה לך כוח לא אתה תרצה לעשות סקס איתה כמו אז ותגיד לה לא כי אלוהים אמר לך שלא זה סימן שחזרת בתשובה אם לא לא חזרת בתשובה.
עכשיו בא נחזור לסיפור האלכוהול איך אתה יודע שנגמלת מאלכוהול רק אם אתה יכול לשתות אלכוהול בלי להתמכר לזה שוב, עכשיו נגיד מה עושים אנשים לדוגמא נגיד שמישהו מפסיק לעשן אז מה הוא עושה לוקח את הסיגריה ואומר מעכשיו אני אפסיק לעשן מה הוא עושה לוקח את הסיגריות וזורק אותן עכשיו שואלים אותו למה אתה זורק את הסיגריות, עכשיו אז ככה אז אם הוא אומר כי זה מלוכלך בשולחן סבבה בן אדם נורמלי רואה לכלוך על השולחן זורק אבל אם הוא אומר אני זורק את הסיגריות כדי לא לעשן זה סימן שלא נגמלת מהסיגריות אתה תדע שנגמלת מהסיגריות ביום שיהיו לידך סיגריות וזה לא ישנה לך כמו בן אדם נורמלי רגיל שלא מעשן לא מפריע לו שיש לידו סיגריות מה מפריע לך שיש לידך סיגריות.
בא נגיד נדבר על מריחואנה נגיד שבן אדם רוצה להיגמל עכשיו ואיך אתה יודע שנגמלת נגיד אתה אומר אין אני רוצה להיגמל רוצה להפסיק איך תדע שנגמלת כאשר הריח של זה לא מפריע לך כאשר גם אם תעשן טיפה לא יפריע לך כאילו לא יחזיר אותך להתמכרות.
ש: גם ממתקים.
אליעד: גם ממתקים גם כל דבר.
ש: אתה לא רוצה לחדד את זה יותר?
אליעד: כן שנייה, עכשיו בא נגיד נדבר על אקסית נגיד מישהו רוצה להוציא מישהי מהראש מישהי רוצה להוציא מישהו מהראש עכשיו מה עושים כשרוצים להוציא מישהו מהראש מוחקים את הטלפון שלו חוסמים אותו וזה נכון לא משנה יש אנשים שעושים את זה עכשיו אבל אם באמת הוא לא היה בראש שלך למה אתה צריך למחוק אותו.
ש: אבל הוא נעלם מהראש שלך.
אליעד: לא עוד פעם תסתכל עכשיו מישהו אומר אני לא רוצה יותר לדבר איתה ואז הוא מוחק מהפלאפון שלו את השם שלה עכשיו זה סימן שהוא לא מחק אותה מהראש שלו למה כי יש שמה הרבה אנשים בטלפון שאתה לא הולך לדבר איתם אבל לא מחקת אותם אז למה רק את שלה אתה מוחק כי אתה חושב על יותר לדבר איתה לכן אתה מוחק אותה, עכשיו מה קורה אתה נגיד אומר אני לא אדבר איתה יותר ואז אתה לא מדבר איתה יותר ואז אתה אחרי חודש פוגש אותה אחרי חודשיים פוגש אותה אחרי שלוש שנים ראית תמונה שלה ופתאום הרגשות עלו אבל אם באמת מחקת אותה עכשיו כל התקופה כבר אתה אומר לעצמך אין שכחתי אותה היא כבר לא מעניינת אותי לא זה ולא זה ופתאום אתה נתקל בה ופתאום אתה מתגעגע שוב איך זה יכול להיות אבל אם באמת כבר שחכת אותה וכבר פתרת את זה וסגרת את זה בעצמך איך פתאום התגעגעת שוב.
זה כמו אותו אלכוהוליסט שאמר נגמלתי מאלכוהול והוא לא באמת נגמל כי עובדה שכשהוא שתה אלכוהול ההתמכרות חזרה לו, עכשיו ומה במקרה של האקסית לצורך העניין נגיד של האקסית או מקרה אחר איך אתה יכול לדעת באמת איך באמת אפשר להיפטר מהתמכרות איך באמת אפשר אז נגיד שאלכוהול עושה לך טוב אתה צריך למצוא למה האלכוהול עושה לי טוב ולהצליח להשיג את הטוב הזה בלי האלכוהול את הטוב שהאלכוהול עושה לך להשיג בלי האלכוהול ורק אז אתה יכול לבחור להרגיש את הטוב הזה דרך האלכוהול או לא דרך האלכוהול.
ש: כן אבל תראה שאתה לא מתמכר לדבר אחר.
אליעד: לא משנה אז אתה יכול להגיד אני מכור לדבר אחר וזה בסדר להתמכר לאחר ואתה יכול להגיד אני לא מכור לשום דבר אחר זה לא אמרתי מה הדבר האחר שימלא לך את הטוב לא אמרתי מה הוא, עכשיו בא נגיד נדבר על הבחורה עכשיו נגיד אתה נפרדת מהבחורה נגיד ועכשיו נגיד אתה מרגיש טוב אבל כדי לשכוח את הבחורה באמת או כדי להוציא אותה מהראש באמת או כדי להיות שלם עם עצמך באמת אתה לא אמור להרגיש טוב בלעדיה אתה אמור להרגיש את הטוב שהיה לך איתה בלעדיה, אם אתה היית עם מישהי והיה לך טוב איתה ואז נפרדתם וטוב לך בלעדיה זה אומר באמת שסגרת מעגל אם רע בלעדיה ברור שלא סגרת מעגל ברור שלא נגמלת ממנה אבל אם טוב לך בלעדיה זה גם לא אומר שסגרת מעגל רוב הסיכויים גם שלא סגרת את המעגל כי בשביל לסגור את המעגל אתה צריך שאת הטוב שהיה לך איתה את אותה רמת טוב את אותה עוצמת טוב את אותו סוג של טוב שאת הטוב הזה ספציפי יהיה לך בלעדיה.
ורק אז אתה יכול לבחור האם עכשיו אני רוצה את הטוב הזה להשיג בלעדיה או אני יכול להשיג אותו ממנה בלעדיה אתה יכול לעשות מה שבא לך.
ש: או מישהו אחר.
אליעד: או מהתמכרות אחרת שאתה חושב שטוב לך אתה יכול להגיד אני הייתי מכור לסיגריות.
ש: לא לאו דווקא התמכרות בוא נישאר על האישה.
אליעד: לא אני רוצה לדבר על זה הבן אדם היה מכור לסיגריות ואז הוא גילה למה הוא מעשן סיגריות משעמום הוא אומר איזה טיפש אני במקום לעשן סיגריות אני אוכל הכל בסדר להתמכר לאכילה אין בעיה זכותך להגיד אין לי בעיה להיות מכור לאכילה אבל לא רוצה להיות מכור לסיגריות זכותך לומר את זה אבל אתה הפכת התמכרות אחת להתמכרות אחרת, נגיד שאתה אומר מישהי עשתה לי טוב אבל יש לי מישהי אחרת אז אתה במקום להיות מכור לזאת אתה מכור לאחרת עכשיו אם אתה רוצה לדעת אם אתה לא מכור לנשים באופן כללי מה הטוב שנשים עושות לך באופן כללי תשיג את זה בלעדיהן איך דרך כסף אז עכשיו אתה מכור לכסף, אתה אומר טוב לא דרך כסף דרך זה שאני אחשוב כל בוקר כמה אני מוצלח אז אתה עכשיו מכור לחשוב כמה אתה מוצלח ואם יום אחד לא תהיה מוצלח מה יקרה ואם יום אחד לא תחשוב שאתה מוצלח מה תעשה אז אתה מכור למשהו אחר.
עכשיו זה בסדר בא לך להתמכר למשהו אחר זה בסדר אבל זאת התמכרות למשהו אחר אבל עכשיו אני לא מדבר על למה כדאי לך להתמכר או איך להשיג השאלה עכשיו זה לא איך את הטוב שהשגת איתה איך אתה משיג בלעדיה זה לא נושא השיחה אבל הדגש הוא להסביר לך שאת הטוב שהשגת איתה אתה חייב להשיג בלעדיה אחרת את הטוב שהעישון עשה לך כשעישנת עשה לך משהו תחושה טובה אתה חייב למצוא דרך את הטוב הזה להשיג בלי העישון אם לא גם אם הפסקת אתה עדיין מכור לזה כי מתישהו זה יכול לקפוץ בך שוב. ולכן רבי נחמן אומר שצריך לטפל בפוטנציאל כי רוב האנשים שהם לא עושים עבירות האנשים הצדיקים נגיד שעכשיו תלך לבני ברק תשאל איפה יש פה מישהו צדיק יגידו לך שם הנה צדיק ואז תשאל למה הוא צדיק מה הופך אותו לצדיק אז יגידו לך הוא צדיק כי הוא לא עושה עבירות.
מה זאת אומרת לא עושה עבירות הוא לא רודף אחרי נשים הוא לא רודף אחרי כסף הוא בפועל לא עושה עבירות אין לו תאוות אין לו זה אין לו שם אבל רבי נחמן מסביר שהאנשים האלה הם לא רודפים אחרי תאוות הוא צנוע הוא לא אכפת לו הוא לא רוצה כבוד או כל מיני כאלה הם לא רודפים אחרי תאוות בפועל אבל לא בפוטנציאל, זאת אומרת אומנם הוא כבר עשרים שנה לא דיבר עם אישה אומנם עשרים שנה הוא לא יודע מה עשה בתפיסה הדתית שלהם אבל את הרצון שלו לזה הוא לא ביטל את הרצון יכול להיות שמחר הוא חוזר לזה שוב כי הרצון נשאר הוא לא טיפל ברצון הוא טיפל רק בביטוי החיצוני של הבעיה הוא לא פתר את הבעיה עצמה השורש של הבעיה הוא לא פתר אותו, עכשיו מה ההוכחה שהוא לא פתר אותו איך אנחנו יודעים שכל הרבנים הגדולים היו צדיקים הפרושים איך אנחנו יודעים שכל אותם צדיקים שאמרו תראה את הרב שטיינמן איזה צנוע הוא היה ואיך הוא חי בצניעות איך אנחנו יודעים שבאמת הוא לא ביטל את התאווה שלו.
ש: כי הם נמנעים מזה.
אליעד: כי הם נמענים מזה כי מבחינתו לישון על מיטה נוחה זה יסיח את דעתו מהקדושה שלו כי הוא פתאום מפחד ליפול לתאווה, למה הוא ישן על מיטת קרש הוא אומר הנה הוא ישן על מיטת קרש הוא ישן הוא כל כך צדיק הוא מוותר על תענוג של לישון על כרית אבל הפוך אם הכרית יכולה לגרום לו ליהנות אם הוא אומר אני פרוש מההנאה שהכרית מביאה לי אז נראה אותך ישן על כרית בלי שזה יפריע יטריד אותך אחר כך בלימוד תורה. נגיד שרבי נחמן אומר כזה דבר תאוות אכילה מבלבלת לך את השכל ופוגמת לך את המוח אם אתה מתעסק יותר מדי עם אוכל זה דופק לך את הראש אחר כך אתה לא יכול נגיד ללמוד תורה אוקי אז בא בן אדם אומר אין בעיה אז אני בלי תאוות אכילה אני לא אוכל יותר כל פעם שאני צריך ליהנות לא אוכל יותר בשביל ליהנות רוצה לשמור על עצמי אבל זה סימן שלא שברת את תאוות האכילה למה כי זה אומר שהאוכל עדיין מבלבל אותך, איך תדע ששברת את תאוות האכילה אתה צריך שבוע שלם לא לאכול בכלל נגיד בלי תאוות אכילה בכלל לראות לאיזה ריכוז אתה מגיע בלימוד עכשיו נראה אותך אוכל ונשאר על אותה רמת ריכוז זה סימן ששברת את התאוות אכילה.
איך אתה יכול לדעת אם באמת סגרת מעגל עם האקסית או לא אם אתה יכול להיות איתה בקשר ועדיין להישאר באותה רמת high ולא פתאום לרדת לדאון בגלל שנהנית בקשר כי אם אתה אומר אני לא אדבר איתה כדי לשמור על עצמי רגוע סימן שלא סגרת את המעגל כי זה פתאום מזכיר לך את החיסרון שלך ואז אתה עוד פעם נופל אבל הדרך שלך לדעת שסגרת את המעגל היא אך ורק על ידי שאתה באמת נמצא איתה בקשר ויכול להיות איתה בקשר והיא אומרת לך לא ואתה רואה אותה עם מישהו אחר ואתה מרגיש טוב באותה מידה ממש כאילו אתה איתה זה סימן שבאמת אתה סגרת את המעגל. הבנו את הסיפור רצית להגיד משהו?
ש: לא הבנו.
אליעד: עכשיו עוד פעם אתה לא צריך לנסות להרגיש טוב בלי הדבר שאתה מנסה להיגמל ממנו אתה צריך לנסות להרגיש את הטוב של הדבר שאתה מנסה להיגמל ממנו להרגיש את הטוב הזה בלעדיו, אל תנסה להרגיש טוב בלי לעשן תנסה להרגיש את הטוב של לעשן בלי לעשן רק אז אתה יודע שהפסקת לעשן אם לא אתה לא באמת הפסקת לעשן הבנו את הסיפור. עכשיו איך אתה יודע שהגעת לאחדות שהגעת להארה רוחנית שמבחינתך הכל אחד ביום שלא מפריע לך להיות בנפרדות אם אתה עושה הרבה מדיטציות ואתה חושב שאתה רוחני או אתה עושה איזה בודהיזם או משהו ואתה רוחני ואתה אומר אני עכשיו מתנתק רגשית מדברים נגיד או משהו כזה איזה רוחני אתה לא רוחני באמת כי אם היית רוחני באמת לא היה מפריע לך להיות גשמי, אלוהים לא מפריע לו להיות משהו ממשי הוא מצד אחד הכי אבסטרקטי מצד שני הוא הכי ממשי הוא הדבר הכי ממשי שיש כי הוא המציאות עצמה זאת אומרת הוא גם הכי אינסוף והוא גם כלום והוא גם מצד שני הכי יש היש והאין זה אחד זה אלוהים לצורך העניין.
זאת אומרת שהאינסוף שלך מתבטא בזה שהצטמצמת זאת אומרת אתה תדע שאתה מלך אמיתי ביום שיהיה לך בנוח להיות עבד עכשיו זאת אומרת אתה תדע שיש לך ביטחון עצמי אמיתי ביום, בא נגיד ככה אתה תדע שאתה אוהב את עצמך באמת ביום שטיפה אחת לא יפריע לך לשנוא את עצמך איך אתה יודע שאתה אוהב את עצמך באמת כשאתה שונא את עצמך ממש זה בכלל לא מפריע לך אתה כאילו אוהב את עצמך כמו ההוא שאתה אוהב את עצמך אתה אוהב את עצמך כשאתה שונא את עצמך אבל אתה שונא את עצמך באמת שונא את עצמך ואוהב את עצמך.
ש: איך ביחד?
אליעד: זה משהו שמקיף אתה חווה שנאה עצמית אבל יש לך איזה משהו יותר עמוק שאוהב את השנאה העצמית כי אם אתה נלחם בשנאה העצמית שלך סימן שאתה לא אוהב את עצמך, אם אתה אומר אני רוצה לאהוב את עצמי מעכשיו אני יאהב את עצמי ואז אתה מתחיל לאהוב את עצמך ואתה מתחיל לאהוב את עצמך ואתה רואה דברים טובים ואתה מתחיל לחשוב חיובי ואתה אוהב את עצמך וסיפורים ועניינים ואתה אומר וואו הנה אני כבר אוהב את עצמי כמה אני אוהב את עצמי אתה לא באמת אוהב את עצמך כי אתה עוד מנסה לאהוב את עצמך ביום שתפסיק לנסות לאהוב את עצמך וכשתשנא את עצמך זה לא יזיז לך ויהיה לך מזה רע ולא יזיז לך זה סימן שאתה אוהב את עצמך כשלאהוב את עצמך לא יגיד לך שום דבר זה אומר שאתה אוהב את עצמך.
עכשיו בא נגיד נדבר על פחד נגיד שמישהו נלחם בפחד מעכשיו אני לא רוצה לפחד לא רוצה לפחד לא מפחד עכשיו...