התיאוריה אומרת כזה דבר בחיים בן אדם יש לו רגשות נכון תן לי דוגמא לרגש.
ש: שנאה.
אליעד: זה הרגש הראשון שקפץ לך, אני מדבר איתו.
ש: כן.
אליעד: שנאה.
ש: כן מה זה לא רגש.
אליעד: מה ההפך של רגש לשנאה?
ש: כמו אהבה מן הסתם.
אליעד: אהבה חלש.
ש: אתה שם לב שאני נזהר.
אליעד: כאילו אתה ואהבה אהבה מן הסתם כאילו לא רגילה מן הסתם, איזה עוד רגשות יש כל מיני.
ש: קנאה.
אליעד: לא ישר הבאת את הקנאה.
ש: כן מה אני נותן ככה פינג פונג.
אליעד: מה הרגש ההפוך של קנאה נגיד תלוי מה הפירוש של המילה קנאה נכון פרגון נגיד קנאה ופרגון בסדר, עכשיו תראו בעיקרון בחיים יש לנו רגשות רגשות שנאה אהבה כעס כל מיני רגשות עכשיו הרעיון אומר כזה דבר מה בן אדם שואף להיות מאוזן רגשית מכירים מושג כזה מאוזן רגשית.
ש: נניח כן.
אליעד: בן אדם שואף להיות מאוזן רגשית נכון עכשיו דבר נוסף שבן אדם שואף זה לדעת להתנהג ברגשות בצורה נכונה לדוגמא נגיד יש מישהו שאת רוצה לאהוב אותו וקשה לך לאהוב אותו נגיד בן זוג וקשה לך איתו ואת מנסה למצוא בתוכך יכולת לאהוב אותו ואת רוצה לאהוב אותו את לא מצליחה אבל לאהוב אותו לדוגמא אוקי.
ש: אז היא מאוזנת.
אליעד: לא היא לא מאוזנת זאת אומרת שהיא רוצה לאהוב אותו והיא לא אוהבת אותו כמו שהיא הייתה רוצה לאהוב אותו, מצד אחד להיות מאוזן רגשית מה זה אומר להרגיש בנוח עם הרגשות של עצמך בסדר זה מה שנקרא להיות מאוזן רגשית אבל אני עכשיו אתן דוגמא נוספת אני אומר לפעמים מנסים לאהוב מישהו וקשה לאהוב אותו נגיד או לפעמים נגיד שונאים מישהו ואתה לא רוצה את זה שאתה שונא אותו או אתה רוצה לשנוא אותו יותר אתה רוצה לשנוא אותו פחות יש כל מיני מצבים שאת רוצה רגש מסוים יותר.
עכשיו מה העצה שלי אומרת יש לי עצה העצה שלי אומרת שמי שרוצה להיות מאוזן רגשית הוא צריך לקחת את כל סקאלת הרגשות ולמצוא לוודא שהוא מבטא את הרגשות האלה, לדוגמא יש בחיים רגש שנקרא שנאה בן אדם שרוצה לשמור על בריאותו הנפשית צריך לחפש מישהו או משהו לשנוא אותו חייב לשנוא אותו אתה חייב לחפש מישהו או משהו ולשנוא אותו ואני אקצין יותר מזה אתה גם חייב לשנוא אותו בלי סיבה, אוקי יש לנו רגש של שנאה והרגש של האהבה יש לנו רגש של אהבה בלי תנאים ומה ההפך שלו רגש של שנאה בלי תנאים.
עכשיו אם בן אדם בורח מרגש של שנאה בלי תנאים אם אתה לא מסוגל לשנוא מישהו סתם אתה לא תהיה מסוגל לאהוב מישהו סתם ולא זו אף זו אלא שכנראה הבן אדם שתצטרך לאהוב אותו סתם יהיה לך מאוד קשה לאהוב אותו כי אין לך את הקיזוז של לשנוא סתם.
ש: אבל איך הוא יעשה את זה?
אליעד: את שמעת מה אמרתי ואין אפשרות לעשות את זה אני מסביר לך מה צריך לעשות ברגע שתשאלי איך אני אגיד לך איך עושים לא לערבב, בן אדם צריך במשך בממוצע לשנוא ולאהוב באותה מידה עכשיו זה לא אומר שאתה צריך להיות חמש שעות לשנוא וחמש שעות לאהוב אתה יכול חמש שעות לאהוב ושתי שניות לשנוא בעוצמה חזקה שהיא כנגד כל החמש שעות שאהבת זה צריך להיות בסוף באותה עוצמה, עכשיו זה לא חייב להיות ברמה יומית זה יכול להיות בקיזוז שבועי זה יכול להיות בקיזוז חודשי זה יכול להיות בקיזוז שנתי אתה יום אחד לשנוא וכל השנה לאהוב אבל צריך שהשנאה תהיה באותה עוצמה של כל השנה שאהבת.
עכשיו מה זה אומר פרקטית זה אומר שאם בן אדם מתעורר בו רגש של שנאה, בא נדבר על לפני לשנוא בלי סיבה בא נדבר על עם סיבה אם בן אדם מתעורר בו רגש של כעס של שנאה של אכזריות של עצבות והוא בורח מזה זה ידפוק לו בוודאות את הרגשות הטובים כי הוא אחר כך יהיה לו קשה לאהוב אחר כך במקומות שהוא ירצה לאהוב הוא לא יצליח לאהוב עוד הוא לא יצליח לחוות רגשות של אהבה את האנשים שהוא רוצה לאהוב הוא לא יצליח לאהוב וכל המנגנון אצלו ישתבש ויותר מזה גרוע שיכול להיות שבסופו של דבר הוא גם יתחיל לשנוא את האנשים שהוא אוהב אותם, בן אדם שמדחיק רגשות שליליות בן אדם שלא מקבל את הרגש את המוכנות שלו לכעוס זה יכול להוביל אותו למצב שיום אחד הוא יחטוף את שיא הכעס בעולם על מישהו שבכלל לא קשור לפרשה.
למה כי מרוב שהוא מדחיק את הכעס "לא אני לא אכעס ואני לא אכעס הכל בסדר אני לא אכעס ולא אכעס" בסוף הוא ימצא איזה קורבן ויוצא עליו את כל העצבים שזה נקרא לא מאוזן רגשית ולכן בן אדם שרוצה להיות מאוזן אם לדוגמא נגיד אתה הולך ונגיד אתה יודע שעוד מעט יש לך פגישה עם מישהו ואתה רוצה להיות מסוגל בפגישה לא לכעוס להיות רגוע תחפש לפני הפגישה מישהו לכעוס עליו תוציא את העצבים שלך קודם על מישהו על משהו ואז תהיה יותר רגוע בפגישה כי המוח הוא צריך באלאנס הוא צריך סוג של איזון אתה צריך לבטא את הכעס ואז להירגע, אם אתה תדחיק את הכעס שלך או את העצבים שלך או את האכזריות שלך אתה לא תוכל להיות רחמן. מבינים את הסיפור?
ש: כן.
אליעד: ולכן כל בן אדם בשביל הבריאות הנפשית שלו צריך להחליט "את מי אני שונא בחיים האלה את מי אני אוהב בחיים האלה על מי אני כועס בחיים האלה על מי אני לא כועס בחיים האלה, מה אני לא מוכן שיקרה לי מה אני רוצה שיקרה לי" צריך את שני הצדדים לבחור, אם אתה תגיד "אני מבחינתי אומר רק מה אני אוהב אני לא אומר מה אני לא אוהב" גם מה שאתה אוהב לא יהיה משהו ישתבש לך במשחק אם אתה רוצה להגדיר את מי אתה אוהב אתה צריך להגדיר את מי אתה שונא אי אפשר רק לאהוב אין אופציה המוח לא בנוי לזה.
עכשיו ולמרות שיש אנשים שחושבים שזה לא נכון מה אמרתי אומרים "לא נכון אני מכיר אתמקד בלאהוב ואני אוהב" זה עובד עד רמה מסוימת בסוף המוח מתפחלץ ואז זה קורס המערכת זה אחד, שתיים האהבה שלהם מאבדת את המשמעות שלוש הם לא יכולים לאהוב יותר ממה שהם אוהבים כי בשביל לאהוב יותר ממה שאתה אוהב אתה צריך לשנוא שנאה מחזקת את האהבה, ככל שתריבי יותר עם אנשים בחוץ ככה תהיה לך זוגיות יותר טובה במובנים מסוימים כי אם את תאהבי את כולם את לא תוכלי להתלהב מהזוגיות שלך כי אז אין משמעות לזוגיות כי עם כולם טוב לך, זאת אומרת במובנים מסוימים המריבות שיש לך בעבודה הן יכולות להשפיע על הזוגיות שלך בצורה פוזיטיבית בכלל ששמה זה כאילו המקום היותר טוב לדוגמא.
ש: אפשר לשאול?
אליעד: כן תשאל.
ש: אני חי בהרגשה שהדבר הזה הוא בלתי שליט זאת אומרת מזה בלתי שליט שכאילו אתה אומר.
אליעד: אני אסביר לך באיזה מובן הוא כן שליט במובן שלפעמים מתעורר בך רגש של כעס כלפי מישהו או שנאה כלפי מישהו ורוב הסיכויים שאתה תנסה לברוח מזה או שבא לך לנקום במישהו ואתה רוב הסיכויים שתברח מזה כי לא כייף לנקום לא כייף לשנוא לא כייף לכעוס, בהנחה שאתה יכול לבחור את זה בכלל יכול להיות שבן אדם לא מסוגל לבחור בהנחה שאתה יכול לבחור אתה תגיד "לא אל תכעס תוותר תסלח" כי אתה מפחד לחוות רגש של כעס או של שנאה או של אכזריות ואז רוב הסיכויים שבמקומות שאתה תצטרך להיות רחמן אתה לא תוכל להיות רחמן ורוב הסיכויים שאתה לא מספיק רחמן ורוב הסיכויים שאתה לא יודע מה זאת אהבה וכו'.
בן אדם שלא מסוגל לשרוף מישהו אין אפשרות שהוא יסכים שישרפו אותו בלי סיבה למען מישהו אחר אותו דבר בן אדם, עכשיו שימו לב להפך אם בן אדם לא מוכן שירביצו לו הוא לא יהיה מוכן שירביצו למישהו אחר זאת אומרת הרי מה הסיפור של הצמחוניים לדוגמא או הטבעוניים הם נגיד לא תמצאו טבעוני אחד שחושב שהעולם הזה הוא מקום יפה לחיות בו אין דבר כזה לא תמצאו טבעוני אחד או צמחוני אחד, אני לא מדבר עכשיו על מישהו שלא אוכל זה בריאות מטעמים אידיאולוגיים שהוא אומר זה אכזריות לבעלי חיים רוב הסיכויים שהוא חושב שגם אנשים מתאכזרים לאנשים והוא גם חושב שיתאכזרו אליו מתישהו.
בן אדם שמקבל כלגיטימי את זה שמתאכזרים אליו יקבל כלגיטימי את זה שמתאכזרים לאחרים בחיים שלנו יש אכזריות פעם מתאכזרים אליך ופעם אתה מתאכזר אליהם, עכשיו אם אתה תקבל את זה בלי גבולות גם זה מאבד את המשמעות לכן יש איזה צמצומים אבל אם בן אדם מקצין לאיזה קצה של "אני לא מוכן להתאכזר לשום דבר" הוא בסוף יתאכזר לאלו שהוא לא צריך להתאכזר אליהם, זה כמו נגיד הטבעוניים או הצמחוניים הפנאטיים שהם עכשיו אומרים "מבחינתי שיאנסו את הבחורה הזאת כי היא לבשה מעיל מפרווה" אז הוא השתבש לו המנגנון לצורך העניין או אלו שאומרים שהבן אדם ימות העיקר שהכלב ינצל כאילו שהמנגנון השתבש להם.
ש: האם ניתן להוציא את הכעס הזה על קיר או על שק חבטות?
אליעד: בתנאי שאתה באמת כועס עליו כן, תשובה בתנאי שאתה באמת כועס עליו כן למה לא אם אתה באמת חווה כעס ושנאה מה אכפת על מי תוציא את זה אבל אתה באמת צריך לחוות את זה הבנו. עכשיו מה שאני אומר שאם את רוצה לאהוב מישהו או לאהוב משהו את צריכה גם לשאול את עצמך "את מי אני בוחרת לשנוא".
ש: אוקי איך אני עושה את זה?
אליעד: זה אומר שאת צריכה להחליט לבחור יש בעולם הרבה אנשים נכון אני מעדיף שלא תבחרי אותי לשנוא אותי, בסדר אבל כעיקרון את צריכה להחליט "אני מכירה הרבה אנשים בחיים שלי את מי אני רוצה לשנוא אני רוצה לשנוא הומואים אני רוצה לשנוא יהודים אני רוצה לשנוא את עצמי אני רוצה לשנוא את האף שלי" את צריכה לשנוא משהו משהו צריך לשנוא.
ש: משהו לשנוא או מישהו לשנוא?
אליעד: זה לא משנה את צריכה לחוות שנאה צריך לחוות צריך לשנוא משהו אי אפשר לא לשנוא אף אחד אין אפשרות את לא תשנאי אף אחד משהו ישתגע משהו צריך לשנוא בעולם הזה, אל תברחי תתני ביטוי לרגש הזה תתני לו איכשהו להתנקז איפשהו, זה כמו אנשים שיש להם יותר מדי סבלנות...