אין אפשרות שאין אפשרות - השקר של
האין אפשרות ובו יתבאר השקר שאחראי לכל הסבל שיש בעולם, והוא השקר שבו האדם משקר את עצמו ואומר לעצמו, שהוא "לא יכול" להשיג דבר כלשהו, או השקר שהאדם אומר ש"אי אפשר"
וש"אין אפשרות" להשיג דבר כלשהו, שהשקר הזה הוא אם כל חטאת. והעניין הוא, כי בשורש המציאות
הכל אפשרי. כי שם הכל אחד,
והאפשרויות הן בלתי מוגבלות, ושם
הכל אפשרי ממש. ונקודת ההתחלה של המציאות, נקראת אלוהים, שממנה הכל נובע. ואלוהים הוא ישות בעלת כוח בלתי מוגבל כלל, ששם לא שייך כלל הגבלת
אפשרות כלשהי (ובשורש הכל כבר אחד, ולכן כל תכלית כבר מושגת, ואין שום צורך להשיג שום דבר). והנה, מצד
האמת, כל אדם ואדם וכל ישות וישות בכל מקום ובכל זמן, היא גם רק אלוהים. כי מנקודת מבט של
אמת, יש גם, רק אלוהים. והאדם הוא גם רק אלוהים. ונקודת המבט הזו קיימת בו זמנית, במקביל לכך שהאדם הוא מוגבל וכולי. וכאשר האדם חושב לעצמו שהוא ... הוא כופר באלוהים
האמיתי, שנמצא באחדות מוחלטת עם כל דבר. ומצד
האמת, האדם לא מוגבל להשיג שום דבר בעולם, אם הוא רק ירצה אותו
באמת . כי לאלוהים אין אינטרסים. וכאשר הוא רוצה משהו, הוא רוצה אותו
באמת. ואם האדם ירצה
באמת איזה דבר, הרי שבכוח הרצון שלו בלבד, הוא ישיג את אותו הדבר, ללא כל הגבלה שהיא של זמן / מקום / צורה וכיו"ב. וכל זה בתנאי, שזה יהיה רצון של
אמת, שהוא רצון שהוא אינו אמצעי להשגת תכלית אחרת. כי האדם רוצה כל מיני דברים, כדי להשיג תכלית אחרת. ומי שרוצה
באמת איזה דבר, הוא משיג אותו, מיד ובו ברגע שהוא
באמת רוצה אותו. ומי שרוצה איזה דבר, כדי להשיג באמצעותו איזה דבר אחר, הרי שזהו לא רצון של
אמת. ובכל מקרה, האדם יכול להשתמש בכח הרצון
האמיתי שלו להשיג כל דבר, ללא כל הגבלה. והסיבה שהאדם סובל, היא משום שהישות האנושית שלו, נפרדת מהמציאות. וכל דבר שהוא נפרד מה"שלם", הוא מרגיש ... שנדמה להם שהדבר אינו
אפשרי. ואם היה יודע האדם בידיעה שלמה ומוחלטת שהדבר אינו
אפשרי, לא היה האדם סובל כלל. כי רצונו להשלים את חסרונו, היה נעלם, על ידי הידיעה המוחלטת שהדבר אינו
אפשרי. כי הרצון קיים, רק כאשר
יש אפשרות להשיג אותו. והאדם חסר את השלמות של המציאות, רק בגלל שהוא חושב, ש אולי כן קיימת דרך להשיג אותה. ואם היה האדם יודע בוודאות מוחלטת, שאין ... ושאין אפילו לא
אפשרות כזו
(ואפשרות, תמיד יש. לכן אי אפשר לדעת זאת, משום שזה שקר), לא היה לו שום חיסרון כלל. אלא, שידיעה שלמה, גם היא אינה
אפשרית, אצל ישות שהיא מוגבלת ונפרדת מהמציאות השלמה. והדרך היחידה של האדם להשיג את הידיעה השלמה הזאת, היא רק אם הוא עצמו ישיג את השלמות של ... וגם חושב שאולי הדבר
אפשרי, אבל גם לא יודע איך הדבר
אפשרי, וגם נראה לאדם שהדבר אינו
אפשרי. ואז האדם מטעה את עצמו ואומר לעצמו, שכאילו אין שום