אליעד: עכשיו ככה, בן אדם שבגדו בו. אישה בגדה בבעלה, או בעל בגד באשתו. עכשיו האם הבן אדם שבגדו בו, יכול לסמוך על הבן אדם שבגד בו? כן או לא? מה התשובה?
ש: תלוי מה הוא חושב...
אליעד: היית צריך לשאול אותי, מה זה אומר לסמוך? זה משנה לשאלה שלי איזו בגדיה? מה זה משנה? שקרה לו, אמרה שהיא הולכת לחברה שלה, והיא היית אצל אמא שלה. ועכשיו הוא גילה את זה, היא בגדה באמון שלו.
ש: אני צריך לסמוך שזה לא יקרה שוב.
אליעד: לסמוך באיזו עוצמה? בא נלך כפשוטו, האם אפשר לחזור אחרי בגדיה? יש בני אדם יגידו כן, יגידו לא. השאלה האם הבן אדם שבגדו בו, יכול לתת אמון מחדש בזה שבגד בו? אם הבן אדם אומר תקשיב, אין אפשרות לתת אמון.
ש: כי מה שחשוב לו, זה לא מה מעבר אלא מהעתיד.
אליעד: מה זה אומר אבל? השאלה אם זו האמת? אם זה נכון, הוא יחשוב שבעתיד יהיה רע, כי בעבר הייתה בגדיה.
ש: אני אנסה לראות אם העתיד, כביכול מובטח יותר, ומראה שאהבה...
אליעד: כן. אם בן אדם בגד בך יש יותר סיכוי, שהוא יבגוד בך פעם נוספת.
ש: צריך למדוד, ולראות על פי הבן אדם, שבא ואומר תראה זה לא יחזור על עצמו שוב.
אליעד: כן... אבל מי שבגד פעם אחת, יבגוד פעם נוספת. אז בואו אני אתן לך כמה פרספקטיבות, בן אדם נגיד אומר, אני לא רוצה שאשתי תבגוד בי. סבבה? נגיד שהיא לא בגדה בו, ושהוא חושב שהיא עוד לא בגדה בו, ושהוא עוד לא התחתן איתה, אפילו הם עוד לא התחתנו בכלל. הוא אומר אני אכיר אותה, ואני לא רוצה שהיא תבגוד בי. ועכשיו הם התחתנו, האם הוא חושש שהיא תבגוד בו? חושש ברמה מסוימת. נכון?
עכשיו, בבמה נובע זה, שבן אדם חושש שיבגדו בו? זה נובע משני דברים: אחת, שהוא חושב שיש אפשרות שזה יקרה. שתיים, שהוא לא רוצה שזה יקרה. אם בן אדם לא הייתה לו בעיה, שיקרה משהו מסוים. נגיד, לא הייתה לו בעיה שאשתו תצא עם מישהו אחר. אז הוא לא יחשוב שהיא תבגוד בו. אם הוא אומר, לא אכפת לי שזה יקרה. אין לו בעיה. אם הוא גם אומר, אין אפשרות שזה יקרה. גם אין לו בעיה. נגיד האישה סגורה בחדר, אין אפשרות שהיא תבגוד, אז הוא לא חושש.
זאת אומרת, שבשביל לחשוש צריך שיקרו שני דברים. אחד, שהוא לא ירצה שהיא תבגוד בו. אולי הוא רוצה, אולי לא אכפת לו. שתיים, שהוא יחשוב שיש אפשרות שהיא תבגוד בי. עד כאן זה נכון? יפה.
ברגע, שאישה נגיד בגדה בבעלה. בא נראה איך זה משפיע על זה שהוא יחשוב שיבגדו בו, ועל איך זה משפיע על זה שהוא לא רוצה שיבגדו בו. בא נבדוק מבחינת לא רוצה, אחרי שבגדו בו. האם זה אומר שהוא יותר לא ירצה שיבגדו בו? או פחות ירצה שיבגדו בו? או שבאותו מידה? אני אומר שבאותה מידה. למה באותה מידה? כי מצד אחד יכול להיות שהוא עוד יותר ירצה שלא יבגדו בו, כי בגדו בו פעם אחת. מצד שני, הוא יכול להגיד בגדו בי פעם אחת, לא קרה כלום, יכול להיות שיבגדו בי פעם נוספת. ולכן בואו נהמר על זה, שזה אותו דבר.
אבל בואו, נדבר על הסיכוי. אם מישהו בגד בך כבר פעם אחת, יש יותר סיכוי שהוא יבגוד בך פעם נוספת. כן או לא? בואו נדבר על קובייה, עכשיו אני זורק מספר ואני אומר לך, איזה מספר מה אתה אומר? איזה מספר יצא? שש. מה הסיכוי שיצא שש? אחד לחמש. זרקנו ומה יצא? שש. ניחשת. עכשיו אני זורק שוב, איזה מספר אתה תהמר שיצא? עוד הפעם שש? לא. למה לא? כי עדיין אתה אומר, מה הסיכוי שיצא אחד אחרי השני שוב שש? ואם נגיד, שיצא שש בכל זאת, מה הסיכוי שעוד הפעם יצא שש?
זאת אומרת, מה שאני מנסה לראות, שקרה משהו כמה, פעמים. לא מחויב שזה יקרה שוב. עכשיו מה האמת? שאם מישהו בגד פעם אחת, האם מצד האמת מחויב שהוא יבגוד פעם נוספת? אם הנסיבות נשארו אותן נסיבות, כן יש סיכוי שהוא יבגוד שוב. אם לדוגמא, הייתה בגידה נגיד, גבר בגד, ואז האישה גילתה. ואז הוא אמר לה, אני מבטיח לך שלא אבגוד שוב. גבר שבגד פעם אחת, יבגוד פעם נוספת. אישה שבגדה פעם אחת תבגוד פעם נוספת. אין סיבה שזה לא יקרה שוב. למה שזה לא יקרה שוב?
...