עכשיו יש בן אדם שמפחד להשתגע יכול להיות כזה דבר?
ש: כן.
אליעד: יכול להיות כזה דבר אוקי עכשיו בתוך הרובריקה של פחד להשתגע יש תת סעיף שנקרא פחד לעשות דברים משוגעים יש אחד שמפחד להשתגע לצאת מדעתו ויש אחד שמפחד שהוא יעשה דברים שהם עצמם משוגעים הוא לא מפחד להשתגע ואז להיות משוגע הוא מפחד שפתאום הוא יעשה דברים לא הגיוניים.
ש: אבל זה נחשב להשתגע.
אליעד: לא יש בן אדם שאומר "אני מפחד להשתגע" במובן של "אני מפחד שפתאום אני לא אהיה מודע לעצמי לא אשלוט בעצמי ואעשה דברים" ויש בן אדם שהוא לא מפחד מזה אבל זאת הסתעפות של זה הוא אומר "אני מפחד שפתאום אני בטעות אעשה x" וה - x הזה הוא x שרק משוגעים עושים אותו.
ש: אבל אז הוא יהפוך למשוגע.
אליעד: כן אבל זה x זה לא "יצאתי מדעתי ופתאום עשיתי דברים" אלא "עשיתי משהו ואפילו אחרי שנייה אני מצטער שעשיתי אותו".
ש: מה שאתה אומר לי זה כאילו מזכיר לי מה קדם לפני מה.
אליעד: לדוגמא נגיד אבא שמפחד שבטעות הוא יהרוג את הילד שלו סתם הוא אומר "אם פתאום אני אהרוג אותו" אוקי "ואם פתאום אני ארצה לפגוע בעצמי" יפה ואז נשאלת השאלה.
ש: אבל מבחינתו הוא חושב.
אליעד: לא אבל זה לא "אני אשגע" במובן של "אני פתאום לא שולט בעצמי ואני פתאום עושה דברים בלי היגיון" יש בן אדם שאומר "אני מפחד להשתגע" במובן של "אני מפחד שפתאום אני לא אשלוט בעצמי ופתאום אני אעשה דברים שמשוגע עושה ואני לא יודע מה עובר עלי ופתאום אני עושה פעולות" זה אחד זאת חרדה אחת יש חרדה אחרת שבן אדם לא מפחד מזה אבל הוא מפחד שפתאום הוא יעשה דבר שהוא משוגע לעשות אותו יש מלא דברים שבן אדם לא עושה אותם כי הם לא הגיוניים הוא מפחד שהוא יעשה אותם. מה אתה נגיד עושה לא הגיוני מה אתה לא עושה שהוא לא הגיוני?
ש: מה אני לא עושה דברים?
אליעד: כן נגיד אתה לא הולך יחף ברחוב הולך יחף ברחוב?
ש: כן עכשיו עלתה לי מחשבה לדוגמא פעם שהיה לי פחד כזה מוריד את הבגדים מתחיל להיות ברחוב.
אליעד: נכון סבבה.
ש: לדוגמא עברה לי מחשבה כזאת.
אליעד: יפה אז זה לא פחד להשתגע במובן שהשתגעת לגמרי השתגעת במובן מסוים, יפה עכשיו מה עושים עם זה.
ש: אומרים לו כן יש סיכוי.
אליעד: אז מה שאתה אומר זה אומרים לו יש סיכוי אז יש לנו סיכוי וסיכון הולכים על הסיכוי יש סיכון, שנייה אז אתה הולך על האופציה של הסיכון למה אתה מפחד שזה יקרה אז מה אם זה יקרה ואז מה אם זה יקרה נכון.
ש: מה ההסתברות.
אליעד: בסדר אתה אומר אוקי מה אתה מפחד שיקרה אז מה אם זה יקרה זה מה שאתה אומר אבל האם זאת כל האמת לא יש עוד אמת יש אמת שגם אפשר לשנות את המציאות אפשר לגרום להקטין את הסיכוי שזה יקרה השאלה היא איך בן אדם מקטין את הסיכוי שלו להשתגע באופן כללי ובאופן פרטי.
ש: כללי ופרטי לא הבנתי.
אליעד: כללי הכוונה שהוא לא פתאום השתגע לגמרי ופרטי הכוונה איך אנחנו נקטין את הסיכוי שתעשה פעולות של משוגעים אז איך בן אדם יכול להקטין את הסיכוי שלו להשתגע תשובה על ידי שהוא יהיה יותר חכם ככל שתהיה יותר חכם ככה יש יותר סיכוי שלא תשתגע כחכם והמשוגע משני הקצוות זה א' תשובה גנרית כללית אוקי אבל יש פה עוד שכל השכל בעוד רמה נוספת, אוקי תסתכלו בעיקרון יש נטל ההוכחה על מי הוא מוטל על מי נטולה חובת ההוכחה עכשיו כשבן אדם רוצה לעשות פעולה יש בן אדם שאומר כזה דבר "אני רוצה לעשות פעולה אני עושה אותה למה אני עושה אותה כי זה עושה לי טוב מה עושה לי טוב כי אני רוצה לעשות אותה ואת זה שאני רוצה לעשות אותה זאת הסיבה שאני עושה את הפעולה ואני בעצם כל דבר שאני רוצה לעשות אני עושה אלא אם כן יוכיחו לי שזה רע".
יש בן אדם שאצלו זה הולך הפוך הוא אומר "אני שם את נטל ההוכחה על לעשות" הראשון אמר "אני שם נטל ההוכחה על לא לעשות זאת אומרת אני עושה הכל אלא אם כן יוכיחו לי לא לעשות" יש אחד שאומר "אני לא עושה שום דבר אלא אם כן יגידו לי שאני חייב לעשות אני לא עושה כלום משום דבר לא יצא לי שום דבר אני לא עושה שום דבר בשום נושא אני לא אעשה משהו אלא אם כן אני אהיה חייב לעשות אותו", עכשיו למי יש יותר סיכוי להשתגע להוא שמרגיל את עצמו לעשות כל דבר אלא אם כן מוכיחים לו שלא דהיינו, הוא שם את נטל ההוכחה על הלא לעשות או ההוא שאומר "אני לא עושה שום דבר אלא אם כן אני מוכיח לעצמי שאני חייב לעשות אותו ומוכרח לעשות אותו ואם לא אני לא עושה אותו".
ש: הראשון יחסית.
אליעד: הראשון יש יותר סיכוי להשתגע כי מה זה להשתגע להשתגע זה בעצם לעשות דבר שלא מביא לך תועלת מה זה משוגע מישהו שעושה פעולות לא הגיוניות מה הופך פעולה ללא הגיונית שהיא לא מביאה לך תועלת זאת אומרת אז למה עשית אותה כי רצית זאת אומרת שעשית כי רצית למרות שהיא לא מביאה לך תועלת, זאת אומרת שאם אתה מפחד להשתגע מה שאתה צריך לעשות זה ללכת לכיוון השני תרגיל את עצמך לא לעשות פעולות סתם כי בא לך אם בן אדם עושה פעולות סתם כי בא לו זה מגדיל את הסיכוי שיום אחד הוא יעשה סתם כי בא לו משהו שידפוק אותו.
לעומת זאת אם בן אדם מרגיל את עצמו לא שום דבר סתם כי בא לו אלא רק אחרי שיש חמש סיבות למה לעשות ורק אחרי שהוא בטוח שזה טוב ורק אחרי שהוא בדק מאה בדיקות יש פחות סיכוי שהוא ישתגע, מה זה אומר לענייננו אנו איך מחדדים את זה בן אדם לדוגמא פועל מתוך הרגל זאת פעולה שהיא לא כל כך סיבתית למה אתה עושה את הפעולה כי אתה עכשיו רוצה לעשות אותה כי אתה עכשיו יש לך חיסרון ואתה חושב שאם תעשה את זה זה יביא לך תועלת או כי אתה רגיל אם בן אדם עושה דברים כי הוא רגיל זה בעצם נקרא לפעול בלי סיבה, אם בן אדם נגיד עושה דברים "כי ככה אמרו לי" זה בלי סיבה אם בן אדם עושה דברים כי ככה הוא מאמין זה בלי סיבה אם הוא עושה כי אשתו אמרה לו זה בלי סיבה.
ככל שהבן אדם מרגיל יותר ויותר לעשות דברים בלי לחקור למה הוא עושה אותם זה מגדיל את הסיכוי שלו להשתגע זאת באמת האמת בן אדם שעושה דברים בלי חוש בקרה "ולמה אני עושה אני חייב לעשות לא צריך לעשות מה ההיגיון בזה מה יצא לי מזה זה טוב זה לא טוב מי אמר שזה טוב, אז מה אם בא לי אולי זה לא טוב אולי אני לא צריך" מי שלא עושה את זה זה באמת מגדיל את הסיכוי שלו להשתגע ולכן צריך לעשות פרסה לכיוון ההפוך לנסוע מעכשיו אתה לא עושה דברים בלי להבין אתה לא עושה כלום שב על הכיסא אל תקום בבוקר בלי שאתה מבין למה, לקחתי את זה להקצנה לכיוון השני.
ש: לגמרי לקחת את זה רחוק.
אליעד: אז מה.
ש: כולנו בערך לא מכוון לזה.
אליעד: אז מה זאת המטרה שלא תקומי מהכיסא שיהיו כבישים פנויים. אוקי עכשיו עוד פעם מה האמת שבן אדם שיגיד "אני לא עושה כלום אלא אם כן שיוכיחו לי שזה טוב" גם זאת בעיה אז הוא גם לא יעשה כלום יש פה כל מיני בעיות זה פעם לפני כמה וכמה פגישות נתתי איזה תרגיל פה לשיעורי בית לבדוק מי ידפק יותר ההוא שאומר "אני עושה כל דבר אלא אם כן יוכיחו לי למה לא" זוכרים שהיה סיפור כזה או שגם השאלה נשכחה, בכל מקרה הייתה פעם שאלה כזאת מי יסבול יותר ההוא שאומר "אני לא עושה כלום עד שלא מוכיחים לי למה כן" ההוא שאומר "אני עושה כל דבר עד שיגידו לי למה לא" שניהם יסבלו שניהם ישתגעו בן אדם צריך את שני המנגנונים...