... חיסרון תמידי, תמיד יש חיסרון, למה יש סבל? איך נוצר סבל? למה רע לי? איך להיות מאושר?
שכל על אנושי, מעל השכל האנושי, מהות הסבל,
להשתחרר מהסבל, מודעות עצמית שאלה: ממה נובעות חוויות החיסרון ... הוא גם מודע גם שתמיד יש יתרון. חיסרון הכוונה, שאתה תמיד חווה שחסר, שזה אומר שאתה תמיד חווה שיש. תמיד יש חיסרון, זה בתנאי שאתה תמיד משתמש
בשכל המוגדר. אם תשתמש
בשכל הלא מוגדר, אז לא תמיד יש חיסרון. שאלה: אם אני רואה כוס. ... אם זו בעיה מחוייבת, איך יכול להיות שזה לא מסתדר לך? שאלה: הבעיה לא מחוייבת. אליעד: איך זה שהיא לא מחוייבת? הרי תמיד יש חיסרון. שאלה: מבחינה
שכלית אני לא יכול להיות בטוח בבעיה. אליעד: אז מה השאלה בעצם? ... אתה אומר שכדי לחוות את הבעיה, אתה צריך לדעת גם על ההפך. אבל אם היית יודע גם על ההפך, אז למעשה אין בעיה. אתה יכול להיות בהפך של האין
שכל, ואז אין כבר בעיה. אני אסביר שוב, שני דברים נאמרו, האחד, ... רוצה שתמיד יהיה חיסרון, האדם מבין שתמיד יש חיסרון והוא לא רוצה את זה. כשהוא אומר שהוא לא רוצה את זה, זה רק בגלל שהוא באותו רגע מחובר לאין
שכל. אם היית רק
בשכל, ולא הייתה לך האפשרות של האין
שכל, לא היית מוטרד מכך שתמיד יש חיסרון. שוב, יש בעיה בתוך
השכל, האדם אומר שהוא לא רוצה שולחן, זה אומר
שהשכל שלך יכול לחשוב על משהו אחר. אבל אם אדם אומר, שהוא לא רוצה להיות במצב שתמיד יש בו חיסרון, זה אומר שהוא יכול לדמיין מצב שלא תמיד יש בו חיסרון. כי אם הוא לא היה יכול להתחבר לאין
שכל, הוא לא היה יכול להיות מוטרד מכך שתמיד יש חיסרון. ואם הוא מוטרד מכך שתמיד יש חיסרון? כי הוא מדמיין את האין
שכל, ואם הוא מדמיין את האין
שכל, אז אין כבר שאלה מדוע יש חיסרון. וזה שונה מבעיה רגילה. כי בבעיה רגילה, למשל אתה לא רוצה עט כחול, אלא רוצה עט אדום. אבל אין לך עט אדום, אתה רק מדמיין עט אדום. אבל באין
שכל, אם אתה מבין מה אמרת, זה עושה היפוך לשאלה עצמה. לדוגמא, ... לרצות את זה. כדי להגיד שאני לא רוצה שתמיד יהיה חיסרון, לשם כך אתה צריך להיות מסוגל לחשוב, לא תמיד יש חיסרון. ולא תמיד יש חיסרון, שורשו באין
שכל. ויש עוד שאלה, אולי בגלל שאני מתלונן שתמיד יש חיסרון, זה ... אלא בגלל שאני חושב שתמיד יש יתרון? אני לא רוצה את התמיד יש חיסרון, לא בגלל האין חיסרון, אלא בגלל היש תמיד יתרון. התמיד יש יתרון - זה בתוך
השכל. אם אתה מוטרד מכך שתמיד יש גם יתרון וגם חיסרון, ואם אתה לא מוכן לקבל את זה, אז זה מהאין
שכל. להגיד שאתה לא רוצה את החיסרון זה בגלל שאתה לא רוצה את היתרון, אבל להגיד שאני לא רוצה את היתרון והחיסרון, אלא רוצה אחד, זה רק בגלל שאתה מודע לאין
שכל. שאלה: מה שיעורי הבית שלי? אליעד: כלום. שאלה: אני חושב ...