עכשיו נגיד בן אדם שלא אוהב את עצמו אוקי והוא החליט שהוא רוצה לאהוב את עצמו אחת הדרכים אם רוצים לתת למישהו שיטה איך לאהוב את עצמך מה השיטה?
ש: לחפש את הדברים הטובים שבך.
אליעד: איזו עוד שיטה יש לא לחשוב על עצמך דברים שליליים נכון אבל יש עוד שיטה נגיד מישהו אומר אני לא אוהב את עצמי אז מה שצריך לעשות זה להרגיל אותו להתחיל לאהוב אנשים אחרים, במאה אחוז מהמקרים לא בתשעים ותשע אחוז במאה אחוז מהמקרים כל בן אדם שלא אוהב את עצמו מאה אחוז שהוא גם לא אוהב אנשים אחרים מאה אחוז עוד לא קיים במציאות הבן אדם שאוהב את כל האנשים האחרים ולא אוהב את עצמו אין דבר כזה במציאות מאה אחוז מהמקרים, עוד לא קיים בן אדם שאהב את כולם חוץ מאת עצמו אין אפשרות כזאת במציאות למרות שמה האמת שאין שום בן אדם שאוהב את כולם בלי קשר לכלום אבל זה יהיה נכון גם בהקשר הזה.
זאת אומרת שימו לב לכזה דבר כשבן אדם נגיד הוא אומר "צוחקים עלי מפריע לי שצוחקים עלי" מחויב במציאות שגם הוא צוחק על אנשים אחרים במשהו מאה אחוז אם הוא אומר "מפריע לי ששונאים אותי" מאה אחוז שגם אתה שונא מישהו במשהו מאה אחוז, מה זה אומר אבל זה אומר עכשיו יש שתי דרכים איך להתמודד עם זה או יש כמה דרכים דרך אחת אומרת כזה דבר על מה צוחקים עליך מה נגיד אתה מרגיש רגשי נחיתות על זה שאתה נגיד.
ש: גבוה מדי.
אליעד: גבוה מדי?
ש: טיפש.
אליעד: גבוה בא נלך על גבוה מדי סבבה מה שאתה צריך לעשות זה מעכשיו המושג של גבוה ונמוך להוציא לך אותו מהראש זאת אומרת מעכשיו אתה יותר לא שופט אנשים אחרים לפי גבוה ונמוך אם אתה לא תשפוט אנשים אחרים לפי גבוה ונמוך לא יפריע לך אם אתה גבוה או נמוך את המושג גבוה ונמוך תוציא לך מהמוח זה אחד, המובן הרחב יותר אומר תראה אם מפריע לך שאתה נגיד גבוה מדי טיפש חכם לא משנה מפריע לך משהו באופן כללי תתחיל לדון אנשים לכף זכות אתה רואה אנשים שנראים לך לא בסדר תנסה למצוא במה הם בסדר למה הם לא רק רעים מה שאתה חושב עליהם למה גם ההפך נכון תתחיל לדון אנשים לכף זכות.
ש: באופן כללי או לגבי התחום הספציפי?
אליעד: אז עכשיו הרחבתי את זה לאופן כללי באופן כללי למה כי אם אתה תתרגל לדון אנשים אחרים לכף זכות כשזה יגיע אליך גם יהיה לך קל לדון את עצמך לכף זכות.
ש: השאלה היא אם זה אפשרי אם אתה מלכתחילה.
אליעד: והתשובה היא שזה לא אפשרי אבל זה מה שצריך לעשות לא אני מסביר לך כי השאלה אם זה אפשרי את אמרת השאלה היא האם זה אפשרי נכון, רגע שנייה האם זה נכון שאמרת השאלה היא האם זה אפשרי זה נכון שאמרת את זה.
ש: כן אבל יש לי המשך.
אליעד: רגע שנייה אבל נכון שאמרת את זה אז אני רוצה להסביר משהו האם זה אפשרי זאת שאלה לא קשורה למה צריך בשביל לעשות את זה ואת זה צריך ככה האם זה אפשרי אי אפשר אבל זה מה שצריך זה שתי שאלות שונות יש שתי שאלות שונות יש שאלה אחת מה צריך שאלה שניה האם זה אפשרי שאלה אחרת אם זה כדאי שאלה אחרת מתי כדאי שאלה אחרת מי צריך לעשות את זה זה שאלות שונות לא לערבב, אני אומר לך מה צריך את אומרת השאלה אם זה אפשרי לא יודע זאת שאלה אחרת רציתי לשאול זה אפשרי לא יודע זאת שאלה אחרת אבל זה לא לערבב דבר לדבר לא בגלל שזה "לא אפשרי" אז נשנה את החוקים זה החוקים.
עד כאן הבנת אני רק אומר זה שאלות שונות האם זה אפשרי לא יודע מבחינתי זה לא אפשרי ולכן אתה לא יכול ליישם את העצה הזאת יכול להיות לדוגמא בשביל שתחיה לנצח צריך DNA מסוים ובלי זה לא תוכל לחיות לנצח ולכן לא תוכל לחיות לנצח כי אין לך את ה - DNA הזה, זה שני משפטים שלא קשורים יש מה צריך ויש האם אפשרי להשיג את מה שצריך בשביל שתתרפה צריך מאה מיליון דולר אין לך ולכן תמות בסדר אבל עדיין צריך מאה מיליון דולר נכון יש מה צריך ויש האם אפשרי להשיג את מה שצריך.
ש: רוצה ויכול מיליון דולר.
אליעד: נכון זה אותו דבר לא אפשרי זה כמו לא יכול. עכשיו מה האמת האמיתית שזה לא משנה בכלל אם זה אפשרי או לא מה שמשנה שזה אפשרי קצת קצת זה אפשרי תתחיל מקצת יש שלושה אנשים היום פגשת יש שלוש מאות דעות היום במשך היום אתה תחשוב אלף פעם דעות על אנשים שליליות חלקן תתחיל את השליליות לצמצם, עכשיו מה האמת שגם את החיוביות אתה צריך לצמצם למה כי כל פעם כשאתה אומר "איזה בן אדם חכם איזה בן אדם מוכשר איזה זה" אתה בעצם שופט את הטיפש כל פעם כשאתה אומר "איזה מישהו מוצלח" מה אתה בעצם אומר "להיות לא מוצלח זה לא טוב" אז אתה שיפוטי צמצם את זה צמצם תהיה פחות שיפוטי ואז ממילא זה יהיה פחות שיפוטי כלפיך.
עכשיו יש סיפור על דוד המלך הצדיק שבצדיקים עם כבשת הרש נכון שהוא שלך מישהו לקרב כי היה בא לו על אשתו אמר "אני אשלח אותו לקרב שהוא ימות ואז אני אקח את אשתו" יש סיפור כזה בתנ"ך כן דוד המלך הצדיק.
ש: אוקי אני מחכה להמשך הסיפור.
אליעד: אז הוא רצה את אשתו של מישהו אמר" איך אני אקח את אשתו אמר בוא נשלח אותו לקרב למות ואז אני אקח את אשתו כשהוא ימות אקח את אשתו" ראית גם רצח אותו וגם לקח את אשתו ואז הנביא וגם עשה כאילו כסת"ח כזה כאילו "אני לא רצחתי אותו הוא הלך לקרב הוא התנדב בכלל", עכשיו ואז הנביא בא ואמר "עכשיו אני רוצה לתת לו עונש" הנביא אמר "אם עכשיו אני אבוא ואגיד לו מה אלוהים לא מרוצה ממך אז הוא יתחיל לתרץ תירוצים תראה לא התכוונתי זה לא נכון אתה צריך להבין אותי זה וזה" אז מה הוא עשה הנביא הוא סיפר לו סיפור אחר הוא סיפר לו משל על אחד שהיה מאוד עשיר והיה לו הכל ויום אחד הוא החליט שהכבשה של השכן דווקא אותה הוא רוצה לאכול השכן היה הרש לא היה לו מה לאכול והוא בכל מקרה לקח את הכבשה של השכן ואכל אותה.
ואז הנביא שאל את דוד המלך אמר לו "מה עונשו של אותו אדם שהחליט למרות שהוא כל כך עשיר לקחת דווקא את הכבשה של השכן" אז הוא אומר לו "זה עונשו מוות" אז הוא אומר לו "נכון זה עונשך למה דווקא היית חייב לקחת את אשתו" ואז הוא פתאום הבין שזה הוא בכלל שאל על עצמו. עכשיו מה רבי נחמן מספר לנו הוא אומר שכשאלוהים רוצה להעניש אותך על משהו הוא אומר איזה עונש אני אתן לך אומר בא נשאל אותך איך הוא שואל אותך אומר לך מישהו אחר ואומר לך מה אתה חושב שעונשו מה אתה חושב שמגיע לו איך אתה חושב שצריך להתייחס אליו מה שתגיד להתייחס אליו זה מה שיעשו לך אם אתה אומר זה צריך לשרוף אותו באש בסדר רשמנו בפנקס עכשיו נבדוק איפה אתה כמוהו ולכן כל פעם כשאתה שופט מישהו אחר אתה שופט את עצמך כל פעם.
ש: העונש שאתה נותן לו כאילו.
אליעד: כן.
ש: אם אני רואה חיסרון במישהו אחר זה בהכרח שאני רואה את זה בעצמי?
אליעד: אם אתה כועס עליו כן אם לא אז לא.
ש: אם אני כועס עליו מה זאת אומרת עקב החיסרון אני כועס?
אליעד: אם אתה אומר עוד פעם.
ש: זה מחויב?
אליעד: קודם כל מחויב שיש בך את כל החסרונות בין אם ראית אותם בין אם לא ראית אותם זה בכל מקרה נכון אבל אני אומר משהו אחר אם אתה רואה מישהו שעושה משהו ואתה רואה סתם מישהו עשה משהו ואתה לא שיפוטי כלפיו אתה אומר "וואלה יכול להיות טוב יכול להיות רע" סבבה אבל אם אתה כועס עליו, עכשיו אבל זאת לא באמת כל האמת כי החסרונות קיימים בך בכל מקרה ובכל מקרה זה נכון לאו דווקא אם אתה כועס עליו זאת לא האמת אבל האמת היא כזאת שהרבה פעמים אתה כועס עליו כי זה מזכיר לך את עצמך זאת אמת זה כן אמת זה משפט שהוא אמת, הרבה פעמים אם עכשיו אני אראה לך מאה פושעים אתה תכעס על הפושע שהכי מזכיר לך את עצמך למה כי אתה כועס על עצמך על משהו מסוים ואז אתה מוציא את העצבים עליו.
אתה יכול להראות למישהו לספר לו על מאה פשעים והוא יכעס דווקא על הפשע, לא תמיד זה ככה אבל יש מצבים שהוא יכעס דווקא על הפשע שהוא חושב שבו יש משהו כזה עכשיו לאו דווקא כזה נגיד הוא יכעס על רוצח לא בגלל שהוא רוצח ונשאל אותו "למה אתה כועס כל כך על רוצחים אז אתה רוצח" הוא יגיד לא אז נשאל אותו "אז למה אתה כועס על רוצחים" הוא יגיד "כי רוצח זה מישהו שלא מתחשב באחרים, אתה מתחשב באחרים בא נראה איפה אתה לא מתחשב באחרים" ואז אתה תגלה שהוא חושב שהוא לא מתחשב באחרים, זאת אומרת לא תמיד זה יהיה אותו דבר פיזית לפעמים זה יהיה כאילו אחד פנימה "מה מפריע לך שהוא זה וזה? כי זה אומר ככה עליו, יפה ואיפה אתה כזה כי עובדה שעל אחרים אתה לא כל כך כועס".
ש: כי אני שם לב לכל מיני דברים כאלה ביומיום.
אליעד: שמה?
ש: שמישהו זורק לי הערה ואז אני שם...