... סיבתית - איך לעשות מניפולציה, באמצעות חיבור סיבתי שגוי, בין
טענות שהן אכן נכונות? איך להציג משפטים שהם אמת, ולחבר אותם למסקנה שגויה? איך לשתול מחשבה? איך לשכנע מישהו? איך לנצח בויכוח, באמצעות חיבור לוגי סיבתי שגוי, בין רעיונות נכונים? קשר ... כאילו הדבר השני קרה, בגלל שהדבר הראשון קרה. והעיקרון כאן הוא די פשוט. כאשר מישהו טוען
טענה כלשהי, יתכן מאוד שהחלקים שמהם מורכבת
הטענה, הם אכן אמת. אבל הם אכן אמת, רק בפני עצמם, אך לא
כטענה שלמה. ז"א יתכן שהמשפט הראשון הוא אכן אמת, ושגם השני הוא אכן אמת, אבל עדיין זה לא אומר, שהחיבור בין שני המשפטים האלו, הוא אכן האמת. לדוגמא, משפט שאומר: אתה לא מבין את השיעור, ... אתה אוהב לנסוע מהר. כאשר כאן, בעצם "הסתרנו" את ההיקש הלוגי שהוא לא בהכרח נכון, בין 2
הטענות שהן נכונות. וכמובן שניתן את
הטענה שהיא לא בהכרח נכונה, לשים אותה דווקא בחלק הראשון של המשפט. כגון, 1 - תקנה את הרכב הזה + 2 - כי אתה אוהב מהירות + 3 - וכי הרכב הזה מהיר. כאשר כאן,
הטענה, הוצגה בהתחלת המשפט. וצריך לדעת, שבכל סיטואציה, יכול להתאים מבנה אחר של המשפט. לדוגמא, הצגת
הטענה שאינה הכרחית בהתחלת המשפט, הגיונית כאשר לדוגמא הבן אדם השני רוצה להרגיש שאתה כנה איתו ולהרגיש שאתה לא מסתיר ממנו את זה שאתה מנסה למכור לו משהו. שאז, אם תסתיר את
הטענה בסוף או באמצע המשפט, זה יכול לגרום לו לחשדנות וחוסר אמינות. כאשר מצד שני, הצגת
הטענה בהתחלת המשפט, לפני שהוצגו משפטים שהם בהכרח אמת, הרי ששם
הטענה היא החלשה ביותר. כי אין לה על מה להישען עדיין. ולדוגמא, האפשרות של הצגת
הטענה שלך בסוף המשפט, היא מצד אחד הכי חזקה, כי היא מגיעה אחרי כמה שיותר משפטי
וטענות אמת. אבל מצד שני, היא גם די בולטת
כטענה וכמסקנה. דהיינו, שהשומע מבין שיש כאן מבנה של משפט, של
טענות שמהן מוסקת מסקנה כלשהי. ולכן דווקא אם תשים את
הטענה באמצע המשפט, מצד אחד, זה לא יראה ולא יבלוט שיש כאן
טענה ומסקנה כלשהי. אבל מצד שני,
הטענה תהיה פחות חזקה, כי יש עוד משפטי אמת, שאתה הולך להציג אחרי שתציג את
הטענה שלך. ולכן, כל מקרה לגופו. וצריך ללמוד ולדעת לשלוט במינונים השונים. של לשדר אמינות / להבליט / להסתיר את
הטענה שאינה מחויבת. לסיכום, באפשרותך לשכנע מישהו שמשהו מסוים נכון, על ידי זה שאתה אומר מספר דברים שהם אכן נכונים, אבל אתה יוצר קשר סיבתי שאינו בהכרח נכון, בין המשפטים עצמם, שהם עצמם ...