אקראיות או סיבתיות? יש או אין סיבה?
אקראי או סיבתי? הפעם אני רוצה לדבר על הנושא של
אקראיות וסיבתיות והשאלה האם במציאות שלנו הכל
אקראי, או סיבתי ולכאורה, יש בעולמנו גם דברים
אקראיים, וגם עם סיבה, עם סדר ותוצאה.
ואקראי, אם נזרוק כמה פעמים קובייה הקובייה תיפול על מספר
אקראי אבל מי שיסתכל לעומק, יראה שיש חוסר בהבנה ... לו סיבה הוא יסביר למה הסיבה ואם הקובייה תיפול באופן
אקראי, אז הוא יגיד שזה
אקראי ואולי יש כן חוקיות מסוימת שמחליטה באיזה ... והאם זה שהאדם לא מבין איך דברים עובדים, זה אומר שזה
אקראי? ולהפך, האם בגלל שאתה חושב שיש סיבה ... שזה נכון. גם הסיבה הראשונה, יתכן שהכל התחיל באופן
אקראי, אז אי אפשר להגיד שהוא סיבתי. גם אם ... באירועים אנו רואים כסיבתי, ומה שאין לו זהות, נראה
כאקראי. ויש נקודה לבדיקה, אם הכל מלכתחילה היה
אקראי, אז הכל ממילא
אקראי ואתן עוד נקודה למחשבה, האם סיבה שגוררת ... מוכרח, או לא מוכרח שתהיה תוצאה. ואם זה לא מחייב, זה
אקראי לא יותר מאשר סיבתי. ושום רגע קודם לא ... ועכשיו אני אתן, עוד נקודה, או שהכל סיבתי, או הכל
אקראי וצריך להסתכל לעומק לגבי הסיבה והתוצאה, ... השונים שעל ציר הזמן. ואתן נקודה פשוטה נוספת בנוגע
לאקראיות וסיבתיות האם יש סיבה שהתהליך הוא
אקראי דווקא בצורה הזאת, ואם יש סיבה למה
האקראיות היא דווקא כך, ממילא זה אומר
שהאקראיות היא סיבתית ומהצד ההפוך, מה הסיבה שדבר ... אחרת, ואם אין סיבה שהוא כך, אז אין סיבה וזה אומר שהכל
אקראי, וסיבתי. האם יש סיבה שהדברים
אקראיים? וצריך לבדוק מה הסיבה של הסיבה? ובסופו ... אין כלום, אין סיבה ותוצאה. ואם נעשה מספיק פעמים תהליך
אקראי כמו זריקת קוביות, זה יכול להראות לנו כסיבתי וכך להפך גם תהליך סיבתי חד פעמי נגדיר אותו
כאקראי, כי זה חזר רק פעם אחת. ובמציאות יש גם
אקראיות, וגם סיבתיות ומצד האמת,
אקראיות וסיבתיות, הן דבר אחד. ...