עכשיו נגיד שיש פה בן אדם שנכנס לפרנויות אוקי לדוגמא נגיד בן אדם שיש לו נגיד איזה עסק והוא חושב שאנשים רוצים לחסל לו את העסק לפגוע לו בעסק והפרנויות ברמה בינלאומית מה שנקרא כמו מזימות בינלאומיות נכון יש את הסרט מזימות בינלאומיות אוקי אז הוא עכשיו נכנס למזימות בינלאומיות מנסים לחסל אותו ולפגוע בו וסיפורים מארץ האגדות מה שיש בזה זה מה שהוא מדמיין, עכשיו השאלה היא איך ניגשים לזה איך עוזרים לבן אדם הזה לצאת מהבעיה אוקי אז התשובה הפתרון הכי נפוץ נגיד בן אדם אומר "אני חושב שיש בעיה עוקבים אחרי הם עוקבים אחרי רוצים לסגור לי את העסק" אז הפתרון הכי פשוט יהיה בא תגיד לו לא נכון הם לא רודפים אחריך וכמובן שזה לא יעזור כי הוא יגיד לא נכון הם כן עוקבים אחרי.
סבבה עכשיו אז הפתרון היותר נכון לכאורה יהיה בא נראה מה בדיוק האמת מה בדיוק קורה מה בדיוק הבעיה "מה זה מה עוקבים אחריך איך אתה יודע שעוקבים אחריך איך אתה בטוח שעוקבים אחריך אני לא אומר שלא עוקבים אחריך אבל למה אתה חושב שעוקבים אחריך" לחבר להתחיל לראות את הפרטים נכון, עכשיו בהנחה שגם זה אין עם מי לדבר כי הבן אדם אומר "לא נכון עוקבים אחרי וזהו" מה עושים?
ש: להסביר שמהיבט מסוים הוא צודק.
אליעד: איך מוציאים אותו מהבעיה אין בעיה נסביר לו שהוא צודק הלאה איך מוציאים אותו מהבעיה.
ש: קודם כל שואלים אותו למה לפי דעתך.
אליעד: "כי הם רוצים לחסל אותי לפגוע בי לפגוע לי בעסק".
ש: "מה המטרה למה?".
אליעד: "לא יודע הם אנשים רעים".
אליעד: כשאתה שואל למה סתם כשאתה שואל שאלה אתה צריך מראש להיות מוכן לשתי התשובות האפשריות לא שאלת למה היה לך בראש מה יקרה אם הוא יגיד לי לא יודע כאילו בנית במהלך "אוקי אם הוא יגיד יודע לי ככה יגיד לי לא יודע ככה יגיד לי אם זה ככה ואם זה ככה" יש לך תמיד את שתי האופציות כי אתה אמרת בא נראה אם אנחנו יכולים לשאול אותו למה הם עושים את זה אז אני אמרתי מה ההנחה לאיפה אתה שואף יגיד לך למה אומר ויגיד לך בא נראה שהוא אומר לא יודע מה נעשה "הם רעים רוצים להציק לי לא יודע אין לי מושג לא יודע גם אני לא יודע אני רוצה לפגוש אותם לשאול אותם למה" מה עושים.
לכן קודם כל בהיגיון כשאתה הולך במהלך כמו בשחמט אתה צריך לדעת מה יקרה אם הוא יגיד לי כן ומה יקרה אם הוא יגיד לי לא מה יקרה אם הוא יגיד ככה ומה יקרה אם הוא יגיד ככה, יפה אז מה אנחנו עושים איך עוזרים לבן אדם.
ש: אתה צריך לגרום לו לחשוב שלבוש בסך הכל שהסיבה שהוא חושב שאנשים עוקבים אחריו זה לבוש.
אליעד: של?
ש: של איזשהו משהו פנימי שמתסכל אותו ויגרום לו להאמין בזה.
אליעד: אתה צריך לגרום לו לחשוב שלא עוקבים אחריו ולהאמין שיש בעיה אחרת.
ש: כן.
אליעד: ואיך עושים את זה זאת שאלה נכון אבל עוד פעם בוא חשוב עוד פעם בן אדם אומר "עוקבים אחרי מנסים להזיק לי מנסים לפגוע בי ההורים שלי מנסים להרעיל אותי" כל מיני סיפורים "מנסים לפגוע בי" אז אפשרות הכי טריוויאלית "מה פתאום מי מנסה לפגוע בך אתה השתגעת" אוקי וזה כמובן לא עובד, האפשרות הנוספת אומרת "אין בעיה בא נראה זה לא בהכרח לא נכון זה אולי נכון אולי לא נכון בוא ניכנס לדקויות ניצמד לאמת" וכו' שזה דרך אגב עצה שהיא עובדת במאה אחוז מהמקרים רק צריך לעשות אותה נכון, זאת אומרת אם אנחנו נחדד לבן אדם מה בדיוק קורה "מה בדיוק מה ראית מה שמעת מה פה ומה שם" הבן אדם יתפקס עכשיו אבל זה המון מסלול ובנוסף לזה אם הבן אדם נגיד לקח סמים או זה בכלל הלך לאיבוד. הלאה אז מה איזה עוד כיוון יש?
ש: להגיד לו שזה טוב שעוקבים אחריו.
אליעד: אבל הוא לא יקנה את הסיפור אין בעיה נכון והוא לא יקנה את הסיפור הלאה איזה עוד פתרון יש נגיד אם תגיד לו טוב שעושים את זה הוא יגיד לך אתה שייך להם ולא רוצה לדבר איתך הלאה. טוב עכשיו תקשיבו את הסיפור עכשיו מה שאנחנו צריכים לעשות כשאנחנו רוצים לפתור בעיה מה אנחנו צריכים לעשות להבין ממה היא נובעת נכון, עכשיו שימו לב כשבן אדם מתחיל לדמיין שמנסים לחסל אותו ולפגוע בו זאת תוצאה של משהו אחר מה הסיבה מלכתחילה שהוא הגיע לזה.
ש: יש לו בעיות בעסק אבל הוא רוצה להאשים מישהו אחר אולי.
אליעד: לא בהכרח ואם איזה עסק מוצלח שים לב למשהו מעניין כשבן אדם לדוגמא נגיד אתה הולך ברחוב אתה רואה פרפר אתה מפחד ממנו לא עכשיו מה קורה אם נגיד אתה רואה פרפר במרחק מאה מטר ממך אתה מפחד ממנו עכשיו מה קורה נגיד אם אתה תלוי יש תהום ואתה תלוי עם חבל דק מהשמיים לתהום ואתה מחזיק את החבל אתה רואה פרפר במרחק מאה מטר מתקרב מה יקרה אתה לא תתחיל בראש להריץ "רגע אולי הפרפר הזה יפגע לי בחבל" נכון, זאת אומרת שכגודל הסקנה כך גודל הפרנויה זאת אומרת אם אתה ממש נגיד מפחד למות אתה תתחיל לחשוב שמרעילים אותך אם אתה ממש מפחד להיכשל אתה תתחיל לחשוב שיש תיאוריות קונספירציה שמנסים להכשיל אותך.
זאת אומרת שמה שמזין לאותו בן אדם את הפחדים "מנסים לחסל לי את העסק מנסים זה" וממציא סיפורים על גבי סיפורים מה שמזין את זה זה שהוא מאוד לא רוצה להיכשל בעסק הוא מאוד לא רוצה להיכשל בעסק ואז מה אפשרי לעשות כשבן אדם לא רוצה להיכשל בעסק או להגיד "לא אכפת לי שהעסק יכשל" או להגיד "בוא נהיה בטוח שהעסק לא יכשל" יש לנו רצון ומציאות לשנות את המציאות זה להגיד "בוא נהיה בטוחים שזה לא יקרה" לשנות את הרצון זה להגיד "לא אכפת לי שזה יקרה", עכשיו ואז בא בן אדם רוצה שהעסק יצליח מה הוא הולך לעשות לשנות את המציאות מה זה אומר לשנות את המציאות להגיד "אוקי בוא נהיה בטוח שהעסק יצליח" עכשיו אם אתה רוצה להיות בטוח שהעסק יצליח מה אתה צריך לעשות בא תתחיל להביא פרנויות אין תייצר פרנויות ותתמודד עם כל הפרנויות האפשריות וככה תהיה בטוח שהעסק לא יכשל.
ש: מה זה מסמל יותר?
אליעד: אם אתה עכשיו המצאת רכב ואתה רוצה לדעת אם הרכב עמיד בתאונה אתה מייצר אותו ואתה אומר ומה יקרה אם ככה ומה יקרה אם ככה ומה יקרה אם ככה אתה כאילו ממציא פרנויות כדי להיות בטוח, אם עכשיו אומרים לך "תקשיב אתה צריך להמציא רכב ואסור לך בשום אופן בעולם שהרכב הזה בתאונה יקרה לו משהו" אין דבר כזה חמישה כוכבי בטיחות "לא אתה צריך שום אפשרות בעולם" אז מה אתה תעשה תגיד "טוב בוא נמציא מה קורה אם נפל עליו טנק מה קורה אם מטוס צנח מה קורה" אתה תביא את כל התרחישים האפשריים תתחיל להמציא פרנויות נכון, זאת אומרת הפרנויות כשבן אדם אומר ה - FBI עוקבים אחרי זאת המצאה למה הוא המציא את זה בגלל החשש "שמא העסק שלי יפגע" אז עכשיו זה מזין את הפרנויה.
אוקי עכשיו יכול להיות שגם במציאות היה משהו שקרה שהיה טריגר שזה ששם וצירוף מקרים וסיפורים ובאה המחשבה אבל השכל שבדבר הוא שהשורש של הפרנויה היא הפחד ממה שיקרה זאת אומרת אם בן אדם נגיד אומר עוקבים אחרי והוא יגיד "לא אכפת לי שעוקבים אחרי הוא לא יחשוב שעוקבים אחריו כאילו זה לא יעסיק אותו את הראש בכלל, בן אדם שיגיד "לא אכפת לי שיעקבו אחרי הוא לא יחשוב שעוקבים אחריו" בן אדם שיגיד "לא אכפת לי שירעילו אותי" הוא לא יחשוד באנשים שמנסים להרעיל אותו כי אין לזה שום משמעות עבורו אוקי ולכן.
ש: רגע זה שהוא עוקב אחרי מה זה אומר מה הפחד שלו?
אליעד: אני לא יודע הכל לפי ההקשר "עוקבים אחריך ומה? ורוצים לפגוע בי" אז הוא מאוד מפחד שיפגעו בו זה העניין הוא מאוד מפחד להיפגע זאת אומרת שאם אנחנו רוצים לעזור לאותו בן אדם אנחנו בכלל צריכים ללכת לכיוון אחרי להגיד לו שזה לא קורה זה לא יעבוד לנהל איתו משא ומתן ארוך זה לא יעבוד אבל לפעמים הפרצה היא מכיוון אחר, איך אנחנו עוזרים לבן אדם לא לפחד שיקרה נגיד הוא אומר "ה - FBI עוקבים אחרי ומה הם רוצים לעשות לחסל לי את העסק" זאת אומרת הפחד הגדול שלו שהעסק יחוסל ואז אנחנו צריכים לעזור לו איך אנחנו גורמים לו לא לפחד שהעסק שלו חוסל ולא בגלל שאין אפשרות שהוא חוסל אלא בגלל שגם אם הוא יחוסל לא יקרה כלום.
עכשיו ואז וגם פה זה גם לא מדויק כי אפשר להגיד לא בגלל שגם אם העסק יחוסל לא יקרה כלום אלא בגלל שגם אם העסק יחוסל, נגיד שהוא אומר כזה דבר "אני מפחד שה - FBI רוצים לחסל לי את העסק" עכשיו אם הוא לא יפחד שהעסק יחוסל אז אין לו בעיה יותר עם ה - FBI אבל שימו לב למשהו מעניין אם הוא אומר "אני מפחד שה - FBI יחסל לי את העסק, אוקי ואם הוא יחסל לך את העסק כמה הוא יחסל לך אותו תישאר בלי כלום או תישאר עם חצי? גם אם ה - FBI יחסל אותו אני אשאר עם חצי" אז אנחנו לא צריכים עכשיו לשכנע את הבן אדם שגם אם העסק יחוסל לגמרי לא יקרה כלום בוא נשכנע אותו שאם העסק יחוסל חצי לא יקרה כלום לפי עוצמת הפחד נשכנע אותו שזה לא, נבדוק ממה אתה ב - worst case זה לא רע אם זה יקרה.
עכשיו אם נמשיך בסיפור עם ההוא שמפחד שהעסק לא יחוסל אנחנו צריכים לשאול את עצמנו למה הוא מפחד שהעסק יחוסל ולמה הוא מפחד שהעסק יחוסל כי...?
ש: כי הוא רוצה שהוא יצליח נורא.
אליעד: יפה ולמה הוא רוצה שהוא יצליח נורא כי דימוי עצמי ערך עצמי משמעות ביטחון עצמי כל שאר הסיפורים והעניינים, זאת אומרת בעצם אנחנו צריכים לעבוד איתו על זה לשדר לו שאנחנו אוהבים אותו איך שהוא לשדר לו שהוא טוב איך שהוא לשדר שהעולם הזה בסוף מתים וזה לא משנה כמה כסף יש לך צריך לתקוף את הנושא הזה איך אנחנו דוחפים לו למוח את המחשבה "אל תפחד להיכשל" כשהוא פחות יפחד להיכשל הפרנויה תיחלש ככל שהוא יותר יפחד להיכשל כל הוא מתחיל לחשוש אם בן אדם ממש יפחד ממשהו מתחיל המוח לייצר פחדים.
עכשיו מה שקורה הרבה פעמים שאתה בתור בן אדם שבא לעזור לפרנואיד אתה בכלל בעצמך מזין לו את הפחדים בלי לשים לב כי אם לדוגמא אתה מדבר איתו על נושא אחר ואתה נגיד משדר לו כמה זה חשוב להצליח בחיים וכמה זה זה וכמה זה נגיד אתה אומר לבן אדם "תראה מתי תתחתן ומתי זה ומתי זה" ואז הוא מתחיל על עצמו מחשבות רעות ואז הוא אומר לעצמו "כן אומנם אני לא נשוי אבל לפחות יש לי כסף" ואז זה יגדיל לו את הפחד שלא יהיה לו כסף או נגיד "תשמור על הבריאות שלך, טוב אני לא זה אז", בקיצור אתה צריך להיות ערני שאתה מחליש לו את הרצון להצליח ומחזק לו את התחושה הטובה את האהבה בלי תנאים שזאת המהות של העניין.
עכשיו אם בן אדם עוד פעם זה גם תהליך אבל כעיקרון זה מפלט כי אם הבן אדם כל כולו לא מוכן להיכשל הוא לא מוכן להיכשל על האפשרות של האחד למיליון של המאה מיליון שאתה משקר אותו ושיש תיאוריות קונספירציה הוא יבחר את האפשרות הזאת כי זה מקטין את הסיכון שהוא יכשל אם הוא יגיד "לא מה שאני חושב בראש זה רק קונספירציה" זה מגדיל את הסיכוי שהוא יכשל אם הקונספירציה נכונה לכן בשביל לא להיכשל כי הוא ממש לא רוצה להיכשל הוא יביא קונספירציה ויגיד היא נכונה ולכן צריך להחליש את זה, כמובן שיש גם את כל הסיפור להיצמד לאמת או בא נראה מה האמת זה וזה זה הכל נכון אבל גם דרך הסיפור של אל תפחד להיכשל.
עכשיו אם ניכנס עוד יותר לעומק של התהליך בן אדם חושב משהו משתי סיבות כי הוא חושב שזה טוב כי זה עושה לו טוב וכי הוא חושב שזאת אמת זוכרים את הסיפור בן אדם חושב שני דברים אחד כי הוא חושב שזאת האמת שתיים כי עושה לו טוב לחשוב על זה, עכשיו שימו לב כשאנחנו נכנסים עם בן אדם ברמה הרטורית של האם זה באמת ככה זה לא באמת ככה מה קורה אנחנו מתווכחים על הרובריקה של אמת אבל עושה לו טוב לחשוב את זה כי זה מגן עליו מלהיכשל ולכן אנחנו יכולים לתקוף את זה דרך להחליש אצלו את הצורך הרגשי לחשוב את זה, זאת אומרת כשהוא מזין את עצמו בסיפורי קונספירציה זה עושה לו טוב למה זה עושה לו טוב כי זה מגן עליו מהכישלון.
עכשיו אנחנו לא חייבים להילחם עם זה ברמה האינטלקטואלית של זה לא נכון אלא ברמה של "אתה לא צריך את זה אתה יכול להרגיש טוב בלי זה" כי עוד פעם בן אדם חושב משהו משתי סיבות כי הוא חושב שזה נכון וכי עושה לו טוב לחשוב על זה ללכת על הרובריקה של בא נראה מה האמת בא נראה מה קורה זה נקרא לתקוף את זה דרך האמת אנחנו יכולים לתקוף את זה דרך הטוב למצוא למה טוב לו לחשוב שמנסים לחסל אותו ולמנוע את זה להחליש את הטוב.
ש: הוא אומר את זה בשביל שיהיה לו טוב.
אליעד: בדיוק נגיד בן אדם בא אמר נגיד "אני חושב שמצלמים אותי" דרך הקיר מצלמים אותו מישהו דרך הקיר מצלם אותו זה הסיפור ולא מישהו אלא ההוא הסתכסך עם מישהו לפני הרבה שנים והמישהו שלך מישהו שיצלם אותו דרך הקיר "עכשיו איפה צילם מי צילם? לא יודע כשאני לא מסתכל הוא מצלם אותי" עכשיו אם הבן אדם הזה יגיד, עכשיו "ומה אכפת לך שהוא מצלם אותך? כי אני לא רוצה שככה וככה" זאת אומרת המחשבה "אולי הוא מצלם אותי מגנה עלי מהסיכוי אחד למיליון ממיליארד שמצלמים אותי" ולכן לא צריך להתווכח רק האם זה נכון או לא נכון כי על הנכון או לא נכון.
אתה יכול להגיד שזה לא נכון אבל אתה לא יכול להוכיח שזה לא נכון כי אולי זה כן נכון אולי זה נכון ואתה לא יודע אולי יש פה עכשיו מחבלים מכושפים שאתה לא רואה אותם הם תכף יחסלו אותך אתה לא יכול להוכיח שזה לא נכון אלא אם כן זה סותר את השכל את הלוגיקה ואם זה לא סותר את הלוגיקה הכל יכול להיות הכל יכול להיות אבל לא יכול להוכיח שזה לא יכול להיות ולכן הבן אדם כל כך לא רוצה להיכשל שהאפשרות של היכול להיות של האחד לאינסוף הוא אומר "אבל נכון שאחד לאינסוף זה יכול להיות אז אולי זה ככה" אז איך אנחנו מחלישים את זה דרך הצד השני של "אז מה אם זה ככה" שזה דרך הטוב "מה אכפת לך שזה ככה".
ולכן הבן אדם הספציפי לדוגמא במקרה הזה בוא נבוא ממקום שנאהב אותו ואז...