מה השאלה?
ש: השאלה היא איך להתמודד עם מחשבות טורדניות.
אליעד: איך להתמודד הלאה מה השאלה מה זה איך להתמודד?
ש: כאילו איך להיפטר ממנה.
אליעד: איך להיפטר ממנה?
ש: או להתמודד איתה באופן כללי.
אליעד: אוקי יש מחשבה טורדנית?
ש: כן.
אליעד: ואתה בטוח שאתה רוצה להיפטר ממנה אולי היא טובה, נגיד שיש לך מחשבה טורדנית שאומרת לך "אתה חייב ללכת לאכול" כשאתה רעב זאת מחשבה טורדנית אתה רוצה להיפטר ממנה לא ללכת לאכול?
ש: לא מזו לא.
אליעד: מזו לא אז החלטת שבטורדנית ההיא אתה רוצה להיפטר נגיד שיש לך מחשבה שאומרת לך "רודפים אחריך זאבים רודפים זאבים תברח" אולי זה טוב שאומרת לך המחשבה מה אתה רוצה שירדפו אחריך זאבים ושהמחשבה לא תגיד לך תברח מהם זה טוב.
ש: אולי זה טוב אבל זה עושה לי גם הרבה רע.
אליעד: אז אתה לא רוצה שהמחשבה הזאת תופיע לא הבנתי, למה אתה בכלל רוצה שהיא תופיע זה שורש הפשע.
ש: שמה?
אליעד: שאתה רוצה שהמחשבה הזאת להיפטר ממנה זה שורש הפשע ושורש הסבל שלך בעולם, כן הגישה משובשת לחלוטין ברגע שיש לך מחשבה טורדנית מה אתה אמור לעשות שלב ראשון קודם כל מה המחשבה אומרת לך המחשבה אומרת לך, מה היא אומרת מה היא אומרת לדוגמא לבן אדם שרודפים אחריו פילים בסדר נכון יש מחשבה כזאת?
ש: כן.
אליעד: טורדנית נכון מה הוא צריך לעשות קודם כל לשאול האם באמת רודפים אחרי פילים אם לא היא תיעלם מעצמה ואם כן תברח מהפילים זה הכל מה הסיבוך, אם אתה בטוח שהיא לא נכונה היא לא תופיע ואם אתה לא בטוח שהיא לא נכונה היא תופיע אז תבדוק אם היא נכונה או לא נכונה זה הכל.
ש: זאת לא שאלה שאם היא נכונה או לא נכונה.
אליעד: לא זאת השאלה אם היא נכונה או לא נכונה ואין שום שאלה אחרת רק השאלה הזאת מעניינת כשיש לך מחשבה טורדנית השאלה היחידה שאתה אמור לשאול זה האם היא נכונה או לא זהו.
ש: נכונה ביחס למה?
אליעד: לא יודע מה היא אומרת המחשבה מה היא אומרת טורדנית, מה לדוגמא מחשבה שאומרת "צריך לשטוף ידיים עוד פעם" נכון אז בא נבדוק "האם באמת אני צריך לשטוף ידיים עוד פעם" אם זאת האמת אז תשטוף ידיים עוד פעם ואם לא אל תשטוף ידיים עוד פעם, אתה פה או לא פה?
ש: כן.
אליעד: מה כן.
ש: לא יודע סתם.
אליעד: עכשיו תגיד אבל אני בטוח שהיא לא נכונה ואף על פי כן היא מטרידה אותי נכון? תשקר.
ש: אבל יש לה עלות גם בגלל שהמחשבה הטורדנית עלות מצידה.
אליעד: אתה מבלבל את המוח מה זה אומר עלות אבל היא מביאה לך תועלת שהיא גדולה מהעלות אז מה אם יש לה עלות גם לנעול נעליים יש לזה עלות למה אתה נועל נעליים זה בחינם או שזה עולה עלות.
ש: אבל אני רוצה.
אליעד: לנעול נעליים יש לזה עלות?
ש: כן.
אליעד: אתה הולך יחף לאכול יש לזה עלות?
ש: כן.
אליעד: אתה אוכל?
ש: כן.
אליעד: למה יש לזה עלות אבל האם זה שיש לזה עלות זה אומר שצריך להיפטר מזה, תענה לי מה ששאלתי האם זה שיש לזה עלות צריך להיפטר מזה לא, מתי צריך להיפטר מזה אם יש לזה עלות שגדולה מהתועלת נכון? יפה אז מה אכפת לי שיש לזה עלות את מי זה מעניין בכלל שיש לזה עלות למה אתה מציין את זה מה אכפת לי תגיד יש לזה עלות גדולה מהתועלת. יש לזה עלות גדולה מהתועלת? הוא לא בטוח בשביל לדעת אם העלות גדולה מהתועלת צריך לבדוק מה האמת כי אם המחשבה נכונה אז זאת לא עלות גדולה מהתועלת העלות שווה את התועלת ואם היה לא נכון אז ממילא כבר לא היית חושב את זה מלכתחילה.
ש: השאלה אם יש פתרון יותר זול.
אליעד: מה זול?
ש: כן פתרון בלי העלות יותר זול.
אליעד: מה עלות על מה אתה מדבר בכלל עכשיו?
ש: נגיד הדוגמא שהבאת.
אליעד: כן שמה אתה תביא דוגמא, אתה מה הדוגמא תביא אתה תמציא את המחשבה לדוגמא מחשבה שאומרת?
ש: שלמה שהיא מכוונת.
אליעד: כן אומרת.
ש: כל פעם כשאני בלחץ אני צריך להשוות את עצמי לאחרים.
אליעד: אוקי האם באמת כל פעם כשאתה בלחץ.
ש: לחפש אחרים שכמוני.
אליעד: לא אכפת לי האם באמת כל פעם כשאתה בלחץ צריך להשוות את עצמך לאחרים, נכון או לא נכון?
ש: מה האם מה שחייב או מה?
אליעד: מה שאתה אמרת מה אמרת "כשאני בלחץ".
ש: אני משווה את עצמי לאחרים.
אליעד: נכון.
ש: או שאני עושה דבר רע משווה את עצמי לאחרים.
אליעד: נכון יפה מה זה אומר תן דוגמא.
ש: נגיד עשיתי איזו עבירה.
אליעד: כן מה זה עבירה מה זה אומר?
ש: דבר רע נגיד.
אליעד: אוקי.
ש: דבר שנחשב רע.
אליעד: שבעיניך.
ש: בעיני.
אליעד: אוקי אז אתה צריך לחשוב?
ש: ואז רע לי מזה אני עשיתי את הדבר הזה.
אליעד: אוקי.
ש: ואז אני אומר גם אתמול מישהו כאילו כמוני יותר טוב ממני גם הוא עושה את זה משווה אותו.
אליעד: אוקי אז מה הבעיה בזה איפה הבעיה?
ש: הבעיה היא.
אליעד: אתה אמרת בן אדם נגיד נכשל במבחן ורע לו הוא אומר "הנה גם הוא שהוא יותר טוב נכשל במבחן" זה מה שאמרת?
ש: כן.
אליעד: אוקי עד כאן בסדר איפה הבעיה איפה מתחילה הבעיה?
ש: הבעיה היא שאני עושה את זה, שתי בעיות כאילו.
אליעד: שלוש תגיד את הראשונה הלאה.
ש: אני עושה את זה על כל דבר.
אליעד: מה אני שאלתי היה בן אדם נכשל במבחן?
ש: כן.
אליעד: אחרי שהוא נכשל במבחן הוא אמר לעצמו היה מדוכא ואז הוא אמר "טוב גם הוא נכשל במבחן" וזה עושה אותו פחות מדוכא?
ש: כן.
אליעד: איפה הבעיה אתה יכול לתת לי תשובה פה יש בעיה במקרה הזה או אין בעיה, אתה אומר אני עושה את זה על כל דבר מה אכפת לי כל דבר במקרה הזה יש בעיה או אין בעיה?
ש: במקרה הזה.
אליעד: זה...
ש: אין בעיה.
אליעד: אין בעיה יפה אז קודם כל פה אין בעיה.
ש: נגיד שאין בעיה.
אליעד: נגיד יש בעיה או אין בעיה תגיד מה הבעיה.
ש: אין בעיה בסדר.
אליעד: אין בעיה יפה אז יש לנו עכשיו נושא אחר נושא חדש, הלאה מה הנושא דבר.
ש: כן אז כשאתה מסתכל על מקרה מסוים ככה על מקרה אחד בודד.
אליעד: אז תביא מקרה אחר אז איפה הבעיה תביא את המקרה שיש בו בעיה.
ש: אבל זה חוזר על עצמו הרבה פעמים.
אליעד: אז כשהוא מתרגל כשכל פעם כשהוא נכשל הוא עושה השוואה לאחרים וזה מרגיע אותו?
ש: כל פעם כשהוא בתחושה רעה.
אליעד: נכון מה הבעיה בזה, נכון ומה הבעיה בזה כל פעם כשהוא יש לו איזו בעיה קשורה הוא בודק מישהו אחר שיותר רע לו ואומר "לפחות לא רע לי כמו לאחר" כאילו "אני רע לי פחות ממנו" כן מה הבעיה בזה.
ש: לא אבל.
אליעד: מה הבעיה?
ש: עוד דבר.
אליעד: לא בזה יש בעיה לפני הדבר בזה יש בעיה?
ש: אבל זה חלק מזה כאילו.
אליעד: לא יודע בזה לכשעצמו כפי שהוא יש בעיה?
ש: בזה לא.
אליעד: יפה הלאה.
ש: אז העניין הוא כזה שקודם כל.
אליעד: הוא אומר עוד דבר ומה עם הראשון.
ש: כל פעם זה לא רק לבן אדם אחד זה להרבה אנשים.
אליעד: זה לא מה?
ש: זה לא להשוות רק לבן אדם כאילו לאחד.
אליעד: להרבה אנשים אין בעיה, יפה מה הבעיה בזה?
ש: זה סט של מחשבות.
אליעד: מה הבעיה בזה אבל לא הבנתי, בן אדם רע לו לא להצליח אז הוא כל פעם הוא אוטומטית כשהוא לא מצליח או נכשל או עושה טעות או משהו הוא ישר מתחיל לבדוק אנשים אחרים "כן אבל גם הם נכשלו אז אני בסדר".
ש: נכון.
אליעד: אוקי מה הבעיה בזה?
ש: הבעיה בזה.
אליעד: מושלם הלאה איפה הבעיה, אתה פה או לא פה?
ש: רגע שנייה הבעיה בזה שבמקום.
אליעד: לא במקום אם הוא עושה את זה מפריע לו שהוא עושה את זה?
ש: כן.
אליעד: מה מפריע לו מה אכפת לו שהוא עושה את זה שיעשה את זה מה הבעיה?
ש: אבל.
אליעד: תענה לי מה מפריע לו בלי אבל, הוא עושה את זה כל פעם כשיש לו משהו שמלחיץ אותו הוא עושה השוואה לאחרים ונרגע?
ש: כן.
אליעד: איפה הבעיה פה מה הבעיה, למה זה מציק לו לא לך מציק שהוא עושה את זה למה הוא מציק לו שהוא עושה את זה, אתה מציק לך שהוא עושה את זה או הוא מציק לו שהוא עושה את זה?
ש: הוא מציק לו שהוא עושה את זה.
אליעד: מה מציק לו?
ש: ואתה מייצג אותו.
אליעד: רגע מה מציק לו?
ש: יכול להיות לא יודע אני חושב על זה.
אליעד: מה הבעיה בזה היה אחד שכל פעם כשהוא היה רעב הוא הלך לאכול.
ש: זה לוקח משאבים.
אליעד: איזה משאבים?
ש: כל הטקס הזה.
אליעד: נכון אתה צודק אבל זה מביא לו תועלת, מביא לו תועלת שהוא לא ירגיש רע מהמחשבה ההיא שעושה לו רע נכון ואז?
ש: אז הבעיה היא נגיד זה מטריד כל הטקס הזה.
אליעד: סבבה אז תשאל שאלה אחרת בן אדם יש לו מחשבה רעה וכל פעם כשיש לו מחשבה רעה הוא רגיל לחשוב מחשבות מסוימות כדי שלא יהיה לו רע ואין לו כוח לחשוב את המחשבות האלה הוא מחפש דרך יותר קצרה, זאת השאלה?
ש: כן.
אליעד: אז שיגיד "שלום יש לי מחשבה רעה מה הדרכים שלי להיפטר ממנה" בלי כל הסיפורים והעניינים אם יתברר שזאת הדרך היחידה אז גמרנו ואתה רוצה להיפטר מהמחשבה הרעה וזאת הדרך היחידה אז זה מה יש זהו, אז יש לו מחשבה שלילית על עצמו איך אתה נפטר ממנה אתה בודק האם באמת אני אמור לחשוב על עצמי שלילי זהו פשוט ואז יכול להיות או שכן או שלא אם התשובה היא שלא ואתה איש אמת וגילית שאתה לא צריך, אני מוסיף את המילה "ואתה איש אמת" כי אם אתה שקרן ביומיום לא יעזור לך שתגלה שאתה לא צריך לחשוב על עצמך מחשבה שלילית.
שקרן פירושו שמשקר את עצמך בלי שאתה מודע לכך, אנשים בדרך כלל אומרים "אבל אני לא שקרן" לא שקרן אתה לא משקר אף אחד חוץ מאשר את עצמך בלי שאתה שם לב זה נקרא שקרן, שקרן זה מישהו שמשקר את עצמו בלי לשים לב זה נקרא שקרן בהקשר הזה. אז בהנחה שאתה מוודא שאתה לא משקר את עצמך בלי לשים לב ואתה הופך להיות איש אמת אז אם יש מחשבה שלילית שעושה לך רע וגילית שהיא שקרית היא לא תעשה לך יותר רע.
ואם גילית שהיא אמיתית אז יש לך שני פתרונות או לקבל את זה כי זאת האמת או לשקר ולהגיד זאת לא האמת וזהו ולהיות איש שקרן ואם תהיה שקרן לא אכפת לך מה האמת ואם אתה לא מוכן להיות שקרן ואתה לא מוכן לשקר בהנחה שבאמת אתה צריך להרגיש רע אז תלך לפתרון של מה שאתה אמרת "עכשיו תחשוב על אחרים" שזה כנראה כבר יהיה שקר גם כן. מה הסיבה בן אדם הרגיש רע, הרגיש רע התחיל לעשות השוואה לאחרים?
ש: כן.
אליעד: יפה, למה כדי לא להרגיש רע מהמחשבה שהוא מרגיש בן אדם נגיד נכשל במבחן הוא אומר "אבל גם אחרים נכשלו" הוא לא רוצה להרגיש רע מזה שהוא נכשל הוא אומר "גם האחרים נכשלו", עכשיו הוא אומר "אני רוצה למצוא דרך יותר קצרה" תשאל את עצמך סבבה האם באמת זה רע שנכשלת במבחן זה הכל.
ש: אז מה יכול להיות יכול להיות שבאמת ויכול להיות שלא באמת.
אליעד: נכון אבל תמשיך "האם אני רע, אני לא רע אני כן רע" בא נראה מה האמת "למה אני חושב שאני רע אולי אני לא רע אולי אני בסדר, אולי זה טוב להיכשל במבחן אולי זה לא משנה להיכשל במבחן" תבדוק מה האמת מה הבעיה לבדוק מה האמת.
ש: אז מה כאילו בעיקרון זה כאילו, הבנתי.
אליעד: מה הבנת תביא איזו שאלה מה השאלה פה איפה יש פה איזה שאלה בכלל מה השאלה, אתה תגיד אחרת הבן אדם עצלן אין לו כוח עכשיו או אין לו שכל אין לו כוח לבדוק האם זה שהוא חושב שלהיכשל במבחן זה טוב או רע אם זה נכון או לא או עד כמה זה נכון או אז הוא מתעצל אומר "אני אין לי עכשיו כוח בא נגיד שגם אחרים נכשלים ולכן מה שאני עושה זה בסדר" או "לכן זה לא גרוע שנכשלתי" ואז רע לו נכון רע לו שיתמודד שישתנה.
ש: יכול להיות שהוא מפחד לגלות תשובה גם.
אליעד: יכול להיות מה אכפת לי אתה רוצה פתרון אחר תבדוק, לא מוכן לקחת סיכון לגלות שאתה רע תסבול זה מה יש אתה לא מוכן לך למכשף שיבטיח לך שהוא יוציא אותך מזה בשלושה טיפולים זה הכל.
ש: זה מה שעושים אנשים.
אליעד: נכון לך למכשף שיבטיח לך, זה בדרך כלל אנשים שהם מתקשרים ושואלים אותי כמה טיפולים צריך.
ש: מה הקשר?
אליעד: מאיפה אני יודע כמה טיפולים צריך מה אני נוכל אם הייתי יודע בוודאות שאתה תעשה את כל מה שאני אומר לך מספיק שתי דקות.
ש: גם נוכל אומר את זה.
אליעד: לא נכון מתחייבים לך בארבע טיפולים בעשרים טיפולים בחמש עשרה טיפולים ואם לא יעזור לך נשלח אותך לשם.
ש: לא חכה בהיגיון יגיד לך "תשמע אני לא יודע" הוא מנצל יש נוכלים שמנצלים את זה באמת שלא יודעים באמת לא יודעים את הגבול אבל "אני לא יודע כמה טיפולים".
אליעד: האם אני אמרתי לך שכל הנוכלים בעולם אומרים לך כמה טיפולים זה ייקח אתה שמעת אותי אומר את זה לא אמרתי את זה.
ש: מה אמרת?
אליעד: אמרתי שאם מישהו אומר לך כמה טיפולים זה ייקח הוא נוכל אלא אם כן זאת בעיה מוגדרת מראש שיודעים מראש, אם זה תלוי בי הפתרון אני יכול להגיד לך כמה זמן זה ייקח תגיד לי להחליף מנורה כמה זמן ייקח אני אגיד לך אני יודע שאני מחליף את המנורה אני יודע כמה זמן לוקח, אם אתה אומר לי שאני אלמד אותך להחליף מנורה כמה זמן לך ייקח ללמוד להרכיב מנורה אני לא יודע אולי אתה נכה בידיים אולי אתה לא יודע לטפס על סולם יש לך פחד גבהים.
מאיפה אני יודע מה הבעיה שלך אולי יש לך בעיה מוטורית אולי תוך כדי זה שתטפס על הסולם אתה תיפול אולי אתה לא יודע להבריג אולי התנועה הזאת עושה לך כאב ביד מאיפה אני יודע.
ש: אני מסכים איתך אבל אני אומר שיש כאלה לא אמרתי שכולם אבל יש כאלה נוכלים שאומרים לך הם לא יודעים ומסבירים את ההסבר שלך והם ממשיכים בטיפולים.
אליעד: אתה צודק זה גם נכון גם זה נכון.
ש: דרך האמת להוציא איזה.
אליעד: הכל נכון בקיצור מה שבאתי להגיד שאותו בן אדם צריך להתאמץ ללכת לבדוק המחשבה שיש לו היא אמיתית או לא אמיתית אם היא אמיתית בסוף אם תבדוק את האמת לא יהיה לך רע זה במאה אחוז וזהו, אם אין לך כוח לבדוק אתה עצלן אתה מפחד לא יודע מה זהו זה מה יש תסבול.
ש: שאלה לגבי זה.
אליעד: כן.
ש: איך יעלה נגיד אתה אומר תביא שאלה תביא איזה משהו איך הוא צריך לדעת.
אליעד: חשבתי שתביא פה איזה משהו זה חדש.
ש: לא יודע חדש אבל אני שואל כשהוא עכשיו בא ורוצה לשאול שאלה איך הוא מארגן את זה איך הוא עורך את זה איך הוא מביא את זה לסדר מסוים.
אליעד: תראה מהיבט מסוים שום שאלה לא באמת יכולה להיות שאלה כי אם אתה חושב בהיגיון רוב השאלות לא קיימות בכלל. אני חשבתי שתביא פה איזו שאלה איזו התחכמות איזה משהו איזה תהליך כי זה דברים שברמה הלוגית התשובות ממש פשוטות, מה נגיד שדיברנו קודם זאת הייתה השאלה למה כי צריך לחשוב להביא רעיונות זה לא משהו שהוא מתמטית רוב מה שעשינו קודם המחקר על מה שנתחנו.
ש: מה עם ההומואים?
אליעד: כן מה שנתחנו רוב התהליך של החשיבה הוא לא היה תהליך, המסקנות לא נגזרו בצורה לוגית זה לא היה אחד ועוד אחד שווה שתיים זה לא היה ברמה כזאת צריך להביא רעיונות מפה ומפה "אולי זה זה ואולי זה זה", זאת אומרת אם לדוגמא נגיד הוא היה אומר לי בא ניקח עכשיו את המחשבה של אותו בן אדם שאמר רע לי שנכשלתי ובוא נבדוק למה הוא חושב "רע לי שנכשלתי" זה "בוא נחשוב למה רע לי שנכשלתי" אבל באופן כללי מה לעשות עם אתה חושב מחשבה שלילית אז אמרנו תבדוק מה האמת אם זאת האמת לא אמת זהו זה דברים ידועים אין פה חדש.
ש: מה זה אין פה חדש יש פה חדש זה חדש לו.
אליעד: למה זה חדש לו.
ש: השאלה למי.
אליעד: אני חדש לי שזה חדש לו זה החידוש.
ש: טוב אמרתי שהעניין חדש לו.
אליעד: יפה.
ש: אני רוצה עוד משהו.
אליעד: כן.
ש: אבל כאילו מה הקשר של כאילו זה מחשבות מסוימות שפותר לו, סט של מחשבות מסוימות את כל.
אליעד: עוד פעם אתה עם הקשקוש סט של מחשבות לא סט של מחשבות.
ש: מחשבה נגיד בסדר, מחשבה מסוימת אתה רוצה להגיד את זה.
אליעד: סט של מחשבות לא זה כאילו שזה רצף מסוים.
ש: כן יש רצף מסוים.
אליעד: כן שמה עושה פותר לו את זה?
ש: כן זה כאילו לכל מצוקות...