עכשיו יש דבר שנקרא טיפול קוגניטיבי.
ש: התנהגותי.
אליעד: התנהגותי ויש דבר שנקרא טיפול התנהגותי קוגניטיבי ויש דבר שנקרא טיפול קוגניטיבי ויש דבר שנקרא טיפול התנהגותי. אוקי?
ש: לא ידעתי את ההתנהגותי קונטיבי.
אליעד: יש בעיקרון שניים טיפול קוגניטיבי וטיפול התנהגותי ויש את ההוא שמשלב ביניהם, עכשיו השאלה היא מה עדיף טיפול קוגניטיבי במובן של לשנות לך את החשיבה טיפול התנהגותי במובן של לנסות לשנות לך את ההתנהגות לדוגמא או משולב, נניח ולא ישר להגיד משולב בסדר כי זה לא "טוב בוא נביא את המשולב לא יודעים מה עדיף שים את שניהם" לא המצב הזה.
בא נגיד בן אדם נגיד מעשן אפשרות אחת טיפול קוגניטיבי זה בא ננסה לשנות לו את החשיבה על העישון וזהו והעישון יפסק מעצמו, טיפול שני אומר התנהגותי תפסיק לעשן בוא נרגיל אותך בלהפסיק לעשן, הטיפול הנוסף אומר גם להרגיל אותך בלהפסיק לעשן וגם נשנה לך את החשיבה. מה עדיף אולי עדיף רק לשנות את החשיבה אולי עדיף רק לשנות את ההתנהגות אולי לא צריך את זה או את זה.
ש: מה שאני חשבתי כאילו.
אליעד: ומה רבי נחמן היה אומר על זה גם זאת שאלה.
ש: אני לא יודע מה רבי נחמן היה אומר על זה אבל אז אני זוכר שדיברנו על העניין הזה גם כן עד שמעשים יש להם השפעה על הרצונות שלנו ועל המחשבות שלנו שהמעשים עצמם כי אנחנו לא יודעים.
אליעד: אז בסופו של דבר את מה צריך לשנות?
ש: אז רגע אני לא יודע, קודם כל לא יודע מה בדיוק מה יביא מאה אחוז את התוצאה.
אליעד: אז לא אז אני רוצה תביא לי תשובה על מאה אחוז אז מה המחויב?
ש: מה מחויב שיביא לך את התוצאה?
אליעד: כן אז מה מחויב?
ש: מחויב כאילו הקוגניטיבי.
אליעד: הקוגניטיבי מחויב.
ש: למה?
אליעד: בהנחה שיש לך בחירה חופשית ואתה מעשן אתה מעשן כי אתה רוצה לעשן אם לא תרצה לעשן לא תעשן לא משנה מה, צריך לשנות לך את החשיבה אם לא תשנה את החשיבה כמו שיש מקום נגיד של מכוני גמילה לסמים לדוגמא שמסבירים לך איך לא לעשן סמים, אוקי ושוטפים לך את המוח שהדבר הכי גרוע בחיים זה לעשן סמים ולא משנה מה אל תעשן סמים וזה עובד שבאמת הבן אדם לא מעשן סמים עד שהוא חוזר לעשן סמים.
למה כי הם ניסו לשתול לו בראש מחויב שלעשן סמים זה הדבר הכי גרוע שיש בעולם אבל הם לא טיפלו בסיבות שבגללן הוא מעשן סמים ואז מה לעשות שמתישהו הסיבות שבגללן הוא מעשן סמים יחזרו ואז הוא יחזור לעשן סמים.
ש: אוקי סבבה לכן השאלה ששאלתי מה קורה לבן אדם בזמן שהוא עושה.
אליעד: את המחשבות שלו בהנחה שיש לו בחירה חופשית.
ש: אבל מה יגידו המחשבות שלו?
אליעד: לא יודע בהנחה שיהיה לו בחירה המחשבות ולכן התיאוריה אומרת שטיפול קוגניטיבי יהיה עדיף על טיפול התנהגותי לשנות את החשיבה עדיף.
ש: זאת תיאוריה.
אליעד: השאלה מה האמת?
ש: איזה עוד בדיוק.
אליעד: מה האמת?
ש: שזה לא תמיד נכון.
אליעד: אז אני אומר שזה תמיד נכון.
ש: רק תמיד נכון רק הקוגניטיבי?
אליעד: רק קוגניטיבי אבל זה אף על פי כן לא תמיד נכון, למה זה לא תמיד נכון לא כי לא מספיק קוגניטיבי, קוגניטיבי מספיק כשאמרתי מה רבי נחמן היה אומר על זה כי רבי נחמן אמר זה איפשהו ציטוט ממקום אחר "הכל מתברר במחשבה" בסופו של דבר השורש של הכל זה המחשבה תסדר את המחשבה פתרת את הכל. הוא אומר מי שרוצה לעשות את תיקון הכללי אין לו כוח לפתור את כל הבעיות בחיים שיסדר לעצמו את המוח שלו אם הוא יסדר את המוח פתר את כל הבעיות, מה עכשיו צריך לפתור כל כך הרבה בעיות תסדר את המוח, שנייה רגע.
ש: גם אין בזה חיסרון, סליחה כי בשינוי התנהגות יש חיסרון ויש במקום זה כפייה.
אליעד: נכון הוא אמר גם עוד דבר יש אינסוף בעיות ועכשיו תלך בעיה ובעיה ותפתור אותה עזוב תפתור את המחשבה, ולמרות שלסדר את המוח זה דבר הכי קשה שיש אבל אף על פי כן לרדוף אחרי אינסוף בעיות לפתור אותן זה עוד יותר קשה.
ש: אבל זה לא אינסוף.
אליעד: כי אתה עוד לא יודע שיש לך אינסוף בעיות אתה בטוח שאם תפתור שלוש בעיות יפתרו הבעיות וביום שתקלוט שיש לך אינסוף בעיות לפתור תגיד "עזוב בוא נפתור את המוח ייפתר השאר".
ש: או שאני יעזוב אז אני אגיד לא אכפת לי וזהו.
אליעד: סבבה ואז בעצם פתרת את הבעיה של המוח. אוקי עכשיו אז מה האמת? האמת היא שבסופו של דבר עדיף טיפול קוגניטיבי אבל העניין הוא שלפעמים כדי שהוא יצליח צריך שהוא יהיה גם התנהגותי, למה מה זאת אומרת כי אם תיאורטית בן אדם יכול היה להגיע לכל השינוי חשיבה שלו באמצעות טיפול קוגניטיבי בלבד אז זה מספיק העניין הוא שלפעמים רק ההתנסות הממשית מציפה דברים קוגניטיביים שהבן אדם לא חשב עליהם קודם.
נגיד בן אדם יכול לדון דיונים שלמים על למה לעשן או לא לעשן או למה נגיד הוא מפחד או לא מפחד ממשהו אבל אז שיגידו לו לך תעשה את זה בפועל פתאום יצוצו דברים חדשים לקוגניציה שלו למחשבה.
ש: זאת דרך אחרת להגיע למחשבה.
אליעד: בדיוק ולכן הרעיון הוא זה לך תעשה שינוי התנהגותי אבל לא רק כמו רובוט כי כמו רובוט זה לא יעבוד לך, זה יכול לעבוד אבל הרבה פעמים זה גם לא יעבוד כי צריך לשנות את החשיבה והרעיון הוא, לך תעשה שינוי התנהגותי אבל תנתח תוך כדי שאתה עושה את השינוי ההתנהגותי תנתח את המחשבות שמופיעות לך שזה האידיאל גם תתנסה בפועל בדבר שממנו נגיד לדוגמא אתה מפחד וגם תנסה להבין במוח שלך ממה אתה מפחד למה אתה עושה למה אתה לא עושה.
לדוגמא נגיד עישון תפסיק לעשן ובוא תנסה להבין למה רע לך כשאתה לא מעשן שאז זה גם שינוי התנהגותי וגם שינוי של חשיבה זה האידיאל אבל בסופו של דבר במחויב זאת החשיבה. אני לא אומר שטיפול התנהגותי לא יעבוד בכלל אני לא אומר את זה אני אומר שלא תמיד הוא יעבוד, קוגניטיבי אם הוא נכון הוא תמיד יעבוד אלא מה לפעמים צריך את ההתנהגותי בשביל לחשוף בעיות קוגניטיביות.
ש: אז אתה אומר שהוא לא.
אליעד: עכשיו מה האמת שאתה לא באמת צריך את זה כאילו אם היית מספיק חכם אתה לא צריך את זה, אתה יכול עם עצמך לעבור במוח על כל הפחדים כל הזה ולהגיע למסקנה שאתה מפסיק לעשן ומעכשיו הפסקת לעשן או מעכשיו אתה לא מפחד ממשהו וזהו בלי שהתנסית בזה קודם בכלל.
אבל מה שקורה בפועל אצל רוב האנשים אין להם מספיק שכל ומאחר שאין להם מספיק שכל אז אומרים לו "אוקי לך תעשה את זה ואז נראה מה יצוף לך במוח" כי הוא לא יודע לדמיין "אוקי אם אני אעשה את זה איזה פחד יהיה לי" אז אומרים לו "לך תעשה את זה בא נראה מה אתה מרגיש בא נדבר על זה".
ש: רגע מה זה לדמיין יכול להיות שהוא מדמיין אבל במציאות יש משהו...