מי שיתבונן בעניין יראה, כי לכל תחום ותחום בעולם יש מומחים שונים. וכל תחום, יש ידע שייחודי לו, וככל שהאדם יודע ומבין אותו טוב יותר, כך הוא יותר מקצועי באותו התחום.
ואם נתבונן עוד בעניין נראה, כי המקצועיות של האדם בכל תחום, מושפעת משני גורמים. הגורם הראשון, הוא מה שהאדם יודע על אותו התחום. דהיינו, סך כל הידיעות של האדם על הנושא. והגורם השני, הוא ההבנה של האדם את המידע שאותו הוא יודע. וככל שיש לאדם יותר מידע והוא מבין אותו טוב יותר, כך הוא נחשב ליותר מקצועי באותו התחום.
ואם נתבונן עוד נראה, כי בד"כ קיים קשר כלשהו בין כמות הדברים שהאדם יודע, לבין רמת ההבנה שלו לעומק את הדברים שאותם הוא יודע. ובד"כ, ככל שהאדם מקצועי יותר, כך הוא גם יודע יותר וגם מבין טוב יותר את התחום שבו הוא עוסק.
ויחד עם זאת, קיימת האפשרות שיהיה אדם, שאין לו שום ידע כלל בנושא כלשהו, ואף על פי כן הוא יבין את הנושא הזה שאין לו שום ידע לגביו, הרבה יותר טוב מכל החכמים שעוסקים ושחוקרים את הנושא הזה כל חייהם. ואיך?
אז מי שיתבונן בעניין יראה, כי כל הדברים שיש בעולם, הם כולם חלק מאותו העולם. ובסופו של דבר, יש שכל אחד ונוסחא אחת ודבר אחד שלפי פועל כל העולם כולו וכל האירועים שבו. ומי שיודע ומבין את השכל הזה, הרי שאין שום דבר בעולם שהוא לא מבין אותו. יתכן אומנם שאין לו את הידע לגבי הצורה החיצונית של האירוע, אך הוא בהכרח מבין את השכל שלפיו התרחש האירוע, גם בלי לדעת מה בדיוק התרחש.
כי כל התופעות שבעולם, וכל הדברים שבעולם, הכל פועל לפי היגיון אחד. ומי שיודע את ההיגיון הזה, הרי שהוא מבין ומסוגל להסביר את השכל שלפיו הדברים קורים, גם בלי לדעת מה קרה בפועל. כי כל הדברים שבעולם, הם צורות ביטוי שונות של דבר אחד. ומי שיודע את הדבר האחד, הרי שהוא מבין את כל הדברים שבעולם, יותר טוב מכל החכמים שיש בעולם בתחומם.
כי מצד האמת, חכם אמיתי הוא זה שמבין את הדבר בשלמות. ואי אפשר להבין דבר בשלמות, בלי להבין את כל המציאות בשלמות. כי כל דבר הוא חלק מהמציאות והוא מושפע מהמציאות. ורק מי שמבין את כל המציאות, רק הוא מבין כל דבר באמת...