עכשיו בא נניח שיש מישהו שרע לו או שהוא חושב שרע לו והוא עכשיו בא נגיד לטיפול ואומרים לו "אוקי מה אתה רוצה מה אתה רוצה שיקרה מה אתה לא רוצה שיקרה" ואין קול והוא כאילו לא מוכן להגיד מה הוא רוצה איך מתקדמים איך עוזרים לו.
ש: שואלים שאלה כזאת אז מה התשובה.
אליעד: "לא יודע מה אני רוצה אני לא רוצה כלום".
ש: הוא אמר לבד.
אליעד: לבד עכשיו זה ברור שאתה יכול להגיד אוקי אתה לא רוצה כלום לך זה ברור שאפשר לעשות את זה אבל אנחנו יודעים שהוא רוצה משהו אולי הוא רוצה משהו להבא נכון הוא רוצה עזרה.
ש: שואלים אותו שאלות סתם "מה נשמע?".
אליעד: "הכל בסדר".
ש: לא "בבוקר מה אתה עושה בבוקר?".
אליעד: "קם מהשינה".
ש: "קם אחרי זה מה אתה עושה?".
אליעד: "יושב מעביר את הזמן קורא ספרים".
ש: "איזה ספרים אתה קורא?".
אליעד: "כלשהם".
ש: "תן לי דוגמא של ספר".
אליעד: נתתי ספר הלאה.
ש: "בסדר מה היה שם בעלילה?".
אליעד: מה זה משנה עכשיו לאיפה אתה חותר שאנחנו לא נעשה את המונולוג כדיון.
ש: אני חותר לזה שלשאול אותו שאלות מעניין לי מה הוא עושה מה מציק לו תוך כדי התשובות יכול להיות שהוא יתרחק מהתשובות.
אליעד: אנחנו יודעים מה מציק לו הוא בדיכאון הוא לא עושה שום דבר כל היום מה מציק לו בן אדם שכל היום סגור בחדר מה מציק לו, לא אנחנו יודעים מה מציק לו נגיד שהוא מבואס מהחיים שלו שהוא לא הצליח שהוא כבר בגיל בוגר שהוא לא פה שהוא לא שם.
ש: אז אתה יודע מה הבעיה שלו.
אליעד: אנחנו יודעים מה הבעיה כן יודעים מה הבעיה קודם כל אנחנו יודעים מה הבעיה, לא בהנחה שאנחנו יודעים מה הבעיה זה לא שאנחנו לא יודעים כלום יודעים מה הבעיה, עכשיו בוא אפילו נקשה נגיד שאנחנו לא יודעים מה הבעיה בכלל אבל תתרכז בא נניח שאנחנו יודעים מה הבעיה ועכשיו אתה פוגש אותו פעם שנייה שלישית אבל כדי לנהל דו שיח הוא צריך להגיד "שלום אני רוצה עכשיו להבין את זה לעשות את זה לשנות את זה לטפל בזה" אבל הוא לא אומר אמר "הכל בסדר אצלי".
עכשיו מה האמת למה הוא אומר הכל בסדר אצלי מה האמת כי הוא לא רוצה לחשוב "הכל בסדר אצלי" זה סוג של מנגנון הדחקה, עכשיו מה האמת האמת היא שהכל בסדר אצלו כי מי אמר שזה לא בסדר אוקי אבל בראש שלו הוא כאילו בשביל לענות תשובה לשאלה של מה אתה רוצה הוא צריך להתחבר בתוכו למקום שלא טוב לו והוא לא רוצה לחשוב על זה שלא טוב לו כי אם הוא יחשוב על זה שלא טוב לו הוא יתחיל לבכות ישתגע אז הוא אומר, עכשיו השאלה היא זה בעצם איך אפשר לעזור לו בלי שהוא יביע חיסרון זאת השאלה.
בא בן אדם יושב והוא לא מביע חיסרון "אין לי חיסרון הכל טוב הכל בסדר זה וזה" אבל אנחנו יודעים שזאת לא האמת וכל פעם כשמנסים ללחוץ אותו למה היית רוצה שיקרה או מה לא טוב לך הוא מתחיל לרעוד ממש רועד או משהו כזה אתה כאילו רואה פתאום הבעת הפנים שלו משתנה והוא אומר לא רוצה להיכנס לזה אז איך אפשר להוציא אותו מזה בכל זאת איך אפשר לעזור לו להתקדם בחיים בלי לדבר על שום בעיה ועל שום רצון, איך אפשר להעמיד פנים שהכל בסדר ואף על פי כן לעזור לו.
ש: אני חושב דרך זה שאתה פותר לו בעיה שלא קיימת אצלו.
אליעד: עכשיו הוא יושב מולך איזה בעיה מי בעיה מה אתה אומר לו עכשיו.
ש: מדבר איתו על משהו טוב חיובי בעבר.
אליעד: הוא לא רוצה להיכנס לעבר אין לו עניין להיכנס לעבר.
ש: כל דבר טוב משהו למצוא אצלו איזה משהו חיובי ללכת לכיוון הטוב.
אליעד: טוב בא נתקדם בפתרון תקשיבו יש שתי שיטות טיפול יש טיפול ישיר וטיפול עקיף עד כאן הבנו.
ש: אני התכוונתי טיפול עקיף אפשר להגיד.
אליעד: השאלה היא מה הוא הטיפול העקיף.
ש: נגיד סתם מעניין אותו הווילונות יש לו בעיה עם הטלוויזיה.
אליעד: לא אין לו בעיה הוא מבחינתו הכל טוב לו הוא פורמאלית הוא לא יגיד אתה אומר לו "יש משהו במציאות הזאת שאתה רוצה לשנות" הוא אומר לך לא "כל מה שקורה אתה רוצה? כן, כל מה שאתה רוצה קורה? כן".
ש: יש לו אבל בעיה מסוימת.
אליעד: אין לו בעיה הוא לא יגיד מהפה שלו "יש לי בעיה אני רוצה" הוא לא מוכן לדבר על בעיה שיש לו גם אם תשלוף את הבעיה הוא לא מוכן לדבר עליה.
ש: יש לו בעיה הוא לא מדבר עליה אבל אתה יודע שיש לו בעיה והוא גם מדחיק את זה שיש לו בעיה.
אליעד: נכון אבל הוא לא מוכן לדבר עליה.
ש: יש לו בעיה ונניח שסתם הוא לא מדבר הבעיה שלו זה טלוויזיה אתה מדבר איתו על הווילונות הוא מדבר איתך כי פה אין לו בעיה אתה נותן לו פה לפתור איזה בעיה עם הווילונות כדי שדרך זה הוא יפתור את הבעיה שלו עם הטלוויזיה.
אליעד: איזה גאונות ועוד דברים פשוטים וברורים, רגע שנייה לא זה לא מסובך שנייה מה שאמרת זה נכון אבל בא נסביר מה שאמרת זה בערך נכון זה לא מדויק זה נכון חלקית. הרעיון פשוט יושב מולנו בן אדם שיש לו בעיה יש לו איזה חיסרון עכשיו או שאנחנו יודעים מה החיסרון מה חסר לו או שאנחנו לא יודעים מה חסר לו זה שתי האופציות, עכשיו או שהוא אומר מה חסר לו או שהוא לא אומר מה חסר לו או שהוא אומר "שלום רע לי שככה וככה חסר לי אני רוצה לשנות זה וזה".
דרך אגב אחת השיטות להוציא מאנשים מה חסר להם נגיד אתה אומר למישהו "מה רע לך? כלום הכל בסדר" אחת השיטות זה לשאול אותו "אוקי נכון וואלה החיים טובים אוקי מה היית רוצה נגיד לשפר מה נגיד יכול להיות יותר טוב מה המטרות שלך" ואז בעצם כל מה שהוא אומר בעצם זה אומר שהוא רע לו מההפך אם הוא אומר "כן הייתי רוצה ככה וככה" אז זאת אומרת רע לו מזה שאין לו, נגיד הוא אומר הייתי רוצה יותר להצליח בעבודה זה כמו להגיד רע לי שאני לא מצליח בעבודה.
אותו דבר על פחדים נגיד שיש מישהו ששואלים אותו על מה הוא בא שהוא סובל מחרדות "ממה אתה בחרדה? לא יודע אין לי מושג על מה אני בחרדות, מה מפחיד אותך? לא יודע, מה יכול לקרות לך רע? לא יודע ולא יודע" מה עושים אומרים לו "אוקי מה הדברים שעושים לך טוב בחיים" ואז הוא אומר "הילדים שלי הבית שלי" יפה זה הדברים שאתה מפחד כי אם הילדים שלך עושים לך טוב אז החרדה שלך זה שלא יקחו לך אותם ושלא יהיה להם רע בסדר.
הדברים הטובים אומרים מה רע לך כל מה שטוב לך ההפך שלו רע לך אם אתה אומר אלה המטרות שלי בעצם זה להגיד רע לי שאין לי את ההפך אם אתה אומר זה מה שעושה לי טוב זה כמו להגיד זה מה שמפחיד אותי, בן אדם ששואלים אותו מה הדברים שעושים לך טוב הוא לא יגיד שיש לי חמש אצבעות למה כי הוא רואה את זה כברור מאליו אז הוא לא מפחד שיקחו לו את זה, בן אדם יגיד מה טוב לו רק בדברים שהוא חושב שיש אפשרות שיקחו לו אותם שמתם לב וגם להגיד "כן אתה יודע אני מאוד שמח, מה טוב לך בחיים? אני מאוד שמח שאני לא חולה סרטן" הוא לא יגיד את זה למה "כי למה שאני אהיה חולה סרטן" אבל הוא תמיד יגיד את הדברים שהוא חושב שיש אפשרות שלא יהיו במילים אחרות כשהוא יגיד מה טוב הוא בעצם יגיד מה הוא מפחד שלא יהיה לו.
אוקי אבל בא נניח עכשיו שאין שום דבר לדלות ממנו מידע אז מה שאנחנו צריכים לדעת זה שלא משנה מה הבעיה שלו יש דבר אחד שבטוח נכון שאם הוא יפעיל את ההיגיון ויצמד לאמת שזה בעצם אותו דבר הוא בטוח יצא מהבעיה שלו ולא משנה מה הבעיה שלו מאיזה סוג מאיזה עניין, לא משנה מה הבעיה שלך לא משנה מה הסיפור אם יהיה לך יותר שכל לחשוב בהיגיון ותיצמד לאמת שזה אותו דבר אתה תצא מהבעיה זה בטוח נכון ולכן כאשר אנחנו לא יכולים לעזור למישהו באופן ישיר אנחנו נעזור לו באופן עקיף.
מה זה אומר לעזור לו באופן עקיף זאת אומרת להגיד לו סבבה בוא נקרא ספר ביחד בוא סתם בוא נעלה נושא נדבר עליו להתחיל לנתח אותו "מה אתה חושב על זה ומה אתה חושב על זה" נעשה איזה משהו ביחד כאשר המטרה היא, אפילו לשחק איתו שש בש ולנתח את המהלכים של המשחק "מה ההיגיון נראה לך יש יותר היגיון לעשות ככה או ככה מה ההיגיון ככה או ככה" כמובן כפי יכולתו יכול להיות שהוא לא ירצה לנתח יותר מדי אז ננתח קצת...