...
להחליט, קושי להתחייב, קושי
לקבל החלטה, לא יודע איך להחליט, לא מסוגל
להחליט, חמורו של בורידן,
קבלת החלטות, לא אוהב להתחייב, לא רוצה להתחייב, פחד ממחוייבות, קשה להתחייב עכשיו הנושא הוא כזה למה לאנשים קשה לבחור, עכשיו מה זה אומר לבחור? לבחור זה יכול להיות
קבלת החלטה שצריך לבחור באיזה מסעדה לאכול איפה לגור לבחור, יכול להיות לבחור גם במובן של נגיד לדוגמא מערכות יחסים נגיד לדוגמא להתחייב להיות עם מישהו גם כן סוג של לבחור אנשים קשה ... בהנחה שיש לה איזה פתרון אז למה זה ככה. לא לכולם זה קשה יש אנשים רגע למרות נגיד את לדוגמא נגיד שעכשיו תהיה לך נגיד
החלטה של חיים ומוות נגיד תהיה לך איזו דילמה אבל יש אנשים שיש להם דילמה אבל בדברים רגילים אין דילמה. נגיד לשים פלפל ומלח מה את שמה קודם פלפל מלח מה זה משנה אבל יש אנשים שהם ברמה שהם לא היו מסוגלים
להחליט אם לשים קודם פלפל או מלח ברמה כזאת, כאילו הדברים הכי טריוויאליים הם רואים שני כסאות "איפה אני אמור לשבת" והם
לא יודעים "אני אשב פה?" לא מסוגלים
לקבל החלטה. השאלה היא מה השכל שבדבר ממה זה נובע ומה עושים איתו. מה אתה אומר יש לך רעיון מה המהות של העניין? ש: אנשים מחפשים את
ההחלטה הטובה ביותר האופטימלית. אליעד: אוקי מחפשים את
ההחלטה האופטימלית אין בעיה ומה האמת? ש:
החלטה הבטוחה להם האופטימלית. אליעד: שתרגיש להם
החלטה שאין בה שום חיסרון. עכשיו מה האמת? האמת היא
שתהליך בריאת העולם רבי נחמן דיבר על זה פעם שיש צדיק שהוא רוצה להגיד תודה, מה זה אומר רוצה להגיד תורה? מנסה להגיד חידוש על משהו ואז הוא מתחיל לחשוב מה הוא רוצה להגיד ותוך כדי שהוא מתחיל לחשוב מה הוא רוצה להגיד תוך כדי זה באים לו עוד רעיונות והוא
לא יודע מה להגיד מרוב כמות הרעיונות שבא לו לראש, כמו שלפעמים זה לא קורה אצלי לשמחתי אבל לפעמים אני כאילו חושב על איזה משהו כאילו אוקי ואז פתאום מתחילים לבוא "אולי זה ככה ואולי זה ... ולבחור איזה צד אבל לפעמים בן אדם כששואלים אותו איזה שאלה יש לו כל כך הרבה תשובות ורעיונות ודעות שאין לו מושג
איך לתמרן בין כל הדעות ואז הוא
לא יודע מה להגיד הוא לא אומר כלום. עכשיו אז רבי נחמן מסביר שבשביל להגיד תורה בשביל שתהיה מסוגל לפעול שזה המשמעות הפנימית בשביל זה בן אדם צריך לדעת לצמצם את עצמו, למה? כי
התהליך של בריאת העולם במובן של התהוות העולם
מתהליך של הפיכת "אין ליש", "ואין" זה במובן של אינסוף לא מוגדר אין בו שום חיסרון "ויש" זה משהו מוגדר שיש בו חיסרון כלשהו חייב שיהיה בו חיסרון,
והתהליך של בריאת העולם זה בעצם יכול להיות להפוך "אין ליש". עכשיו הבן אדם שמחפש את השלמות הוא לא יכול לברוא את העולם, למה? כי בעולם אין שלמות זאת אומרת לו יצויר נגיד שאותו בן אדם
שלא יודע להחליט היה אלוהים, נניח שיש אלוהים ונניח שאלוהים ברא את העולם נגיד שאלוהים היה בא בגישה הזאת של
לא יודע מה
להחליט איך הוא היה יכול לברוא את העולם הוא בסוף צריך
להחליט שכדור הארץ עגול, איך
נחליט שהוא עגול אז "לא בורא כאן לא בורא את העולם לא עושה כלום" כי יש אינסוף אפשרויות והוא באמת היה יכול לעשות את כל האפשרויות וכל אפשרות יש לה איזה יתרונות וחסרונות כלשהם. כי אם אין שום יתרונות וחסרונות אז אין טעם לעשות ואם יש יתרונות וחסרונות אז איך נדע מה לעשות ולכן
תהליך בריאת העולם הוא בעצם היכולת לצמצם, לקחת דבר אינסופי ולצמצם להיות מסוגל להיות בחוויה של צמצום ולא לרצות כל הזמן למשוך את זה לשלמות. עכשיו רבי נחמן מסביר שבשביל להוציא מכוח ... פעם אם הבן אדם בחוויה הסובייקטיבית שלו חושב שאם הוא יעשה ככה או אחרת זה מאוד ישנה אז בן אדם כזה מגיע למצב שהוא
לא יודע מה
להחליט כי הוא אומר "איך אני אדע מה